Скасування токенів і зменшення строків перевірок ПДВ – Закон опубліковано!
4 березня опубліковано Закон № 2918-IX щодо електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг, яким внесли значні зміни до Податкового кодексу. Пройдемося по основних, що цікавлять бухгалтерів.
Нарешті скасують обов’язковість токенів, тож з’явиться можливість продовжувати використовувати удосконалені електронні підписи та печатки. Це зменшить витрати користувачів електронних довірчих послуг на придбання носія особистого ключа.
А ще змінами в Податковий кодекс скасовується термін 60 календарних днів щодо проведення документальних позапланових перевірок для підтвердження бюджетного відшкодування ПДВ.
Отже, законодавці повернули попередні терміни в 30 календарних днів для проведення позапланової перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків, до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ. Норма щодо скорочення термінів для перевірок набирає чинності з 20 березня 2023 року.
Сам Закон набере чинності з 31 грудня 2023 року.
До речі, все про ПДВ у 2023 р. ви дізнаєтесь від Сергія Дробоття на відеокурсі «Зміни з ПДВ: як працюємо у 2023 році»
З 8 березня діє оновлений порядок прийняття рішень у разі блокування ПН/РК
Мінфін вніс нові правила в Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних запрацювали з 8 березня.
Відтепер, якщо податкова призупинила реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування, платник податків може подати до комісії регіонального рівня додаткові пояснення та копії документів, щоб підтвердити інформацію із ПН/РК.
Комісія регіонального рівня розглядає письмові пояснення протягом п’яти робочих днів і приймає рішення або про реєстрацію ПН/РК у ЄРПН та надсилає своє рішення платнику податку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Або направляє повідомлення платнику податків, щоб той надав додаткові пояснення чи документи, для підтвердження інформації із ПН/РК, та надсилає рішення за формою згідно з додатком 2 до Порядку. Або відмовляє в реєстрації ПН/РК у ЄРПН, якщо платник податку надав копії документів, складених або оформлених із порушенням законодавства. У цьому разі платнику податку надсилається рішення за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Крім того, новими правилами затверджені додатки до порядку: рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в ЄРПН та повідомлення щодо недостатності пояснень і документів, які необхідні для розгляду з питань зупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН.
Про зміни, які відбулись з ПДВ, ви дізнаєтесь 17 березня на безкоштовному майстер-класі з Сергієм Дробоття «ПДВ-зміни: оновлені форми ПН та звітності з 1 квітня, реєстрація/розблокування, скорочені строки перевірки відшкодування». Реєструйтеся за посиланням.
З 9 березня 2023 діють нові вимоги щодо оформлення первинних документів в бухобліку
Мінфін вніс зміни до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, які почали діяти з 9 березня 2023.
Отже, тепер – первинка лише українською, первинні е-документи приймають лише за наявності електронного підпису й електронної печатки та виправлення методом «червоне сторно» червоним кольором чорнил із обов’язковим збереженням інформації про виправлені помилки.
13 березня Ірина Губіна детально роз’яснить зміни, що стосуються складання первинних документів, на майстер-класі «Первинка на підприємстві: складання, виправлення помилок, нові вимоги Мінфіну»
Платники податків так і не можуть користуватись податковими пільгами відповідно до Переліку територій
Мінфін і ДПС підтвердили, що для застосування податкових пільг із плати за землю, податку на нерухоме майно та екологічного податку не може застосовуватися перелік територій від Мінреінтеграції. Йдеться про перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Бухгалтери підприємств вже рік чекають на розв'язання цього питання Кабміном. І ось на засіданні Комітету ВРУ 7 березня були розглянуті пропозиції щодо зміни норм Податкового кодексу, які теоретично проіснували на папері рік, але зараз можуть значно звузити часові межі надання пільг із цих податків та території, на яких вони будуть надаватися.
Як повідомляє Ніна Южаніна в своєму Telegram-каналі, Податковим комітетом розглядався законопроєкт, яким передбачено, що:
-
пільгу з плати за землю обмежать 1 числом місяця, що настає через 6 місяців після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації;
-
податок на нерухомість не доведеться сплачувати за 2021-й та наступні роки за знищене майно.
