Відеоблоги

Підсумки тижня 05-09.06.2023

Оберіть тему для перегляду

5(12)

Оцініть відео:

Автоматична реєстрація/зупинення ПН/РК в ЄРПН запрацює з 8 липня

00:02:05

Олена Афоніна

5(12)

Оцініть відео:

4.6(6)

Оцініть відео:

НБУ не збиратиме інформацію про карткові рахунки фізичних осіб

00:03:37

Олена Афоніна

4.6(6)

Оцініть відео:

5(5)

Оцініть відео:

Податківці ретельно перевіряють всю первинку на реальність господарських операцій

00:02:42

Олена Афоніна

5(5)

Оцініть відео:

5(5)

Оцініть відео:

Період військової служби виключається із розрахункового періоду для лікарняних

00:02:04

Олена Афоніна

5(5)

Оцініть відео:

5(5)

Оцініть відео:

До Порядку обліку податків, зборів та ЄСВ на єдиному рахунку внесено зміни

00:01:19

Олена Афоніна

5(5)

Оцініть відео:

5(4)

Оцініть відео:

ПФУ реалізував подання заяви-розрахунку по допомозі на поховання через е-кабінет

00:01:55

Олена Афоніна

5(4)

Оцініть відео:

5(3)

Оцініть відео:

ФОПам 1 і 2 груп можуть залишити добровільний режим

00:02:11

Олена Афоніна

5(3)

Оцініть відео:

5(2)

Оцініть відео:

Важливі дати для бухгалтера

00:01:23

Олена Афоніна

5(2)

Оцініть відео:

Автоматична реєстрація/зупинення ПН/РК в ЄРПН запрацює з 8 липня 

Ще у квітні влада обіцяла внести зміни до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 1165. І от нарешті Постанову № 574 від 02.06.2023 прийнято та навіть опубліковано. Зміни набирають чинності через 30 днів з дня публікації. Отже, відповідні норми почнуть діяти з 8 липня, і можна встигнути розібратися та закрити хвости з ПДВ.

Крім положень п. 6-1 та п. 16-1, які застосовуються до платників ПДВ з дня, наступного за днем набрання чинності цією постановою. 

Зміни спрямовані на зменшення відсотка зупинених накладних та спрощення адміністративних процедур для платників, зокрема:

  •  передбачено автоматичну реєстрацію ПН/РК у разі виведення платника податку з переліку ризикових за виконання певних умов, які передбачені Порядком зупинення;
  •  передбачено автоматичну реєстрацію зупинених ПН/РК у разі прийняття рішення про врахування ТПП за умови виконання певних умов;
  •  визначено механізм адміністративного оскарження рішень про внесення платника податку до переліку ризикових та неврахування ТПП;
  •  визначено, якщо платника внесено до переліку ризикових, то дія рішення щодо врахування ТПП автоматично призупиняється, проте не скасовується, що позбавляє платника податку від необхідності повертатися до питання повторного врахування таблиці після виведення його з переліку ризикових;
  •  у рішенні про внесення платника податку до переліку ризикових додано інформацію щодо дати включення до переліку ризикових контрагента, операції з яким визначено як ризикові.

Повна автоматизація, принаймні так обіцяє Гетманцев. За його словами, зміни спрямовані на зменшення відсотка зупинених накладних та спрощення адміністративних процедур для платників. Але чи все буде так, покаже час.


12 червня
ми із Сергієм Дроботтею будемо детально розповідати про внесені зміни та автоматизацію зупинення реєстрації ПН/РК на вебінарі «Операції з ПДВ та оновлені правила блокування ПН/РК: 10 кейсів на всі випадки життя». Безкоштовна реєстрація – за посиланням.

НБУ не збиратиме інформацію про карткові рахунки фізичних осіб

Нещодавно інформаційним простором прокотилась інформація, що банки щотижня доповідатимуть НБУ про карткові операції своїх клієнтів. На інформаційних ресурсах навіть було розміщено лист НБУ від 01.06.2023 № 25−0005/38228. 

