Ви дізнаєтесь:
- Про алгоритм дій у разі зміни місця провадження господарської діяльності.
- Які органи слід повідомити про зміну місцезнаходження підприємства.
- Куди подавати звітність та сплачувати податки.
Сьогодні будемо говорити про евакуацію бізнесу. Програма Кабміну по евакуації бізнесу покликана зберегти стратегічно важливі виробництва та робочі місця. Це стосується на сам перед тих виробників, які виробляють хліб та іншу їжу, питну воду, одяг, для потреб населення, військових і територіальної оборони. Причому розмір підприємства немає значення. Заявки на участь в цій програмі збираються Мінекономіки аби визначити відповідність саме вашого підприємства критеріям пріоритетності. Після підтвердження заявки організаційна група Мінекономіки і відповідної військово-цивільної адміністрації західних областей України знаходять приміщення, яке відповідає саме вашому бізнесу і також допомагають вам перевести обладнання і працівників на нове місце, тобто займаються логістикою. І можна припустити, що це буде зроблено для підприємства безкоштовно. Але хочу зазначити, що ось на сьогодні нормативні документи щодо практичної реалізації такої програми ще готуються. В той же час підприємству можна прийняти самостійно рішення про релокацію бізнесу. І як це зробити, з чого почати, як це правильно зробити у відповідності з дійсним законодавством? Тут наступний алгоритм дій застосовується. По-перше, вносяться зміни до Єдиного держреєстру. Далі відбувається зміна основного місця обліку в податкової. Повідомляються органи ліцензування, якщо ви працюєте по ліцензійному виду діяльності. І бажано проінформувати обслуговуючі банки і ваших контрагентів, що ви змінюєте місце провадження господарської діяльності. І ще раз хочу зауважити, що наразі все це базується на діючих нормативних документах. Тому що ми розуміємо, що нормативна база не встигає за тими змінами, які відбуваються в Державі.
Отже, як внести зміни до Єдиного держреєстру? Це залежить від того чи вказано місцезнаходження юридичної особи в статуті чи ні. Якщо в статуті зазначено ваше місцезнаходження, то держреєстратору подається заява за формою 2, згідно з наказом Мінюсту від 18.11.2016 р. №3268/5 і документ про сплату адмінзбору (розмір адмінзбору зазначений в статті 36 Закону №755). Також подається оригінал або нотаріально засвідчена копія рішення про зміну місцезнаходження юридичної особи і внесення змін до статуту. Тобто прийняття нової редакції статуту. Це для товариства буде протокол загальних зборів учасників або це може бути рішення власника, якщо він один власник підприємства. І подається на держреєстрацію нова редакція статуту. Якщо ж місцезнаходження юридичної особи не зазначене в статуті, то держреєстратору подається тільки заява за формою 2 і потрібно сплатити адміністративний збір.
Наступна дія, це повідомлення органу ДПС. Чи потрібно його робити? Якщо данні про юридичну особу внесені до ЄДР, ну це стосується всіх резидентів безумовно, то ДПС повідомить держреєстратор, який і вніс в цей реєстр данні про вашу нову адресу як юридичної особи, згідно з порядком №1588. Тобто від вас ніякі дії не потребуються.
Тепер питання по платниках ПДВ. Реєстраційна заява за формою №1-ПДВ, з позначкою «Перереєстрація» до ДПС не подається. Така перереєстрація здійснюється контролюючим органом без подання цієї заяви, на підставі отриманих ДПС відомостей з ЄДР. Також це спрощена процедура і були внесені відповідні зміни в Податковий кодекс.
Є особливості по повідомленню органу ДПС для платників єдиного податку. Згідно з ПКУ заява за формою, яка затверджена Наказом №308 з позначкою у графі «Унесення змін» подають платники єдиного податку всіх груп. І сьогодні ми говоримо тільки про підприємства, тому я на це зосереджую вашу увагу, що юридичні особи на єдиному податку подають ось таку заяву в податкову не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися зміни.
