Лікарняний для ФОП: сплата податків та подача заяви на звільнення
В рядку 8 слід зазначати період з 01.01.2026 по 31.03.2026.
ПФУ в листі від 29.09.2023 р. № 36419-41846/У-03/8-2800/23 наполягає, що право на отримання матеріального забезпечення відповідно до Закону № 1105 ФОП будуть набувати після сплати єдиного внеску. У разі, якщо фізична особа – підприємець у розрахунковому періоді та місяці настання страхового випадку сплачувала єдиний соціальний внесок згідно з нормами чинного законодавства, вона має право на страхові виплати за рахунок коштів Пенсійного фонду України.
Тож без сплати ЄСВ за березень ФОП не зможе отримати лікарняний, оскільки не буде вважатися застрахованою особою. ЄСВ за березень слід обов'язково сплатити до подання довідкової декларації. Зверніть увагу, при поданні декларації в березні, сплата ЄСВ за березень може некоректно відобразитися в довідці ОК-7. Тому ми радимо подавати декларацію вже в квітні, але обирати період для формування березень 2026 р.
На період лікарняного по вагітності та пологах ФОП не звільняється від сплати ЄСВ, єдиний податок та військовий збір можна не сплачувати за умови відсутності доходу.
Відповідно до ч.6 ст.4 Закону України від 08.07.2010 № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#n57 ФОП звільняються від сплати за себе єдиного внеску за місяці звітного періоду, за які роботодавцем (резидентом Дія Сіті) сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску.
Оскільки ЄСВ з допомоги по вагітності та пологах ПФУ не сплачє, ФОП має сплачувати ЄСВ за себе за період лікарняного.
З 01.01.2026 внесені зміни в п.1 ст.4 Закону про ЄСВ. Роботодавцем - платником ЄСВ вважаються органи, які виплачують допомогу особам, які здійснюють догляд за дитиною до досягнення нею однорічного віку та відповідно до закону отримують допомогу для догляду за дитиною до досягнення нею однорічного віку, допомогу при усиновленні дитини. Тобто за період отримання допомоги по догляду за дитиною до однорічного віку
Відповідно до п. 295.5 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20260101#n7145 ФОП 1-2 групи, які не використовують працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки, а також за період хвороби, підтвердженої витягом з Електронного реєстру листків непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів.
Якщо підтверджений відповідним витягом період непрацездатності розпочався до 20 числа місяця та закінчився у наступному(их) місяці(ях), то такий платник звільняється від сплати єдиного податку за календарний місяць, в якому почався період непрацездатності, та за всі повні календарні місяці, які припадають на цей період непрацездатності (у разі їх наявності), а за календарний місяць, в якому відповідно до даних, зазначених у витязі з Електронного реєстру листків непрацездатності, період непрацездатності закінчився, єдиний податок сплачується відповідно до норм ПКУ (https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42154)
Також ФОП на ЄП звільняються від сплати військового збору протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки, а також за період хвороби, підтвердженої витягом з Електронного реєстру листків непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів (пп. 1.13 п. 16-1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42347)
Підставою для надання відпустки є заява в довільній формі та витяг з Електронного реєстру листків непрацездатності. Зразок заяви Заява щодо звільнення від сплати єдиного податку на період вагітності та пологах (ФОП І та ІІ група)
Якщо підтверджений відповідним витягом період непрацездатності розпочався до 20 числа місяця та закінчився у наступному(их) місяці(ях), то такий платник звільняється від сплати єдиного податку за календарний місяць, в якому почався період непрацездатності, та за всі повні календарні місяці, які припадають на цей період непрацездатності (у разі їх наявності), а за календарний місяць, в якому відповідно до даних, зазначених у витязі з Електронного реєстру листків непрацездатності, період непрацездатності закінчився, єдиний податок сплачується відповідно до норм ПКУ. (ЗІР, атенгорія 107.01.03 https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42154).
В останньому місяці лікарняного та надалі ЄП та ВЗ сплачуються на загальних підставах.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Є відповідь АІ
Документація для норм списання пального при позичці авто
Відображення звільнення та прийняття працівників у Д1
Оформлення переведення працівників між сумісництвом та основним місцем роботи
Заповнення уточнюючої декларації з податку на прибуток 2025 року
Для…
Є відповідь АІ
Відсутність слова "вулиця" у реквізитах фіскального чеку
Є відповідь АІ
Включати чи виключати дні лікарняного у розрахунок відпустки
Є відповідь АІ
Звітність щодо працевлаштування осіб з інвалідністю для підприємства
Приватне підприємство 3 група без ПДВ.
Одна людина у штаті(особа з інвалідністю 3 група).
Чи потрібно подавати звіт про внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю?
Якщо так тоді як заповнити такий звіт і за які періоди подати.
Дякую…
Є відповідь АІ
Чи потрібно нараховувати ЄСВ при звільненні мобілізованого працівника
Є відповідь АІ
Донарахування ЄСВ у липні: відпустка, лікарняний і мінімальна зарплата
Обов'язковість відображення виплат самозайнятим у звіті Додатку 4 ДФ
Є відповідь АІ
Реєстрація ФОП: чи потрібні виробничі потужності та медична книжка
Відображення причепа у формі 20-ОПП та ПДВ нюанси
Як у такому випадку відобразити цей причіп у формі № 20-ОПП та яку ознаку права користування зазначити?
Чи потрібно за такою…
Є відповідь АІ
Реєстрація касирів у чекбокс: ключі та можливості для ФОП
Працюватиме з чекбокс
Чи потрібно додавати в систему чекбокс два касира зі своїми ключами
Чи можливо зареєструвати одного касира з ключем депозит сайн від чекбокс…
Права інваліда 3 групи на відпустку та звільнення в компанії
Нарахування заробітної плати та звітність про працевлаштування інвалідів
Чи вважається дрібленням бізнесу створення ТОВ для ФОП
Куди подавати декларацію з акцизного податку для ФОП
Є відповідь АІ
Звільнення директора та оплата зарплати: можливості та документи
Звіт по інвалідах: чи подають його підприємства з менш ніж 8 працівниками
Маркетингові витрати: податкові наслідки від роздачі брендованої продукції
ТОВ є платником ПДВ та резидентом Дія сіті платником податку на особливих умовах (ПНВК). Товариство закуповує брендовану продукцію (худі, наклейки, блокноти, чашки з логотипом) для роздачі своїм партнерам та клієнтам у маркетингових цілях.
Питання

