Ви дізнаєтесь:
- Про облік ПДВ у випадку звичайної та вимушеної ліквідації.
- Якими документами підтверджується факт знищення ОЗ.
- У яких випадках документи про знищення ОЗ потрібно подати ДПС.
Загальні норми ПКУ щодо обліку ПДВ при ліквідації ОЗ
Коли можна не нараховувати ПДВ, якщо основні засоби зруйновано? Мабуть, ви знаєте, що в розумінні Податкового кодексу, будь-яка ліквідація основних засобів є постачанням. Тобто відповідно до п. 189.9 ПКУ, у разі, якщо основні засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податків, то така операція розглядається як постачання основних засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Разом з тим, ця ж норма в ПКУ містить спец правило, яке говорить, що ця норма не поширюється на випадки, коли основні засоби ліквідуються у зв'язку із їх знищенням, руйнацією внаслідок обставин непереборної сили. Тобто коли таке знищення і руйнація відбувається з незалежних від платника податків причин. В такому випадку, якщо платник податків подає для Податкової служби відповідний документ про знищення і таким чином підтверджує, що ці основні засоби уже не можуть бути використані й ми маємо їх ліквідувати, то ПДВ в такому випадку не нараховується.
Документи, що підтверджують факт знищення або зруйнування ОЗ
Які це документи про знищення? І хоча Податковий кодекс не містить чіткого переліку, податкова служба і Міністерство фінансів у своїх роз'ясненнях наводять наступний перелік документів. Тобто ПДВ може не нараховуватися, якщо факт знищення та руйнації документально підтверджується, зокрема наступними документами. Сертифікатом торгово-промислової палати. Якщо це пожежа, то акт, який засвідчує факт цієї пожежі. Якщо ми говоримо про викрадення основних засобів, то витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Або ж витяг з відповідного реєстру, який підтверджує припинення права власності на основні засоби у зв'язку фактом їх повного знищення. Або інші релевантні документи, які можете ви отримати від відповідних органів і які будуть підтверджувати факт знищення, зруйнування, викрадення або іншої відсутності основного засобу у зв'язку з чим ми його ліквідуємо.
Отож, документи, які підтвердять, що основні засоби зруйновано це: акт списання основних засобів (типової форми ОЗ-3), який підписує спеціальна комісія; акт інвентаризації основних засобів, якщо ліквідація основних засобів здійснюється за результатами проведеної щорічної інвентаризації; акт про пошкодження майна, тобто це саме той документ, який буде підтверджувати, що основний засіб зруйновано або знищено з незалежних від нас причин; а також сертифікат торгово-промислової палати.
Надання документів про знищення – власна ініціатива або запит ДПС
При цьому зверніть увагу, такі документи нести чи відвозити в податкову службу не потрібно, адже ПКУ прямо цього не вимагає. Узагальнююча податкова консультація №673, яку випустило Міністерство фінансів, говорить, що ПКУ не визначено механізму подання в податкову службу документів про знищення, розібрання або перетворення основних засобів, у зв'язку з чим ми не нараховуємо ПДВ. Тобто формально ми повинні лише надати або показати ці документи податковій службі під час податкової перевірки.
Підсумки. Для того, щоб не нараховувати ПДВ при списанні зруйнованих основних засобів, ми маємо підтвердити, що такі основні засоби було зруйновано з незалежних від нас обставин. Це можуть підтвердити зокрема наступні документи: акт списання основних засобів відповідної форми; акт пошкодження майна; та сертифікат торгово-промислової палати, який підтвердить факт наявності форс-мажорних обставин.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.