Питання щодо бухгалтерського обліку франшизи: необхідна інформація та поради
Нажаль актуальних відео матеріалів на цю тему на платформі насьогодні немає. Але можемо взагалі надати вам інформацію з питання бухобліку франшизи (франчайзингу)
Бухгалтерський облік у франчайзера (франшизодавця)
1. Нематеріальні активи, які передаються у користування, продовжують обліковуватись на балансі франчайзера на рахунку 12 «Нематеріальні активи». На них нараховується амортизація.
2. Витрати на створення торгової марки не визнаються НМА (згідно з п. 9 НП(С)БО 8) і включаються до витрат на збут.
Франчайзер отримує роялті — плату за користування правами. Роялті визнається доходом згідно з НП(С)БО 15, за принципом нарахування. Якщо це щомісячні платежі, то вся сума роялті включається до складу доходу:
Дт 373 Кт 719 — нараховано роялті
Дт 311 Кт 373 — отримано роялті
Якщо оплата здійснюється авансом за тривалий період (наприклад, за квартал, рік), його спочатку відображають у складі доходів майбутніх періодів (рах. 69) і поступово визнають у доходах за часом або обсягом використання, наприклад доходи можуть визнаватися пропорційно до кількості місяців або пропорційно до кількості проданої франчайзі продукції .
3. Якщо франчайзер надає додаткові послуги чи товари, облік ведеться як звичайне постачання послуг або продаж товарів. Такі операції відображаються в бухобліку за загальними правилами (доходи від надання послуг, продаж товарів).
Бухгалтерський облік у франчайзі (франшизоодержувача)
1. Роялті визнається витратами відповідно до НП(С)БО 16. Напрям віднесення залежить від виду діяльності:
Дт 23 – як частина виробничої собівартості (прямі витрати)
Дт 91 – як загальновиробничі
Дт 93 – витрати на збут
Дт 92 – адміністративні витрати
Таким чином, правильне класифікування роялті дозволяє точно формувати собівартість продукції або послуг.
Податок на додану вартість
У франчайзера:
· Роялті у грошовій формі не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.6 ПКУ), за умови, що платіж відповідає визначенню в пп. 14.1.225 ПКУ.
· Якщо оплата не відповідає поняттю «роялті» (наприклад, це оплата за маркетингові послуги, консалтинг), вона оподатковується ПДВ як звичайне постачання послуг.
Не є роялті — і відповідно оподатковується ПДВ — плата за:
купівлю програм для кінцевого користування,
купівлю копій об’єктів ІВ,
передачу прав на перепродаж чи розголошення ноу-хау.
У франчайзі:
· Якщо роялті не є об’єктом оподаткування ПДВ, то питань з податковим кредитом не виникає.
· Якщо оплата не вважається роялті згідно з ПКУ, то франчайзер підпадає під оподаткування ПДВ, нараховує ПДВ, складає податкову накладну (ПН), реєструє її в ЄРПН, а франчайзі включає суму ПДВ до податкового кредиту в загальному порядку.
Те саме стосується отримання послуг, товарів. Податковий кредит відображається франчайзі платником ПДВ в загальному порядку.
Якщо за одним договором і роялті, і послуги/товари — їх слід розділити в обліку, щоб уникнути помилок з ПДВ.
Податок на прибуток
У франчайзера:
Якщо франчайзер є платником податку на прибуток, який коригує фінрезультат на податкові різниці (розд. III ПКУ), слід враховувати:
Амортизаційні різниці за ст. 138 ПКУ — фінрезультат збільшується на бухоблікову амортизацію, зменшується на податкову.
Податкових різниць, пов’язаних з отриманням роялті, немає.
У франчайзі:
У разі якщо франчайзер є платником податку на прибуток підприємств і при цьому коригує фінансовий результат до оподаткування на податкові різниці відповідно до розділу ІІІ Податкового кодексу України (ПКУ), йому слід враховувати спеціальні правила щодо нарахованих роялті.
