Відеоблоги

«Воєнні» зміни до ПКУ: подання звітності, сплата податків, перевірки

Ви дізнаєтесь:

  1. Про звільнення від відповідальності за несплату податків та неподання звітності.
  2. Чи проводитимуться перевірки.
  3. Про особливості обліку операцій з пальним.
Оберіть відео для перегляду

4.8(25)

Оцініть відео:

«Воєнні» зміни до ПКУ: подання звітності, сплата податків, перевірки

00:12:04

Ірина Губіна

4.8(25)

Оцініть відео:

Перш за все хочу сказати, що оперативно спрацювала Верховна Рада, 4 березня підписані закони нашим Президентом, які вносили зміни до Податкового кодексу і взагалі деклараційні закони, які стосувалися перевірок і подання звітності. І ці закони 7 березня були опубліковані в урядових виданнях, в газеті «Голос України». І отже вони набувають чинності.

Про що йдеться? Йдеться про Закон №2115-ІХ «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни». Цей законопроект, нагадаю, був у нас під номером 7121 і йому був присвячений і іншому закону окремий відео випуск «7 хвилин». Також хочу згадати, що вже має свій номер і набуває чинності Закон №2118-ІХ від 3 березня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану». Нагадаю що цей закон мав номер у вигляді законопроекту №7125. Як зазначається в перехідних положеннях обидвох нормативних документах, законодавчих актів, вони набувають чинності з дня опублікування. Отже нагадаю, вони опубліковані в «Голос України» 7 березня, отже вони вже в нас набувають чинності.

За змістом. Якщо казати загалом, обидва закони зосереджені на знятті відповідальності із суб’єктів звітування, фізичні особи, ФОПи, юридичні особи, які здають звітність податкову, облікову, фінансову, будь-які розрахункові, аудиторські звіти і т.д., знімається відповідальність щодо несвоєчасності подання у зв’язку із воєнним станом. Зокрема, як свідчить закон №2115, подати відповідну звітність ми зможемо через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності.

Отже, шановні бухгалтери, будь-ласка не турбуйтеся, тому що я також слідкую за вайбер чатами від семінар ком і спостерігаю постійні запитання стосовно того, що ми здавали, не прийшла квитанція, не маємо зворотного зв’язку. Майте на увазі будь-ласка, що жодних штрафних санкцій за несвоєчасне подання, навіть якщо ви не змогли подати, не буде, тому що ці закони вже набули чинності.

Окрім цього, не тільки відповідальні за неподання звітності, а і згідно із законом №2115, в нас не буде застосовуватися відповідальність, ані адміністративна, ані кримінальна, за неподання чи несвоєчасне подання звітності і відповідних документів, які були обов’язкові до подання. Тобто тут можна сказати вся звітність про яку я згадала трошки раніше. Ця відповідальність не буде застосовуватися ані до фізичних осіб, ані до підприємців, ані до юридичних осіб. Хочу зазначити, що коли аналогічні норми в період дії «ковідних» законів вносили в Верховну раду, вони чомусь завжди забували про адміністративну відповідальність, про кримінальну. А наразі щодо звітності повністю ми з вами звільнені від податкової, адміністративної та кримінальної відповідальності щодо несвоєчасного подання.

Також особи, які не зможуть подати звітність напротязі 90 днів, вони зможуть подати її не пізніше ніж через 30 календарних днів, з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали подання. Тобто ще більший термін використовуються у випадку, коли стандартні 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану, вони не достатні для відповідного звітування.

Також закон, про який я наразі кажу, №2115, він передбачає, що у період дії воєнного стану або стану війни, будь-які перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються. Отже камеральних перевірок наразі також не буде в період нашого особливого стану.

Те що стосується закону №2118, тобто законопроект №7125, ми зазначали про те, що цей законопроект, він торкається саме змін, які вносяться до Податкового кодексу. В підрозділі 10 з’являється окремий пункт 69, який за таким переліком 1, 2, 3, 4, 5…, регламентує певні облікові питання оподаткування, питання штрафів щодо сплати податків і особливі правила оподаткування допомог, які стосуються Збройним Силам, Територіальної оборони. Хочу зазначити, що цей перелік в законопроекті складав в нас десять позицій, наразі в тексті закону він складається з одинадцяти позицій.

