Держоргани отримають доступ до інформації на банківських картках
Нещодавно стало відомо, що українцям можуть запровадити персональні податки. Такі зміни стануть можливі за умови повного доступу податкової служби до банківських операцій громадян. Отже, нова система оподаткування передбачатиме повний доступ податківців до банківських операцій українців, у тому числі й переказів між картками та поповнення карток готівкою через термінали. Таким чином, усі доходи українців будуть обліковані та оподатковані. З цією метою Національний банк України пропонує змінити правила розкриття банківської таємниці.
Відповідні зміни пропонується внести до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затверджених постановою правління НБУ № 267 від 14 липня 2006 року.
Зокрема, пропонується:
-
доповнити перелік інформації, що становить банківську таємницю та розкривається банками за запитами уповноважених державних органів;
-
уточнити вид інформації, що становить банківську таємницю та яку має право надавати Національний банк України Фонду гарантування вкладів фізичних осіб;
-
уточнити види перевірок, що здійснює Національний банк України, під час проведення яких банки зобов'язані надавати документи та їх копії, які містять інформацію, що становить банківську таємницю.
Порівняно із чинною редакцією Правил, банки додатково будуть розкривати на запит державних органів інформацію про унікальні ідентифікатори та/або номери емісійних платіжних інструментів (наприклад, номери платіжних карток) обох контрагентів операції (як платника, так і отримувача коштів), а також найменування надавача платіжних послуг контрагента. Загалом, оновленою редакцією відповідного пункту Правил розкриття банківської таємниці пропонується встановити, що банки за запитом уповноважених державних органів розкриватимуть інформацію про:
-
наявність рахунків;
-
номери рахунків;
-
інформацію про унікальні ідентифікатори та/або номери емісійних платіжних інструментів;
-
залишок коштів на рахунках;
-
операції списання з рахунків та/або зарахування на рахунки;
-
призначення платежу;
-
ідентифікаційні дані контрагента (для фізичних осіб – прізвище, ім’я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків України; для юридичних осіб – повне найменування, ідентифікаційний код у ЄДРПОУ);
-
номер рахунку контрагента;
-
інформацію про унікальні ідентифікатори та/або номери емісійних платіжних інструментів контрагента;
-
єдиний ідентифікатор Національного банку України (далі – код ID НБУ) надавача платіжних послуг контрагента;
-
найменування надавача платіжних послуг контрагента.
Все це буде відбуватися в рамках реформування ДПС. Нардеп Данило Гетманцев повідомив, що громадянам не доведеться самим заповнювати податкові декларації. Завдяки повній диджиталізації процесу система сама генеруватиме податковий звіт і визначатиме суму платежу. Отже, для громадян, які працюють виключно з «білою» бухгалтерією, нова система оподаткування нічого, крім полегшення, не принесе. Ну, а тим, хто працює в тіні або за сірими схемами, доведеться звикати до того, що податки – річ обов’язкова.
Усі ці новації передбачають запровадження шкали оподаткування українців залежно від їхнього заробітку, як це на сьогодні працює в країнах ЄС. Тобто люди, які одержують меншу зарплату, сплачуватимуть менший податок із неї. А ті, хто отримує високі виплати, будуть платити більший податок. Але наразі зарано обговорювати рівень ставок та градації шкали, до цього питання законодавці повернуться пізніше, ймовірно, після війни.
Як бачимо, перспектива оподаткування всіх тих переказів, які ми отримуємо на карточки, 18 % податку на доходи виглядає досить реалістично. Про те, які перекази не потрібно оподатковувати, а також як спрацьовує фінансовий моніторинг, якщо безконтрольно приймати безліч платежів на особисті картки, та які існують ліміти на прийом платежів поговоримо 27 лютого на онлайн-тренінгу «Перекази з картки на картку і фінмон: міфи і факти & ПДФО і ВЗ з «натуральним» коефіцієнтом: розрахунок з ПСП, штрафи», який проведуть Тимур Алієв і Богдан Янків. Крім того, обговоримо, як уникнути помилок при визначенні повноти нарахування та сплати ПДФО і ВЗ, а також застосування ПСП та натурального коефіцієнта для військового збору. Реєструйтесь безплатно прямо зараз за посиланням.
Відновлення звітності резидентів Дія Сіті
17 лютого 2024 року набрала чинності постанова «Деякі питання відновлення звітності резидентів Дія Сіті» від 13.02.2024 р. № 163 (далі – Постанова № 163). З набранням чинності Постанови № 163, втрачає чинність постанова КМУ від 29.03.2022 р. № 382 «Деякі питання функціонування правового режиму Дія Сіті у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні» (далі – Постанова № 382).
Нова постанова передбачає, що у 2024 році усі резиденти Дія Сіті, що зареєстровані до набрання чинності Постанови № 163 не подають початковий звіт, але подають річний звіт.