Але, якщо у Реєстрі майна такі об’єкти визнані придатними для використання, тоді податок на нерухомість буде нараховуватись як і за земельні ділянки. При цьому нараховуватися податок на нерухомість буде, так само як і випадку із земельним податком, за всі періоди після 6 місяців після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації.
Мінреінтеграції, яке буде формувати перелік територій, вважає ці рішення ідеальними, тому що, на його думку, за 6 місяців робота підприємств на деокупованих територіях чи територіях активних бойових дій вже відновилась.
А дізнатися про всі види податків і зборів та розібратись у складанні податкової звітності для юросіб і ФОП ви можете за допомогою «Онлайн-школи сучасного бухгалтера: Податки & Оптимізація» на нашій відеоплатформі.
На вебпорталі ПФУ СПОВ інтегровано в заяву-розрахунок
Відбулось оновлення програмного забезпечення по заповненню заяви-розрахунку на вебпорталі Пенсійного фонду. Тепер спеціалізований персоніфікований облік відомостей про застрахованих осіб (СПОВ) на вебпорталі ПФУ інтегровано в заяву-розрахунок.
Тобто при заповненні листка непрацездатності в заяві-розрахунку можна провести розрахунок суми допомоги за даними персоніфікованого обліку, відповідно до поданих страхувальниками звітів. Сума буде виводитись для контролю одразу при початку роботи із листком непрацездатності та не впливає на процес подачі заяви-розрахунку.
Щоб правильно розрахувати розмір допомоги за даними СПОВ, роботодавцям необхідно вчасно подавати щоквартальні звіти по ЄСВ, а також довідкові звіти за місяці розрахункового періоду, які не увійшли до звітних періодів.
А заповнити заяву-розрахунок вам допоможе Ольга Хільчук у відео «Заява-розрахунок лікарняних на вебпорталі ПФУ: алгоритм заповнення»
Податкова та Держпраці об’єднуються з іншими держорганами для боротьби з неоформленою працею
Для боротьби з неоформленою працею відбувається організація співпраці між територіальними управліннями Держпраці та ДПС. З цією метою створені міжвідомчі робочі групи, які формують дорожні карти, щоб привести трудові відносини у відповідність до законодавства на рівні кожного регіону. До цієї роботи залучені державні органи та органи місцевого самоврядування.
Щоб проінформувати підприємства про ризики незадекларованої праці, податкова всім платникам податків розсилає інформаційні повідомлення, розроблені Держпраці. Все це направлено на посилення ролі оформлення трудових відносин в умовах воєнного стану. Податкова наводить дані, що втрати від незадекларованої праці становлять більше ніж 100 млрд гривень на рік, які дозволили б збільшити видатки на оборону країни.
Нагадаємо, що відповідальність за використання праці одного неоформленого працівника може сягати 201 тис. грн.
Якщо у вас є запитання щодо правильного оформлення працівника на роботу, залишайте їх кваліфікованим експертам з бухгалтерського і кадрового обліку в нашому сервісі «Особистий консультант». Ми приймаємо запитання 24/7 та відповідаємо на них максимально швидко − від 15 хвилин до 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. В суботу і неділю запитання також приймаються − відповідь ви отримаєте в понеділок.
ДПСУ вимагає пояснень щодо задекларованих збитків
Нагадую, що 13 березня – це останній день сплати податку на прибуток підприємств та дивідендів державних підприємств за 2022 рік. На жаль, декларування збитків для багатьох компаній стало нормою, особливо в умовах воєнного стану в країні. Це призводить до певних загроз для бізнесу через посилення тиску контролюючих органів. Крім цього підприємства не можуть скористатися пільгами на законодавчому рівні, проводиться мобілізація ключового персоналу, а також посилюються жорсткі вимоги щодо надання документів під час перевірок. До того ж податкова вимагає від підприємств пояснення щодо задекларованих збитків, аргументуючи тим, що «війна ― це не причина декларувати збитки…».
З урахуванням посилення тиску на підприємства з боку ДПС, Європейська Бізнес Асоціація та інші організації мають звернутися до Кабміну та Офісу Президента з проханням допомогти захистити законні права та інтереси представників бізнесу.
