Ви дізнаєтесь:
- Про критерії присвоєння платнику податку статусу ризикового.
- Що робити, якщо платника податку включено до статусу ризикових.
- Які документи подаються з метою відміни статусу ризикового та розблокування ПН/РК.
Законодавчі підстави для блокування ПН/РК
Власне тема реєстрації податкових накладних і можливості їх блокування, а також віднесення до статусу ризикових є одними з найбільших проблем останніх декількох років, але у 2023 році ця проблема набула дуже великої ваги для більшості суб’єктів господарювання. Нагадую, що і блокування, і віднесення до статусу ризикових відбувається на підставі постанови Кабміну №1165.
З огляду на те, що критерії віднесення до ризикових прописані в цьому підзаконному нормативно-правовому акті, у квитанціях, які підтверджують або присвоєння статусу ризиковості, або власне блокування податкових накладних можна побачити, що спрацьовує той чи інший критерій. Ви бачите на слайді всі перелічені критерії, але найулюбленішим серед них, який застосовується у більшості підстав для блокування або проставлення ризиковості працівників податків, є восьмий критерій. Тут податковий орган може надавати багато деталей, а може в цілому обмежитися лише тим, що спрацював восьмий критерій для ризиковості платника податків. Я пропоную також звернути увагу на те, що сам моніторинг ризиковості має відбуватися лише після того, як була подана на реєстрацію податкова накладна.Проте, на практиці відбувається така ситуація, що податкові накладні не блокуються, реєстрація їх продовжується, але платнику податків присвоюється статус ризикового. На думку судів це не є зовсім законним, але проте платники податків мають справу із такими обставинами.
Критерії присвоєння платнику податку статусу ризикового
Коли ми розуміємо, що потрапили у статус ризикових, закономірне питання у платника податків: як діяти далі? Власне Постанова або Порядок №1165 передбачає наступний алгоритм дій. Насамперед це подання інформації або пояснень до комісії регіонального рівня. Найгірша ситуація і найскладніша коли взагалі незрозуміло на підставі яких деталей по конкретному критерію, наприклад критерію 8, включений суб’єкт господарювання в ось цей от список ризикових платників податків. Для того, щоб розуміти яким чином надати пояснення і докази до них, навіть до комісії регіонального типу, насамперед можна в такому випадку звернутися за запитом на інформацію до податкового органу. Це може бути запит, як ви бачите, в межах Закону «Про доступ до публічної інформації», а також може бути адвокатський запит. На адвокатський запит податковий орган відповідає більш швидко, у нього є лише 5 робочих днів для того, щоб надати відповідь. Отримавши відповіді з деталями платник податків може тоді більш обґрунтовано надати пояснення й інформацію, пов'язану з господарськими операціями, і вимагати виключення його зі списку ризикових платників податків.
Дії платника податку після відмови комісії у задоволенні його вимоги
Після того як комісія розгляне, протягом 7 робочих днів, таке пояснення й у випадку, якщо не задовольнить вимогу платника податків, то очевидно постає питання: що робити далі? Державна податкова служба відмовляє у прийнятті скарг на формальних підставах, пов'язаних із власне нормотворчими положеннями самого Порядку №1165, і для платників податків більш ефективним та доцільним методом після того, як отримано рішення про відмову виключення зі списку ризикових платників звернутися до суду. Судове оскарження може затягнутися на пів року або навіть із можливим продовженням до двох років, але тут важливо пам'ятати, що попри обов'язок доказування, який покладається на податковий орган, платник податків самостійно зацікавлений довести свою пропозицію. І тут два складові моменти, на які потрібно звернути увагу. Насамперед пояснити чому податковий орган помилився і його рішення є неправомірним. А по-друге, підтвердити факт реальності правочину і всього, що пов'язано з господарською діяльністю платника податків.
Цікава ситуація, коли за результатами розгляду регіональною комісією пояснень платника податків, він приймає нове рішення про присвоєння статусу ризикового платника податків, змінюючи критерії або деталізуючи той самий восьмий критерій іншими якимись аргументами. В такому випадку ніхто не забороняє звернутися із поясненням до регіональної комісії повторно. Але якщо вичерпана можливість ось такого квазі досудового оскарження, то очевидно необхідним є звернення до суду.
Перелік документів, що подаються разом з поясненням/позовом
Які ж документи подавати якщо платник зрозумів, що його включили в список ризикових або ще має ситуацію з блокуванням податкових накладних. Цей список також регламентований або попередньо запропонований в Порядку №1165, він не є вичерпним, але ви бачите, що тут йдеться взагалі про всі можливі первинні документи й додаткові до них, які підтверджують, як мінімум, складові реальності правочину. Це рух активів, тобто товарів і грошових коштів. Правосуб'єктність сторін, тобто питання, пов'язані із дозвільними документами, із реєстрацією, зі статусом платника ПДВ, наприклад, по компанії, яка включена або в якої заблоковані податкові накладні, і її контрагентами, до яких у податкового органу є питання. Також рекомендовано надавати інформацію, пов'язану з трудовим ресурсами, матеріальними ресурсами, з наявністю складських приміщень і всього того, що асоціюється з конкретною господарською діяльністю, чи це товари, чи роботи, чи послуги. Також зрозуміло, що для пояснень податковому органу потрібно надати щонайменше інформацію щодо платежів, розрахунків із конкретними контрагентами, оборотно-сальдові відомості, картки рахунків.
І ми розуміємо, що і питання блокування податкових накладних, і статус ризикового платника однозначно регулюється Порядком №1165 і в ньому також передбачена і процедура, що робити у ситуації із блокуванням податкових накладних. Перший крок такий самий, це звернення до регіональної комісії, але у випадку із блокуванням ще й цілком передбачувана процедура подачі скарги до Державної податкової служби. У випадку якщо це досудове оскарження не спрацювало, знову ж таки включається питання щодо подачі в суд позовної заяви із вимогою про розблокування податкових накладних, тобто визнати дії податкового органу незаконними щодо блокування податкових накладних, і зобов'язати податковий орган їх зареєструвати.
Якщо ситуація пов'язана також зі ступенем або включенням до списку ризикових, то одна із позовних вимог буде стосуватися і цієї ситуації. Цікаво, що тут суди вимагають сплату судового збору як за спір не майнового характеру, але у випадку коли ми просимо розблокувати податкові накладні, тобто зареєструвати їх, то кожна така податкова накладна є окремою вимогою в розумінні судів. Власне для того, щоб використати максимально свої можливості для захисту інтересів у суді, важливо дотримуватися тих рекомендацій по документальному оформленню, які є в Порядку №1165, але я вам пропоную ще ширший перелік, який допомагає для відстоювання своєї позиції в суді. Новими тут очевидно є для вас і пояснення контрагентів, щодо яких виникли питання, і тому пропоную також розглянути можливість отримати письмові відповіді або навіть залучити третьою стороною своїх контрагентів для того, щоб розв'язати питання розблокування податкової накладної або ж виключення зі списку ризикових платників податків.
Незалежно від того чи податковий орган діяв правомірно, коли проставляв статус ризикового платника податків або блокував податкові накладні чи розрахунки коригувань, бізнесу доведеться в досудовому або судовому порядку відстоювати свої інтереси. Очевидно, що найбільш важливим для цього є доказова база, яка буде подана до податкового органу в рамках досудового оскарження або до суду в рамках судового оскарження.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.