Тобто, якщо підприємство є резидентом Дія Сіті з 15.11.2023 – річний звіт та висновок аудитора за 2023 рік подають. А якщо підприємство є резидентом Дія Сіті з 15.12.2023 – річний звіт за 2023 не подають.
На підставі поданих звітів за 2023 рік резиденти Дія Сіті не втрачають резидентство через невідповідність критеріям, а саме:
-
кількості фахівців;
-
їхньої заробітної плати (винагороди);
-
розміру частки кваліфікованого доходу за результатами звітування за 2023 рік.
Якщо не виконувалися інші критерії, то відбувається втрата статусу резидента Дія Сіті.
Резиденти Дія Сіті забезпечують відповідність всім вимогам з 1 березня 2024 року з метою збереження статусу в 2025 році за результатами звітування за 2024 рік.
Отже, з набранням чинності Постановою № 163 відновлюється обов’язковість подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку для резидентів Дія Сіті.
А ми продовжуємо наш безплатний вебінарний марафон. І на цей раз запрошуємо розібратись з болючим питання по ПДВ. Зокрема, якщо платник податку отримав статус ризикового платника ПДВ, то надалі реєстрація всіх, складених платником податку ПН/РК в Єдиному реєстрі, податкових накладних автоматично призупиняється. Що ж робити з цим далі та як боротися, допоможе і підкаже Вікторія Величко 26 лютого на майстер-класі «Ви чи ваш контрагент ризиковий платник ПДВ, що робити? Працюючі кейси від експерта». Реєстрація за посиланням.
НБУ уточнив низку валютних обмежень
НБУ знову вручну регулює валютні обмеження. Цього разу під прикриттям запобігання непродуктивному відпливу капіталу для захисту міжнародних резервів України та збереження стійкості валютного ринку. Розглянемо, що слід враховувати бізнесу під час купівлі валюти з 21 лютого та в якому випадку завершується валютний нагляд за експортними операціями. З 21 лютого 2024 року запрацювали зміни за низкою напрямів, затверджені постановою НБУ від 20.02.2024 № 24.
- Уточнено умови купівлі валюти бізнесом.
З 21 лютого, під час купівлі валюти бізнесом, банки братимуть до уваги не лише кошти в іноземній валюті, розміщені на поточних та депозитних рахунках клієнта, а й інформацію про незавершені валютні операції клієнта з банками на умовах «своп», за якими здійснено першу частину операції (з продажу клієнтом іноземної валюти банку).
З цією метою, на дату купівлі іноземної валюти, юридичним особам потрібно буде надавати банку інформацію про продану ним іноземну валюту за першою частиною валютних операцій на умовах «своп» (валюта, строк операції) за незавершеними угодами з банками. Вона надаватиметься додатково, разом з інформацією про наявні кошти в іноземній валюті на поточних та депозитних рахунках.
- Уточнено особливості валютного нагляду з боку банків за граничними строками розрахунків за експортними операціями.
Починаючи з 21 лютого, банки мають змогу завершити валютний нагляд за відповідними операціями лише за умови, якщо кошти від нерезидента надійшли в іноземній валюті. Натомість перекази в гривнях не будуть підставою для завершення валютного нагляду банком.
ДПС «чужими руками» контролюватимуть підакцизні товари
Податкова постійно бореться з нелегальним виробництвом і реалізацією на території України спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
І вже у січні 2024 контролери провели спільну нараду з представниками провідного логістичного оператора України, який надає послуги, зокрема, торговцям, що здійснюють свою діяльність у мережі інтернет. Обговорили необхідність посилити контроль за пересиланням заборонених вкладень.
За підсумками наради один з найбільших надавачів послуг з доставки товарів погодився:
-
провести роз’яснювальну роботу з працівниками, зайнятими прийманням відправлень до пересилання, надати їм зразки марок акцизного податку та продемонструвати місця, де вони мають бути наклеєні;
-
перевіряти підозрілі відправлення під час приймання до перевезення;
-
встановити заборони перевозити, зокрема, алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 % об’ємних одиниць, тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, на яких відсутні марки акцизного податку встановленого зразка;
-
відмовляти у прийманні підозрілих відправлень, якщо клієнт відмовляється надавати згоду на огляд вмісту такого відправлення;
-
поступово оснащувати пункти приймання відправлень обладнанням для перевірки вмісту відправлень, без їх розпакування.
Податкова сподівається, що до такої ініціативи приєднаються всі без винятку логістичні оператори та кур’єрські служби.
З 16 лютого діє оновлений Порядок повернення помилково або надміру сплачених податків
З 16 лютого помилково/надміру зараховані до бюджету податки, збори, пеня та платежі, щодо яких застосовано обмежувальні заходи, не повертаються протягом дії таких санкцій. А після їх скасування, для повернення коштів слід до заяви додати певні документи. Відповідні зміни внесено наказом Мінфіну від 26.12.2023 № 717 до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.2013 № 787.
