Наступного тижня Президент підпише Закон про підвищення податків?!
Нагадаю, ще 15 жовтня до Зеленського на підпис було передано Закон про підвищення податків № 4015. Про це йдеться у картці законопроєкту. Станом на 15 листопада його так і не підписано. Тож вже понад 30 днів тому Закон надіслали на «термінове підписання» до Президента.
Звісно, що краще б Закон було підписано вже 30 листопада, аби нова ставка ВЗ почала діяти вже з початку місяця, а не з середини листопада. Але народний депутат Ярослав Железняк упевнений, що Президент таки підпише його наступного тижня, оскільки завершується місія Міжнародного валютного фонду (МВФ) та наближається дата прийняття державного бюджету на наступний рік.
Які наслідки для платників податків через непідписання Закону?
Для ФОП-«єдинників» минув строк сплати ВЗ за жовтень, а незабаром наближається і закінчення строку сплати за листопад. Хоч податківці вже підготувалися та розмістили на своїх сайтах нові рахунки для ВЗ, проте слід розуміти, що поки що сплата здійснюється за старими.
Нагадаємо також, що до дня набуття чинності Закону діє лише одна ставка ВЗ для всіх видів доходів – 1,5%. Тож при нарахуванні авансу із зарплати у листопаді, відпускних та лікарняних на поточну дату слід застосовувати ставку для утримання ВЗ у розмірі 1,5%.
Усі бронювання з 1 грудня будуть здійснюватися через Дію
З 20 жовтня бронювання військовозобов’язаних працівників через «Дію» було призупинено. Крім того, повідомили, що воно буде тимчасово недоступне до 15 листопада, доки триває аудит вже заброньованих людей. Як випливає з витягу з протоколу № 103 засідання Кабміну від 8 жовтня, центральним органам виконавчої влади (крім міністерств), іншим держорганам та обладміністраціям до врегулювання цього питання потрібно утриматися від ухвалення рішень про визнання тих чи інших підприємств, установ та організацій критично важливими.
Мінекономіки разом із Міноборони повинні внести на розгляд проєкт рішення Кабміну, в якому буде передбачено:
-
порядок перевірки обґрунтованості рішень про визначення підприємств, установ, організацій критично важливими, а також перегляду таких рішень;
-
анулювання військовозобов’язаним відстрочок від призову в разі виявлення фактів необґрунтованого бронювання.
І вже є інформація, що за результатами аудиту було виявлено низку проблемних моментів, які потрібно усунути, окрема:
-
регіональні та галузеві критерії критичності підприємств тепер будуть погоджуватись із Міноборони та Мінекономіки.
-
для приватного сектору зарплатний критерій та відсутність боргів перед бюджетом, це тепер обов’язкові пункти для бронювання працівників. Зокрема, нарахована середня зарплата у підприємстві й у заброньованого працівника повинна бути не менше 2,5 мінімальних зарплат.
Крім того, усі бронювання з 1 грудня будуть здійснюватися через Дію. Відбуватиметься щомісячний моніторинг підприємств та організацій, щоб вони відповідали всім критеріям. Для всіх, хто вже має відстрочки, буде перехідний період на нові умови до 28 лютого. До цієї дати всі підприємства мають поновити бронювання своїх працівників згідно з новими умовами незалежно від того, як і коли воно відбувалося. Всі деталі розглянемо на онлайн-форумі «Зарплата, виплати фізособам, мобілізованим & Інвентаризація відпусток & Бронювання після 15.11: чого очікувати та до чого готуватися».
У Резерв+ можна оформити онлайн-відстрочки від мобілізації
З 9 листопада 2024 року у Резерв+ запрацювала можливість оформити відстрочку від мобілізації онлайн. Оновлена версія застосунку вже доступна у AppStore та PlayMarket.
Тепер українцям не доведеться стояти у чергах і збирати папірці, щоб кожні три місяці продовжувати відстрочку. І в працівників ТЦК навантаження поменшає.
Наразі сервіс онлайн-відстрочок доступний для:
-
людей з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення з інвалідності;
-
студентів, аспірантів та докторантів, які здобувають освіту у послідовному порядку. Наприклад, після бакалавра здобувають ступінь магістра , або ж після магістра навчаються в аспірантурі.
Наступними запрацюють відстрочки для багатодітних батьків, які мають від 3 неповнолітніх дітей в одному шлюбі. Нині ці відстрочки перебувають на бета-тестуванні.
Оформити онлайн-відстрочку дуже просто. Для цього необхідно авторизуватися у Резерв+ і надіслати запит. Система перевірить, чи маєте ви право на відстрочку. Якщо так, то цей статус відобразиться в електронному військовому документі.
