Ви дізнаєтесь:
- В якій формі ведуть облік єдиноподатники.
- Якими є вимоги щодо ведення обліку.
- Чи застосовуються штрафи за неналежне ведення обліку.
Довільні книги, а чи можна взагалі без них? Пишіть у коментарях.
З 1 січня 2021 року платники єдиного податку, ФОПи, зітхнули із полегшенням. Тому що саме з цієї дати зникла необхідність вести встановлену форму Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат. Натомість Податковий кодекс вимагає від нас вести такий облік у довільній формі. Тому у багатьох підприємців постає питання: а оскільки форма довільна чи взагалі потрібна вона? Мабуть взагалі можна від неї відмовитись і жодним чином не вести облік, ну маючи тільки первинні документи. Ось тут хочу наголосити на тому, що такої можливості Податковий кодекс нам не надавав. Адже згідно з пунктом 44.1, який є загальним правилом по веденню податкового обліку, по документуванню показників податкової звітності згадується про те, що неможна формувати показники податкової звітності у випадку, якщо вони не підтверджені документально. Документальним підтвердженням таких показників є як первинні документи, так і інші документи пов’язані з обчисленням і сплатою податків, ведення яких передбачено законодавством. А пункт 296.1 ПКУ саме передбачає таке зобов’язання щодо самостійного ведення проміжного регістру у вигляді книги у довільній формі. Так само як і податківці наголошують на тому, що відміна стандартизованої книги це не є відміна щодо взагалі не ведення обліку. І вести облік із дотриманням вимог п. 44.1 та 44.3 ПКУ необхідно. Отже необхідно забезпечити зв'язок між даними первинних документів щодо отримання доходів платника єдиного податку відповідним регістром у довільній формі і показниками податкової декларації платника єдиного податку.
Ну а той момент, що в нас немає вже стандартизованої форми, дуже добре вплинув на статус штрафних санкцій. І податкова служба також нагадує, що з 1 січня 2021 року вже не може застосовуватися до підприємців такий штраф, адміністративний, як штраф за неналежне ведення обліку доходів та витрат. Тому, будь-ласка, розробляємо самостійно наші форми. На що ж звернути увагу розробляючи їх і пам’ятаючи про те, що така розробка є обов’язковою. По-перше, на те що записи у відповідних книгах, довільних, мають бути джерелом інформації для складання платником податку звітності. Отже, будь-ласка, забезпечте необхідне сумування інформації проміжної, яку ви отримуєте зокрема із ваших банківських виписок, для того щоб підсумуючі данні отримали своє нове життя у декларації, щоб ви могли їх перенести. Особливо це мають дуже ретельно розробити і переносити таку інформацію ті платники єдиного податку, які працюють зокрема за посередницькими договорами. Чому? Тому що Податковий кодекс для них встановлює особливе правило формування доходів і із всіх сум, які надходять, наприклад, на банківський рахунок, вони можуть відображати свій дохід виключно у розмірі своєї винагороди. Ось для того, щоб показати співставлення між наприклад банківською випискою, де я отримала там припустимо 2 млн. Із цих 2 млн. є моя винагорода наприклад там 500 тис. Ось для того щоб довести, що мій дохід не 2 млн., а 500 тис., я маю все чітко розписати в свої книзі, яку я розробляю самостійно.
Якщо ж вас влаштовувала стара книга, умовно кажучи яку розробив для нас Мінфін, будь-ласка, ви також можете продовжувати її вести. Ну якщо ж вона вас не влаштовує, то будь-ласка розробляємо форму самостійно, пам’ятаючи про зв'язок цієї інформації із податковою декларацією.
В який спосіб ведення може бути, то також, знову ж таки, можемо звернутися до роз’яснень податкової служби і як ми бачимо ці рекомендації доволі лояльні. Починаючи від паперових зошитів і закінчуючи таблицями Excel, для нас можливо все.
І останнє питання, яке є доволі цікавим в цьому контексті, а чи варто вже позбуватися старих книг, ведення яких обов’язкове було у нас до 1 січня 2021 року. І тут також податківці нас застерігають що до того, що прощатися з книгами остаточно ще не час. По-перше, нагадаю що Податковий кодекс вимагає від мене зберігати відповідну інформацію, яка підтверджує показники моєї звітності, зокрема, на протязі 1095 днів. А якщо я навіть втрачу книгу, яка зараз є необов’язковою, але вона ще має зберігатися як підтверджуюча інформація на протязі 1095 днів, я маю вчинити дії, за алгоритмом Кодексу, щодо її відновлення. Отже повідомити податкову службу про втрату і провести відновлення. І тільки після того, коли мене 1095 днів, я можу закрити історію стару із визначеною формою книг обліку доходів і книг обліку доходів та витрат.
***
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.
Залишайте свої коментарі. Будемо вдячні за позитивний відгук! 🤗