Змінено назву міста чи вулиці: покроковий алгоритм дій від ДПСУ
У зв’язку зі зміною назв вулиць та міст, пов’язаних з країною-агресором у платників податків часто виникає питання необхідності подання до контролюючих органів відповідних документів. Розберемося, які форми заяв та повідомлень у яких випадках необхідно подавати.
Як роз'яснює ДПС, у разі перейменування назви міста або вулиці, що відповідає місцезнаходженню платника податків, повідомляють про зміну зазначених даних лише державного реєстратора та не подають заяву за формою № 1-ОПП до податкової.
Якщо платники, не включаються до держреєстру, наприклад, постійні представництва, договори управління майном, договори про спільну діяльність, – в цьому випадку подається заява за формою № 1-ОПП або № 1-ОПН з інформацією про такі зміни до ДПС за основним місцем обліку протягом 10 к. д.
Зверніть увагу! Немає потреби у поданні документів та будь-якої інформації про перереєстрацію платником ПДВ.
Отже, у разі зміни назви вулиці або населеного пункту, де розміщений об’єкт оподаткування, платник податків подає до ДПС за основним місцем обліку Повідомлення про об’єкти оподаткування за формою № 20-ОПП, з оновленою інформацією про об’єкт оподаткування. Для цього у розділі 3 зазначається нове місцеперебування такого об’єкта.
Суб’єкти господарювання, які використовують РРО/ПРРО, у разі перейменування назви міста чи вулиці, за місцем розміщення об’єкта оподаткування, в якому застосовується РРО/ПРРО, подають до податкової за місцем реєстрації РРО/ПРРО заяву про реєстрацію з позначкою «Перереєстрація».
Повідомлення за ф. № 20-ОПП та заяву за ф.1-РРО/1-ПРРО ви можете подати до електронного кабінету в електронній формі.
У нашій рубриці «Документи» ви можете знайти повідомлення за формою № 20-ОПП із покроковою інструкцією заповнення, а також заяву за формою № 1-ОПП.
Нова система міжбанківських платежів запрацює з 1 квітня
НБУ повідомив, що нове покоління системи електронних платежів (СЕП) запрацює з 01 квітня цього року – на базі міжнародного стандарту ISO 20022 та в цілодобовому режимі (24/7).
Нова система підвищить безпеку платежів та посилить конкуренцію на платіжному ринку. У зв’язку з цим Національний банк оновив правила проведення міжбанківських операцій, а саме:
- правила формування, обміну та оброблення електронних повідомлень через рахунки учасників СЕП;
- порядок внесення інформації про включення чи виключення учасника в Довідник учасників СЕП;
- порядок здійснення банком і його філіями обслуговування кореспондентського рахунку та інші порядки та вимоги щодо проведення міжбанківських платежів.
Постанова Правління Національного банку України про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті набере чинності з 1 квітня 2023 року. А норми про обов’язкове зараховування коштів за платіжною операцією на рахунок отримувача протягом години будуть діяти тільки з 1 квітня 2024 року.
15 березня запрошую вас на майстер-клас з Тетяною Мойсеєнко «Е-кошти: для кого і кому & Практичні кейси оподаткування підзвітних сум з 1 квітня», а також на зарплатно-кадрову конференцію «Без порушень: як прийняти, звільнити, вести трудові та виправляти зарплатні помилки», яка відбудеться 16 березня. Участь у подіях безкоштовна, приєднуйтеся за посиланням.
Важливі дати для бухгалтера
Наостанок нагадаю, шановні бухгалтери, про важливі майбутні дати.
-
13 березня − останній день сплати 13 березня податку на прибуток підприємств та держдивідендів підприємств за 2022 рік.
-
15 березня − останній день подання Звіту про використання книг обліку РРО та Довідки про використані розрахункові книжки за лютий 2023.
-
16 березня − останній день подання Заяви та розрахунку доходу за попередній календарний рік для ФОПів, які планують перейти на спрощену систему оподаткування з II кварталу 2023 року, .
- А в п’ятницю 17 березня, ФОПи 1 і 2 групи, не забудьте сплатити авансовий внесок з єдиного податку за березень 2023 року.