Люди з інвалідністю будуть отримувати відстрочку на рік або до кінця дії пенсійного посвідчення. Студенти, аспіранти та докторанти отримуватимуть відстрочку до кінця дії воєнного стану та мобілізації.
Міноборони працює над тим, щоб онлайн-відстрочки були доступними і для інших категорій громадян.
З 2025 року вчителям обіцяють щомісячну доплату 1000 грн
З 1 січня 2025 року педагогічні працівники закладів державної та комунальної форми власності щомісяця будуть отримувати 1000 грн «чистими» (1300 грн до сплати податків), а з 1 вересня ця сума зросте до 2000 грн «чистими» (2600 грн до сплати податків).
Виплати здійснюватимуться автоматично та охоплять усіх вчителів незалежно від їхнього стажу чи місця роботи.
Така система запроваджується з початку нового року та розрахована на весь час дії воєнного стану (вчителі продовжуватимуть отримувати надбавку до кінця того року, в якому скасують воєнний стан).
Питання низьких зарплат педагогів – це давня «хвороба» України, внаслідок чого найкращі з-посеред інших вимушені залишати професію. Колишні вчителі, які все життя віддали школі, отримують мізерні пенсії, і це абсолютно демотивує молодь, в якої немає жодного бажання здобувати педагогічну освіту та працювати в школі. Тому Голова податкового Комітету Данило Гетманцев сподівається, що прийняте нині рішення не стане останнім перед великою подальшою «паузою», а Уряд знайде можливість і надалі рухатись у напрямі підвищення рівня оплати праці педагогів.
Податкова активно перевіряє ФОПів
У 2024 році ДПС активно перевіряє ФОПів, які працюють з підакцизними товарами. Було проведено 16 000 камеральних перевірок, за якими нараховано 9,5 млн грн штрафів. Це перевірки, які ґрунтуються винятково на цифрах, зазначених у податкових деклараціях, та мають на меті виявити в поданій звітності помилки, завищення або заниження податків.
У 2023 році було зафіксовано найбільшу суму узгоджених штрафів за результатами камеральних перевірок – 21,96 млн грн. Це у 1,5 рази більше, ніж у 2021 році, і це при тому, що самих перевірок поменшало.
Для порівняння: найбільша кількість камеральних перевірок за останні 5 років була проведена у 2020 році – 33 882. Проте у 2021 році їхня кількість знизилася у 1,7 рази, а сума штрафних санкцій водночас зросла у 1,6 рази – до 14,57 млн грн.
У 2024 році середня сума санкційних штрафів зменшилась у 2,5 рази порівняно з 2021 роком та становить 14,7 тисяч грн.
Крім того, податківці проводять фактичні перевірки, і за ними винесено близько 9000 рішень та виписано штрафних санкцій на суму аж 132,2 млн грн. Нагадаю, що фактичні перевірки проводяться за місцем роботи ФОПа, аби перевірити дотримання трудового законодавства, обігу готівки, наявність ліцензій тощо.
Для порівняння: у 2020−2021 роках в середньому приймалося по 5800 рішень на рік. При цьому загальна сума санкцій становила 210 млн грн на рік. У 2023 році кількість рішень залишалась на тому ж рівні, однак загальна сума штрафів знизилась у 1,5 рази. Як бачимо, підприємцям варто готуватися до податкових перевірок. Тому 20 листопада проводимо безкоштовну онлайн-конференцію «Самоаудит ФОП перед податковою перевіркою: що в полі зору (П)РРО, доходи, зарплата і нарахування найманих працівників та звітність».
Затверджено Реєстр великих платників податків на 2025 рік
Чи знаєте ви, хто належить до великих платників податків? До них належать юридичні особи або постійні представництва нерезидента на території України, в яких:
-
обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період,
-
або загальна сума податків, зборів, платежів, сплачених до держбюджету, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, крім митних платежів, за такий самий період перевищує еквівалент 1,5 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період (п.п. 14.1.24 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
ДПС затвердила Реєстр великих платників податків на 2025 рік із закріпленням за міжрегіональними управліннями ДПС по роботі з великими платниками податків.
Відповідний наказ № 753 було ухвалено 22 жовтня 2024 року.
Керівникам головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків доручено забезпечити зняття / взяття на облік платників податків у відповідних територіальних органах ДПС та інформування платників податків про зняття з обліку / взяття на облік.
Якщо у бухгалтерів є запитання з бухгалтерського обліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Комплаєнс-ризики: 4 основні види ризиків, які платники податків не повинні допускати
Податківці звертають увагу платників податків, що відповідно до світової практики адміністрування податків і зборів зусилля з реформування Державної податкової служби України будуть зосереджені, зокрема, й на розробленні сучасних практик управління комплаєнс-ризиками (ризиками дотримання податкового законодавства), що також закріплено в Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленій розпорядженням КМУ від 27.12.2023 № 1218-р.
