Мінфін змінив Порядок заповнення об'єднаної звітності з ПДФО, ЄСВ і ВЗ
Мінфін наказом від 26.12.2023 № 720 вніс зміни до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Загалом зміни мають редакційний характер. У Порядку уточнено, що юридична особа під час подання Розрахунку за відокремлений підрозділ зазначає дані про відокремлений підрозділ в рядку 033 (а не 032, як тепер) заголовної частини розрахунку. Також підкориговано розділ 4 Порядку щодо заповнення додатків до розрахунку.
Додаток 1 до Порядку «Таблиця відповідності кодів категорій застрахованих осіб та кодів бази нарахування і розмірів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» доповнили новим рядком 81 «Особи, які мають спеціальне звання Бюро економічної безпеки України».
У Розділі 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатка 2 до Порядку запроваджують нові ознаки доходів фізичних осіб 210 (допомога по частковому безробіттю), 211 (компенсація за пошкоджену нерухомість під час війни). Редакційні правки внесли до ознак доходів фізичних осіб:
111 – Виграші та призи, крім виграшів та призів у державну грошову лотерею,
112 – Інвестиційний прибуток (дохід) від операцій з інвестиційними активами,
156 – Вартість путівок на відпочинок, оздоровлення та лікування на території України, які надаються платнику податку професійною спілкою та/або роботодавцем,
189 – Дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням,
193 – Сума, на яку зменшено борг.
Цей наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування. На день запису відео він не опублікований.
Дехто з бухгалтерів вже встиг подати об’єднану звітність і виявив помилки під час її подання. 29 січня на онлайн-конференції «Перевірка Об’єднаної звітності до ДПС & Оформлення і розрахунок відпусток, компенсацій, лікарняних» будемо розбирати питання перевірки й виправлення помилок в об’єднаній звітності та оформлення лікарняних на порталі ПФУ. Також розглянемо зміни й часті помилки при наданні відпусток і розрахунку компенсацій за невикористаними відпустками. Лекторами будуть Галина Казначей і Тетяна Гуль. Реєструйтеся прямо зараз безкоштовно за посиланням.
Чому Федерація профспілок не підтримує проєкт Трудового кодексу?
Спільний представницький орган (СПО) об’єднань профспілок на засіданні 22 січня ухвалив рішення про правову позицію щодо розгляду урядового проєкту Трудового кодексу України та наполіг на необхідності суттєвого доопрацювання документа. Розглянемо, що саме не підтримує і пропонує об’єднання профспілок.
-
Не погоджувати проєкт Трудового кодексу України у запропонованій редакції. Оскільки він не забезпечує реалізацію трудових прав і гарантій працівників, визначених Конституцією України, не враховує повною мірою норми й стандарти міжнародних правових актів Міжнародної організації праці (МОП) і ЄС, та потребує суттєвого доопрацювання на тристоронній основі під патронатом МОП та із залученням фахівців провідних національних наукових і освітніх закладів, а також міжнародних експертів у сфері трудового права.
-
Направити Першому віцепрем’єр-міністру України – Міністру економіки України Юлії Свириденко, СПО сторони роботодавців попередні зауваження та пропозиції СПО об’єднань профспілок до проєкту Трудового кодексу, зазначивши про продовження опрацювання проєкту профспілковою стороною.
-
Беручи до уваги результати двосторонніх консультацій між СПО об’єднань профспілок та СПО сторони роботодавців вважати за доцільне напрацювати та направити урядовій стороні спільну позицію щодо визначення концептуальних засад та потрібного терміну доопрацювання проєкту Трудового кодексу України.
-
Звернутися до Міжнародної організації праці, Міжнародної конфедерації профспілок і Європейської конфедерації профспілок за технічною допомогою для України у доопрацюванні проєкту Трудового кодексу України, зокрема і шляхом залучення їх експертів до цієї роботи.
-
Керівництву СПО об’єднань профспілок продовжити відстоювати права та інтереси працівників і профспілок під час узгоджувальних процедур зі сторонами соціального діалогу щодо проєкту Трудового кодексу України на всіх етапах доопрацювання. Посилити представництво СПО об’єднань профспілок у складі відповідної робочої групи.
Заразом СПО профспілок на національному рівні запропонував Мінекономіки з урахуванням наявних програм міжнародної технічної допомоги та проєктів, які реалізуються у сфері реформ трудового законодавства України:
-
доопрацювати проєкт ТК у форматі робочої групи,
-
прийняти його,
-
застосовувати після перемоги України та на етапі приєднання України до Єдиного ринку праці ЄС.