Але згодом інформацію про те, що щопонеділка до 16:00 НБУ буде звітувати про безготівкові платежі, здійснені в інтернеті, було спростовано.

НБУ надав пояснення, що у цьому листі не йдеться про фізичних осіб, тобто запитувані дані не передбачають збору інформації та персональних даних фізичних осіб.

Насправді з метою посилення нагляду з грудня 2022 року НБУ на періодичній основі отримує узагальнену інформацію від банків-еквайрів виключно щодо суб’єктів господарської діяльності, надавачів платіжних послуг – юридичних осіб, які користуються послугами банків з електронної комерції. Для цього НБУ надіслав банкам лист-нагадування, щоб привернути увагу до необхідності своєчасного і коректного надання інформації згідно з вимогами, визначеними в попередніх листах. 

Ця інформація використовується НБУ виключно в наглядових цілях з метою посилення контролю за дотриманням банками вимог законодавства України.

Так, аналіз такої узагальненої інформації дав змогу НБУ виявити проблематику використання послуг банків, зокрема й електронної комерції для обслуговування тіньового ринку, а саме діяльності нелегального грального бізнесу. 

Отже, українці й надалі можуть здійснювати необмежену кількість безготівкових переказів у будь-якому розмірі. Однак, якщо сума транзакції перевищує 400 тисяч гривень, банк вимагатиме від отримувача коштів підтвердження походження грошей на рахунку згідно з Законом «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом». Але тільки у тому випадку, коли фізична особа отримає транзакцію від юридичної. 

Якщо протягом місяця особа має операції на карткових рахунках до 30 тисяч гривень, фінансовий моніторинг не здійснює перевірок таких коштів. Операції від 30 до 400 тисяч гривень можуть підпасти під вибірковий контроль. Співробітник банку може зв’язатися з отримувачем коштів і попросить надати документи, які підтверджують походження цих коштів. Виявлення неоподаткованих грошей дозволить збільшити надходження до державного бюджету.


Запрошую вас 12 червня на безкоштовну онлайн-конференцію «
Операції з платіжними картками для волонтерів і підприємців: поповнення, електронні перекази з-за кордону та перекази на “власний” рахунок», яку проведе Тимур Алієв. Реєстрація – за посиланням.

Податківці ретельно перевіряють всю первинку на реальність господарських операцій

Вкотре Касаційний суд став на бік податківців, тепер у справі № 1340/5998/18.

І хоча КАСУ звернув увагу податківців, що наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій, якщо інші дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі платника у зв’язку з його господарською діяльністю. А також тільки це не може бути приводом для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту коштом сум цього податку у ціні придбаних товарів (послуг).

Але при перевірці всіх долучених до справи документів суд дійшов висновку про фіктивний характер господарських операцій, за якими був сформований податковий кредит. Такому рішенню сприяла:

  • відсутність у зазначених контрагентів позивача необхідних для здійснення господарських операцій умов та ресурсів; 
  • невідповідність номенклатури товарів, які зазначені в наданих позивачем документах, номенклатурі товарів, щодо яких вони були покупцями, відповідно до інформації з ЄРПН;
  • відсутність у зв’язку з цим джерела походження товару, кінцевим споживачем якого був позивач;
  • відсутність відомостей у видаткових накладних, виписаних на операції з придбання позивачем товару (послуг) у контрагентів про посадову особу, відповідальну за здійснення господарських операцій і правильність оформлення первинних документів, оскільки в документах проставлено лише підписи, що не дає змоги ідентифікувати учасників господарських операцій;
  • перевезення товару відбувалося раніше його придбання;
  • встановлено розбіжність між кількістю придбаного та фактично перевезеного товару;
  • за ланцюгом постачання товару не встановлено його виробника;
  • ТТН частково оформлені з порушенням встановленого порядку, а саме відсутня конкретна адреса пункту навантаження та пункту розвантаження; 
  • відсутні номери посвідчень водіїв, відсутні довіреності на отримання матеріалів; 
  • відсутня реєстрація транспортних засобів, які зазначені у ТТН; 
  • позивачем не надано паспорти якості, сертифікати відповідності, інші документи щодо якості придбаного товару; 
  • фігурування контрагентів у кримінальних провадженнях.

