Підсумки грудня
Важкий і турбулентний рік закінчується величезною низкою змін у законодавстві. Підбиваймо підсумки та згадаймо важливі законодавчі новації в економічній і бухгалтерській сфері та зміни в оподаткуванні, що відбулись у грудні.
***
Які нові категорії товарів звільнено від ПДВ та мита для боротьби з блекаутом?
2 грудня в «Урядовому курʼєрі» опублікована постанова від 29.11.2022 № 1340 з повним переліком товарів, які призначені для боротьби з блекаутом. Цей перелік діє з 2 грудня і до 1 квітня 2023 року.
Отже, нарешті запроваджені короткострокові стимулювальні податкові та митні пільги для відновлення енергетичної інфраструктури.
З головних новацій, змінами передбачено:
- впровадження на законодавчому рівні ввезення генераторів, Starlink та іншого обладнання без мита та ПДВ;
- поширення такого звільнення і на поштові та експрес-відправлення;
- надання можливості зберігати пальне без ліцензії за наполяганням Уряду до 2 тисяч літрів;
- звільнення технічної допомоги Energy Community від ПДВ та мита ввезення обладнання для відновлення постачання енергії.
Крім того, відповідно до п. 240.7 ПКУ не є платниками за викиди суб‘єкти, які здійснюють такі викиди СО2 не більше 500 тонн на рік.
Тобто, якщо платник використовує пального на рік не більше цієї норми, сплачувати екологічний податок не потрібно.
Про те як обліковувати генератори та застосовувати пільги з ПДВ ми говорили на нашому вебінарі «Генератор придбали, продали, подарували. Що з ПДВ та податком на прибуток»
***
Чи буде відповідальність за нестворення Z-звіту та неподання звітності?
У випадку нестворення щоденних Z-звітів з причин потенційного/аварійного відключення електроенергії, суб’єкти господарювання не нестимуть відповідальності за умови підтвердження такого факту належними доказами. Як форс-мажор, в цьому випадку можна використати дані розміщені на сайтах енергопостачальних компаній, зокрема інформацію щодо:
- проведення відключень електроенергії у відповідній місцевості;
- неможливості її постачання через пошкодження енергетичних мереж тощо.
Водночас у разі порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства у сфері здійснення розрахункових операцій та неможливості підтвердження, що такі порушення вчинені внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), посадові особи суб’єктів господарювання та особи, які здійснюють розрахункові операції будуть нести адміністративну відповідальність, встановлену ст. 155-1 КУпАП.
Крім того, платники податків звільняються від фінансової відповідальності за не подання податкової звітності в граничні терміни, що спричинено відключенням електроенергії у зв’язку з ракетними ударами держави-агресора.
Таке відключення електроенергії для платника податків та контролюючого органу є непередбачуваною обставиною та має ознаки непереборної сили.
Але за таких умов платники податків, користуючись підпунктом 112.8.9 п. 112 ст. 112 Податкового кодексу України, звільняються від фінансової відповідальності. У зв'язку із настанням форс-мажорних обставин, які мають бути засвідчені Торгово-промисловою палатою.
Тому все ж таки, для впевненості, маємо надію, що буде прийнята необхідна норма до ПКУ вже у січні.
Про те як працювати з ПРРО та РРО під час відсутності світла-інтернету ми розбирали на нашому майстер-класі «Податкові перевірки та штрафи, робота без світла та Інтернету, інтернет-торгівля»
***
Як підкориговано порядок повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені?
Наказом Мінфіну «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України» від 11 лютого 2019 року № 60 внесено зміни до Порядку інформаційної взаємодії ДПС, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені. Відповідний наказ набрав чинності з 2 грудня 2022 року.
Тепер цей Порядок також визначатиме механізм інформаційного обміну між ДПС, територіальними органами ДПС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок.
Крім низки змін в Порядку у розділі II уточнено, що:
- у разі повернення з єдиного рахунка помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені платник податків у заяві зазначає суму, дату сплати і реквізити з платіжної інструкції (раніше було розрахункового документа), за якими кошти перераховано на єдиний рахунок, та поточний рахунок платника податку в установі банку, на який необхідно повернути такі кошти;
- у разі встановлення відмітки про відмову у поверненні (раніше відмови в задоволенні заяви про повернення з єдиного рахунка помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платнику податків) підрозділ територіального органу ДПС, на який покладено функцію з формування електронних висновків, готує та направляє платнику податків через сервіс «Електронний кабінет» письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.
