Відеоблоги

Як перевіряє Держпраці в умовах воєнного стану

Ви дізнаєтесь:

  • Про підстави для проведення перевірок Держпраці.
  • Які права та обв’язки мають перевіряючі.
  • Як поводитись під час перевірки та за що можуть оштрафувати.
Оберіть відео для перегляду

5(8)

Оцініть відео:

Як перевіряє Держпраці в умовах воєнного стану

00:08:35

5(8)

Оцініть відео:


Види перевірок Держпраці та право на їх проведення

Існують два види перевірок інспекцією Держпраці. Перше, це планові. Друге, це позапланові. Отже, з 19.07.2022 року Державою дозволено проводити перевірки інспекцією Держпраці в частині інспекційних відвідувань і в частині того чи є порушення законодавства про працю на підприємствах, чи немає такого порушення. Закон України №2136 від 15.03.2022 року дозволив такі інспекційні відвідування і дозволив перевіряти як фізичних осіб, так і юридичних осіб, які використовують найману працю.


Які підстави для проведення позапланових перевірок? Дивимося на ці підстави. Найперше, це чи дотримується підприємство законодавства про працю, це Закону України №2136-ІХ. Далі, чи оформлені трудові відносини та, чи законно відбувалися звільнення. У світлі останніх подій, коли відбувається міграція людей, коли одних звільняють, одні виїжджають за межі території України, інші переїжджають, дуже багато буває зловживань з боку роботодавців щодо звільнення, незаконного звільнення, чи не оформлення трудових відносин. Це також є підставою для перевірки. Далі. Чи не було шкоди правам, життю чи здоров’ю, навколишньому середовищу чи безпеці Держави (за заявою особи, як юридичної, так і фізичної особи). Також такі доручення на проведення інспекційних відвідувань може надавати прем’єр-міністр, коли відбувається порушення законодавства у певній сфері чи галузі економіки. Далі. Чи виконано припис про усунення порушень, якщо такі приписи були виписані після 1 травня 2022 року. Якщо ж на підприємстві відбулася аварія, трудове каліцтво чи професійне захворювання, також це є підстава для проведення перевірки.


Ризик-орієнтовний підхід

Йдемо далі. Якщо раніше Державна податкова служба й Інспекція Держпраці здійснювали ризикоорієнтований підхід. Що значить ризикоорієнтований? Бралися обороти підприємства, бралася кількість працюючих, бралася сплата ПДФО і визначали, що при таких оборотах, при такій кількості працюючих не зможе підприємство виконувати свої обороти та комерційні інтереси. Після цього дані підприємства потрапляли в ризики. Підставою для таких ризик-орієнтованих підходів, це був Закон і є на сьогодні №877 від 05.04.2007 року. Що важливо згідно з цим закону? Згідно з цим закону основний момент, на що потрібно звернути увагу, що перевірятися на вашому підприємстві можуть тільки ті питання і ті напрямки, які спричинили таку перевірку, які стали підставою для такої перевірки. Тобто якщо заява працівника такого-то про незаконне звільнення чи не встановлення, чи не оформлення трудових відносин, то інспекція Держпраці має право перевіряти виключно це питання і не виходити за межі його заяви. Щодо Порядку №823. Даний порядок був скасований окружним адміністративним судом м. Києва та Шостим апеляційним судом м. Києва, але не в повному об’ємі, а була скасована постанова і не всі норми даного порядку. Тому посилатися на даний порядок, що ви не маєте права перевіряти моє підприємство, оскільки даний порядок вже втратив свою юридичну силу не варто.


Права та обов’язки перевіряючих

Що потрібно робити перевіряючому під час інспекційного відвідування і що він має мати? Перше, це направлення на перевірку і службове посвідчення. Якщо ж перевірка проводилася за заявою фізичної особи про порушення її прав, то обов’язково має бути погодження з центрального апарату. Наказ видає керівник обласного управління, його заступник, направлення також, але обов’язково погодження має бути центрального рівня. Якщо ж підприємство входить до «Дія Сіті», значить має бути ще погодження Мінцифри. Обов’язково має бути реєстрація у журналі перевіряючих, тобто у журналі заходів державного нагляду. Третє, має перевірятися у робочий час підприємства. Тобто якщо ваш графік з 9 до 18, то в цей час має право інспектор відвідувати ваше підприємство.

Щодо термінів перевірки. Якщо ваше підприємство має не більше 10 млн євро обороту і проходить не більше 50 працівників на вашому підприємстві за рік, то термін цієї перевірки 2 дні. Якщо виходите за ці критерії, то звичайно термін буде більший.

Далі. Що важливо? З’ясовуються лише ті питання, які стали підставою для проведення перевірки й інспектор не виходить за межі цієї перевірки.


Документи, які має мати інспектор при перевірці та оформлення її результатів

Що ще потрібно знати? Що обов’язково інспектор повинен мати: наказ, направлення на перевірку, службове посвідчення. І за результатами перевірки він складає акт, який або встановлює порушення, або встановлює факт відсутності цих порушень. Також потрібно знати, що ви можете відмовитися від підписання даного акту або зазначити зауваження, які ви викладаєте в акті й в поясненнях до цього акту. Це також дуже важливо. І виносить припис про усунення тих чи інших недоліків.


В період воєнного стану штрафи на сьогодні не застосовуються, але виносяться приписи. Якщо ж приписи ви не виконуєте, то до вас можуть бути застосовані штрафи. Які штрафи? Стаття 41 КУпАП: 8500-17000 грн – допуск працівника до роботи без оформлення з ним трудового договору. Це на посадових осіб підприємства. 850-1700 грн – недопущення інспекторів до перевірки. 510-1700 грн – інші порушення трудового законодавства.

Підсумки. Що потрібно робити, щоб не допускати порушень в комунікацій з працівниками під час проведення перевірки. Перше, обов’язково перевіряти службове посвідчення. Друге, перевіряти наказ, направлення на перевірку. Третє, щоб зареєструвалися в журналі відвідування, інспекційних. Четверте, ваші працівники мають право відповідати виключно на ті питання, що стосуються професійної діяльності, на решту питань можуть не відповідати. Можна вести фото- та відео зйомку, як здійснює інспекційне відвідування працівник інспекції Держпраці. І основний момент, це людський фактор. Ви маєте проводити інструктажі з працівниками. Ви маєте проводити з ними профілактичні заходи, щоб вони знали, що потрібно казати, що не потрібно казати і як комунікувати, на що потрібно відповідати й на що не потрібно відповідати.