Серед основних новацій Експериментального проєкту – розподіл всіх податкових ризиків за основними видами, який передбачає:
-
ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;
-
ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;
-
ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;
-
ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).
Ідентифікація ризиків відбуватиметься автоматично, а це нівелює втручання контролюючого органу у діяльність бізнесу. Натомість чіткі критерії для всіх платників податків сприятимуть справедливому та неупередженому процесу управління комплаєнс-ризиками.
18 листопада на бухгалтерському майстер-класі «ТОП-10 практичних порад до закриття року: облік, собівартість і фінрезультат, ПДВ-декларація, первинка, витрати та податок на прибуток» підготуємо свій облік і звітність до бездоганного закриття року.
Зазнає змін Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК
Мінфін наказом від 22.10.2024 № 527 вніс зміни до пункту 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які забезпечують можливість подати пояснення та документи до РК, які зупинено, якщо вони складені до ПН, оформлених понад 365 днів тому.
Зокрема, виникла потреба привести положення пункту 6 Порядку до норм Податкового кодексу України, відповідно до яких застосовується формулювання «дата складання податкової накладної», що є одним із обов’язкових реквізитів податкової накладної, та уточнити положення щодо початку відліку періоду, протягом якого платники податків мають право подати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів з дати складання ПН/РК.
До пункту 6 Порядку наказом внесено такі зміни: слова «виникнення податкового зобов’язання, відображеного в податковій накладній» замінити словами «складання податкової накладної».
Цей наказ набуває чинності через 15 днів із дня його офіційного опублікування.
Змінено форму декларації з акцизного податку та Порядку її заповнення і подання
На сайті Мінфіну оприлюднено наказ Мінфіну від 07.11.2024 № 567 щодо внесення змін до форми декларації з акцизного податку та Порядку її заповнення і подання. Через зміни, внесені до Податкового кодексу, ця форма і, відповідно, порядок її заповнення і подання потребують певних змін. Зокрема, зміни вносяться до Розділу А, Б, В форми декларації з акцизного податку та Додатків 1, 2 і 3. Крім того, наказом виключено з 1 січня 2026 року додаток 5 до Декларації «Розрахунок суми акцизного податку з втрачених марок акцизного податку, що були придбані для маркування тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах». Оскільки з початком використання електронної акцизної марки для маркування зазначених підакцизних товарів такий додаток втрачає свою актуальність. Наказ набуває чинності з дня його офіційного опублікування, крім окремих пунктів, які набувають чинності з 1 січня 2026 року.
Оновлене НП(С)БО 27 діє з 13 листопада 2024 року
Змінами пропонується приведення у відповідність до вимог МСФЗ 5 відображення у бухгалтерському обліку господарських операцій, пов’язаних з необоротними активами, утримуваними для продажу, та групою активів, що належить до вибуття в результаті операції продажу, а також припиненою діяльністю. Крім того, вносяться зміни до деяких термінів, що використовуються у НП(С)БО 27.
Цей наказ набуде чинності з дня його офіційного опублікування. 13 листопада Наказ офіційно опубліковано в «Офіційному віснику». Тож всі зміни до НП(С)БО 27 діють з цієї дати.
Звіт №3-борг будуть подавати роботодавці - юрособи і ФОПи
Оприлюднено законопроєкт, яким пропонується звузити коло суб’єктів господарювання, які подають звіт № 3-борг до Держстату, та встановити процедуру подання такої інформації лише тими суб’єктами, які мають заборгованість
Станом натепер наказом Держстату від 23.06.2022 № 195 (зі змінами) встановлено форму державного статистичного спостереження № 3-борг, яка передбачає щомісячне подання юридичними особами звітів про заборгованість із заробітної плати до органів Держстату. Але й досі відсутній чіткий перелік суб’єктів господарювання, зобов’язаних подавати звіти. Крім того, наказ не передбачає обов’язку для ФОП подавати такі звіти навіть за наявності найманих працівників та заборгованості із заробітної плати. Це призводить до неповного обсягу інформації та ускладнює оперативне реагування на випадки порушення трудових прав.
З огляду на це, законопроєктом пропонується прописати у КЗпП та Законі «Про оплату праці», що у разі порушення строків виплати заробітної плати більше ніж на 30 календарних днів роботодавець (роботодавець – фізична особа) подає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, інформацію про наявність заборгованості із заробітної плати у строки та порядку, визначені КМУ.
У разі затвердження цей Закон набуде чинності з дня, наступного за днем його опублікування.