***
Як змінилась робота системи блокування податкових накладних?
З метою стабілізації ситуації із реєстрацією податкових накладних Міністерство фінансів продовжує роботу з напрацювання змін, які забезпечуватимуть проведення ефективного автоматизованого моніторингу ризикових операцій для виявлення податкових ризиків, зокрема в частині визнання платника податків таким, що відповідає критеріям ризиковості, та виключення платника податку із переліку ризикових.
Мінфін спільно з ДПС напрацювали зміни, спрямовані на удосконалення роботи СМКОР.
Змінами передбачено на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення наступне:
- Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарних дні.
- Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
- Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8 до 20 години, а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00 годин.
Питання проблемного ПДВ, а саме блокування ПН/РК, реєстраційний ліміт, заповнення декларації у разі розблокування ПН/РК, ми розглядали на Великому Бухгалтерському Online-Семінарі «Індексація по-новому, робочий час – 2023, звітність з ПДВ та прибутку, ФОП-штрафи»
***
Які зміни внесені в порядок блокування податкових накладних?
Довгоочікувані зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних внесено та затверджено Постановою на засіданні Кабінету Міністрів 23 грудня 2022 року.
Нормативним документом передбачено:
- запровадження разової автоматичної реєстрації ПН/РК, що були зупинені у період з 14.10.2022 р. до дати набрання чинності запропонованими змінами;
- розширити ознаки безумовної реєстрації ПН/РК, зокрема, виключити з моніторингу: ПН, в яких обсяг постачання не перевищує 5 тис. грн, та РК, в яких абсолютне значення суми коригування на зменшення/збільшення суми компенсації не перевищує 5 тис. грн;
- встановити, що у разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключати з переліку ризикових його контрагентів з урахуванням встановлених умов;
- пом’якшити критерії ризиковості здійснення операцій тощо.
Запрацюють зміни лише через 15 днів після дня опублікування зазначеної Постанови. Опубліковано Постанову 27 грудня, отже зміни запрацюють з 11 січня.
***
Що передбачено змінами щодо правил обрахунку показника у СЕА ПДВ?
З 13 грудня почали діяти відповідні зміни до правил обрахунку показника ΣНаклОтр у СЕА ПДВ, які були внесені Постановою КМУ від 09.12.2022 р. №1377 «Про внесення змін до Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість».
Змінами передбачено, що не враховуються в обрахунку показника ΣНаклОтр суми податку на додану вартість за отриманими платником ПДВ податковими накладними та/або розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, що складені за операціями, дата виникнення податкових зобовʼязань за якими припадає (припадала) на період, протягом якого платник податку застосовував спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
***
Коли повертаються позапланові перевірки контролюючих органів
Постановою Кабміну від 06.12.2022 р. № 1363 внесені зміни до Постанови КМУ від 13.03.2022 р. №303 “Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану”.
Уряд дозволив проводити позапланові перевірки на підставі окремих рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Постанова набрала чинності 10 грудня 2022 року з дня опублікування.
Про те, кого можуть перевірити під час війни, з яких підстав та як законно не допустити податківців до перевірки, ми роз’яснювали на вебінарі «Позапланові перевірки повертаються та як оскаржити їх рішення»
***
Який найпопулярніший документ для ФОП незабаром стане цифровим?
Витяг з Єдиного держреєстру можна буде отримати через Дію.
Раніше, щоб отримати витяг, треба було йти в ЦНАП, сплачувати адміністративний збір 120 грн та чекати на документ 24 години.
Тепер на порталі Дія можна замовити витяг з ЄДР без візитів до держустанов, за 90 грн замість 120 грн.
***
Що таке мобінг та яка відповідальність за його вчинення
З 11 грудня набув чинності Закон України від 16.11.2022 р. № 2759-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)».
Законом визначено, що мобінг – це систематичні (повторювані) тривалі умисні дії або бездіяльність роботодавця, окремих працівників або групи працівників трудового колективу, які спрямовані на приниження честі та гідності працівника, його ділової репутації, у тому числі з метою набуття, зміни або припинення ним трудових прав та обов’язків, що проявляються у формі психологічного та/або економічного тиску, зокрема із застосуванням засобів електронних комунікацій, створення стосовно працівника напруженої, ворожої, образливої атмосфери, у тому числі такої, що змушує його недооцінювати свою професійну придатність.
Законом заборонено вчинення мобінгу (цькування).
