Ви дізнаєтесь:
- Які форми обліку ОЗ та запасів скасовано.
- Про вимоги ДПС до оформлення первинних документів.
- Які форми первинних документів можна використовувати.
Держстат відмінив типову первинку, ОЗшки та інше, чи знаєте що з цим робити? Пишіть у коментарях.
***
Нещодавно Держстат Наказом №266 від 22.10.2021 року скасував цілу низку своїх наказів, якими були затверджені типові форми первинного обліку дуже важливих бухгалтерських об’єктів. Це викликало хвилювання у бухгалтерів, адже подивімося які ж саме накази були скасовані. Це, зокрема, Наказ Мінстату від 29.12.95 р. №352, який затверджував типові форми первинного обліку щодо основних засобів. Наказ від 22.05.96 р. №145, що стосувався обліку запасів, зокрема малоцінних та швидкозношуваних предметів. Наказ від 21.06.96 року № 193, який стосувався первинного обліку сировини та матеріалів. А також інші накази.
Цікавий факт, що саме Наказом №266 Держстат скасував і більш ранній свій наказ, яким він вже раніше скасовував зазначені накази.
Отже, можемо констатувати, що типові форми первинного обліку таких об’єктів як основні засоби та запаси «вмерли» остаточно.
Чому це викликає хвилювання серед бухгалтерів? Тому що дуже багато податкових нюансів пов’язані саме з оформленням операцій типовими формами. До прикладу, давайте з вами подивимось на узагальнюючу податкову консультацію щодо ліквідації основних засобів, це відома Консультація №673. Згідно з нормами цієї консультації ми можемо ліквідувати основні засоби без нарахування умовних податкових зобов’язань в тому випадку, зокрема, коли контролюючому органу ми подаємо належним чином оформлений акт на списання основних засобів. І в цій консультації згадується, що такий акт має бути оформлений за типовою формою первинного обліку, затвердженою Наказом №352, адже йдеться про наказ за формою ОЗ.
Також хочу зазначити, що не обмежується ця узагальнююча консультація посиланням на типову форму ОЗ, а згадує і наказ за довільною формою. Отже, можу констатувати, що скасування Наказу №352 навряд чи вплине на процес оподаткування. Але, як ми звикли, податківці дуже і дуже ретельно стежать за тим, щоб ліквідація, зокрема основних засобів, була оформлена за всіма правилами.
А що скажуть інші нормативні документи, які регулюють застосування тих чи інших типових форм? Про це нагадує пункт 2.7 Положення №88 про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, адже цей пункт вимагає від нас використовувати бланки типових і спеціалізованих форм, звісно ж, якщо вони є в наявності. Якщо ж в наявності їх немає, то нам не залишається нічого іншого як використовувати самостійно виготовлені бланки із дотриманням обов’язкових реквізитів типових або спеціалізованих форм.
Отже, після скасування типових форм, які були затверджені Наказом Мінстату, в нас не залишається іншого, як оформлювати рух щодо надходження, списання і іншого переміщення по запасах, по основних засобах, виключно власними розробками, які будуть мати реквізити первинних документів. І це цілком укладається в наявну нормативну логіку. Ну а для тих, хто не звик фантазувати, хто хоче бути ближчим до типових форм, які є в наявності, хочу вам нагадати, що наразі залишається чинним Наказ Мінфіну №818, який затверджує, зокрема, використання типових форм щодо обліку основних засобів для суб’єктів бюджетного обліку для державних підприємств. І в цьому порядку є дуже чудовий пункт 6 розділу І, який зазначає, що такі типові форми можуть застосовуватися будь-якими юридичними особами незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарювання. Отже, якщо ви не бажаєте розробляти бланки самостійно, зверніть увагу на Наказ №818, яким затверджено, до речі, дуже сучасні бланки, на відміну від бланків щодо обліку основних засобів (бланки ОЗ), які мали певні вади і зайві реквізити. Але це те що стосується основних засобів.
На жаль, такої радісної перспективи немає у документів якими оформлюється рух запасів. Тому щодо запасів ми маємо або розробляти самостійно бланки, або залишити ті (і видати їх за власну розробку), які відповідають скасованим наказам Мінстату. До речі, так робилося вже неодноразово і контролюючі органи при перевірці дуже лояльно на це дивляться.
А ми продовжуємо, тому що на цьому не закінчується перспективні новації від наших законотворців.
Певні документальні новації пропонується внести до Закону про бухоблік. Йдеться про урядовий проєкт. Гарна новина у тому, що пропонується внести зауваження до статті 9 Закону щодо того, що первинні документи можуть доповнюватися будь-якими додатковими реквізитами на наш з вами розсуд. Крім цього дозволяється вести первинний облік електронними документами, які створюються в електронній формі автоматично програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційних систем. Якщо на такі документи буде накладатися електронно-цифровий підпис, вони будуть відповідати вимогам і будуть обов’язковими документами, які стосуються ведення обліку.
Також є новація, яка стосується впровадження електронних регістрів, за якими ми будемо вести бухгалтерський облік. Зазначеними змінами надається таке право. В урядовому законопроєкті зроблено зауваження, що в обов’язковому порядку вести такі регістр в електронному вигляді будуть ті підприємства, які відповідно до вимог законодавства зобов’язані надавати органам державної влади показники бухгалтерський та фінансовий облік виключно в електронній формі. Отже, електронізація триває.
Підсумки. Через скасування Держстатом типових форм обліку основних засобів та запасів підприємствам доведеться самостійно або розробляти такі документи, або користуватися примірниками, які вже є для бюджетних підприємств.
***
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.
Залишайте свої коментарі. Будемо вдячні за позитивний відгук! 🤗