Зокрема, передбачено, що помилково та/або надміру зараховані до бюджету податки, збори, пеня та платежі, контроль за якими покладено на органи ДПС та Держмитслужбу, не підлягають поверненню платникам, щодо яких у порядку, встановленому Законом від 14.08.2014 № 1644-VII, прийнято рішення про застосування спецекономічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
У разі скасування у судовому порядку рішень органів виконавчої влади та ОМС про накладання на платника грошового стягнення за адмінправопорушення, відповідно до КУпАП та інших законів України, яке було перераховано до відповідного бюджету органом виконавчої служби або приватним виконавцем, такі кошти повертаються платнику за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, на підставі поданої ним заяви.
До заяви, окрім причини повернення коштів з бюджету, та номера відповідного судового рішення, слід додати копію відповідного судового рішення, засвідчену належним чином, та копію платіжної інструкції, згідно з якою виконавчої служби або приватним виконавцем перераховано грошове стягнення за адміністративні правопорушення до бюджету, або відповідну інформацію, зазначену в такій платіжній інструкції.
Також внесено зміни у Додаток 1 до цього Порядку (Форми подання на повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету).
Наказ Мінфіну № 717 набрав чинності з дня його офіційного опублікування, тобто з 16 лютого 2024 року.
На Бухгалтерській Відеоплатформі №1 у сервісі «Документи» ви можете знайти необхідні в роботі бухгалтера заяви, накази та інші робочі документи. Також там можна завантажити необхідні бланки й зразки з прикладами їх заповнення. Бібліотека постійно доповнюється і наразі налічує вже 5000 документів. Ми постійно опрацьовуємо нові запити та робимо все можливе, щоб розширювати цей розділ.
З 21 лютого реєстрація ЄСІТС обов’язкова для всіх юросіб
Пресцентр Судової влади вкотре нагадав про обов’язок всіх юридичних осіб приватної форми власності, які беруть участь в цивільних та адміністративних справах, зареєструвати електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (ЄСІТС). Адже з 21 лютого 2024 року наявність електронного кабінету в ЄСІТС обов’язкова для всіх юридичних осіб приватної форми власності, які беруть участь у цивільних й адміністративних справах.
Обов’язок щодо реєстрації електронних кабінетів в ЄСІТС згідно з Законом № 3200 виникає поетапно.
З 21 лютого 2024 року такий обов’язок впровадили в цивільному та адміністративному судочинстві для юридичних осіб приватної форми власності.
Е-кабінет надає можливість обміну (надсилання та отримання) документами (в тому числі процесуальними документами, письмовими та електронними доказами тощо) між судом та учасниками судового процесу, а також між учасниками судового процесу. Електронна ідентифікація особи здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису чи інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу.
Закон передбачає, що у разі звернення до суду особою, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не виконала свого обов’язку, документи такої особи будуть залишатися судом без руху, або повертатися, залежно від виду процесуального документа.
Зареєструвати електронний кабінет в ЄСІТС можна за посиланням.
Пропонуємо переглянути відеоінструкцію від Ольги Хільчук як зареєструватися в судовому реєстрі.
Відпустка при народженні дитини буде за умови пред'явлення певних документів
Відпустку при народженні зможе отримати батько дитини, що не перебуває у зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини. З такими уточненнями оприлюднили на сайті СПО профспілок проєкт постанови КМУ про зміни в Порядок надання відпустки при народженні дитини. Але отримати таку відпустку батько зможе лише за умови підтвердження заявою матері дитини та свідоцтвом про народження дитини, в якому зазначена відповідна інформація про батька дитини.
Загалом, Кабмін пропонує внести наступні зміни до Порядку надання відпустки при народженні дитини, затвердженого постановою КМУ від 07.07.2021 № 693:
-
п.п. 2) батько дитини, який не перебуває у зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, за умови, що вони спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки, що підтверджується заявою матері дитини та свідоцтвом про народження дитини, в якому зазначена відповідна інформація про батька дитини;
-
п. п. 3) баба або дід, або інший повнолітній родич дитини, які фактично здійснюють догляд за дитиною, мати (батько) якої є одинокою матір’ю (одиноким батьком), на підставі заяви одинокої матері (одинокого батька) дитини;
-
п. 7 викладуть у новій редакції:
«Особи, зазначені у підпункті 2 пункту 3 цього Порядку, під час подання заяви про надання відпустки повинні пред’явити документ, необхідний для державної реєстрації народження дитини, або свідоцтво про народження дитини, в якому зазначена відповідна інформація про батька дитини, довідку про реєстрацію місця проживання та заяву матері дитини про те, що вони з батьком дитини спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки».
Реалізація зміни дозволить додатково конкретизувати підтвердження права на відпустку при народженні дитини, передбачену статтею 19-1 Закону про відпустки шляхом розширення переліку підтверджувальних документів.
Запрошуємо 28 лютого на майстер-клас з Тимуром Алієвим «Робочий час та його оплата & Робота ТЦК 24/7, відстрочки та бронювання: зміни, воєнні особливості», на якому він розбере з вами все про робочий час і його оплату під час війни: збільшений, (не)повний, гнучкий, нефіксований, ненормований. А також зміни, які от от приймуть, щодо цілодобової роботи ТЦК, про відстрочки та бронювання. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
1 березня, продовжимо зарплатно-кадрову тематику і проведемо онлайн-конференцію з Галиною Казначей «Зарплатно-кадровий мікс. Трудові книжки, щорічні відпустки & (Не)примусові утримання із зарплати: лайфхаки та приклади». Ви отримаєте багато максимально корисної інформації, а саме: кейси із виправлення, внесення записів, переходу на електронні трудові книжки, лайфхаки для оформлення та визначення тривалості щорічних відпусток та правила розрахунку і звітності з проведення утримань із зарплати у вигляді аліментів, штрафів та позики.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання звітності та сплати податків найближчими днями.
Наступний тиждень буде дуже напружений для бухгалтерів, адже потрібно відзвітувати за 2023 рік.
28 лютого – останній день подання до Держстату фінансової звітності за 2023 рік до органів статистики – всіма підприємствами:
- Баланс (Звіт про фінансовий стан) (форма № 1);
- Звіт про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2);
- Звіт про рух грошових коштів (за прямим методом) (форма № 3);
- Звіт про рух грошових коштів (за непрямим методом) (форма № 3-н);
- Звіт про власний капітал (форма № 4);
- Примітки до річної фінансової звітності (форма № 5);
- Додаток до приміток до річної фінансової звітності «Інформація за сегментами» (форма № 6);
- Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (форми № 1-м, 2-м);
- Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (форми № 1-мс, 2-мс);
Крім того, потрібно відзвітувати до Держстату по таким формам:
- структурне обстеження підприємства за 2023 рік (форма № 1-підприємництво (річна));
- структурне обстеження підприємства за 2023 рік (форма № 2-підприємництво (річна));
- звіт про наявність і рух необоротних активів, амортизацію та капітальні інвестиції за 2023 рік (форма № 2-ОЗ ІНВ (річна));
- звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств за 2023 рік (форма № 50-сг (річна));
- звіт про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства за 2023 рік (форма № 2-ферм (річна));
- звіт про виробництво та реалізацію продукції лісового господарства, відтворення та захист лісів за 2023 рік (форма № 3-лг (річна));
- звіт про використання та запаси палива за 2023 рік (форма № 4-мтп (річна));
- звіт про постачання та використання енергії за 2023 рік (форма № 11-мтп (річна));
- звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції за 2023 рік (форма № 1П-НПП (річна));
- звіт про роботу автотранспорту за 2023 рік (форма № 2-тр (річна));
- звіт про діяльність колективного засобу розміщування за 2023 рік (форма № 1-КЗР (річна));
- статспостереження про витрати на охорону навколишнього природного середовища та екологічні платежі за 2023 рік (форма № 1-екологічні витрати (річна));
- розширений звіт про експорт-імпорт послуг з будівництва за 2023 рік (форма № 1-ЗЕЗ (буд) (річна));
- звіт про умови праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці за 2023 рік (форма № 1-ПВ (умови праці) (один раз на два роки));
- звіт про відходи за 2023 рік (форма № 1-відходи (річна));
Також 28 лютого необхідно сплатити єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування гірничими підприємствами з доходу за січень 2024 року.
29 лютого – останній день подання до ДПС:
- податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік;
- розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за 2023 рік;
- податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи-підприємця за 2023 рік платниками, що належать до першої та другої груп;
- звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2023 рік;
- фінансової звітності за 2023 рік.
29 лютого потрібно сплатити авансовий внесок з туристичного збору за лютий 2024 року платникам, які сплачують туристичний збір авансами щомісяця.
1 березня – останній день подання до Держстату:
- звіту про вартість природного газу, який постачається споживачам за І півріччя 2024 року (форма № 1-газ (піврічна));
- звіту про вартість електроенергії, яка постачається споживачам за І півріччя 2024 року (форма № 1-електроенергія (піврічна));
Потрібно встигнути сплатити 1 березня за січень 2024 року:
- ПДВ;
- ПДФО та військовий збір з нарахованого, але не виплаченого доходу;
- акцизний податок;
- плату за землю;
- рентну плату за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини;
- рентну плату за транспортування нафти та нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами;
- рентну плату за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України;
- рентну плату за користування радіочастотним ресурсом.