Отже, з чим маємо справу, на що особливо звертаю увагу? Звільняються від відповідальності платники податку у разі неможливості виконання своїх обов’язків. Тобто йдеться не тільки про здачу звітності, а і про сплату податків. Сплачувати податки, реєструвати електронні документи, акцизні накладні/розрахунки коригування, податкові накладні/розрахунки коригування, подавати довідки про залишки пального. Те що ми робили зазвичай у мирний час, жодних штрафних санкцій за несвоєчасність подання, звітування, сплату податків не буде. Але також встановлюється період, цей період складає 30 днів після закінчення воєнного стану, для того щоб всі відповідні дії потім зробити і відновити документообіг, який передбачений Податковим кодексом. Так само в законі №2118 згадується питання податкових перевірок і зазначається, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.

Окремої уваги заслуговують, скажімо так, норми які стосуються особливого порядку оподаткування. Йдеться про операції з добровільної передачі або відчуження кошті, товарі, в тому числі підакцизних, надання будь-яких послуг на користь Збройних Сил та підрозділів Територіальної оборони без попереднього або наступного відшкодування вартості. Зазначається в законі, я також зупинялася в окремому відео на цьому, що такі операції, вони не є операціями з реалізації для цілей оподаткування. Ну знову ж таки повторюся, що у більшості експертів тут таке питання, що малося на увазі. Відразу хочу сказати, що готуємо для вас окрему інформацію, більш докладну, щодо того як трактувати цю норму.

Окрім цього, обмеження 4% оподатковуваного прибутку минулого року, у випадку коли ми робимо якісь допомоги, зокрема Збройним Силам України, підрозділам Територіальної оборони. І бачили, знову ж таки по чатам, багато запитань. Ось у нас був прибуток, як ми можемо наразі надати допомогу? Чи буде вона враховуватися в витратах? Будь-ласка зверніть увагу, що ці коригувальні різниці ст. 140 ПКУ, ті 4% допомоги, які обмежувалися прибутком минулого року, вони також скасовані, якщо йдеться про кошти та майно, яке передається Збройним Силам України та іншим підрозділам, підрозділам Територіальної оборони. Тобто йдеться про ось таку допомогу, яка буде повністю врахована у витратах без жодних обмежень, навіть якщо ви є платником податку на прибуток із податковими різницями. Те що стосується фізичних осіб, які витрачали пальне на надання послуг із перевезення, забезпечення потреб Збройних Сил, підрозділів Територіальної оборони, коли вони отримають компенсацію за таке пальне, така компенсація, вона не буде включатися до оподатковуваного доходу фізичних осіб, які відповідно такі послуги надають.

Також дуже важливий момент, на якому я зупиняюся, дозволяється переміщення пального без реєстрації відповідних акцизних накладних на підставі виключно ТТН, яка містить ту інформацію, яку має містити акцизна накладна. Але знову ж таки хочу зазначити, що це не означає, що ми геть не повинні реєструвати, намагатися реєструвати, відповідні документи, зокрема акцизні накладні. Податкова звітує про те, що електронні сервіси працюють. Тому якщо вони працюють – ми реєструємо, якщо вони не працюють – ми відповідно не можемо це робити і відправляємо транспорт на переміщення пального із відповідною ТТН, де зазначається ще і та інформація, яка має міститися в акцизній накладній.

Те що стосується ліцензій. Згідно із законом, який я наразі коментую, №2118 зазначається, що більшість ліцензій (алкогольних, тютюнових, зокрема паливних ліцензій і на зберігання, і на опт, і на роздріб, і на виробництво), ці ліцензії, вони не будуть призупинятися, не будуть анулюватися, у зв’язку із не внесенням чергового платежу. Тобто все це ми з вами будемо робити після того коли закінчиться воєнний стан і за загальним правилом закону №2118, більшість пунктів має таке відсилання, що через 30 днів після закінчення воєнного стану ми будемо виконувати відповідні дії, які покладаються на нас Податковим кодексом.

Отже, будь-ласка, майте на увазі і використовуйте в роботі. Хочу підкреслити, що закони опублікований 7 березня і відповідно набули чинності саме з 7 березня.