Тож, якщо ви хочете довести у суді реальність господарської операції, будьте готові до того, що всі пов’язані з цією операцією документи будуть перевіряти з лупою.


А для агропідприємств 14 червня Ірина Губіна проведе майстер-клас «
Сільгосппідприємства: облік палива, транспортні перевезення, впровадження Е-ТТН, “воєнні” пільги по земельному податку та ЄП четвертої групи, складання УД на прикладах». Реєстрація безкоштовна за посиланням.

Період військової служби виключається із розрахункового періоду для лікарняних

Постановою КМУ від 02.06.2023 № 561 внесено зміни до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 № 1266.

Зміни діють з дня опублікування Постанови, тобто з 7 червня.

Отже, Кабмін доповнив перелік поважних причин у порядок розрахунку середньої зарплати. Вони почнуть враховуватися з 7 червня 2023 року.

Так, при розрахунку лікарняних демобілізованим працівникам, що почалися з 7 червня 2023 року і пізніше, період незбереження середнього заробітку (з 19 липня 2022 року) виключаємо з кількості днів при розрахунку середньої зарплати, за умови нових поважних причин:

  • строкова військова служба;
  • військова служба за призовом осіб офіцерського складу;
  • військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період;
  • військова служба за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період або проходження військової служби за контрактом під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення, коли за ним не зберігався середній заробіток за такий період і не сплачувався роботодавцем ЄСВ.

Якщо роботодавець за своїм рішенням продовжував зберігати середній заробіток після 19 липня 2022 року, такий період і така середня зарплата включатиметься в розрахунок лікарняних, власне, як і період обов’язкового збереження середнього заробітку до 19 липня 2022 року.

Нагадаю, що йдеться про лікарняні саме демобілізованих працівників, бо ті лікарняні, що відкриваються у період служби, роботодавцем не оплачуються.


16 червня ви отримаєте роз’яснення з цього питання від Тимура Алієва на онлайн-конференції «Лікарняні: зміни в розрахунку середньої, особливості виплати лікарняних сумісникам та ФОП». Реєстрація безкоштовна за посиланням.

До Порядку обліку податків, зборів та ЄСВ на єдиному рахунку внесено зміни

Наказом Мінфіну від 17.05.2023 № 254 затверджено зміни до Порядку ведення обліку податків, зборів та інших платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, внесених на єдиний рахунок, затвердженого наказом Мінфіну від 23.03.2021 № 166.

У Порядку уточнено, що:

  • єдина картка платника міститиме інформацію про призначення платежу відповідно до вимог нового Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 22.03.2023 №148, а також дані про суми коштів, повернутих на рахунок платника;

  • кошти, сплачені на єдиний рахунок за такими розрахунковими документами, підлягають поверненню на рахунок у банку, через який здійснено таку сплату. Для повернення платнику коштів з єдиного рахунка формується відповідна платіжна інструкція в електронній формі, яка розміщується у реєстрі платіжних інструкцій про повернення коштів з єдиного рахунка платникам, яких не можна ідентифікувати та/або які не включені до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок, з втратою ознаки «Нерознесені кошти».


А я запрошую всіх кадровиків та бухгалтерів 13 червня отримати практичні поради від Тимура Алієва на безкоштовному майстер-класі «Паперові трудові та е-трудові книжки & Оновлена зарплатна звітність: ТОП-10 штрафонебезпечних помилок». Реєстрація – за посиланням.

ПФУ реалізував подання заяви-розрахунку по допомозі на поховання через е-кабінет 

Статтею 23 Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» визначено, що допомога на поховання застрахованої особи призначається члену сім’ї померлого або особі, яка здійснила поховання, на підставі заяви, документа, що посвідчує особу, та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть або довідки про смерть. 

Нарешті на порталі ПФУ з’явилася можливість подання заяви-розрахунку на матеріальну допомогу на поховання через електронний кабінет страхувальника. Для цього в е-кабінеті на вебпорталі ПФУ необхідно вибрати тип заяви-розрахунку «Паперові документи» та тип додатка «Додаток 3». Також можна долучити додаткові документи, зокрема ті, що є підставою для призначення допомоги. 

