Відеоблоги

Як банки блокують перекази з карти на карту, які не оподатковуються

Ви дізнаєтесь:

  • Які платежі є об'єктом особливої уваги фінустанов.
  • Про методи виявлення платежів з метою оподаткування.
  • Про реалізацію функції банківського контролю шляхом блокування платежів та закриття рахунків.
Оберіть відео для перегляду

4.6(18)

Оцініть відео:

Як банки блокують перекази з карти на карту, які не оподатковуються

00:06:26

Богдан Янків

4.6(18)

Оцініть відео:


Поговорімо про практичні кейси оподаткування переказів між фізичними особами з карти на карту. Ця тема набула актуальності і вже встигла наробити галасу.

***


Позиція НБУ щодо виду операцій, які підлягатимуть контролю

Всім, напевно, відомий лист НБУ, який зобов'язує банки звітувати про перекази з карти на карту між суб'єктами господарювання. Даний лист спочатку був поширений в мережі, потім був спростований Нацбанком, як такий, що взагалі, в принципі, не існує, і зрештою офіційні особи Нацбанку підтвердили, що такий лист є, але він не стосується переказів з карти на карту. Давайте детально разом прочитаємо, а що ж все ж таки буде контролювати Нацбанк.

Його цікавить, по-перше, статистика онлайн оплат через інтернет-еквайринг. По-друге, сервіси переказів коштів за форматом P2P. А також використання платежів з реєстром платежів. Причому в кожному платежі має бути вказаний суб'єкт господарювання щодо якого здійснено цей переказ. Тобто лист НБУ дійсно існує, проте він не має жодного стосунку до переказів з карти на карту, а є лише додатковим інструментом контролю за платежами до суб’єктів господарювання, які застосовують так званий міскодінг. Міскодінг – це коли отримувач коштів встановлює код торгівця інший аніж те, що реально здійснює бізнес. Наприклад, зараз Держава активно бореться з онлайн лотереями, які по банківських кодуваннях приймають платежі, наприклад, за послуги салонів краси, консультаційні послуги чи тому подібне, а по факту це онлайн лотерея. Проте цей лист НБУ зміг підняти іншу проблему, яка вже давно назріває в суспільстві.


Законодавчі норми щодо правил оподаткування переказів з картки на картку

Згідно норм Податкового кодексу, який діє вже з далекого 2010 року, звичайні перекази з карти на карту між фізичними особами оподатковується. Тобто податкова, якщо зможе довести факт отримання платежу, однозначно буде стягувати податок з цього платежу, що дорівнює 18% податок на дохід та 1,5% військовий збір. Річ у тому, що у ст. 164.1 ПКУ визначено загальний оподатковуваний дохід фізичної особи, під яким вважається будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, є нарахованим, виплаченим чи наданим на користь платника податку в межах звітного податкового періоду, тобто календарного цілого року. Звичайно до цієї статті є винятки доходу, який не включається у цей загальний оподатковуваний дохід і це вказано у ст. 165 ПКУ. І там є величезний список типів доходу, але переказ з карти на карту не вказаний. Там можна знайти пенсію, соціальні виплати, аліменти, перекази між родичами першого та другого рівня спорідненості, благодійну допомогу, але от перекази з карти на карту в цій статті конкретно не зазначені. Оскільки норма Закону, яка передбачає відсутність податку за певний тип платежу, не дозволяє робити перекази з карти на карту без оподаткування, це означає, що якщо буде реальна доказова база платежу, податківці зможуть на такий платіж донарахувати податок. Звичайно, доказову базу зібрати у поточних реаліях законодавства досить складно, хоча структура такого контролю поступово вимальовується.


Джерела формування доказової бази для виявлення платежів, що підлягають оподаткуванню


Поки у нас все ж таки діє банківська таємниця і лише за рішенням суду податкова зможе дізнатися відомості про платежі та баланс у фізичних осіб у банку. Проте у нас діє також і Державний фінансовий моніторинг, який можуть і зобов'язані проводити суб'єкти первинного фінансового моніторингу, якими звичайно що в першу чергу у нас є банки. І вони про підозрілі платежі звітують у Держфінмоніторинг, який звичайно має право звертатися у податкову чи Бюро економічної безпеки, які вже своєю чергою на основі отриманої інформації будуть розслідувати ухилення від сплати податків.

На наступному слайді ви бачите статистику від Державного фінансового моніторингу, скільки справ він передав до Бюро економічної безпеки. І в межах цілої країни це звичайно що вкрай мізерна кількість справ і це може свідчити про те, що система лише на старті. Звичайно система буде розвиватися й удосконалюватися, і прийде якийсь певний момент, коли платежу з карти на карту ми будемо боятися як вогню, наприклад, як це роблять в Німеччині, щоб не мати проблем з податковою. Хоча звичайно в поточних реаліях доказову базу зібрати важко і фактично реальні кейси з стягнення податків відсутні.


Підсумки. Стаття 164.1 ПКУ визначає загальний оподатковуваний дохід, під яким вважається фактично будь-який дохід, але для цього є певні винятки і якщо дохід, визначений у ст. 165 ПКУ, він не оподатковується. У ст. 165 ПКУ немає жодного винятку щодо переказів з карти на карту і про те, що такі перекази не оподатковуються, а отже у податківців є формальні підстави донараховувати податки за перекази з карти на карту. На практиці, звичайно, зібрати доказову базу для таких порушень важко, тому реальних практичних кейсів фактично немає. Але банки, які є суб'єктами фінансового моніторингу, активно блокують платежі фізосіб, а також закривають рахунки, якщо фізособи не сплачують податки з цих платежів.