Відеоблоги

Втрата документів ФОПом: чи врятує це від перевірки?

Ви дізнаєтесь:

  1. Про нюанси проведення планових та позапланових перевірок.
  2. Що робити, якщо документи втрачено.
  3. Які шанси відтермінувати перевірку з причини відсутності документів.
Оберіть відео для перегляду

5(6)

Оцініть відео:

Втрата документів ФОПом: чи врятує це від перевірки?

00:07:38

Анна Клєцова

5(6)

Оцініть відео:

Ви загубили документи, чи врятує це вас від податкової перевірки? Напишіть у коментарях.

Багато хто з підприємців вважає, що втрата документів це вихід щоб уникнути перевірки. Чи це дійсно так? Давайте розберемося. І почнемо з того, що нагадаю основні моменти по податковим перевіркам.

У нас вже давно законодавчо встановлено, що план-графік планових перевірок на наступний рік оприлюднюється на офіційному сайті ДПС до 25 грудня поточного року. Крім того, нас обов’язково повинні повідомити не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку такої перевірки. Яким шляхом? Або надсиланням поштою, чи через електронний кабінет, або шляхом вручення особисто уповноваженій особі платника податку копії наказу про проведення перевірки, та вручити повідомлення про перевірку. Що ж до позапланових перевірок, то тут нажаль немає у податківців обов’язку нас повідомляти за 10 календарних днів та немає потреби вручати повідомлення про перевірку. Тобто, контролери вручають тільки копію наказу, але перед початком позапланової виїзної перевірки податківці, зазвичай, надсилають тільки запит з проханням надати копії документів щодо ситуації яка їх зацікавила. Своєю чергою підприємець має надати письмові відповіді протягом 15 робочих днів з дня коли було отримано такий запит. У випадку ненадання або надання не в повному обсязі інформації призначають позапланову виїзну перевірку і, як показує практика, рішення щодо повноти надання копій документів приймає тільки ДПС і у нас ніхто не питає. А ось так може статися, що перевірка призначена, а документів у вас немає і ви не готові до перевірки. А ми, всі платники, зобов’язані забезпечити зберігання таких документів не менше ніж 1095 днів з дня подання податкової звітності, плюс карантин. А їх немає. І тут є шанс відтермінувати перевірку. І в цьому нам можуть допомогти статті ПКУ.

Пункт 44.5 ПКУ, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів зазначених у пп. 44.1 та 44.3 платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити з данням оформлених відповідно до законодавства документів, що підтверджують настання такої події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення. Тобто наш обов’язок – повідомити. Якщо ми надали письмове повідомлення, що документів немає і надали докази, то податкова має право надати строк нам на відновлення 90 днів. І тоді проведення перевірки переноситься до дати поки ми відновимо і надамо ці документи до перевірки. Але строк переносу перевірки не більше ніж 120 днів. Тобто, маємо від 90 до 120 днів. А чи є це гарантією переносу? Ні. Це не обов’язок податківців і можуть відмовити.

Дивіться на судову практику травня 2021 року. Ситуація була така. Податкова вручила письмовий запит про надання інформації, первинних документів та їх копій. Наступного дня платник податку своїм листом повідомив податкову, що втратив первинні документи і надав ще на докази копію наказу про створення комісії для службового проведення розслідування по факту втрати документів, копію акту розслідування пропажі, копію заяви з додатками, що він подавав ще до управління поліції. І керуючись наданими раніше документами, а також відомостями, одержаними від контрагента за спірною операцією, податкова відмовила. І при цьому склала акт та прийняла ряд податкових повідомлень-рішень. Тобто, фактично, без відома платника податків перевірка пройшла. Штрафи та податкові зобов’язання були йому нараховані. Як? У платника ж документи втратились. Але податкова змогла отримати копії за запитом від контрагента. Тобто, у податкової були основні первинні документи, що стосувались предмета перевірки. І для проведення перевірки без документів від платника, вони вирішили що цього достатньо. І на підставі наявних документів, копій від постачальника – контрагента, перевірка пройшла. Штрафи та податкові зобов’язання були нараховані. Тобто, втрата документів, підтверджуючі документи про це, лист до податкової про втрату, в якому написано прохання про перенесення дати початку перевірки не є 100% гарантією, що перевірки не буде.

***

Залишайте свої коментарі. Будемо вдячні за позитивний відгук! 🤗