Підсумки квітня
Перехід на сплату ЄП за ставкою 2% (Закон № 2142 / Закон № 2173)
Продовжується реформування спец ЄП за ставкою 2%. Наразі у квітні маємо 2 вдосконалення – Закон № 2142 та Закон № 2173, що набрали чинності 5 та 16 квітня відповідно.
Коротко про запроваджені новації
Зняли обмеження доходу щодо переходу на ЄП. Нагадаємо, що раніше обмеження складало 10 млрд грн.
Перехід на ЄП може здійснюватися фактично у будь-який день після 1 квітня – статус платника набувається із наступного робочого дня після подання заяви.
До переліку обмежень для переходу на ЄП (п. 9.3 п/р 8 р. XX ПКУ) додали виключення: відтепер бути платниками ЄП можуть імпортери транспортних засобів та підприємства, які надають послуги централізованого водопостачання та водовідведення й здійснюють для цього видобування підземних та поверхневих вод.
Остаточно закріпили за платниками ЄП місячний порядок звітування та сплати податку – з 20 числа та до 30 числа місяця, що слідує за звітним відповідно.
Вдосконалили питання розрахунку об’єкту оподаткування ЄП, в т.ч. щодо перехідних операцій для платників податку на прибуток, та прописали особливості ПДВ-статусу. Зокрема, наразі однозначно розуміємо, що об’єкт оподаткування ЄП визначається за правилами п. 292 ПКУ.
Реєстрація платниками ПДВ, для тих, хто переходить на ЄП 2% призупиняється, тобто призупиняються права та обов’язки, встановлені п. V та п/р 2 розділу XX ПКУ (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування 2% ЄП.
А операції цих платників вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування ПДВ. Причому це стосується не лише основних операцій із постачання товарів, робіт, послуг та митній території України.
Так, єдинники 3 групи (2%) звільняються від сплати ПДВ:
- у разі імпорту товарів;
- у разі придбання у нерезидентів робіт/послуг, місце постачання яких знаходиться на митній території України.
Виключення від звільнення від оподаткування ПДВ – імпорт та постачання на території України товарів, які мають походження із росії.
Особливі правила також встановлені для єдинників за ставкою 2%, які будуть повертатися до загальної системи оподаткування. Нагадаємо, що зробити це можна або добровільно (шляхом подання заяви), або автоматично після закінчення воєнного стану – це відбуватиметься с початку місяця, наступного за відповідною подією.
Серед таких перехідних правил варто зазначити:
- Операції щодо нарахування умовних зобов'язань з ПДВ на товари/послуги та необоротні активи, які були придбані до переходу на ЄП і «спожиті» в період перебування. Врахуйте, будь ласка, що є особливості у визначенні бази нарахування ПО для ОЗ. Якщо основний засіб використовувався в періоді перебування на спрощеній системі й продовжує використовуватись після повернення на загальну систему – нараховувати ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ за період перебування на єдиному податку не потрібно.
- Перехідні операції для платників податку на прибуток у разі зміни статусу – це новий п. 9.12 п/п. 8 р.XX.
- Збереження переплат по податку на прибуток, в т.ч. авансового внеску по дивідендах, не враховані до переходу на ЄП.
- Можливість зарахувати від’ємне значення об’єкту оподаткування після повернення на загальну систему.
- Можливість застосувати для формули тонкої капіталізації (п. 140.2 ПКУ) щодо витрат, що не були враховані до переходу на ЄП.
Подання декларації з податку на прибуток наростаючим підсумком за рік переходу /повернення на загальну систему з урахуванням наступного:
- Обсяг доходу за період перебування у статусі платника ЄП не враховується для визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток
- 40 млн для податкових різниць за пп. 134.1.1 ПКУ та 150 млн грн для пп. 39.2.1.7 ПКУ для ТЦО визначаються із врахуванням обсягу доходу, отриманого під час перебування на ЄП.
Декларацію також слід подати й за періоди перебування на загальній системі до переходу на ЄП. Ця вимога стосується і «річних» платників, які переходитимуть на ЄП після 1 квітня 2022 року.
Детально щодо переходу на сплату єдиного податку та порядок обліку ПДВ за новими правилами наші експерти розповідали на вебінарі «ЄП 2% для всіх. ТОП-60 гарячих запитань і відповідей від провідних експертів сервісу "Особистий Консультант"».