Для того, щоб поступово опанувати всі зміни, які несе в собі Трудова реформа, пропонуємо 2 лютого взяти участь у безкоштовному майстер-класі «Новий Трудовий кодекс & Перевірки ТЦК та бронювання: поради, лайфхаки», який проведе Тимур Алієв. Розглянемо, яким буде Трудовий кодекс, які зміни передбачаються у питаннях трудових відносин, обліку робочого часу та відпустках, а також розберемо нові вимоги до документів з військового обліку і бронювання працівників. Реєстрація – за посиланням.
Скільки повідомлень надає платник ПДВ, щоб вийти з ризикових
Податківці надали роз’яснення, що платник ПДВ не обмежений у кількості разів для подання Повідомлення на розгляд комісії регіонального рівня. Але тільки якщо він не скористався процедурою адміністративного оскарження.
Нагадуємо, що механізм адміністративного оскарження рішення комісії регіонального рівня про відповідність критеріям ризиковості платника податку визначено Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника ПДВ, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, який затверджено Постановою № 1165.
А згідно з пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, також затвердженого Постановою № 1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості розглядає комісія регіонального рівня.
Вона розглядає питання виключення платника ПДВ з переліку ризикових платників, якщо:
-
виявляють обставини та/або отримують інформацію, що свідчить про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;
-
та/або отримують інформацію та копії відповідних документів від платника ПДВ, що свідчать про неризиковість платника податку.
Інформацію та копії документів у вигляді Повідомлення платник подає до ДПС в електронній формі.
Комісія протягом 7 робочих днів, що настають за датою їх надходження, приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості. Це рішення платник ПДВ отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Прибуткову декларацію знову оновили
Мінфін знову оновив декларацію з прибутку. Нагадаю, що останні зміни до цієї форми діють з 15 грудня 2023 року, і подавати декларацію потрібно вже за оновленою формою. Наказом від 04.01.2024 № 6 знову внесено зміни до форми податкової декларації з податку на прибуток підприємств та додатку ВП. Таким чином Мінфін узгодив їх до норм Закону від 10.08.2023 № 3325-ІХ, в частині уточнень щодо особливостей оподаткування діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.
Отже, у декларації:
-
у рядку 10 слова «суб'єкта, що провадить азартні ігри з використанням гральних автоматів», «суб'єкта, що провадить букмекерську діяльність та азартні ігри (у тому числі казино), крім азартних ігор з використанням гральних автоматів» замінили словами «суб'єкта, що здійснює організацію та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів», «суб'єкта, що здійснює діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, крім організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів» відповідно;
-
у показниках рядки 11 – 13 викладено у новій редакції:
-
р. 11 «Сума доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів»;
-
р. 12 «Податок на дохід, отриманий від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів за звітний (податковий) період (рядок 11 х ____8/100»;
-
р. 13 «Сума доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів»;
-
р. 15 «Податок на дохід, отриманий від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, за звітний (податковий) період (позитивне значення (рядок 13 - рядок 14) х ____9/100)».
-
У додатку ВП до декларації рядки 11 – 13 та 15 викладено в такій редакції:
-
р. 11 «Сума доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів»;
-
р. 12 «Податок на дохід, отриманий від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів за звітний (податковий) період (рядок 11 х ____5/100)»;
-
р. 13 «Сума доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів»;
-
р. 15 «Податок на дохід, отриманий від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, за звітний (податковий) період (позитивне значення (рядок 13 - рядок 14) х ____6/100)».
Але це не останні зміни до прибуткової декларації внесені у січні. І вже 24 січня ДПС оприлюднила проєкт наказу Мінфіну з метою реалізації положень Закону від 21.11.2023 №3474-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування банків та інших платників податків».
Що пропонують:
-
примітку 5 декларації, примітку 2 додатка АВ, примітку 1 додатка ЗП та примітку 6 додатка КІК доповнять новим абзацом такого змісту: «Банки зазначають базову (основну) ставку податку на прибуток у відсотках, встановлену пунктом 136.11 статті 136 розділу ІІІ Податкового кодексу України або пунктом 68 підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу України.»;
-
у додатку ЗП до рядка 16 ЗП декларації:
-
рядок 16.5 викладуть в такій редакції «Сума нарахованих та сплачених протягом звітного (податкового) періоду авансових внесків з податку на прибуток підприємств, що зменшує податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств, розрахована за результатами такого звітного (податкового) періоду за базовою (основною) ставкою, визначеною статтею 136 розділу ІІІ Податкового кодексу України, у сумі, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) період (підпункт 141.13.3 пункту 141.13 статті 141 розділу ІІІ Податкового кодексу України)»;
-
доповнять приміткою 2 такого змісту: «2 Значення рядка 16.5 додатка ЗП не перевищує позитивне значення: рядок 06 + рядок 06.1 КІК Податкової декларації з податку на прибуток підприємств – рядок 16.4.1 додатка ЗП до рядка 16 ЗП Податкової декларації з податку на прибуток підприємств».
