Верховна Рада нарешті взялася за врегулювання податкових проблем воєнного стану
3 березня Верховна Рада прийняла два закони, які безпосередньо стосуються діяльності платників податків. Йдеться про:
- Закон про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни (№7121);
- Закон про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану (№ 7125).
Як наслідок, для платників податків тимчасово запроваджені такі особливі умови сплати податків та подання звітності:
- фізичні особи, фізичні особи-підприємці, юридичні особи подають податкові, облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та в електронній формі, через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи;
- в період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення, адміністративна та кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та документів не застосовується;
- особи, які не мають фізичної можливості протягом 90-денного строку подати звітність чи документи у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, звільняються від адміністративної та кримінальної відповідальності. Вони мають подати звітність чи документи не пізніше 30 календарних днів з дня закінчення цих наслідків;
- у період дії воєнного стану або стану війни будь-які перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються;
- у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються;
- платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях не дотримались визначених термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків;
- у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити всю інформацію, що має міститись у відповідній акцизній накладній;
- операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування;
- коригування, встановлені підпунктом 140.5.9 статті 140 ПКУ, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) військовим формуванням для потреб забезпечення оборони;
- сума відшкодування вартості пального, витраченого при наданні послуг з перевезення для забезпечення потреб Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до складу оподатковуваного доходу фізичних осіб, які надають такі послуги;
- для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
- вважаються чинними ліцензії, по яких до припинення або скасування воєнного стану на території України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право: виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах; виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Обов’язки щодо сплати чергових платежів/дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані суб’єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.
Коментар Данила ГетманцеваСьогодні ВРУ прийняла за основу та в цілому законопроєкти №7121 і №7125 щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану. Ключові моменти:
|
***
Державна податкова служба України звернулася до ФОПів – платників єдиного податку
ДПС визнає, що в умовах запровадження воєнного стану в Україні до платників податків не застосовуються штрафні санкції за відсутність можливості своєчасно сплатити податки та збори до бюджету. Натомість ДПС просить за можливості виконувати свій податковий обов’язок та сплачувати єдиний податок.
Додатково вона нагадала, що у 2022 році фізичні особи – платники єдиного податку першої – другої груп мають сплачувати фіксовану суму єдиного податку щомісячно. Протягом року фіксовані ставки єдиного податку залишаються незмінними. Підприємцям першої – другої груп сплачувати єдиний податок треба також за місяці, в яких дохід не отримувався.
Ставка для першої групи – до 10% від прожиткового мінімуму, встановленого на початок року, у 2022 році це – 2481 грн (248,1 грн на місяць). Ставка єдиного податку для другої групи – до 20% від мінімальної зарплати, яка на початок 2022 року становила 6500 грн (єдиний податок за місяць – 1300 грн на місяць).
Крім того, інформуємо, що платники першої та другої груп відповідно до законодавства можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період, але не більш як до кінця поточного звітного року. Сплату податків підприємці можуть здійснити як в готівковій, так і безготівковій формах. На сьогодні, зважаючи на форс-мажорні обставини, сплату можна здійснити платіжними картами за допомогою онлайн-банкінгу.
***
ЗІР: ЗАПИТАННЯ-ВІДПОВІДІ
УВАГА! Наведені далі відповіді на запитання ДПС надала до прийняття зазначених на початку огляду змін. Попри це відповіді загалом узгоджуються з новими правилами сплати податків та подання звітності.
Чи включаються до фінансового результату до оподаткування у складі витрат суми коштів та товарів, перерахованих (переданих) платниками податків Збройним силам України та іншим військовим формуванням для потреб забезпечення оборони держави?
Так, включаються без обмежень.
Повна відповідь тут.
Чи підлягають анулюванню ліцензії на право виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, по яких у період воєнного стану не сплачено черговий платіж за відповідну ліцензію та/або закінчився термін їх дії?
ДПС не вживатиме заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться чинними), по яких під час настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених Торгово-промисловою палатою України, не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:
- виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;
- виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Чи виникає податкове зобов’язання з акцизного податку у разі відчуження або вилучення пального на потреби ЗСУ та оборони України протягом дії воєнного стану?
Протягом дії воєнного стану пальне, що перебувало у державній, приватній або комунальній власності, відчужене або вилучене як і майно юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану на потреби Збройних сил України та оборони України, вважається втраченим унаслідок форс-мажорних обставин у разі якщо відшкодування його вартості не здійснено, та у такому випадку таке відчуження не є реалізацією пального. Податкове зобов’язання з акцизного податку у такому разі не виникає.
Повна відповідь тут.
Як будуть працювати рахунки, відкриті у банківських установах у період воєнного стану?
Рахунки платників податків, що відкриваються у банківських установах у період воєнного стану, будуть працювати незалежно від взяття їх на облік ДПС.
Повна відповідь тут.
Чи подовжено терміни подання податкової звітності у зв’язку з запровадженням воєнного стану в Україні?
Граничні строки для подання податкової звітності подовжено.
Повна відповідь тут.
Чи застосовується відповідальність до платників податків у зв’язку з неможливістю своєчасного виконання податкових обов’язків, передбачених Податковим кодексом України у зв’язку з запровадженням воєнного стану в Україні?
Платники податків звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у зв’язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених Торгово-промисловою палатою України.
ТПП України повідомлено про засвідчення факту настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24 лютого 2022 року.
Повна відповідь тут.
***
Встановлення цін в Україні в іноземній валюті є незаконним та аморальним
Національний банк України засудив рішення бізнесу та людей, які в такій складній ситуації для громадян України встановлюють ціни на товари та послуги не в національній валюті, а в іноземній, зокрема в доларах США чи євро. Гривня як національна валюта є єдиним законним платіжним засобом на території України. Вона повинна прийматися усіма фізичними та юридичними особами без будь-яких обмежень на всій території України та за всіма видами платежів. Відповідно встановлення цін в Україні в іноземній валюті є незаконним.
Такі дії є не лише аморальними в умовах війни, а і є прямим порушенням законодавства України.
***
Банкам спрощено зарахування готівкових коштів для благодійної допомоги
Національний банк на період дії воєнного стану спростив окремі вимоги щодо перевірки джерел походження готівкових коштів як благодійної допомоги на рахунок Міністерства соціальної політики України.
Нагадаємо, що раніше Національний банк на період дії воєнного стану спростив окремі вимоги щодо перевірки джерел походження готівкових коштів у разі проведення банками фінансових операцій, спрямованих на підтримку Збройних Сил України, із зарахування коштів на рахунки ЗСУ та спеціальний рахунок, відкритий Національним банком.
***
Національний банк відтермінував строки надання інформації небанківськими фінансовими установами
Так, для страхових компаній, кредитних спілок, ломбардів, фінансових компаній та лізингодавців строк надання інформації та документів, надісланих у межах безвиїзного нагляду, на час воєнного стану «заморожується» та починає відраховуватися з 1 квітня 2022 року.
"Національний банк уживає всіх необхідних заходів, спрямованих на підтримання учасників ринку небанківських фінансових послуг. Незважаючи на складні для нашої країни часи, ми активно взаємодіємо з ринком і оперативно реагуємо на його потреби", – сказала директор Департаменту нагляду за ринком небанківських фінансових послуг Ольга Максимчук.