Щодо новацій, впроваджених Законом № 2173 радимо переглянути лекцію Валентини Верхогляд «Податок на прибуток і квартальна звітність. Новації Закону №2173» в рамках вебінару «Фінзвітність, ПДВ, податок на прибуток: звітність, виправлення помилок та зміни під час війни».
Більш детально про зміни, впроваджені Законом № 2142 ви можете дізнатися з квітневого випуску «7 хвилин» з Іриною Губіною «Звітність з 2% ЄП за місяць, зміни з ПДВ і не тільки: Закон 2142 вже діє!»
Звільнення від сплати податку на нерухомість та зміни щодо пільг з екоподатку
Пільги з екологічного податку
Законом № 2142 народні депутати вирішили конкретизувати звільнення, які стосуються екологічного податку. Наразі звільнення стосується не всіх об’єктів оподаткування на території бойових дій, як це було передбачено Законом № 2120, а лише деякі з них (причому заднім числом!).
З 1 січня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф.
При цьому КМУ уповноважено затвердити перелік таких територій. Перелік наразі чекаємо!
До березневих звільнень по податку на землю додали й пільги щодо податку на нерухомість, що також є цілком логічним.
Пільги з податку на нерухомість застосовуються в залежності від категорії платників та об’єктів
Спільним у звільненні є те, що пільги стосуватимуться об’єктів нерухомості, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф по зруйнованих об’єктах.
Традиційно – конкретику щодо таких територій та для визначення зруйнованих об’єктів має затвердити КМУ.
Отже, для фізосіб:
Звільнення – за 2021 та 2022 роки.
Об’єкти – за об’єкти житлової нерухомості, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф, та за об’єкти житлової нерухомості, що стали непридатними для проживання у зв’язку з військовою агресією рф проти України.
Для юросіб – звільнення для житлових та нежитлових об’єктів:
- за житлові об'єкти
Період – з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року.
Об’єкти – об’єкти житлової нерухомості, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф, та за об’єкти житлової нерухомості, що стали непридатними для проживання у зв’язку з військовою агресією рф проти України.
- за нежитлові об'єкти
Період – з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан.
Об’єкти – об’єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф.
Важливо! Для перерахунку передбачено подання уточнюючих декларацій юрособами. На це відведено термін 6 місяців після закінчення воєнного стану.
Податкова радить дочекатися переліків КМУ перш ніж подавати такі декларації.
Вдосконалюється також і питання адміністрування податків.
Докладно про пільги з екологічного податку та податку на нерухомість Ольга Целуйко говорила на вебінарі «Єдиний податок для ФОП і ТОВ: звітність та важливі новації під час війни»
Із 3 до 6 місяців змінено строки звітування та сплати податків після війни
Раніше вважалося, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
За новими правилами строки виконання обов'язків платників податків збільшили з 3 до 6 місяців. Йдеться про відомий п. 69.1 п/р 10 р. XX ПКУ.
Нагадаємо, що фактично йдеться про штрафи, які стосуються несвоєчасного подання декларацій, іншої звітності, а також сплати податків. Щодо штрафів, зокрема за заниження податкових зобов'язань (в т.ч. «самоштрафів») – їх незастосування наразі передбачено «карантинним» звільненням п. 52-1 п/р 10 р. XX ПКУ.
Докладно про це Ольга Целуйко розповідала на вебінарі «Єдиний податок для ФОП і ТОВ: звітність та важливі новації під час війни»
Нові підстави для фактичних перевірок
На період воєнного стану податковим органам доручено здійснювати державний контроль щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) відповідно до ЗУ «про ціни та ціноутворення», але з особливостями. Про це – новий п. 69.27 п/р 10 р. XX ПКУ.
Яскравий приклад – розрахунок роздрібної ціни пального, яка встановлена Постановою КМУ № 1236. І якщо зазвичай (у мирні часи) контроль за дотриманням рівня цін здійснюють органи Держпродспоживслужби, но у воєнний час, як бачимо, контроль передано ДПСУ.
Контроль здійснюється шляхом проведення фактичних перевірок.
