Ви дізнаєтесь:
- У яких випадках та за якою формою складається скарга на постачальника
- Які документи додаються до скарги та яким способом вона подається
- Про обов’язки контролюючого органу щодо розгляду скарги
Виникнення права на подання скарги та термін її подання
Якщо ваш контрагент, постачальник товарів чи послуг, допустив помилку при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної або порушує термін реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування в ЄРПН, суб'єкт господарювання має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на такого контрагента. І таке право передбачено п. 10 ст. 201 ПКУ. Водночас подання скарги на постачальника не дає право відобразити податковий кредит по податковим накладним з помилками або ж у разі відсутності її реєстрації в складі податкового кредиту. Подати таку заяву платник має право протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не додано податкову накладну або допущені помилки при зазначенні обов'язкових реквізитів в податковій накладній або порушено граничні терміни реєстрації її в ЄРПН. З початком оголошення воєнного стану перебіг строку на подачу скарги було зупинено. Проте з 1 серпня 2023 року відлік терміну поновлено.
Форма і зміст скарги та порядок її складання
Порядок заповнення та подання податкової звітності ПДВ затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року «Про затвердження форм до порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість». Відповідно п. 16 розділу ІІІ цього Порядку скарга на контрагента подається шляхом заповнення додатка 7 до податкової декларації з ПДВ. Така скарга є додатком до декларації з податку на додану вартість. В додатку вказуються реквізити контрагента, податкової накладної та обсяг операції та сума ПДВ. У випадку відсутності у платника даних щодо номера податкової накладної чи розрахунку коригування, у випадку відмови у їх надані або відмови у реєстрації в ЄРПН, графа 6 додатку не заповнюється.
До заяви додаються копії документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбання таких товарів чи послуг або копії первинних документів, складених відповідно до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів чи послуг. До таких документів відносяться: видаткові накладні чи акти виконаних робіт, що підтверджують придбання товарів чи послуг; банківські випуски, що підтверджують факт оплати; договір, відповідно якого здійснювалася операція. Копії документів, що додаються до заяви, подаються до контролюючого органу за місцем обліку в термін, визначений для подання податкової декларації з ПДВ, до якої подано заяву, тобто до 20 числа.
Таку скаргу платник може подати особисто в канцелярію контролюючого органу, може направити поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) або за допомогою електронного кабінету, через меню «Листування з ДПС» у форматі pdf, з обмеженням розміру файлу у 5 МБ. Надаючи документи обов'язково необхідно скласти супровідний лист, в якому вказати реєстраційний номер та дату подання такої декларації з ПДВ, до якої надаються такі документи. Крім того, в листі я раджу коротко описати суть самої операції та проблеми (чи це помилки, чи відсутність реєстрації).
Обов’язки контролюючого органу щодо розгляду скарги
Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви зі скаргою, з урахуванням вимог, встановлених пп. 78.1.9 ПКУ, контролюючий орган зобов'язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за такою операцією. З метою проведення перевірки контролюючий орган направляє запит контрагенту порушнику. Відповідно п. 120-1.3 ПКУ допущення продавцем товарів/послуг помилок під час зазначення обов'язкових реквізитів податкової накладної, що передбачені п. 1 ст. 201 ПКУ, виявлених контролюючим органом за результатами перевірки, проведеної за заявою покупця, тягне за собою накладення на платника податку (продавця) штрафу в розмірі 170 грн та зобов'язання виправити такі помилки. Штраф щодо несвоєчасної реєстрації податкової накладної може бути застосовано лише після реєстрації такої накладної або ж коли сплине 365 днів з дати її складання.
Підсумки
Таким чином, направляючи додаток 7 до декларації з ПДВ, платник не набуває права на включення до декларації сум податкового кредиту, що сформовані по податковим накладним, щодо яких подано скаргу. За результатами такої скарги протягом 90 днів буде проведена перевірка контрагента. У разі встановлення порушення, зазначеного в скарзі, його буде притягнуто до відповідальності та він буде зобов'язаний виправити помилки та здійснити реєстрацію. Але ж такий обов'язок у нього був і до перевірки.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.