Ви дізнаєтесь:
- Хто з ФОПів зобов'язаний вести облік товарних запасів.
- Чи можуть податківці провести перевірку та що перевірятимуть.
- Як підготуватися ФОП до відміни 2% та відновлення санкцій за порушення норм Закону про РРО.
Поговоримо про те, на що варто звернути увагу фізичним особам - підприємцям саме зараз, щоб бути готовим до змін, які очікують нас з 1 липня та уникнути зайвих штрафних санкцій. У ролику буде декілька речей, на які варто звернути увагу ФОПам, тому рекомендую обов'язково додивитися саме до кінця.
Обов’язки ФОП щодо ведення обліку товарних запасів
Почнемо ми із забутого всіма обліку товарних запасів. Пункт 12 ст. 3 Закону про РРО зобов'язує ФОПа вести облік товарних запасів і здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Облік зобов'язані вести всі підприємці на загальній системі, незалежно від того, який товар вони продають. Підприємці-єдинники, що працюють з ПДВ, теж ведуть облік, незалежно від того, що вони продають. А от «єдинники» без ПДВ ведуть облік лише для ризикової групи товарів. Мається на увазі техніка, ювелірка та ліки. Ключове питання полягає в тому, а що буде, якщо продавати товар без обліку, яка санкція? Станом на зараз, це питання було відкладено у далекій ящик через воєнну податкову пільгу, що передбачена Законом про РРО. Згідно зі ст. 20 Закону про РРО, штраф за продаж товарів без обліку становить вартість реалізованих товарів, але не менше 170 грн. Також нагадаю, що форма обліку товарних запасів для ФОП затверджена наказом Мінфіну №496. Приклад форми бачите на слайді. Вона однакова для всіх систем оподаткування, загальної чи спрощеної.
Права податківців щодо проведення перевірок ФОПів
Плавно від обліку перейдемо до перевірок. Хто ж та яким чином може перевірити у вас наявність цього обліку чи будь-чого іншого? Податківці, у форматі документальної або ж фактичної перевірки, можуть запитати у підприємців облік товарів. Проте, на сьогоднішній момент більшість підприємців з цією проблемою, очевидно, що не зіштовхувалися, з тієї причини, що документальна перевірка під мораторієм. У п. 12 «Прикінцевих положень» Закону про РРО вказано, що до кінця (завершення) воєнного стану штрафні санкції за порушення норм цього Закону не застосовуються. В тому числі ця норма поширюється і на штрафи за відсутність обліку, а також на штрафи за відсутність касового апарату. Фактична перевірка хоч і не під мораторієм, може проводитися, але штрафи, згідно зі згаданою воєнної пільги, не застосовуються. Тому проблем, в основному, поки що з цією нормою ні в кого не виникало.
Нагадаю про делікатний момент: штрафи за порушення Закону про РРО можуть, все ж таки, застосовуватися, але тільки до тих підприємців, що продають підакцизні товари.
Оскільки ми вже говоримо про перевірки, давайте плавно будемо переходити до того, що законопроєктом №8401 заплановано повернути податкові перевірки, будь-які, з 1 липня повною мірою, в тому числі й документальні перевірки. Це означає, що, по-перше, треба слідкувати чи не внесуть вашого підприємця у план-графік перевірок, щоб бути, звичайно, що завчасно готовим.
Порядок проведення перевірки
Також треба розуміти, який взагалі порядок проведення документальних перевірок, щоб теж знати, що саме ви будете проходити. Порядок проведення документальних перевірок, планових чи позапланових, встановлений ст. 78 та 77 ПКУ. За 10 днів до початку планової перевірки податківці зобов'язані вам вручити копію наказу про проведення перевірки, а також повідомлення про дату початку такої перевірки. Зверну увагу, що ст. 78.4 ПКУ, яка регулює питання позапланової перевірки, не прописує обов'язок податківців надіслати попередження за 10 днів до початку позапланової перевірки, а передбачає лише саме попередження.
Документи та облікові регістри, які можуть бути затребувані під час проведення перевірки
Треба бути готовим, що під час перевірки податківці у вас будуть запитувати:
- виписку з банку
- кадрові документи
- облік товарних запасів
- первинні документи
- наявність ліцензів на певні види діяльності
При цьому строки давності, станом на зараз, діють досить тривалі, оскільки їх було зупинено починаючи з 2020 року, коли почався карантин.
Відновлення застосування санкцій за порушення вимог Закону про РРО
Оскільки ми розуміємо, що будуть діяти перевірки, то не варто забувати, що можуть також перевірити й касову дисципліну. Проєкт №8401 передбачає, що з 1 липня пільга, яка забороняє податківцям штрафувати підприємців згідно із Законом про РРО, перестане діяти. Її хочуть замінити на таку, як ви бачите на слайді. Тобто буде прописано, що вона діє, але не довше ніж до 1 липня 2023 року. А це означає, що також всі розрахункові операції потрібно буде проводити через касовий апарат, тобто фіскалізувати, і до цього теж варто готуватися завчасно. Тому якщо у вас досі немає класичного реєстратора розрахункових операцій або ж у вас немає програмного реєстратора, варто вже починати його освоювати та тренуватися у застосуванні, аби бути повністю готовим до повернення фіскалізації з 1 липня.
Дії підприємця після скасування спрощеної системи за ставкою 2%
Не можу також не згадати про скасування 2% єдиного податку, яке теж має відбутися з 1 липня. Спецгрупу, яка поки що діє (2%), скасують, як для ФОПів, так і для юридичних осіб, і вона перестане діяти. А це означає, що треба повертатися на попередню систему оподаткування. Якщо ви не хотіли б повертатися на свою попередню систему оподаткування, а хотіли б обрати щось інакше, то для цього потрібно подати окрему заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. Вона подається до 15 червня.
Підсумки. ФОПам варто звернути увагу на те, що з 1 липня, фактично, перестануть діяти будь-які пільги, повністю відновлюються перевірки, в тому числі документальні, а також всі штрафні санкції теж повністю відновлюються. Треба буде фіскалізувати всі продажі, якщо у вас розрахункові операції. Треба буде вести облік товарних запасів, якщо у вас ризикова група товарів або ви загальник, або ви ФОП, який працює з ПДВ. Також треба розуміти, що у будь-який момент, на жаль, може відбутися перевірка (фактична, документальна чи камеральна). Тому документацію, очевидно, що треба тримати в порядку. Ну і звичайно 2% єдиного податку теж перестають діяти, а отже, це означає, що треба планувати свою роботу виключно в межах класичних систем оподаткування.
Сподіваюсь, що тепер ви розумієте, на що варто сфокусувати свою увагу, щоб ФОП не мав проблем.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.