Франчайзер може зіткнутися з податковими різницями, передбаченими:
· пп. 140.5.6 ПКУ — у випадку, якщо роялті нараховано на користь нерезидента;
· пп. 140.5.7 ПКУ — якщо роялті нараховано як нерезиденту, так і резиденту.
Ця податкова різниця пп. 140.5.7 ПКУ зобов’язує платника збільшити фінансовий результат до оподаткування на всю суму нарахованого роялті, якщо вони виплачуються на користь таких осіб:
· осіб, які сплачують податки у складі інших податків (наприклад, платники єдиного податку), за винятком фізичних осіб, що оподатковуються за розділом IV ПКУ (тобто ПДФО);
· юридичних осіб, які відповідно до ПКУ:
- звільнені від сплати податку на прибуток підприємств,
- сплачують податок за ставкою, іншою ніж базова (основна) ставка 18%.
Таким чином, податкова різниця застосовується, якщо роялті нараховані на користь:
· платників єдиного податку (як фізичних, так і юридичних осіб);
· неприбуткових підприємств, установ та організацій;
· юридичних осіб – платників податку на прибуток підприємств, якщо їх прибуток відповідно до положень:
- ст. 142 ПКУ (наприклад, підприємства інвалідів),
- підрозділу 4 розділу ХХ ПКУ (тимчасові звільнення), звільняється від оподаткування;
· юридичних осіб, які застосовують ставку податку на прибуток, іншу ніж 18%.
Податкова різниця на застосовується, якщо роялті нараховано:
- фізичним особам, які оподатковуються в порядку, визначеному розділом IV ПКУ (тобто обкладаються ПДФО, ЄСВ, військовим збором);
- правовласникам у сфері авторського права або суміжних прав, якщо виплати здійснюються через організації колективного управління відповідно до договорів, укладених з такими організаціями.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Наслідки надання послуг між ФОП різних груп оподаткування
Як виправити звіт 4ДФ через невірний ідентифікаційний код
Перехід з 3 групи на 2: обмеження обороту в 2026 році
Обов’язок подання Звіту про внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю
Прошу надати відповідь щодо обов’язку подання Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю.
Звіт мають подавати всі роботодавці, які використовують найману працю чи лише ті, у яких середньооблікова…
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно укладати трудовий договір директору за сумісництвом
Відповідь АІ схвалено експертом
Строки виплати відпускних та врахування премій у розрахунках
Відповідь АІ схвалено експертом
Штрафи та пеня за несплату внесків на працевлаштування осіб з інвалідністю
Обов'язки ФОП при імпорті навушників без документів з Китаю
Зарахування інваліда до нормативу: зарплата та лікарняні питання
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування зарплати інвалідам: норми, відпустки та облікові питання
Нові додатки для ФОП 3 групи: що потрібно знати
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Ризики відсутності ТТН при продажу товару фізичним особам
Ми юридична особа продаємо товар, виписуємо видаткову накладну : клієнти фопи і фізичні особи десь 10 % , інші клієнти юридичні особи 90 %. Умовно 100 реалізацій в місяць. 97 покупців приізжають і забирають товар самі . Але не просять ттн . Питання, які…
Відповідь АІ схвалено експертом
Електронний підпис на ТТН: можливість та вимоги до печатки
Помилка у повідомленні про прийняття працівника: що робити
Звітність при безоплатному договорі з директором: чи потрібна
Винагорода не нараховувалась і не виплачувалась.
Чи потрібно подавати Об'єднану звітність (інших працівників немає)…
Повернення товару: чи обов'язковий чек на повернення
Чи обов'язково треба робити чек на повернення?
Можна поміняти товар і просто повернути різницю покупцю бо другий товар дешевше першого…
Відповідь АІ схвалено експертом
Правильне оформлення продажу сигарет у РРО для ФОП
Розрахунок премії та відрядження: нюанси обліку робочих днів
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи може директор працювати за сумісництвом під час відпустки
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом

