ОЛ
Олена
06.09.2023 | 15:54
Відповідь надано
Заголовок тимчасово відсутній
На підприємстві вимушено списані авто які постраждали від обстрілів у м.Харків. Якими документами підтвердити "форсмажорну" ліквідацію та не сплачуати ПДВ.
СК
Софія, консультант
експерт
07.09.2023 | 15:55
Очікує відповідь
ДПС у листі від 05.05.2022 р. № 3781/7/99-00-04-01-03-07 надала роз'яснення щодо правомірного формування витрат для цілей оподаткування, які пов'язані із псуванням або знищенням майна платника податків у зв'язку із форс-мажорними обставинами.
Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (ст. 44 ПКУ). При цьому забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених зазначеними документами.
Відповідно до пункту 6 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (П(С)БО 16) витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Водночас нестачі й втрати від псування цінностей включаються до інших операційних витрат (пункт 20 П(С)БО 16).
Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності на підприємстві проводиться інвентаризація. Організація, основні правила та порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання, визначено у Положенні про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879.
Пунктом 7 Положення передбачено випадки обов'язкової інвентаризації, яка проводиться в обсязі, визначеному керівником підприємства, зокрема у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) або у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).
При цьому згідно з пунктом 8 Положення підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення АТО (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.
Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів.
Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 N 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб відповідно до Указу Президента про введення воєнного стану в Україні та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об'єктивними.
Зважаючи на зазначене, врахування у складі витрат платника податку втрат від псування або знищення його майна внаслідок настання форс-мажорних обставин повинно здійснюватися на підставі відповідних первинних документів, за умови проведення обов'язкової інвентаризації відповідно до наявних підстав для такої інвентаризації та за наявності сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).
Якщо хочете перестрахуватися зважайте на ІПК ДПС від 05 липня 2017 року № 981/6/99-99-15-03-02-15/ІПК. У ній сказано, що знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів в інший спосіб (у тому числі у зв’язку із пожежею), внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, не буде вважатися для цілей оподаткування ПДВ (у тому числі для нарахування і сплати податкових зобов’язань з ПДВ) постачанням товарів, зокрема, за умови якщо платник податку надасть контролюючому органу відповідний підтверджуючий документ про виникнення таких обставин, наданий платнику податку компетентним органом.
Документами про знищення, зруйнування розібрання, викрадення або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням для цілей застосування платником податку пункту 189.9 статті 189 розділу V ПКУ при списанні необоротних активів (основних засобів), внаслідок їх ліквідації (знищення, зруйнування, розібрання, викрадення або перетворення) можуть бути, але не виключно:
акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи. У тому числі представник територіального органу ДСНС України, представник адміністрації (власник) об’єкта, потерпілий.
сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);
дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним статтею 349 Цивільного кодексу України;
заява про кримінальне правопорушення, зареєстрована у єдиному реєстрі досудових розслідувань, у разі викрадення основних засобів. Раді допомогти, звертайтесь ще
Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (ст. 44 ПКУ). При цьому забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених зазначеними документами.
Відповідно до пункту 6 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (П(С)БО 16) витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Водночас нестачі й втрати від псування цінностей включаються до інших операційних витрат (пункт 20 П(С)БО 16).
Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності на підприємстві проводиться інвентаризація. Організація, основні правила та порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання, визначено у Положенні про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879.
Пунктом 7 Положення передбачено випадки обов'язкової інвентаризації, яка проводиться в обсязі, визначеному керівником підприємства, зокрема у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) або у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).
При цьому згідно з пунктом 8 Положення підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення АТО (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.
Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів.
Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 N 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб відповідно до Указу Президента про введення воєнного стану в Україні та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об'єктивними.
Зважаючи на зазначене, врахування у складі витрат платника податку втрат від псування або знищення його майна внаслідок настання форс-мажорних обставин повинно здійснюватися на підставі відповідних первинних документів, за умови проведення обов'язкової інвентаризації відповідно до наявних підстав для такої інвентаризації та за наявності сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).
Якщо хочете перестрахуватися зважайте на ІПК ДПС від 05 липня 2017 року № 981/6/99-99-15-03-02-15/ІПК. У ній сказано, що знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів в інший спосіб (у тому числі у зв’язку із пожежею), внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, не буде вважатися для цілей оподаткування ПДВ (у тому числі для нарахування і сплати податкових зобов’язань з ПДВ) постачанням товарів, зокрема, за умови якщо платник податку надасть контролюючому органу відповідний підтверджуючий документ про виникнення таких обставин, наданий платнику податку компетентним органом.
Документами про знищення, зруйнування розібрання, викрадення або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням для цілей застосування платником податку пункту 189.9 статті 189 розділу V ПКУ при списанні необоротних активів (основних засобів), внаслідок їх ліквідації (знищення, зруйнування, розібрання, викрадення або перетворення) можуть бути, але не виключно:
акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи. У тому числі представник територіального органу ДСНС України, представник адміністрації (власник) об’єкта, потерпілий.
сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);
дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним статтею 349 Цивільного кодексу України;
заява про кримінальне правопорушення, зареєстрована у єдиному реєстрі досудових розслідувань, у разі викрадення основних засобів. Раді допомогти, звертайтесь ще
ЮЛ
Юлія
05.10.2026 | 16:23
Відповідь надано
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Вітаю. ФОП на єдиному податку 2 група має КВЕД 68.20. Здає в оренду нежилову нерухомість платникам єдиного податку. Фоп планує здавати в оренду житлову нерухомість населенню. Чи потрібно договори оренди на житлову нерухомість посвідчувати нотаріально? Які Ліміти площі…
АК
Анастасія, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:59
ЕЛ
Елена
05.10.2026 | 16:11
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Доброго дня! Підприємство працює на загальній системі оподаткування з ПДВ. Як складати податкову накладну при договору комісії? Якщо товар відвантажується щоденно комісіонеру…
ВК
Валентина, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:14
МА
Марта
05.10.2026 | 15:14
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Організація займається ремонтом двигунів, на балансі має різноманітні дороговартісні станки. Засновник (кінц бен влас) хоче передати фірмі станок, куплений за власні кошти за кордоном. Прошу надати алгоритм дій бухгалтера для такої операції…
ТК
Тамара, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:29
ЛЮ
Людмила
05.10.2026 | 15:07
Відповідь надано
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Підприємство отримало рішення ризиковості платника п.8 Критеріїв код 05. По двом покупцям обрив ланцюга постачання. Ми надали повідомлення про невідповідність платника ризиковості разом з пакетом документів. У нас є усі документи, а саме договори, видаткові накладні, ТТН та ін…
ВК
Валентина, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:47
НА
Наталія
05.10.2026 | 14:56
Відповідь надано
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
ФОП надає послуги з консультування, 3 група (без ПДВ), нещодавно йому призначили пенсію по інвалідності (на термін з 01.07.2026 по 31.07.2027 рік, тобто строкову). Чи дають такі пенсійні виплати право на пільгу, не сплачувати ЄСВ за ФОП? (як це передбачено для пенсіонерів за…
ІК
Ірина, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:24
НП
Півень Наталія
05.10.2026 | 14:46
Відповідь надано
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Добрий день. У ФОП з'явився найманий працівник у вересні 2026 року. Об'єднаний звіт потрібно подати з 1 додатком Д1, Д4 тільки за вересень та номер місяця в кварталі в Д1 та Д4 проставити 3? Дякую…
ІК
Ірина, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:49
СВ
Світлана
05.10.2026 | 14:40
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Вітаю, підкажіть якщо на ТОВ один працівник він же директор і він надає послуги(консультаційні), як відобразити нарахування по його заробітній платі та податкам у БАС проф? І чи можна розділити таке нарахування у БАС проф на два рахунки на 92 і на 231…
ЛК
Лідія, консультант
експерт
05.10.2026 | 14:58
ВР
Рудакова Владислава Володимирівна
05.10.2026 | 14:40
Відповідь надано
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
Добрий день!
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
ВК
Віталіна, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:07
ОЛ
Ольга
05.10.2026 | 14:32
Відповідь надано
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Доброго дня. Декретний лікарняний з 01.10.2026 – 03.02.2027. Розрахунковий період для виплат: Жовтень 2025-Вересень 2026.
