Стан впровадження файлу SAF-T UA для платників ПДВ актуальний
Так, дійсно законопроектом № 6255 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/28192) планувалося внесення змін до ПКУ щодо обов`язкового подання платниками податків регулярної (щорічної) інформації у вигляді стандартного аудиторського файлу SAF-T:
- з 1 січня 2025 року - великими платниками податків зобов’язані подавати стандартний аудиторський файл SAF-T протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
- з 1 січня 2027 року - платниками податків, визначеними ст. 180 ПКУ (хто визначений платником ПДВ).
За неподання такої регулярної інформації передбачалися штрафні санкції, визначені новою ст. 119-2 ПКУ.
Проте, на даний час цей законопроект відкликаний, а новий не поданий до ВРУ
Довідково.
SAF-T UA (Standard Audit File for Tax) – це електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов'язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб'єкта господарювання за певний період, який є частиною реалізації Національної стратегії доходів до 2030 року, затвердженої розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р (https://mof.gov.ua/uk/national_income_strategy-716).
Тобто, на даний час є чинними норми:
1) ст. 85 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n1913):
"85.2. Платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов’язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов'язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов'язку подання її в електронній формі..."
2) Порядок надання документів великого платника податків в електронній формі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1393 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0044-12#Text):
"3.2. ВПП відповідно до пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України зобов’язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, у встановленому цим пунктом форматі.
Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до цього Порядку."
Позиція ДПСУ
ЗІР (130.01, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42689):
"З якого періоду буде запроваджено формування та подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA, що надається на запит контролюючого органу під час проведення перевірки окремих категорій платників податків?
Відповідь:
Національною стратегією доходів до 2030 року передбачено удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок, зокрема впровадження ІТ-рішень для обробки даних SAF-T UA.
Під час проведення перевірки на запит контролюючого органу передбачено подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA:
для великих платників податків – з 2025 року;
для всіх платників податків, які є платниками ПДВ – з 2027 року."
Важливо. Строго кажучи Національна стратегія доходів - це все ж не норми ПКУ, тому строки запровадження е-аудиту з поданням платниками електронних файлів стандартизованої структури, які не прописані безпосередньо в ПКУ, на нашу думку, не є обов`язковими.
ЗІР (130.02, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=27535):
"Який порядок надання документів ВПП в електронній формі при проведенні документальної перевірки контролюючим органом?
Відповідь:
Порядок надання документів великим платником податків в електронній формі при проведенні документальної перевірки затверджено наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1393 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок).
Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки (п. 3.1 Порядку).
Великий платник податків (далі - ВПП) відповідно до п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями зобов’язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, у встановленому п. 3.2 Порядку форматі (абзац перший п. 3.2 Порядку).
Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до Порядку (абзац другий п. 3.2 Порядку).
...У випадку виникнення у посадових осіб контролюючого органу під час проведення перевірки необхідності у розгляді і дослідженні електронних документів (інформації) ВПП, не наданих платником податків, ВПП зобов’язаний забезпечити доступ посадових осіб контролюючого органу до електронних документів (інформації) ВПП за місцезнаходженням платника податків та його підрозділів (при проведенні документальних виїзних перевірок) або додатково надати електронні документи (інформацію) ВПП, що належать або пов’язані з предметом перевірки, на вимогу контролюючого органу, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, в порядку та обсязі, визначених у цьому запиті (п. 3.8 Порядку)."
Зверніть увагу, що за чинними нормами ПКУ подавати інформацію в електронному вигляді в спеціальном форматі (SAF-T UA) в ході проведення документальних перевірок мають тільки великі платники податків, визначені такими за правилами ст. 14 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20251005#n256):
"14.1.24. великий платник податків - юридична особа або постійне представництво нерезидента на території України, у якої обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку України за той самий період, або загальна сума податків, зборів, платежів, сплачених до Державного бюджету України, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, крім митних платежів, за такий самий період перевищує еквівалент 1,5 мільйона євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку України за той самий період".
Реєстр таких великих платників податків (ВПП) затверджується кожен рік наказом ДПСУ. Такі платники обслуговуються не в районних ДПІ, а в міжрегіонаних офісах великих платників податків. Тобто, мова не йде про платників з річним оборотом більше 40 млн.грн, чи більше 150 млн.грн. Це стосується набагато крупніших платників податків
Наприклад, на 2026 рік такий Реєстр ВПП затверджений наказом ДПСУ від 17.10.2025 № 1014 (https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/nakazi-pro-diyalnist/79767.html), до якого увйшли 1647 платників по всій Україні.
Тобто, на запит ДПС в ході документальної перевірки ВПП має надати стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) в затвердженому форматі.
ДПСУ повідомила, що вперше таке подання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) вже відбулося в ході документальної перевірки (https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua/povidomlennya/930738.html)
Наразі за неподання саме стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) в ПКУ відповідальності прямо не передбачено. Проте, це може бути розцінене, як порушення норм ст. 85 ПКУ та ст. 44 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n1110) - тобто, як неподання документів в ході перевірки. За відсутність первинних документів, які не подані в ході перевірки, передбачений штраф за ст. 121 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n2408) - штраф 1020 грн.
При цьому на теперішній час за повідомленням ДПСУ на сайті (наприклад, https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/938378.html) ДПСУ лише запрошує платників податків подавати такі стандартні аудиторські файли (SAF-T UA) в тестовому режимі. Тобто, поки йде "відладка" системи прийняття таких файлів.
На вебпорталі ДПС у банері «SAF-T UA» (https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua) розміщено:
- детальний опис формату SAF-T UA;
- опис елементів SAF-T UA та XSD (визначення схеми XML) для SAF-T UA,
- технічну документацію (включаючи XML-схеми -XSD);
- приклад заповнення файлу;
- релізи змін та інша корисна інформація для платників податків і розробників програмного забезпечення;
- відповіді на найбільш поширені питання, які виникають у платників податків під час формування та подання SAF-T UA.
Рекомендуємо актуальну інформацію дивитися в підрубриці "Повідомлення"
Додатково рекомендуємо отримати ІПК
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Терміни відмови від спрощеної системи для платників ЄП 5%
Як виправити ситуацію з розблокуванням накладної ФОП
Як зберегти ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем
Термін зберігання табелів обліку робочого часу для підприємств
Питання про акцизні ставки для ФОП на алкоголь і тютюн
Чи потрібно ФОП подавати акцизну декларацію при продажу тютюну
Перевезення пального в каністрах без заяви підприємства: можливості
Коли та як реєструватися платником ПДВ для ФОП
Включення ПДВ у собівартість продукції з пільговим статусом
Зміна тарифів на послуги: вплив на РРО та ПРРО
Тов на загальній реалізує послуги - паркомат, вартість 10грн /год.< …
Ліміт готівки в касі для ТОВ, що реалізує квитки
Повернення зайво перерахованих коштів: чи реєструвати податкову накладну
Уточнення щодо бронювання працівників та проходження медкомісії
Що включається до рахунку 69: доходи майбутніх періодів
Питання відображення ЄСВ у звітності при придбанні автомобіля
ТОВ придбала на підприємство автомобіль.
Нарахувало та сплатило …