Фактична перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- отримання у встановленому законодавством порядку від державних органів або органів місцевого самоврядування інформації, що свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни та ціноутворення;
- отримання письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Примітно, що податківців наділили лише правом проводити перевірки та фіксувати порушення, а не застосовувати санкції, які, до речі – чималі! Варто згадати ст. 20 ЗУ «Про ціни та ціноутворення», за якою, зокрема, може бути вилучена незаконно отримана виручка, та накладений штраф у розмірі 100% від неї.
Отже, за наявності порушення податківці складають окремий акт про результати фактичної перевірки, який надсилається до органу, уповноваженого приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій. Як ми зазначали – органу Держпродспоживслужбі.
І власне цей орган вже буде приймати рішення щодо застосування санкцій. А у разі якщо платник податків не погоджується з виявленими під час фактичної перевірки порушеннями законодавства про ціни і ціноутворення, він надсилає свої зауваження. Відповідні зауваження внесені також у ЗУ «Про ціни та ціноутворення».
Детальніше про проведення перевірок під час дії воєнного стану наші експерти розповідали на вебінарі «Перевірки під час війни: кого зустрічати та як реагувати?»
Нові підходи до поводження з первинними документами під час війни
Багато хто із платників податків стискається із проблемою знищення первинних документів. Зрозуміло, що стандартні підходи, передбачені для процедури відновлення таких документів у мирний час – ст. 44.5 ПКУ, не завжди може бути застосований.
Саме тому завдяки Закону № 2173 маємо особливий воєнний порядок поводження із документами, до яких підприємство не має доступу – ст. 69.28 п/р 10 р. XX ПКУ.
По-перше, маємо визначення яких саме документів та ситуацій стосується новий пункт ПКУ.
По-друге, встановлено алгоритм дій платника податків. Передбачено дві форми повідомлення органів ДПСУ про відсутність документів (у довільній формі):
- повідомлення про неможливість вивезення первинних документів;
- повідомлення про втрату первинних документів.
Перше повідомлення подається в разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент. В ньому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості – із зазначенням реквізитів).
Що дає таке повідомлення?
- По-перше, «захищає» показники податкової звітності платника податків/податкового агента, яка не може бути піддана сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.
- По-друге, є також підставою для збереження витрат та/або від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток, та/або податкового кредиту з ПДВ, та/або суми від’ємного значення ПДВ минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
- По-третє, є підставою для запровадження мораторію на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Повідомлення про втрату первинних документів – подається після першого повідомлення, після наявності відповідних підстав – втрати документів.
Платники податку/податкові агенти, які подали це повідомлення не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Але щодо декларацій, які подані за звітні періоди, за які були подані повідомлення, встановлено певні обмеження.
Обов’язок доведення відсутності підстав для застосування цих положень покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував ці положення, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену ПКУ та іншими законами України.
Докладніше про те, що робити, якщо втрачено первинні документи, можна дізнатися з лекції Ольги Целуйко «Фінзвітність за 1 квартал: особливості складання та подання під час війни» в рамках вебінару «Фінзвітність, ПДВ, податок на прибуток: звітність, виправлення помилок та зміни під час війни»
1 квітня податкові агенти зобов’язані утримувати ПДФО та ВЗ у разі купівлі сільгосппродукції у фізосіб (Закон № 2142)
Ще одна податкова новація діє із 1 квітня – особливі правила застосування п. 165.1.24 ПКУ наведені у п. 23 п/р 1 р. XX ПКУ.
За новими правилами в період дії воєнного стану податкові агенти зобов’язані утримувати ПДФО та ВЗ у разі купівлі сільгосппродукції у фізосіб. Як зазначено у ПКУ, такі доходи остаточно оподатковуються таким податковим агентом під час їх нарахування (виплати).
При цьому неоподатковуваний розмір таких доходів, який наведений у мирній нормі п. 165.1.24 ПКУ, податковий агент жодним чином не враховує. Адже механізм норми передбачав таке врахування, виходячи із суми річного доходу, який сама ФО мала задекларувати, подавши Декларацію про майновий стан та доходи.
Тому, купляючи сільгоспродукцію у фізосіб, податковий агент має утримати ПДФО 18% та ВЗ 1,5% з усієї суми, що виплачується.
Такі правила діють щодо будь-якої с/г продукції, зокрема і продукції тваринництва.
Закон № 2142 набув чинності з 05.04.2022 р., а нові сільгоспправила воєнного часу наказано застосовувати з 01.04.2022 р.
На наш погляд, податковий агент зобов’язаний утримувати ПДФО та ВЗ у джерела виплати в разі купівлі у фізособи с/г продукції, починаючи з 05.04.2022 р.
Чи дадуть змогу фізособам за результатами річного декларування зробити згодом перерахунок для застосування пільги – питання…
А податковим агентам слід також мати на увазі, що за нарахованими (виплаченими) сільгоспдоходами фізичних осіб з 01.04.2022 р.та протягом періоду воєнного стану слід подавати не персоніфіковані, а загальні дані про суму таких доходів та суми ПДФО та ВЗ. Судячи з усього, відповідні зміни будуть внесені до форми додатка 4ДФ.
Нові підходи до митного оформлення у період воєнного стану:
податки, митні платежі
Щодо податкових пільг
Законом № 2142 дозволено НЕ сплачувати ПДВ, акцизний податок та ввізне мито громадянам, які ввозять окремі транспортні засоби.
Отже, із податків що залишилися, для сплати щодо легкових авто варто згадати пенсійний збір за першу реєстрацію, який залежить від вартості авто.
Для власників всіх ввезених ТЗ строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. По суті, це означає, що під час війни авто можна і не реєструвати.
Також імпортні пільги стосуються наступного. Не сплачується ПДВ і ввізне мито на товари, які ввозяться підприємцями, що перебувають на І-III групі спрощеної системи оподаткування та не є платниками ПДВ. Йдеться про платників всіх груп, окрім тих представників групи 3, які залишилися вірними ставці 3% ЄП із ПДВ.
Водночас спрощення не поширюється на: алкоголь, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, до товарів походженням з рф, Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій.
Щодо спрощеного порядку декларування
Ним можуть скористатися "спрощенці", які не є платниками ПДВ, шляхом подання попередньої митної декларації. Але перш ніж подавати попередню митну декларацію, про такий намір скористатися спрощеною процедурою митного оформлення треба буде заявити!
У разі обрання спрощеного способу, фізособа або госпсуб’єкт подає Державній митній службі відповідну заяву безпосередньо у пункті пропуску через митний кордон або до відповідної митниці.
На митне оформлення товарів відводиться найкоротший можливий строк, але не більше однієї робочої години з моменту пред’явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню, подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює.
Детальніше про нові підходи до митного оформлення розповіла Валентина Верхогляд на вебінарі «ПДВ, валюта, імпорт, ФОПи за кордоном. Митна реформа в Україні»
Імпорт окремих товарів звільнений від митних платежів
Імпорт окремих товарів звільняється від сплати низки платежів за умови, якщо правоохоронні органи, ЗСУ, Міноборони та інші військові/добровольчі формування визначені кінцевим отримувачем.
Тож від сплати ПДВ та ввізного мита тимчасово звільняється імпорт:
- прокату плоского з інших легованих сталей;
- скла;
- оптичних приладів для слідкування;
- апаратури для приймання/передачі голосу, зображення;
- безпілотних літальних апаратів без озброєння;
- метеостанцій;
- броньованих автомобілів.
Імпорт броньованих автомобілів звільнений від ПДВ та ввізного мита, якщо ТЗ відповідає кодам: 8702 10 19 90, 8702 90 11 00, 8703, 8705 90 80 90, 8710 00 00 00.
Водночас звільнення імпорту таких автомобілів від акцизного податку можливе лише для ТЗ, що класифікуються за першими трьома кодами із зазначеного переліку.
Детальніше про імпорт окремих товарів розповіла Валентина Верхогляд на вебінарі «ПДВ, валюта, імпорт, ФОПи за кордоном. Митна реформа в Україні»
Імпорт російських товарів під забороною
Окремі зауваження, щодо товарів з рф та Білорусі, на які не розповсюджуються численні «імпортні» пільги, які приймалися протягом квітня, були прописані у цілій низці норм ПКУ та МКУ.
Але, як бачимо, КМУ пішов далі і підтримав рішення про запровадження повного ембарго на імпорт товарів з російської федерації.
Про це йдеться у постанові КМУ 09.04.2022 р. № 426, яка набула чинності з 11 квітня 2022 року.
Відтепер жодна продукція рф не зможе бути ввезена на територію України. За оцінкою Мінекономіки, заборона російського імпорту блокуватиме щороку валютні надходження до рф на 6 млрд доларів США.
Детальніше про заборону імпорту російських товарів розповіла Валентина Верхогляд на вебінарі «ПДВ, валюта, імпорт, ФОПи за кордоном. Митна реформа в Україні»
З 365 до 90: НБУ скоротив граничні строки розрахунків за експортно-імпортними операціями
Нацбанк тимчасово скоротив граничні строки розрахунків за експортно-імпортними операціями з 365 до 90 календарних днів.
Нові вимоги внесені до воєнної Постанови НБУ № 18 і застосовуватимуться до операцій резидентів з експорту та імпорту товарів, здійснених із 5 квітня 2022 року.
Крім цього, продовжує діяти мирне правило зняття із валютного контролю операції, розмір якої не перевищує значний розмір. Нагадаємо, що наразі ця сума складає еквівалент 400 тис. грн.
Детальніше про скорочення граничних строки розрахунків за експортно-імпортними операціями розповіла Валентина Верхогляд на вебінарі «ПДВ, валюта, імпорт, ФОПи за кордоном. Митна реформа в Україні»
Нацбанк запроваджує додаткові заходи
Нацбанк послабив та уточнив низку інших обмежень на операції в іноземній валюті. Зокрема:
- Ураховуючи запити банків та волонтерів, фізичним особам дозволено переказувати іноземну валюту для купівлі низки товарів за кордоном у межах щомісячного ліміту 400 тис. грн (в еквіваленті за курсом НБУ). До таких товарів належать бронежилети, каски, шоломи, військова та тактична форма, військове та тактичне взуття, захисний одяг, оптичні прилади для слідкування, безпілотні літальні апарати, спальні мішки, каремати та засоби для надання домедичної допомоги.
- Повернуто стандартні вимоги до банків щодо проведення ними належного аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції їх клієнтів. Спрощені вимоги до валютного нагляду з 4 квітня 2022 року застосовуватимуться лише до низки операцій. Серед них: операції, сума яких не перевищує 400 тис. грн.
- Розширено перелік виключень із загальної заборони на здійснення видаткових операцій за рахунками юридичних осіб в Україні, кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти рф або рб, для забезпечення можливості цих юридичних осіб проводити виплату заробітної плати власним співробітникам, сплачувати податки та інші обов’язкові платежі державі, а також здійснювати деякі інші операції.
Наведені вище зміни та низка інших змін унесені постановою Правління НБУ від 4 квітня 2022 року № 68, якою вносяться зміни до вже згадуваної Постанови № 18. Новації набирають чинності з 4 квітня.
Окрім цього, Національний банк визначив порядок дій банків у разі зарахування готівкових коштів на рахунки фізосіб на суму понад 400 тис. грн та ненадання документів про джерела походження на запит банку.
Так, якщо клієнт не надасть на вимогу банку документи або відомості, необхідні для встановлення джерел походження таких коштів, видаткові операції з цього рахунку будуть обмежені. У такому випадку з коштами на рахунку можна буде здійснювати лише фінансові операції на підтримку ЗСУ, із зарахування коштів на рахунки ЗСУ та спеціальний рахунок, відкритий НБУ, на благодійну допомогу на рахунок Міністерства соціальної політики України, відкритий НБУ, а також на придбання облігацій внутрішньої державної позики “Військові облігації”.
Відповідний порядок застосовуватиметься протягом дії воєнного стану в Україні.
Нагадаємо, що особливий порядок фінмоніторингу в період дії воєнного стану був раніше встановлений постановою правління НБУ № 60.
Також Нацбанк запроваджує додаткові заходи для запобігання непродуктивному відтоку капіталу
Так, фізичні особи матимуть змогу купувати активи, які безпосередньо конвертуються (обмінюються) на грошові кошти та належать до операцій «quasi cash», використовуючи лише власну іноземну валюту, у межах ліміту 100 тис. грн на місяць (в еквіваленті). Відповідний ліміт також поширюється на транскордонні P2P-перекази.
Зазначені вище безготівкові операції дозволено здійснювати з використанням платіжних карток, емітованих до рахунків, що відкриті в іноземній валюті. Нагадуємо, що до операцій «quasi cash» належать: поповнення електронних гаманців, брокерських або форекс-рахунків, оплата дорожніх чеків, купівля віртуальних активів тощо.
