Документи для підтвердження пошкоджень у готельному бізнесі та облік
У даному випадку мова не йде про знищення, а лише пошкодження майна.
Одразу зазначимо: компенсації за пошкоджене внаслідок війни майно для юридичних осіб зараз не передбачено, але вкрай доцільно саме зараз зафіксувати завдані збитки з прицілом на майбутнє, коли, можливо, буде запроваджено механізм відшкодування. Тобто ці дії, щоб було зрозуміло, зараз жодних привілеїв не надають, але можуть бути корисними у майбутньому. Теоретично, існують шляхи відшкодування шкоди: 1) за рішенням органів судової влади України або 2) за рішенням міжнародних судових органів.
Загальні засади встановлено постановою КМУ від 20.03.2022 № 326 "Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації"
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/326-2022-п#Text
Методика оцінки збитків — https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1522-22#Text
Немає сенсу викладати чи цитувати ці документи, вони дуже докладні та об’ємні. Головне: суб’єкту господарювання потрібно звернутися до офіційного суб’єкта оціночної діяльності для проведення оцінки збитків, а далі діяти за процедурою, прописаною в Методиці, тобто надати оцінювачу відповідні документи, які враховуються при оцінці.
Усе викладене вище — це управлінські дії для забезпечення можливого у майбутньому залучення до процедури відшкодування збитків, якщо таку буде запроваджено на державному рівні.
А тепер — щодо бухобліку.
Що робити зараз? У разі пошкодження основного засобу можливе або:
проведення переоцінки (уцінки) — тільки із залученням суб’єкта оціночної діяльності згідно із Законом про оцінку. Переоцінка всієї групи обов’язкова, з подальшим регулярним проведенням. Переоцінка — справа добровільна (П(С)БО 7);
або — зменшення корисності.
Зменшення корисності активу — це втрата економічної вигоди в сумі перевищення залишкової вартості активу над сумою очікуваного відшкодування (п. 4 П(С)БО 7). Порядок — згідно з П(С)БО 7 і П(С)БО 28. Оцінка оцінювачем в цьому разі не є обов’язковою, підприємство може зробити її самостійно, але експертна оцінка зазвичай точніше відображає реальну вартість, тому можна залучити професійного експерта.
Необхідно:
провести інвентаризацію відповідно до наказу Мінфіну від 02.09.2014 № 879 «Про затвердження Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань»;
документально підтвердити наявність майна, його стан, відповідність критеріям тощо;
провести експертну оцінку збитків, завданих майну підприємства.
Механізм проведення зменшення/відновлення корисності активів прописано в П(С)БО 28. Згідно з п. 5 П(С)БО 28, кожне підприємство зобов’язане на дату річного балансу оцінювати наявність ознак можливого зменшення корисності активу. Але, підприємство може провести тестування свого активу на наявність ознак можливого зменшення (відновлення) його корисності не тільки на дату річного балансу, а й на іншу дату. Пояснюється це тим, що при складанні фінансової звітності слід дотримуватися принципу повного висвітлення, згідно з яким фінансова звітність (як річна, так і проміжна) повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки операцій та подій, яка може вплинути на рішення, що приймаються на її основі (п. 6 розд. ІІІ НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»). Отже, така подія як обстріл, є підставою для перегляду корисності активу.
В обліку зменшення корисності відображається проведенням:
Дт 972 — Кт 131,
тобто балансова вартість зменшується за рахунок збільшення зносу. Надалі амортизація нараховується виходячи з нової залишкової вартості та переглянутого строку корисного використання (п. 15 П(С)БО 28).
Після цього підприємство, ймовірно, нестиме витрати на відновлення пошкодженого майна. Оскільки ці витрати спрямовані на відновлення функціональних якостей об’єкта, вони не збільшують первісну вартість (згідно з П(С)БО 7), а визнаються витратами періоду.
Якщо ремонт виконується власними силами, доцільно обліковувати його так:
збір витрат: Дт 23 "Виробництво" — Кт 20, 22, 28, 632, 685, 661, 651;
списання витрат: Дт 977 — Кт 23.
Податковий кредит, отриманий унаслідок придбання матеріалів і послуг, визнається згідно з податковими накладними.
У подальшому підприємство може здійснити відновлення корисності активу — за рахунок раніше визнаного зменшення, проводкою:
Дт 131 "Знос основних засобів" — Кт 742 "Дохід від відновлення корисності" (якщо об’єкт не переоцінювався). Після цього амортизація нараховується за новою залишковою вартістю та переглянутим строком експлуатації.
Незалежно від того, чи буде проводитись офіційна фіксація збитків через оцінку за Методикою, підприємству слід зібрати всі документи, що стосуються інциденту:
акти ДСНС, поліції;
довідка про відкриття кримінального провадження або довідка про пожежу;
фото-, відеофіксація — як додаткове підтвердження;
акти інвентаризації з детальним описом пошкодженого майна.
Це також є необхідним, якщо майно було застраховане.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Є відповідь АІ
Документація для норм списання пального при позичці авто
Відображення звільнення та прийняття працівників у Д1
Оформлення переведення працівників між сумісництвом та основним місцем роботи
Заповнення уточнюючої декларації з податку на прибуток 2025 року
Для…
Є відповідь АІ
Відсутність слова "вулиця" у реквізитах фіскального чеку
Є відповідь АІ
Включати чи виключати дні лікарняного у розрахунок відпустки
Є відповідь АІ
Звітність щодо працевлаштування осіб з інвалідністю для підприємства
Приватне підприємство 3 група без ПДВ.
Одна людина у штаті(особа з інвалідністю 3 група).
Чи потрібно подавати звіт про внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю?
Якщо так тоді як заповнити такий звіт і за які періоди подати.
Дякую…
Є відповідь АІ
Чи потрібно нараховувати ЄСВ при звільненні мобілізованого працівника
Є відповідь АІ
Донарахування ЄСВ у липні: відпустка, лікарняний і мінімальна зарплата
Обов'язковість відображення виплат самозайнятим у звіті Додатку 4 ДФ
Є відповідь АІ
Реєстрація ФОП: чи потрібні виробничі потужності та медична книжка
Відображення причепа у формі 20-ОПП та ПДВ нюанси
Як у такому випадку відобразити цей причіп у формі № 20-ОПП та яку ознаку права користування зазначити?
Чи потрібно за такою…
Є відповідь АІ
Реєстрація касирів у чекбокс: ключі та можливості для ФОП
Працюватиме з чекбокс
Чи потрібно додавати в систему чекбокс два касира зі своїми ключами
Чи можливо зареєструвати одного касира з ключем депозит сайн від чекбокс…
Права інваліда 3 групи на відпустку та звільнення в компанії
Нарахування заробітної плати та звітність про працевлаштування інвалідів
Чи вважається дрібленням бізнесу створення ТОВ для ФОП
Куди подавати декларацію з акцизного податку для ФОП
Є відповідь АІ
Звільнення директора та оплата зарплати: можливості та документи
Звіт по інвалідах: чи подають його підприємства з менш ніж 8 працівниками
Маркетингові витрати: податкові наслідки від роздачі брендованої продукції
ТОВ є платником ПДВ та резидентом Дія сіті платником податку на особливих умовах (ПНВК). Товариство закуповує брендовану продукцію (худі, наклейки, блокноти, чашки з логотипом) для роздачі своїм партнерам та клієнтам у маркетингових цілях.
Питання