Я розумію, що у вас може виникнути ще багато питань стосовно процедури перереєстрації. Тепер щодо форми №20-ОПП. За загальними правилами, у разі зміни відомості про об’єкт оподаткування, це може бути зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права чи стану об’єкта оподаткування, платник податків надає в податкову за основним місцем обліку повідомлення за формою №20-ОПП. Де вказується оновлена інформація про об’єкт оподаткування. У вас змінилася адреса. Відбулись зміни якісь якщо було орендоване приміщення або щось інше. І треба подати всі ці зміни до податкової. І далі, коли зміна уже відбувається, ви подаєте нову інформацію про те де ви знаходитесь і про всі об’єкти, які пов’язані з оподаткуванням в порядку, який визначений в ПКУ і в п. 8.5 Порядку №1588. Тобто не забувайте про форму №20-ОПП, це дуже важливо.
Тепер переходимо до наступного питання, це сплата податків. За загальним правилом до кінця бюджетного року, а це у нас є календарний 2022 рік, сплачувати податки потрібно буде за попереднім місцем обліку. Саме так зазначено в Бюджетному кодексі. Таким чином суб’єкт господарювання, юридична особа, до кінця 2022 року перебуває на обліку одночасно в органі ДПС за попереднім місцем знаходження і воно вважається не основним місцем обліку, і має відповідну позначку, і в органі ДПС за новим місцем знаходження. Це буде основне місце обліку і має відповідну ознаку, тому що буде вказана така ознака, яка означає, що воно стане платником по новому місцю обліку з наступного року. Тепер щодо сплати податків, подання декларацій. По таких податках в деклараціях які подаються більшістю підприємств. Ну по-перше, це стосується ПДВ. Декларація по ПДВ і сплата по ПДВ, вона відбувається за місцем попередньої реєстрації місцезнаходження. На це і вказують податківці, ви бачите відповідні роз’яснення в ЗІР по відповідних категоріях. І така ж сама ситуація і по податку на прибуток. ПДФО і військовий збір сплачуються також за місцем попередньої реєстрації. Декларація з акцизного податку і його сплата також відбувається за місцем попередньої реєстрації. А ось за новим місцем реєстрації, яке стає основним для такого підприємства, подається податковий розрахунок з ПДФО і ЄСВ за той квартал, в якому відбулась відповідна зміна адреси. ЄСВ ж сплачується також за новим місцем реєстрації з того місяця, в якому відбулась зміна адреси. Це норма Закону №2464 і відповідно роз’яснення такі надавали податківці.
Щодо ліцензування. При зміні місцезнаходження підприємству не потрібно переоформляти саму ліцензію. Разом з тим повідомити орган ліцензування про зміну адреси необхідно протягом строку, який зазначається в ліцензійних умовах. Якщо ж буває так, що ліцензійні умови відсутні, то суб’єкти господарювання, які займаються ліцензованим видом діяльності, він зобов’язаний повідомити орган ліцензування протягом місяця після появи таких змін, згідно з законом про ліцензування.
І особливі моменти стосуються ліцензій по підакцизних товарах, на зберігання, оптовий/роздрібний продаж пального і оптовий/роздрібний продаж алкоголю та тютюну. Згідно з Законом №481, у разі зміни відомостей, зазначених у виданій ліцензії, орган ДПС на підставі заяви суб’єкта господарювання протягом трьох робочих днів видає йому ліцензію, яка оформлена на новому бланку з оглядом на зміни. Для цього підприємство має подати заяву про переоформлення ліцензії, заява така подається в довільній формі, і документи, що підтверджують зміну відомостей. І останнє питання, яке я сьогодні хотіла прокоментувати, це перереєстрація РРО. Згідно з порядком №547, у разі зміни місця знаходження, у наслідок чого змінюється контролюючий орган в якому суб’єкт господарювання обліковується саме за основним місцем обліку, протягом двох робочих днів після переведення платника податків на обслуговування до нового місця обліку, засобами інформаційної системи ДПС здійснюється перереєстрація РРО до такого нового місця обліку. А ось реєстраційне посвідчення, яке видається суб’єктам господарювання, яке було у нього за попереднім місцем обліку, воно залишається чинним до моменту виникнення змін у даних щодо суб’єкту господарювання, які вказані в реєстраційному посвідчені.
Ось така процедура, загальна, по декількох моментах, яка стосується перенесення бізнесу в більш безпечні регіони України.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.