-
Нагадаю, що платники податку на прибуток подають разом з прибутковою декларацією за рік річну фінансову звітність, тому дуже важливо без помилок відобразити у звітності операції господарської діяльності. А також закінчується строк подання об’єднаної звітності, тож залишаються останні тижні й дні для уточнення і виправлення звітних показників. Запрошуємо 1 лютого на онлайн-форум «Річна фінзвітність: розподіл витрат & Об'єднаний звіт за 4 кв.: уточнення, виправлення помилок», який проведуть Галина Казначей та Ірина Губіна. Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
За 2024 рік з податку на нерухомість звітуйте за новою формою
На виконання наказу Мінфіну від 26.09.2023 № 519, яким внесли зміни до форми податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в електронному кабінеті додано нові версії бланків:
-
J0302107 Податкова декларація з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
-
J0312107 Додаток 1. Розрахунок у частині об'єктів житлової нерухомості;
-
J0312207 Додаток 2. Розрахунок у частині об'єктів нежитлової нерухомості.
Початок дії нових бланків – 1 січня 2024 року. Звіти за новою версією подають при звітуванні за 2024 рік.
Якщо ви хочете, щоб під рукою завжди були необхідні зразки форм і документів, користуйтеся сервісом «Документи» на Бухгалтерській Відеоплатформі №1. Тут можна завантажити бланки та зразки документів, а також приклади їх заповнення, які потрібні в роботі. Всі вони перевірені юристами, економістами та представниками податкової служби. Бібліотека постійно доповнюється і наразі налічує вже більше ніж 5 000 документів. Ми постійно опрацьовуємо запити та робимо все можливе, щоб розширювати цей розділ.
Змінено Порядок повернення помилково/надміру сплачених коштів до бюджету
Мінфін наказом від 26.12.2023 № 717 вніс зміни до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.
Передбачено, що помилково та/або надміру зараховані до бюджету податки, збори, пеня та платежі, контроль за якими покладено на органи ДПС та Держмитслужбу, не підлягають поверненню платникам, щодо яких у порядку, встановленому Законом № 1644‑VII від 14.08.2014 р., прийнято рішення про застосування спецекономічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
У разі скасування у судовому порядку рішень органів виконавчої влади та ОМС про накладання на платника грошового стягнення за адмінправопорушення відповідно до КУпАП та інших законів України, яке було перераховано до відповідного бюджету органом виконавчої служби або приватним виконавцем, такі кошти повертаються платнику за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, на підставі поданої ним заяви.
До заяви, окрім причини повернення коштів з бюджету і номера відповідного судового рішення, слід додати:
-
копію відповідного судового рішення, засвідчену належним чином,
-
копію платіжної інструкції, згідно з якою виконавчою службою або приватним виконавцем перераховано грошове стягнення за адмінправопорушення до бюджету, або відповідну інформацію, зазначену в такій платіжній інструкції.
Уточнити показники звітності можна тільки до початку перевірки
Платник податків під час проведення документальних планових і позапланових перевірок (з урахуванням термінів продовження, зупинення або перенесення термінів її проведення) не має права подавати уточнюючі податкові декларації (розрахунки) до поданих ним раніше податкових декларацій з відповідного податку і збору за звітний (податковий) період, який перевіряється контролюючим органом.
За роз'ясненням ДПС, це правило не поширюється на випадки, встановлені абзацом третім п. 50.1 ПКУ:
«…у разі якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінансової звітності зазнали змін порівняно з показниками звіту про фінансовий стан (баланс) та звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати), що подаються разом з податковою декларацією згідно з абзацом другим п. 46.2 ПКУ, та такі зміни вплинули на показники раніше поданої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний податковий (звітний) період, платники податку на прибуток, які відповідно до Закону бух облік зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, подають уточнюючий розрахунок до річної податкової декларації у строк не пізніше 10 червня року наступного за звітним.»
Рішення про проведення документальної планової перевірки приймає керівник (його заступник або уповноважена особа) органу контролю і оформлює наказом (п. 77.4 ПКУ).