Водночас із метою підтримки вимушених переселенців з України Національний банк визначив, що фізичні особи також мають змогу в межах окремого ліміту у 100 тис. грн на місяць здійснювати транскордонні Р2Р-перекази з рахунків, відкритих у банках у національній валюті. Однак, здійснення операцій «quasi cash» із відповідних рахунків тимчасово заборонено.
Звертаємо увагу, що впроваджені зміни не стосуються використання платіжних карток за кордоном та в Україні для розрахунків із метою оплати вартості товарів, робіт та послуг, які можуть здійснюватися без обмежень.
Детальніше про новації НБУ щодо валютних операцій розповіла Валентина Верхогляд на вебінарі «ПДВ, валюта, імпорт, ФОПи за кордоном. Митна реформа в Україні»
7 квітня набрав чинності Закон про продовольчу безпеку в умовах воєнного стану
Йдеться про ухвалений 24 березня Закон № 2145. Його дія спрямована на швидке залучення сільськогосподарських земель країни у виробництво сільськогосподарської продукції в умовах воєнного стану.
Закон вводить у законодавство спрощені правові механізми, які забезпечують:
- автоматичне поновлення на 1 рік дії договорів на використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності;
- спрощений порядок передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності органами влади;
- спрощений порядок передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності їх постійними землекористувачами та емфітевтами;
- передачу орендарями та суборендарями прав оренди та суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності для ведення сільського господарства;
- порядок державної реєстрації договорів щодо землі;
- підписання договорів кваліфікованими електронними підписами.
З відновленням мирного життя держава повернеться до звичних процедур регулювання земельних відносин.
Розширено перелік осіб, які не підлягають призову під час мобілізації
14 квітня 2022 року ВРУ прийняла Закон «Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації деяких категорій громадян» (законопроєкт № 7272).
Поки що остаточний текст Закону не оприлюднений. Він набуде чинності з дня, наступного за днем опублікування.
Нагадаємо, що законопроєктом пропонувалося розширити перелік осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, такими категоріями громадян як:
- здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
- наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови, що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.
Натомість 13 квітня набув чинності Закон України від 01.04.2022 р. № 2169 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо звільнення від військової служби деяких категорій громадян».
Ним додано нову категорію військовослужбовців, якій надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації – це жінки та чоловіки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка (дружину), який проходить військову службу, який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби.
МОЗ дозволило видавати паперові лікарняні до кінця 2022 року
МОЗ відтермінувало з 1 травня 2022 року по 1 січня 2023 року повний перехід на електронні лікарняні.
Отже, паперові лікарняні будуть видавати до 1 січня 2023 року у разі:
- продовження та закриття листків непрацездатності, що були видані особам до 1 жовтня 2021 року;
- спливу строку, протягом якого особистий лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров'я, а за її відсутності керівник закладу;
- застрахованій особі протягом двох місяців з дня народження дитини, зазначеної у свідоцтві про народження дитини – на підставі цього свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини;
- виникнення технічних проблем (помилок) щодо передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я, які призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності в Електронному реєстрі більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність – до усунення таких проблем (помилок);
- зупинення у встановленому порядку в умовах воєнного стану доступу користувачів електронної системи охорони здоров’я до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.
Докладніше про роботу з лікарняними розповів Тимур Алієв на вебінарі «Кадри під час війни & зарплатна звітність за 1 квартал»
На що чекати у травні
Воєнний стан продовжено до 25 травня: які наслідки для платників податків?
Питання подання звітності у наступному місяці – традиційний розділ висвітлення новин, і зазвичай ми нагадували вам про строки подання звітності та про необхідність застосування нових форм. Але війна внесла свої корективи і в цю, так би мовити, найбільш «стабільну» частину бухгалтерської роботи.
Травень – традиційний місяць для квартального звітування за 1 квартал. А наразі проводити його будемо із «воєнними» особливостями.
Оскільки воєнний стан продовжено до 25 травня, продовжує діяти п. 69.1 п/р 10 р. XX ПКУ – «амністія» щодо несвоєчасного звітування.
Але ж покладатися на це правило не варто, і якщо технічна можливість є – звітуємо!!!