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
ІК
Ірина, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:44
МА
Марія
05.10.2026 | 14:14
Відповідь надано
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Добрий день! Підприємство пл.ПДВ виставило рахунок за послуги,але ті послуги оплатив не сам отримувач послуг,а інший ФОП.,і ще не вказав в призначенні,за кого платить. Як тепер формувати ПН? Чи може вертати кошти і коригувати…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
05.10.2026 | 15:20
ЮР
Юрій
05.10.2026 | 14:03
Відповідь надано
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
ТОВ має 4 працівників ВО покладено на керівника з доплатою у військомат подано дані про відп.особу більше ніяких змін не відбувається складаємо списки два рази на рік реєструємо .Чи потрібно керівнику проходити навчання чи ше які зявилися нюанси…
ПК
Поліна, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:39
ОФ
Оксана Федорівна
05.10.2026 | 13:57
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Які наслідки будуть, якщо надали повідомлення до тцк через місяць, після прийняття робітника на підприємство…
АК
Анастасія, консультант
експерт
05.10.2026 | 14:06
МВ
Марія Володимирівна
05.10.2026 | 13:51
Відповідь надано
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
Вітаю!
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:08
ГЦ
ЦУКАНОВА ГАННА
05.10.2026 | 13:21
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно показувати дохід за виконані роботи без оплати
Вітаю! ТОВ 3 група ЄП з ПДВ, отримали аванс 50% на виконання робіт, зареєстрували ПН і суму без ПДВ указали в декларації по ЄП за 2 квартал, закрили акт виконаних робіт в 3 кварталі, зареєстрували ПН по акту, але оплати за виконані роботи щє не отримали. Питання чи повинні ми в…
ІК
Ірина, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:15
ТР
Радченко Татьяна
05.10.2026 | 13:20
Відповідь надано
Переплата за оренду землі: можливість повернення коштів на рахунок
Добрий день.
у мене переплата по оренді землі (у нас пільга знаходимись у зоні бойових дій). Ми можемо повернути ці кошти на розрахунковий рахунок?
Дякую…
у мене переплата по оренді землі (у нас пільга знаходимись у зоні бойових дій). Ми можемо повернути ці кошти на розрахунковий рахунок?
Дякую…
ОК
Ольга, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:26
ІС
Стельмащук Інна Василівна
05.10.2026 | 13:02
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Наслідки відсутності документів на послуги доставки при імпорті товару
Добрий день. Імпорт товару , підприємство понесло витрати доставки за кордоном , але на митницю під час перетину даних послуг доставки не дали , які можуть бути наслідки для юр особи ? Дякую…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
05.10.2026 | 15:33
НА
Наталія
05.10.2026 | 13:02
Відповідь надано
Документальне оформлення продажу товару нижче собівартості ПДВ
Вітаю! ТОВ з ПДВ на загальних підставах імпортер. Придбав товар по високій ціні. Змушений продавати нижче собівартості багатьом покупцям і в різні періоди. Як правильно документально оформити ці операції? Чи можна один раз зробити переоцінку, зробити ПН з типом 15 на перевищення…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
05.10.2026 | 17:57
ПЛ
Плужник Любов Герасимовна
05.10.2026 | 12:46
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Зарахування квоти працевлаштування інвалідів: питання донарахування зарплати
Добрий день Я вдячна за відповідь по питанню інвалід на підприємстві Хочу отримати відповідь по роботі із інвалідом в 2026 році. В 1 кварталі за січень- березень ми нарахували зарплату інваліду за не повний робочий час по 5000 грн. кожного місяця. У 2 кварталі у вересні місяці…
НК
Наталя, консультант
експерт
05.10.2026 | 16:11
ІС
Стельмащук Інна Василівна
05.10.2026 | 12:44
Відповідь надано
Є відповідь АІ
Можливість розміщення коштів ФОП на ощадному рахунку
Добрий день.
Фоп 2,чи кошти які надійшли на р/р від підприємницької діяльності можна класти на ощадний рахунок і отримувати відсотки , розмір % маємо враховувати в ліміт Фопа ? дякую…
Фоп 2,чи кошти які надійшли на р/р від підприємницької діяльності можна класти на ощадний рахунок і отримувати відсотки , розмір % маємо враховувати в ліміт Фопа ? дякую…
ОК
Олександра, консультант
експерт
05.10.2026 | 14:42
СГ
Грушева Світлана Вікторівна
05.10.2026 | 12:43
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Заповнення РК до ПН: зміни назви та ознаки імпорту
Добрий день. Як заповнити РК до ПН, в декільках рядках ПН змінилась назва товару, а в декільках не поставила ознаку імпорта. Складаю РК з мінусом по р.7, та вношу вірну назву товару та код причини - 104, там де не стоїть код імпорт товару, ставлю - 103. РК робимо одну з минусом…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
05.10.2026 | 13:17