Водночас існує можливість подати заяву-розрахунок у паперовій формі до Сервісного центру ГК ПФУ за основним місцем обліку страхувальника. 

Нагадаю, що допомога на поховання призначається не пізніше дня, що настає за днем звернення, і виплачується не пізніше наступного робочого дня після отримання страхувальником страхових коштів. Звернутися за призначенням цієї страхової виплати необхідно в строк не пізніше шести календарних місяців з дня смерті застрахованої особи. Розмір допомоги становить 4 100,0 грн.


Для того, щоб завжди мати під рукою необхідні в роботі бухгалтера зразки форм та документів, користуйтеся сервісом «Документи». Тут можна завантажити бланки та зразки документів, а також приклади їх заповнення, які необхідні в роботі. Всі вони перевірені юристами, економістами та представниками податкової служби. Бібліотека постійно доповнюється і наразі налічує вже більше ніж 3 000 документів. Ми постійно опрацьовуємо запити та робимо все можливе, щоб розширювати цей розділ.

ФОПам 1 і 2 груп можуть залишити добровільний режим

Для виживання та отримання фінансування Україна має виконати всі вимоги Міжнародного валютного фонду (МВФ), серед яких – повернення довоєнних умов оподаткування вже цього літа. Однак добровільний режим сплати податків для ФОПів 1 і 2 груп може бути збережений і після 1 липня.

Данило Гетманцев зазначає, що під час підготовки законопроєкту до другого читання Комітет ВРУ послухає аргументи Мінфіну і надасть свої.

Крім того, голова комітету обіцяє, що у будь-якому випадку ані перевірки, ані штрафи, ані відновлення обов'язкової сплати податків для 1 та 2 груп не будуть стосуватися прифронтових територій. Такі регіони вочевидь до кінця воєнного стану залишаться на тому режимі оподаткування, на якому є зараз. Водночас в західних регіонах інша ситуація.

Більшість людей свідомі й за можливості сплачують – їм дійсно соромно не платити, коли йде війна, особливо в мирних регіонах. Але є й інші. Ті, хто навіть у війну намагаються не сплачувати податки. Це передусім великий та середній бізнес, що вдає з себе малий.

Відбувається поляризація бізнесу. Є приклади, коли після сплати податків люди віддають на армію десятки мільйонів доларів, які вони могли б не віддавати. А є люди, які, користуючись війною, розливають лівий спирт, роблять нелегальні цигарки, щоб не платити акциз, ставлять «бочки» з паливом і бодяжать його, ухиляються від сплати податків, подрібнюючи на начебто малі ФОПи великий бізнес. Отже, виходить, що одні віддають останнє, а інші крадуть на гуманітарці.

Саме тому є необхідність повернення податкового контролю. Адже той, хто віддає останнє, не розуміє, чому держава не захищає його у контексті отримання додаткового прибутку тими, хто ухиляється. Це непорядно передусім щодо до сумлінних громадян, патріотів і до армії.


А я запрошую вас 16 червня приєднатися до онлайн-конференції «Самоаудит ФОПів до 1 липня: що треба знати ФОПам та контрагентам про наслідки перехідних операцій, відновлення оплати податків і зборів», яку проведе Вікторія Величко. Реєстрація безкоштовна за посиланням.

Важливі дати для бухгалтера

Нагадаю вам про дати подання звітів до органів статистики та податкових органів.

  • 12 червня закінчується строк подання за травень звіту про економічні показники короткострокової статистики промисловості та звіту про транспортування вантажів магістральними трубопроводами. 

  • 15 червня – останній день подання:

    • звіту за травень про виконання будівельних робіт, звіту про поставку (закупівлю) продукції (товарів, послуг) за державним оборонним замовленням, звіту про використання книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок та довідки про використані розрахункові книжки за травень;

    • заяви про перехід на спрощену систему оподаткування з ІІІ кварталу та розрахунку доходу за попередній календарний рік.