Відеоблоги

Допомога для ЗСУ: що змінилося у ПКУ?

Ви дізнаєтесь:

  1. Якими нормами ПКУ регулюються операції з добровільної допомоги ЗСУ.
  2. Як оподатковуються операції з добровільної допомоги.
  3. Як відшкодовується вартість пального фізособам.
Оберіть відео для перегляду

4.9(30)

Оцініть відео:

Допомога для ЗСУ: що змінилося у ПКУ?

00:10:47

Ольга Целуйко

4.9(30)

Оцініть відео:

7 березня 2022 року набрав чинності закон №2118 «Про внесення змін до ПКУ та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану». Я зосереджусь на декількох пунктах цього закону, а саме які стосуються допомоги на користь Збройних Сил України.

Отже, підрозділ 10 Перехідних положень ПКУ доповнений пунктом 69.5, де сказано наступне. Що операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, що важливо, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів тероборони без відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. Ось таке визначення і тут застосоване дуже широке поняття реалізація.

Як її пристосувати до різних податків? Почнемо з ПДВ. За загальним правилом безкоштовна передача товарів, надання послуг для цілей ПДВ, вважається їх постачанням, згідно з нормами ПКУ. Якщо місце постачання знаходиться на території України, то такі операції є об’єктами обкладання ПДВ. Але ми бачимо, що якщо вчитаємося в те що таке постачання, а в постачання входить безоплатне передання товарів, і ми бачимо, що п. 69.5, ось цим новим, операції з реалізації товарів виведені із оподаткування, то можна з’ясувати, зробити висновок, що ПДВ такі операції не обкладаються. Тобто ми не нараховуємо податкові зобов’язання по операціях безоплатного передання товарів і послуг на користь Збройних Сил України і підрозділів тероборони.

Що стосується акцизного податку. Об’єктами оподаткування акцизним податком, згідно з ПКУ, є зокрема операції з реалізації підакцизних товарів. І ми бачимо, що такі операції з реалізації підакцизних товарів також виведені із оподаткування. В даному випадку, з оподаткування акцизним податком.

Наступне питання, як відображати такі операції в бухгалтерському обліку. Оскільки ми передаємо товари або послуги безкоштовно, то про доходи тут не йдеться. Тому що немає доходів в тому понятті, яке зазначене в стандарті 15. А ось витрати у нас є. У дарувальника собівартість безоплатно переданих товарів, наданих послуг, ми можемо списувати до складу інших операційних витрат і обраховувати на рахунку 949. Ось якщо ми говоримо про безоплатне передання ТМЦ, то можна списати на Дт 949 з відповідного рахунку обліку запасів (Кт 20, 26, 28). А в принципі можна пропустити транзитом ці операції через Дт 377 і також закрити його списанням цих сум на витрати. І безумовно потрібні первинні документи, які б підтверджували напрямок такого використання, цільового, безоплатно наданих товарів і послуг. Далі. Якщо йдеться про МШП, то оскільки в бухгалтерському обліку МШП, введені в експлуатацію, відображаються тільки в аналітиці, то тут можна і списувати їх відображаючи тільки в аналітичних регістрах, на мій погляд. Коли ми говоримо про безоплатне надання послуг ми також можемо або списати з рахунку 23 на 949, або пропустити його транзитом через рахунок 377. Наступна операція це безоплатне передання основних засобів. Це можна списати на рахунок, на мій погляд, 976 з відповідного субрахунку рахунку 10 і в даному випадку, оскільки у нас не продаж, а безоплатне передання основних засобів, то переводити на субрахунок 286, на мій погляд, не потрібно.

Що стосується перерахування коштів, то оскільки у нас є реквізити куди ми перераховуємо, то зручно проводити це таким чином. З Кт 311 рахунку, на Дт 377 і далі закриваємо 377 рахунок на Дт 949 рахунку.

Наступне питання це як відображати операції в обліку з податку на прибуток. І коли ми дивимось на бухоблік, ми розуміємо, що для підприємств, які не коригують фінансовий результат на податкові різниці, ми в обліку по податку на прибуток маємо витрати і не маємо доходів. Що стосується тих підприємств, які коригують фінансовий результат на податкові різниці, то за загальними правилами у нас тут є дві різниці. Одна з них встановлена пунктом 145.9 ПКУ, це коли витрати на суму вартості безоплатно переданих товарів, робіт, послуг неприбутковим організаціям відображається в межах 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. А якщо вище, то вже треба коригувати фінансовий результат на суму перевищення. Це перша різниця. І друга різниця, вона встановлена пп. 140.5.10 ПКУ, це коригування по різних категоріях неплатникам податку на прибуток. І ось тут законом №2118 до підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ внесений новий пункт 69.6, які вказує, що коригування, встановлені саме пунктом 140.5.9, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту. Тут я хочу зробити таку ремарку, що бачите, послуги, роботи не стосуються цього. Тільки кошти, ну це і зрозуміло, і товари. Товари, які називаються тут «спеціальні засоби індивідуального захисту». Тут є прямий перелік, в цьому пункті, які саме заходи захисту маються на увазі. Це каски, бронежилети, виготовлені відповідно до військових стандартів, технічні засоби спостереження, лікарські засоби, медичні вироби, засоби особистої гігієни, продукти харчування, предмети речового забезпечення, а також інші товари, роботи, послуги, за переліком, який визначається КМУ. Тобто треба дивитися, які роботи і послуги будуть визначатися КМУ. А ось по товарах ми маємо чітко уже сказано, що можна не коригувати, передання яких товарів можна не коригувати. І далі треба уважно подивитися кому саме можна передавати такі товари щоб не робити коригування. Згідно з цим пунктом 69.6 таке передання, пільгове, без коригування на користь Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Держаної прикордонної служби, МВД України, Управління держохорони, Державна служба спецзв’язку і захисту інформації і іншим утвореним відповідно до Законів України військовим формуванням, з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам і організаціям, що утримуються за рахунок коштів Держбюджету для потреб забезпечення оборони Держави у зв’язку з військовою агресією Російської федерації проти України. І останній пункт, про який я хотіла сьогодні сказати, це знову ж таки новий пункт і він стосується відшкодування вартості пального для тих фізичних осіб, які здійснюють перевезення для забезпечення потреб Збройних Сил і підрозділів тероборони. Так ось, відшкодування вартості пального не включається до оподатковуваного доходу фізичних осіб, які надають такі послуги. Тобто не обкладаються ПДФО.