До речі, на період дії воєнного стану звітуватися можна і у паперовій формі – про це йдеться у п. 69.26 п/р 10 р. XX ПКУ.
Також нагадаємо, що до 31 травня діє ще й карантин. А він також звільняє від штрафів за порушення строків звітування з окремих податків, крім ПДВ, акцизу та рентної плати.
Проте, як тільки карантин закінчиться, мораторій на штрафи закінчиться теж. І порушникам треба буде доводити, що через війну вони не мали можливості вчасно подати декларацію та/або сплатити податки.
Докладно про звітування за 1 квартал наші експерти розповідали на вебінарі «Кадри під час війни & зарплатна звітність за 1 квартал» та в лекції «Фінзвітність за 1 квартал: особливості складання та подання під час війни»
1 та 9 травня: вихідні або робочі!?
Навесні 2022 року мали б бути вихідними днями 2 травня (перенесення вихідного з 01.05.2022) та 9 травня (святковий день).
Проте воєнний стан продовжено, тому 2 травня та 9 травня є звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі. Держпраці повідомила, що це буде звичайним робочим днем зі «звичайною оплатою», оскільки правило перенесення вихідного не працює в умовах воєнного стану (ч. 6 ст. 6 ЗУ № 2136-ІХ).
До того ж скасування свят та вихідних у травні впливає на нарахування відпускних.
Можна зробити «власний» вихідний:
- наказ про неробочий день та збереження середньої ЗП – якщо це не бюджетне підприємство (ч. 1 ст. 9-1 КЗпП);
- наказ про встановлення меншої тривалості (32 години) робочого тижня – якщо передбачено колдоговором (ч. 2 ст. 50 КЗпП);
- оформлення відпусток на ці дні (за можливості).
Детально про скасування перенесення вихідних днів розповів Тимур Алієв на вебінарі «Кадри під час війни & зарплатна звітність за 1 квартал».
Про те, як в 1С змінити календар для нарахувань у звязку із скасуванням святкових днів, розповіла Ольга Хільчук у ролику «(Не)святковий день: як в 1С змінити календар для нарахувань»
Квартальна податкова та фінансова звітність: примітні особливості початку року
10 травня – останній день подання:
- Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за I квартал 2022 року для платників, у яких податковий період дорівнює календарному кварталу. До них мають долучитися і ті річні платники, які перейшли на сплату ЄП 2%.
А от форму декларації – беремо без останніх змін, внесених Наказом № 58, а лише із врахуванням останніх торішніх змін – наказу МФУ від 17.11.2021 р. № 601.
- Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за I квартал 2022 року.
Чи відбудеться повернення до місячного звіту?
«Місячний звіт» – законопроєкт № 7233 про зміну періоду звітування з кварталу на місяць лише готується на друге читання.
- Податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця за I квартал 2022 року платниками 3-ї групи.
- Податкової декларації платника єдиного податку – юридичної особи за I квартал 2022 року платниками 3-ї групи.
Для «звичайних» платників єдиного податку зміна форм не передбачається.
- Податкової декларації екологічного податку за I квартал 2022 року. Але, нагадаємо, що подають її не всі – ті, хто не потрапив під воєнну пільгу, про яку ми розповідали.
- Податкової декларації з рентної плати за I квартал 2022 року та додатків до неї.
- Податкової декларації з туристичного збору за I квартал 2022 року.
20 травня – останній день подання:
- Податкової декларації з податку на додану вартість за квітень 2022 року платниками, у яких податковий період дорівнює календарному місяцю
- Декларації акцизного податку за квітень 2022 року
- Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за квітень 2022 року.
Нагадаємо, що подавати таку декларацію будуть ті платники, на яких не розповсюджуються пільги п. 69.14 п/р 10 р. XX ПКУ.
- Податкової декларації платника єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені п. 9 п/р 8 р. XX «Перехідні положення» ПКУ, за квітень 2022 року. Це буде перше звітування, форма поки що відсутня, буде нова (сказала ДПСУ).
- Податкової декларації з рентної плати за квітень 2022 року та додатків до неї.
Ну а після подання декларацій не забуваймо про сплату податків. За загальним правилом, не скоригованим на воєнні правила, сплата – упродовж 10 днів після граничного терміну подання декларацій.
Докладно про звітування за 1 квартал наші експерти розповідали на вебінарах: