Ви дізнаєтесь:
- Про нові вимоги до осіб, що ведуть ВО та оплату їх праці.
- Хто підлягає військовому обліку.
- Про порядок ведення ВО та взаємодію з ТЦК.
Вимоги до осіб, які ведуть військовий облік та оплата їх праці
Наприкінці минулого року Кабмін своєю постановою №1487 затвердив Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Набув чинності цей новий Порядок з 5 січня 2023 року і тим самим втратив чинність його попередник, Порядок №921, за яким ми доволі тривалий час вели військовий облік. Кількість працівників, відповідальних за військовий облік у роботодавця (юридичної особи), як і раніше, залежить від кількості що працює військовозобов’язаних, призовників та резервістів, але при цьому окремо уточнена така кількість в органах місцевого самоврядування. Привертає на себе увагу той факт, що особи, відповідальні за ведення військового обліку (крім державних службовців), повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку, адже раніше Порядок №921 такого не містив. Крім того, тепер такі особи обов’язково будуть проходити підвищення кваліфікації й державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації щороку до 1 жовтня мають визначити потребу в підвищені кваліфікації таких працівників. І як мінімум, підвищення кваліфікації має здійснюватися не рідше одного разу на п’ять років в спеціальних закладах, які на це мають відповідну ліцензію. Також, за наявності на військовому обліку менш як 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів обов’язки щодо ведення військового обліку покладається на особу служби персоналу. Якщо у вас немає особи служби персоналу, звісно на працівника, який займається обліком кадрів (ну, приміром, це може бути бухгалтер), якому встановлюється доплата у розмірі до 50% посадового окладу. Ну і привертати до себе увагу той факт, що зараз таку доплату можна встановлювати й держслужбовцям, в межах економії фонду оплати праці.
Повідомлення про осіб, відповідальних за ведення військового облік
Якщо раніше ми обов’язково подавали інформацію про керівника та осіб, відповідальних за ведення військового обліку до відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, то, як ми бачите на слайді, ми зараз так само будемо її подавати, але будемо подавати вже за унормованою формою додатка №1 до нового Порядку. І подавати ми її будемо в семиденний строк з дати видання наказу про призначення або звільнення (увільнення) керівників та інших осіб, відповідальних за організацію і ведення військового обліку.
Особи, які підлягають військовому обліку
А військовий облік юридична особа – роботодавець буде вести щодо громадян України з-поміж призовників у віці від 16 років (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років. А також військовозобов’язаних та резервістів, які не досягли граничного віку перебування в запасі, у тому числі й жінок, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність, а також за власним бажанням жінок, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, перелік яких затверджений Міноборони. При цьому на практиці може бути ситуація коли ви приймаєте жінку на роботу і в неї є медична або фармацевтична спеціальність, але вона ще не встигла до затвердження цього нового Порядку встати на військовий облік. Тобто вона немає ще відповідного військово-облікового документа. Так от, новий Порядок дозволяє її приймати як не військовозобов’язану аж до кінця 2026 року. При цьому обов’язково треба повідомити відповідний територіальний центр комплектування та соцпідтримки, що у вас працює така жінка. Приймаючи працівника на роботу, як вимагає ст. 24 КЗпП, звісно ми маємо взяти військово-обліковий документ. При цьому для призовників це посвідчення про приписку до призовної дільниці. Для військовозобов’язаних це військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного. Для резервістів це військовий квиток. Ну і до речі, коли у нас запрацює Єдиний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів, формування такого військово-облікового документа буде безпосередньо у додатку «Дія». Тоді кандидат на роботу може надати не паперовий варіант, а надати вам безпосередньо такий документ в додатку «Дія».
Військово – обліковий документ
Доволі тривали час ми вели військовий облік в особовій картці. Новий Порядок нічого не згадує про особову картку, а каже нам, що персональний військовий облік ведеться за списками персонального військового облік, цей список формується за додатком 5 до нового Порядку. А інформація про чисельність призовників, військовозобов’язаних та резервістів вноситься до відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів за формою додатка 12 до нового Порядку, яка зберігається разом зі списками персонального військового обліку. До речі, за новим Порядком такі списки, таку відомість можна вести в електронній та/або паперовій формі. При цьому щороку до 25 січня (станом на 1 січня) списки персонального військового обліку підписуються керівником, а також особою, відповідальною за ведення військового обліку. Ну і зазначені списки разом з відомістю оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів реєструються в службі діловодства. Списки складаються за окремими групами. Перша група, це список персонального військового обліку військовозобов’язаних (резервістів) офіцерського складу. Друга – аналогічний список для рядового, сержантського і старшинського складу. Третя група, це військовозобов’язані й резервісти з-поміж жінок. Ну і четверта група, це списки персонального військового обліку призовників. Ну і до речі, до списків кожної групи формується справа, в якій зберігаються копії військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Ну а в окремі справи зберігаються копії військово-облікових документів громадян, які не досягли граничного віку перебування в запасі та були виключені з військового обліку районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
Повідомлення ТЦК про зміну облікових даних та звірка облікових даних
Звісно можлива ситуація, коли списки протягом року будуть змінюватися, адже працівники приймаються на роботу, працівники звільняються, у них змінюються облікові дані. Так ось, разом із цим будуть змінюватися списки, адже за новим Порядком вносити зміни до списків треба буде впродовж п’яти днів після цих змін. Крім того, якщо ви приймаєте працівника на роботу або якщо він у вас звільняється, то про це протягом 7 днів треба повідомити територіальний центр комплектування та соцпідтримки за окремою формою до нового Порядку. Ну і якщо відбувається зміна якихось облікових даних, то по всіх змінених даних, які відбулися протягом місяця, до 5 числа наступного місяця треба так само подати відповідно повідомлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки. Ну і надалі вже територіальний центр комплектування та соціальної підтримки буде проводити не звірку особових карток працівників, як він це робив раніше, а безпосередньо звіряти інформацію, яка міститься у ваших списках призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Підсумки. З 5 січня 2023 року набрав чинності новий Порядок організації та ведення військового обліку і тепер всі особи, відповідальні за ведення військового обліку роботодавця, будуть зобов’язані підвищувати свою кваліфікацію не рідше, ніж 1 раз на 5 років. Замість особових карток військовий облік наразі буде вестися в окремих списках призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Вони будуть вестися за чотирма окремими групами й до кожної з груп буде формуватися окрема справа, в якій будуть зберігатися військово-облікові документи. Ці списки звісно постійно будуть оновлюватися, постійно будуть змінюватися, в залежності від тієї ситуації, яка буде протягом року у роботодавця. Ну й надалі інформація щодо таких списків буде звірятися з відповідними територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.