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Отже, можна подати уточнюючі розрахунки до поданих раніше податкових декларацій з відповідного податку і збору за звітний (податковий) період, який перевіряється контролерами, до дати початку проведення перевірки. Дату вказують в копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмовому повідомленні про проведення перевірки.
Бізнесу з постраждалих регіонів хочуть надати податкові пільги
Бізнесу з постраждалих регіонів хочуть надати податкові пільги. З цією метою Мінвідновлення у 2024 році планує розробити законодавчі ініціативи щодо запровадження довгострокових пільг для бізнесу, який працює в постраждалих від війни регіонах.
Зокрема, планують запровадження пільг для бізнесу, який працює або працюватиме на таких територіях, протягом дії воєнного стану та до 25 років після його завершення.
Законопроєкт, що розробляється, передбачає скорочення регуляторних процедур і зменшення кількості перевірок, запровадження механізму страхування інвестицій від воєнних ризиків, спрощення реалізації проєктів державно-приватного партнерства та концесії.
Мінвідновлення ініціює новий механізм зарахування ПДФО
У Міністерстві планують зменшити диспропорції в розвитку громад. Це один з ключових принципів Європейського Союзу і зобов’язання України на шляху до членства в ЄС.
Наразі у Раді зареєстровано 16 законопроєктів, які пропонують різні підходи до цього питання. Міністерство надає перевагу практиці країн ЄС, а саме нарахуванню ПДФО за місцем реєстрації платника податку.
Очікують, що зміна механізму зарахування ПДФО дозволить значно підвищити надходження до бюджетів невеликих за чисельністю громад. Адже часто мешканці невеликих громад працюють у великих містах, сплачуючи ПДФО в їхні бюджети. В результаті виникає значна диспропорція в надходженнях у бюджети громад, що безпосередньо впливає на їхній розвиток.
Фахівці Міністерства розглядають можливість отримати та обробити неперсоналізовані дані держреєстрів щодо місця реєстрації та проживання, обсягів та місця сплати ПДФО в розрізі громад. А також планують провести соціологічне дослідження, яке дозволить визначити, чи зміна механізму зарахування змінить настрої щодо перереєстрації за фактичним місцем проживання. І врахувати це під час підготовки відповідних законодавчих змін.
У спрощенців буде одна група з різними ставками
Національна стратегія доходів до 2030 року, підготовлена Мінфіном, є планом реформування фіскальної системи. Частина змін стосується податкової політики, а частина – адміністративних органів. Отже, в Україні хочуть реформувати податкову систему для бізнесу.
Йдеться про збільшення ліміту річного доходу для фізосіб-підприємців (ФОП), які перебувають на спрощеній системі оподаткування. За словами Данила Гетманцева, спочатку планують збільшити ліміт річного доходу для ФОПів, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, а потім скасують систему єдиного податку. В результаті всі будуть переведені на звичайну систему оподаткування з однією групою оподаткування, але з різними ставками. Як саме відбуватимуться зміни й коли їх почнуть впроваджувати, Гетманцев наразі не повідомляє. Єдине, що відповідно до затвердженої Нацстратегії такі зміни будуть впроваджуватися поступово, протягом 2024-2030 років.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання звітності найближчими днями.
29 січня – останній день сплати:
- ЄСВ гірничими підприємствами з доходу за грудень 2023 року;
- авансового внеску з податку на нерухоме майно за IV квартал 2023 року;
- авансового внеску з транспортного податку юридичними особами за ІV квартал 2023 року;
- авансового внеску з туристичного збору за січень 2024 року платниками, які сплачують туристичний збір авансами щомісяця.
30 січня – останній день сплати:
- ПДВ за грудень 2023 року;
- ПДФО з нарахованого, але не виплаченого доходу за грудень 2023 року;
- військового збору з нарахованого, але не виплаченого доходу за грудень 2023 року;
- акцизного податку за грудень 2023 року;
- плати за землю за грудень 2023 року;
- єдиного податку платниками четвертої групи за IV квартал 2023 року;
- рентної плати за грудень 2023 року:
- за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини;
- за транспортування нафти й нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами;
- за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України;
- за користування радіочастотним ресурсом.
31 січня – останній день сплати авансового внеску з податку на прибуток підприємств з пунктів обміну іноземних валют за січень 2024 року.
1 лютого – останній день подання Звіту про використання води за 2023 рік (форма № 2ТП‑водгосп (річна)) до організацій, що належать до сфери управління Держводагентства, за місцем здійснення водокористування.
2 лютого – останній день подання до Держстату Звіту про виробництво продукції тваринництва та кількість сільськогосподарських тварин за січень 2024 року (форма № 24‑сг (місячна)).