Разом з тим, закон зобов’язує роботодавця:
- вживати заходів для забезпечення безпеки і захисту фізичного та психічного здоров’я працівників;
- проводити, профілактику ризиків і напруги на робочому місці;
- проводити інформаційні, навчальні та організаційні заходи із запобігання та протидії мобінгу (цькування).
Закон також запроваджує адміністративну відповідальність за систематичне застосування до працівника різних форм мобінгу. Працівникові, який вирішив звільнитися через мобінг, Закон гарантує виплату вихідної допомоги у розмірі щонайменше тримісячного середнього заробітку коштом роботодавця.
Крім того, 01 грудня Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо протидії порушенню прав у сфері праці» , який запроваджує адміністративне покарання за мобінг, розміри штрафів ви бачите на слайді:
- штраф від 1700 до 2550 грн або громадські роботи від 20 до 40 годин;
- за те саме порушення, вчинене групою осіб, або повторний випадок цькування упродовж року — штраф від 3400 до 5100 грн або громадські роботи від 40 до 60 годин.
Цей закон наразі очікує на підпис Президента.
Поняття мобінгу, штрафи роботодавцю і моральне відшкодування працівнику ми розглядали на вебінарі «Зарплата&Кадри: робочий час — 2023, мобінг, трудові відносини по-новому та зміни з ЄСВ»
***
Що включає оновлений перелік ТОТ та якими спецправилами користуються для підтвердження неможливості вивезення первинки з цих районів
Єдиним джерелом переліку ТОТ та районів бойових дій є наказ Мінреінтеграції
Мінреінтеграції наказом від 30. 11. 2022 року № 280 «Про внесення змін до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75» затверджено оновлений перелік, на основі якого внутрішньо переміщеним особам здійснюватимуть виплати.
Нагадуємо, перелік не є фіксованим – він регулярно актуалізується.
До оновленого переліку територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або тих, які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), входить 9 областей.
Це територіальні громади:
Донецької (66 громад), Харківської (56 громад), Дніпропетровської (10 громад), Луганської (37 громад), Запорізької (62 громади), Херсонської (49 громад), Миколаївської (26 громад), Сумської (19 громад), Чернігівської (4 громади) областей.
Загалом у переліку наразі 329 громад.
Зазначений перелік формується за погодженням Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних і Київської міської військових адміністрацій.
Якщо ви зареєстровані в якійсь із зазначених областей, але ваша громада відсутня у цьому переліку, радимо звернутися до своєї військової адміністрації (особисто або через гарячу лінію) й уточнити інформацію.
У процесі визначення таких територій діють три ключові критерії:
- тимчасова окупація;
- оточення (блокування);
- активні бойові дії.
Нарешті, Наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року № 309, затверджено такий перелік. Відтепер, після затвердження та офіційного оприлюднення нового переліку у платників податків у період дії воєнного стану в Україні виникає право не нараховувати та не сплачувати податок за землю, екологічний податок та податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, це передбачено змінами в п. 69 підрозділу 10 «Перехідних положень» ПКУ.
Спецправила для підтвердження неможливості вивезення первинки з території бойових дій та ТОТ
З 25 грудня набрала чинності Постанова КМУ від 06.12.2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією»
Отже, після затвердження Мінреінтеграції наказом від 22.12.2022 р. № 309 Переліку територій, де ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані рф у платників податків з’явилась можливість скористатися спецправилами для підтвердження неможливості вивезення платниками податків первинних документів у зв’язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф, та/або їх втрату, тому що втрата документів, що не пов'язана із зазначеними підставами, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення пп. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
***
Як впливає продовження дії карантину через COVID-19 на діяльність платника податків?
Змінами до розпорядження КМУ від 25.03.2020 №338 «Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації» і постанови КМУ від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» продовжено через COVID-19 для єдиної державної системи цивільного захисту на всій території України режим надзвичайної ситуації до 30.04.2023 року, а також продовжено на всій території України карантин до 30.04.2023 року.
23 грудня КМУ вирішив питання продовження дії карантину через COVID-19.
У з’язку з цим до 30 квітня 2023 року:
- працівники підприємств зможуть перебувати у карантинних відпустках без збереження зарплати;
- діють переліки товарів, які звільнено від ПДВ та мита для боротьби з блекаутом;
- буде діяти Перелік товарів №224 для боротьби з коронавірусом.
Докладно про відпустки без збереження зарплати через карантин і воєнний стан йшлося на вебінарі «Відпускні оформлення та розрахунки, ведення кадрових документів та що чекає на роботодавця за неправомірне звільнення»
***
Реєстрація ПН за І половину грудня – встигніть до 30 грудня
Звертаємо увагу на те, що у період війни платник ПДВ не може зареєструвати ПН та РК в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі якщо такий день є граничним днем їх реєстрації. Тож 31 грудня не буде можливості зареєструвати ПН та РК за першу половину грудня в ЄРПН.
Верховна Рада планує відновити можливість реєстрації ПН в граничний день у вихідні, а також збільшити строк для реєстрації ПН та РК. Але й на сьогодні такого рішення немає.
Тому незважаючи на важку ситуацію з реєстрацією через відключення світла граничним терміном реєстрації ПН та РК за I половину грудня буде 30 грудня.
***
Про роботу банків у період з 30 грудня по 2 січня 2023 року
Порядок роботи банків та Казначейства у період завершення року
Національний банк повідомив, як працюватиме банківська система в останні дні 2022 р. та на початку 2023 р.
- 30 грудня 2022 року
Система електронних платежів Національного банку України (далі – СЕП) працює до 24:00.
Платежі в іноземній валюті від Державної казначейської служби України через Національний банк України та АТ “Укрексімбанк” проводяться до 16:00.
- 31 грудня 2022 року
Банківський день у СЕП відкривається датою 02 січня 2023 року.
Міжбанківські платіжні операції через СЕП здійснюються до 15:00 датою банківського дня 02 січня 2023 року.
- 01 січня 2023 року
Приймання початкових платежів до СЕП починається о 9:00.
Міжбанківські платіжні операції через СЕП 01 січня 2023 року здійснюються датою банківського дня 02 січня 2023 року.
- 02 січня 2023 року
Банківська система України працює у звичайному режимі.
- 07, 08 січня 2023 року міжбанківські платіжні операції через СЕП здійснюються датою банківського дня 09 січня 2023 року.
Як бачимо, банки не працюватимуть 31 грудня, 1, 7 й 8 січня включно. А вже з 2 по 6 й з 9 січня 2023 року СЕП та банківська система України будуть працювати у звичайному режимі.
Режим роботи Казначейства у період новорічних світ буде наступним:
- 30 грудня 2022 року до 24:00 здійснюватиме зарахування надходжень до бюджетів усіх рівнів та інших платежів на рахунки, відкриті в Казначействі.
- З 31 грудня 2022 року до 02 січня 2023 року (включно) Казначейство здійснює зарахування надходжень до бюджетів усіх рівнів та інших платежів на рахунки, відкриті в Казначействі, які надійдуть через СЕП НБУ у період, датою банківського дня 02 січня 2023 року.
- 2 січня 2023 року Казначейство працює з клієнтами після виконання комплексу робіт, пов’язаних з початком нового бюджетного 2023 року. Органи Казначейства розпочинають прийняття документів від клієнтів із СДО та опрацювання планових показників, реєстрів зобов’язань, підтвердних документів та платіжних доручень на здійснення видатків.
- З 3 січня 2023 року органи Казначейства працюють у звичайному режимі.
***
На що чекати у січні
Прожитковий мінімум з грудня 2022 та на весь 2023: на що впливає
Ще з 1 грудня 2022 року в Україні планово збільшився розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 2684 грн.
Разом з тим 03 грудня було опубліковано Закон про Держбюджет на 2023 рік. За ним розмір прожиткового мінімуму з 1 січня не змінюватиметься.
Отже, цей показник на 1 січня 2023 буде таким, як і на 1 грудня 2022 року. Ви бачите на слайді розмір прожиткового мінімуму, для основних соціальних і демографічних груп населення:
- для дітей віком до 6 років – 2272 грн;
- для дітей віком від 6 до 18 років – 2833 грн;
- для працездатних осіб – 2684 грн;
- для осіб, які втратили працездатність – 2093 грн;
- загальний показник – 2589 грн.
***
Мінімалка у 2023 році: який розмір та на що впливає
Згідно із Законом про Держбюджет-2023 з 1 січня 2023 року розмір мінімальної зарплати становитиме:
- у місячному розмірі – 6700 грн;
- у погодинному розмірі – 40,46 грн.
При чому на весь 2023 рік держава не планує піднімати мінімальну заплату і вона залишиться на цьому ж рівні.
Про нарахування зарплати у 2023 році ми говорили на відеокурсі «Заробітна плата-2023: від нарахування до виплати»
***
Індексація на стопі
Пунктом 3 Перехідних положень Закону «Про Державний бюджет» на 2023 рік зупинено дію Закону України від 03.07.1991 № 1282 «Про індексацію грошових доходів населення».
Це означає, що на усі види доходів не потрібно буде нараховувати індексацію. Отже:
- Протягом 2023 року індексація зарплати, грошового забезпечення, стипендій, пенсій, аліментів та інших виплат проводитись не буде.
- Видавати наказ про призупинення індексації зарплати чи іншим чином повідомляти працівників про це не обов'язково. Але бажано працівників попередити про припинення нарахування індексації.
Зразок такого документа Ви можете знайти в рубриці «Документи» за посиланням.
- У зв’язку з тим, що дію Закону № 1282 призупинено тільки на 2023 рік, у 2024 році індексація повернеться знову, якщо не буде аналогічного призупинення ще на рік або її взагалі не скасують.
Докладно все про індексацію-2023 ми розбирали на Великому Бухгалтерському Online-Семінарі «Індексація по-новому, робочий час – 2023, звітність з ПДВ та прибутку, ФОП-штрафи»
***
Як збільшуються граничні обсяги доходів для фізосіб-«єдинників» у 2023 році
Ліміт доходів фізособи-підприємця на спрощеній системі оподаткування є граничною межею заробітку, при перевищенні якої необхідно перейти на загальну систему оподаткування. Показник прив'язаний до мінімальної зарплати, тож у 2023 році ліміти будуть такими:
- 1 група ФОП – 1 118 900 гривень, або 167 розмірів мінімальної зарплати;
- 2 група – 5 587 800 гривень, або 834 мінімальні зарплати;
- 3 група (однаково для платників та неплатників ПДВ) – 7 818 900 гривень, або 1167 мінімалок.
Єдиний податок (ЄП):
- 1 група ФОП – 268,4 гривні, тобто 10 % від прожиткового мінімуму;
- 2 група ФОП – 1 340 гривень, тобто 20 % від мінімальної зарплати.
- Для 3 групи ФОП ставки у 2023 році не зміняться, якщо порівнювати з поточним роком:
- 5% від суми доходів для неплатників ПДВ;
- 3% від суми доходів для платників ПДВ;
- спеціальні 2% для неплатників ПДВ на час дії воєнного стану.
Єдиний соціальний внесок (ЄСВ):
- мінімальний ЄСВ – 1 474 гривні на місяць;
- максимальний ЄСВ – 22 110 гривень на місяць.
Так, ставка ЄСВ за себе для ФОПів становитиме 4 422 гривні за кожен квартал 2023 року, або 22% від чинної мінімальної зарплати щомісяця (6700 х 22% х 3).
Як впливають збільшення граничних сум доходів на роботу ФОПів-єдинників у 2023 ви дізнаєтесь на відеокурсі «Єдиний податок-2023: обмеження, облік та штрафи»
***
Коли та як запрацюють нові правила оплати лікарняних?
2023 рік буде роком страхової реформи. Адже головним фондом державного страхування стане ПФУ. Роботодавці вже готуються подавати заявки на фінансування до Пенсійного фонду. А він має затвердити новий порядок подання та форму.
Заява-розрахунок з 1 січня 2023 року подаватиметься через відповідний інтерфейс в особистому е-кабінеті страхувальника на сайті е-послуг ПФУ.
З 1 січня також набере чинності Постанова КМУ від 02.12.2022 р. №1350. Вона вносить зміни до постанов КМУ щодо забезпечення реалізації окремих функцій Пенсійного фонду.
Нещодавно також оприлюднено проєкт Наказу МОЗ, яким пропонується на час війни (та три місяці після) дозволити видавати паперові лікарняні.
Все про особливості фінансування та нарахування лікарняних ми розбираємо на практичному майстер-класі «Лікарняні-2023 за новим порядком: що має встигнути зробити бухгалтер»
***
Чи будуть перевіряти органи ФСС та ДПС у 2023 році?
Затверджено плани перевірок ФСС на І квартал 2023 року
Разом із реформуванням ФСС та ПФУ в одну структуру, яка почне діяти з 1 січня 2023 року, регіональні підрозділи ФСС почали розміщувати у себе на сайтах плани перевірок на І квартал 2023 року.
Станом на 24.12.2022 р. плани-графіки проведення документальних планових перевірок страхувальників оприлюднили майже всі регіональні управління ФСС.
ДПС опублікувала план графік документальних перевірок на 2023 рік
Державна податкова служба опублікувала план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік. Відповідно до плану-графіку наступного року планують провести 4014 перевірок.
Зазначимо, що поки діє мораторій на планові перевірки ДПС. Але за меморандумом з МВФ передбачено їх відновлення з 1 липня 2022 року.
***
За ІV квартал 2022 року подаємо оновлену єдину звітність
Міністерством фінансів України наказом від 04.07.2022 №189 внесено зміни до наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, яким затверджено форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і порядку його заповнення та подання податковими агентами. Наказ №189 набрав чинності 09.08.2022.
За інформацією ДПС вперше податкові агенти мають звітувати за оновленою формою єдиної звітності з ЄСВ, ПДФО, ВЗ за ІV квартал.
Вже встановлено формат оновленої єдиної звітності для юридичних і фізичних осіб, який ви бачите на слайді:
- для юросіб - J0500108
- для фізосіб - F0500108
Основні зміни в об'єднаній звітності стосуються тих роботодавців, які мають намір не сплачувати нарахований ЄСВ за мобілізованих працівників, які не отримували доходи у вигляді грошового забезпечення.
Також в новій звітності з'явився окремий код "75", що дозволить роботодавцям відображати суми нарахованої середньої заробітної плати добровольцям тероборони на час виконання ними державних або громадянських обов'язків.
З нового року змінюється форма об'єднаної звітності та замість щоквартального звітування законодавці хочуть зробити її щомісячною.
Щоб заповнити оновлену форму зарплатної звітності за 4 квартал, перегляньте лекцію «ТОП-10 змін з ЄСВ грудень/січень та приклади заповнення зарплатної звітності»
***
Про нові е-формати оновленої декларації з податку на прибуток 1 січня 2023 року
Мінфін наказом від 13.09.2022 р. № 274 затвердив зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств. Зміни внесено з метою приведення форми декларації до положень ПКУ щодо спеціального режиму оподаткування резидентами Дія.Сіті за особливими умовами, які були запроваджені Законом №1946.
У заголовній частині декларації зʼявиться позначка для подання резидентами Дія.Сіті декларації з прибутку. Також зʼявляться згадки про цих платників податків в основній частині декларації та додатках ВП, РІ. Відповідно всі платники податку на прибуток повинні будуть подавати вже оновлену форму.
ДПС створила Формати оновленої декларації з податку на прибуток.
Для юросіб встановлено такі формати в розрізі видів платників податку на прибуток:
- J0100123 Податкова декларація з податку на прибуток підприємств (з додатками).
- J0100923 Податкова декларація з податку на прибуток підприємств (для інститутів спільного інвестування).
- J0100523 Податкова декларація з податку на прибуток підприємств (для виробників сільськогосподарської продукції).
Для фізосіб-підприємців:
- F0100723 Податкова декларація з податку на прибуток підприємств (з додатками)
Підкреслимо, що у реєстрі електронних документів датою застосування нових форматів встановлено 1 січня 2023 року.
Тож виходить, що звітувати за підсумками 2022 року слід буде за новими форматами. Але дуже чекаємо на появу розʼяснення від ДПС щодо цього питання.
Докладно про зміни, внесені до форми декларації про прибуток за 2022 рік, ви дізнаєтесь із відеоогляду «Декларацію з податку на прибуток змінено!»
***
Як звітувати в органи статистики в новому році
Закон України «Про офіційну статистику» набуває чинності із 1 січня 2023 року. Статтею 10 цього Закону передбачено, що статистична та фінансова звітність подається респондентами виключно в електронній формі.
Подати статистичну звітність в електронній формі можна за допомогою безкоштовного онлайн-сервісу «Кабінет респондента». Доступ в систему буде цілодобовим і не потребує інсталяції будь-яких програм.
Держстат вже оприлюднив перелік форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності, які будуть подаватись респондентами в електронному вигляді у 2023 році. Наразі він налічує 85 форм (74 статистичних та 11 фінансових). Проте фахівці Держстату попереджають, що перелік ще може доповнюватися в міру реалізації форм в електронному вигляді.
Навчитися користуватись кабінетом респондента для складання е-звітності ви зможете на відеокурсі «Кабінет респондента: ресурс для подання статистичної е-звітності»
***
Подання консолідованої фінзвітності: що змінилось
Доповнено перелік підприємств, які складають консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності материнськими підприємствами груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес, та материнськими підприємствами великої групи, які не належать до категорії великих підприємств.
Додано норму щодо видання таксономії фінансової звітності за МСФЗ.
Приведено у відповідність до вимог законодавства норми щодо подання фінансової звітності підприємствами, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства.
***
Коли звітувати за оновленою формою декларації з податку на нерухомість та з плати за землю
Нова декларація з податку на нерухомість
Наказом від 10.11.2022 р. №371 Мінфін виклав у новій редакції форму Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
В оновленій декларації передбачені місця для зазначення коду КАТОТТГ, інформації щодо адреси місць розташування об’єктів оподаткування, строку користування податковою пільгою у звітному періоді, виокремлення нарахованих до збільшення сум податкового зобов’язання згідно з п. 50.4 ПКУ.
Для зменшення помилок (розбіжностей) при поданні уточнюючих податкових декларацій, забезпечення спрощення ведення автоматизованого обліку та аналізу поданих документів, як з боку платників, так і контролюючих органів, а також розширення надалі сервісного обслуговування платників запроваджено позицію «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється».
Згодом Наказом від 05.12.2022 р. №412 Мінфін ще раз вніс зміни до декларації, які є більш косметичними.
Також відповідні зміни внесено у додатках 1 та 2 до форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Накази наберуть чинності з дня їх офіційного опублікування. Отже, якщо вони будуть опубліковані у грудні 2022 року, то вперше звітувати за новою формою платники податку повинні будуть на 2023 рік.
Нова форма податкової декларації з плати за землю
Наказом Мінфіну від 18.02.2022 № 83 «Про внесення змін до форми Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.03.2022 за № 303/37639, затверджено нову редакцію податкової декларації з плати за землю.
Нова форма декларації застосовуватиметься з 01 січня 2023 р.
На що звернути увагу в оновленій декларації по землі ви дізнаєтесь на майстер-класі «Агроподатки під час війни: ТОП-10 проблемних кейсів бухгалтера та як їх вирішити»
***
Які нові форми декларацій для ФОП – єдинників діють за 2022 рік
Мінфін наказом від 24.11.2022 р. №394 затвердив та виклав у новій редакції форми:
- декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця;
- декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи);
- декларації платника єдиного податку четвертої групи.
Форми оновлено з урахуванням Закону №1914-IX, яким доповнено ПКУ ст. 297-1 щодо визначення загального мінімального податкового зобов’язання платників єдиного податку.
Відповідно до п. 46.6 ПКУ нові форми декларацій набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. Тобто, якщо набрання чинності відбудеться у грудні 2022 року, то оновлені форми декларацій для фізосіб та юросіб-єдинників ІІІ груп слід буде подавати за періоди, починаючи з І кварталу 2023 року. А фізособи-єдинники ІІ групи та платникам IV групи вперше звітуватимуть за 2023 рік.
Про складання річної звітності ФОПів-єдинників ви дізнаєтесь на вебінарі «Річна звітність ФОПа: (без)проблемний ЄП-2022 та інші звіти підприємця»
***
Коли фізособі – «єдиннику» ІІІ групи починати вести типову форму обліку доходів та витрат
Ще з 1 січня 2022 року змінилися правила ведення обліку для ФОП – платників єдиного податку III групи. Законом №1914-IX було внесено зміни до п. 296.1 ПКУ. Відповідно до змін фізособи-єдинники ІІІ групи (платники ПДВ) мають вести облік доходів і витрат за типовою формою та в порядку, що встановлені Мінфіном.
При цьому у нормі зазначено, що ФОП – платники єдиного податку III групи ведуть облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільськогосподарської продукції окремо від обліку доходів і витрат від здійснення інших видів підприємницької діяльності. Облік доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.
До затвердження нової форми ФОП – платники ЄП, які є платниками ПДВ, мали вести книгу обліку доходів і витрат у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів і витрат.
Нарешті, наказом Мінфіну затверджено типову форму, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізособами-єдинниками ІІІ групи, які є платниками ПДВ та Порядок її ведення.
Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Станом на 27 грудня наказ не опубліковано в офіційних джерелах. Тож з дати опублікування всі фізособи-єдинники ІІІ групи повинні будуть почати вести саме типову форму обліку.
***
Коли ФОПи та інші торгівці мають встановити платіжні термінали в 2023 році
Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів від 29.07.2022 р. №894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)».
З 2023 року торговці, які провадять госпдіяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб (крім єдинників І групи, торговців з торговими автоматами, виїзну торгівлю, продаж власної продукції) мають встановити платіжні термінали.
Торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб (крім торговців фізичних осіб-підприємців – платників єдиного податку першої групи, торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції) з 1 січня 2023 року повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги).
Звертаємо увагу, що такі вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.
Докладно критерії для поетапного впровадження POS-терміналів та відповідальність за відсутність POS-терміналу ми розбирали з Іриною Губіною на лекції «Платіжний термінал з 1 січня: кому обов’язково та які штрафи»
***
Які області України вводять нові рахунки для сплати податків у 2023 році
Щороку на початку нового бюджетного року в органах Держказначейства відкриваються рахунки за надходженнями до державного та місцевих бюджетів (окрім рахунків для зарахування власних надходжень бюджетних установ).
За відсутності змін у законодавстві щодо переліку надходжень, які зараховуються до загального та спеціального фондів державного й місцевих бюджетів, і/або порядку їх зарахування до відповідних бюджетів, не пізніше першого робочого дня нового бюджетного періоду відкриваються (перевідкриваються) рахунки з реквізитами попереднього бюджетного періоду.
Рахунки за бюджетними надходженнями відкриваються протягом 45 днів з дня прийняття Закону про Держбюджет.
Звертаємо увагу! Інформація про відкриті/закриті рахунки доводиться до відома органів Казначейства для подальшого інформування органів, що контролюють справляння надходжень бюджету згідно з установленими порядками взаємодії, та місцевих фінансових органів.
Як тільки нові (та оновлені старі) реквізити рахунків для сплати податків, зборів та внесків будуть надіслані податківцям і ті їх оприлюднять.
***
Які пільги з ПДВ скасуються, а які залишаться у 2023 році
Правила оподаткування ПДВ окремих видів діяльності встановлено підрозділом 2 розд. ХХ ПКУ.
Так, за п. 3 цього підрозділу, тимчасово, до 1 січня 2023 року, суб'єкти космічної діяльності, на яких поширюється дія Закону «Про космічну діяльність», звільняються від сплати ПДВ за відповідними видами операціями. Тобто з 2023 року такі операції будуть оподатковуватися за загальними правилами.
Також буде скасовано пільгу з ПДВ для постачання послуг з демонстрування, розповсюдження, показу та/або публічного сповіщення національних фільмів та іноземних фільмів, дубльованих, озвучених державною мовою на території України, демонстраторами, розповсюджувачами та/або організаціями мовлення (публічними сповіщувачами).
З 1 січня 2023 року пільга на ІТ-продукцію вже не діятиме
Цю пільгу влада вирішила не продовжувати далі. Хоча відповідний Проект щодо продовження дії пільги до 2028 року було зареєстровано в ВРУ, ще влітку 2022 року.
Проте станом на сьогодні питання залишається невирішеним.
А це означає, що з 1 січня 2023 року операції з постачання програмної продукції будуть оподатковуватися за загальною ставкою ПДВ у розмірі 20%.
***
Інші зміни щодо податків в 2023 році
Авансові внески з податку на прибуток для обмінників
З 1 січня 2023 року відповідно до ПКУ починають діяти норми про введення для обмінників обовʼязкових авансових внесків з податку на прибуток..
Але п. 64-1 підрозд. 3 розд. ХХ ПКУ встановлено, що протягом 2023 року платники податку, які зобов'язані сплачувати авансові внески з податку на прибуток відповідно до п. 141.13 ПКУ, сплачують такі авансові внески:
- з 1 січня 2023 року по 30 червня 2023 року – зі застосуванням коефіцієнта 0,33;
- з 1 липня 2023 року по 31 грудня 2023 року – зі застосуванням коефіцієнта 0,66.
Екологічний податок у 2023 році
За п. 37 підрозд 5 розд. ХХ ПКУ, за податковими зобов'язаннями з екологічного податку, що виникли з 1 січня 2023 року до 31 грудня 2023 року включно, ставки податку становлять 60 відсотків ставок, передбачених п. 245.1 і 245.2 ПКУ.
Нульове декларування фізосіб продовжується
За підрозд. 9-4 розд. ХХ ПКУ одноразове (спеціальне) добровільне декларування проводиться з 1 вересня 2021 року по 1 березня 2023 року та передбачає сплату збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування в порядку, строки і розмірах, встановлених ПКУ.
По всім іншим податкам змін не передбачено. Але поки діє воєнний стан, діють окремі правила застосування загальних правил оподаткування.
***