Ви дізнаєтесь:
- Які зміни очікують платників ПДВ та податку на прибуток
- Про можливість та умови застосування спрощеної системи
- Про новий підхід до перевірок бізнесу та громадян
- Про розширення кола платників податку на нерухомість та зміну порядку оподаткування доходів громадян
Національна стратегія доходів – план змін у податковій системі
Обговоримо Національну стратегію доходів України, що була затверджена Урядом. Національна стратегія доходів – це дорожня карта змін у податковій системі, на основі якої планує діяти Уряд у реформуванні митної та податкової політики до 2030 року. Це не закон, не підзаконний акт і він не починає діяти вже зараз, у січні 2024 року і податки не міняються. Це лише певні концепції, думки та фантазії, які виклали урядовці у формі офіційного документа. Затвердження такого документа насправді є хорошим тоном, адже бізнес може бачити дорожню карту руху та спрямування податкової політики. Стратегія складається з багатьох розділів, планують реформувати адміністрування податків, змінити адміністрування на митниці. Крім того, планується зміна ставок та розмірів фактично всіх податків.
Почнімо обговорювати реформи для юридичних осіб. Україна планує рухатися згідно з загальноприйнятими західних стандартів та виконувати правила BEPS, що передбачає неможливість зменшення податку на прибуток нижче ніж 15%. Також хочуть впровадити правило миттєвої амортизації, що дозволить платнику податків вираховувати всю вартість придбаного активу одразу, а не розтягувати це на роки. Великий фокус також буде братися на боротьбу з ухиленням від сплати податків через використання компаній в різних податкових юрисдикціях. Зокрема планують неухильно дотримуватися правил КІК, покращувати контроль за трансфертним ціноутворенням і звичайно активно імплементувати обмін податковою інформацією за угодою CRS. Крім того, ставку ПДВ Україна зобов'язується теж не зменшувати нижче ніж 15%, а більш більшість пільг, де можна платити ставку ПДВ типу 0%, 7% чи 14% взагалі планують скасувати залишивши мінімальну кількість пільг. Ну і звичайно планується максимальна адаптація адміністрування ПДВ з можливістю його відшкодування, як це передбачено в країнах ЄС.
Реформа спрощеної системи
Звичайно розділ, який нас всіх дуже-дуже цікавить, це реформування спрощеної системи оподаткування та фізичних осіб – підприємців. Найперше, що хочуть зробити, примусити всіх спрощенців теж ставати платниками ПДВ після певної порогової суми доходу. Зараз будучи на першій, другій або третій, або навіть четвертій групі, ви чітко знаєте, що в межах всього ліміту обороту можете не ставати платником ПДВ.
Загальносистемники навпаки зобов'язані стати платниками ПДВ після обороту 1 млн грн. Цю суму (1 млн грн) планують збільшити. До якої суми збільшити планують поки що ми не знаємо, але коли поточний поріг 1 млн обороту збільшать для обов'язкової реєстрації платником ПДВ, наприклад до 5 млн, то реєструватися платником ПДВ будуть змушені всі, і спрощенці, і загальники. Тобто скоріш за все не буде ліміту доходу на спрощеній системі оподаткування. Навпаки, будучи спрощенцем зможете заробляти стільки, скільки вам потрібно, просто доведеться ставати платником ПДВ після певного грошового обороту, залишившись і далі на спрощеній системі оподаткування. Також в планах є розширення обов'язку щодо ведення обліку товарних запасів повністю на всіх спрощенців. Зараз, як ми знаємо, ведуть облік тільки ті, хто торгують технікою, ювеліркою та лікарськими засобами. Вже найближчими роками очікуємо зміни в законодавстві, по якому будь-який торгівець товарами буде змушений вести такий облік. Тобто йде мова і про продукти харчування, і про канцтовари, і про одяг, і про будь-що інше. Тобто якщо у вас фактично не буде первинних документів, ви не зможете продавати нормально свій товар. Реєструвати ФОП, обирати КВЕДи, типи спрощеної системи оподаткування теж фактично більше не потрібно буде, достатньо просто відкрити рахунок в банку із статусом підприємця. А щоб закрити бізнес, треба буде просто закрити цей підприємницький рахунок. Зараз є перша, друга, третя та четверта група ФОПів на спрощенці.
Першу та четверту групу мають залишити збільшивши їм податок, а от другу та третю групу об'єднають в одну. Це означає, що в будь-якому випадку треба буде платити відсоток від доходу, а не просто фіксований податок щомісяця, як є зараз на другій групі. Цей відсоток від доходу буде залежати від виду товарів чи послуг, які ви продаєте, і попередньо має становити від 3% до 17%. До речі, для юридичних осіб спрощену систему взагалі планують скасувати. Планують це робити таким чином, що поступово для спрощенців юросіб будуть збільшувати ставку податку, а потім взагалі відмовляться від спрощенки для юридичних осіб.
Система Е-аудит
Підхід до перевірок бізнесу та громадян теж обіцяють міняти. Має запрацювати так звана система «Е-аудит», коли інспектору не потрібно буде виходити до підприємця, а просто по реєстрах він зможе провести перевірку. Звичайно це буде забезпечуватися на основі того, що податкова буде мати доступ до банківської таємниці та руху коштів по рахунку і бізнесу і громадян. Тобто фактично будуть бачити рух коштів в онлайн-режимі. З одного боку це негативний момент, адже на сьогодні дійсно довіра до податкової низька, проте якщо збільшити довіру і якраз саме таке таргетування є в Національній стратегії доходів, яке спрямоване на відновлення довіри до податкової, то тільки після того планують відкривати доступ податківцям до стану банківських рахунків.
Податки на доходи громадян теж планують міняти. Оскільки податкова і так буде бачити рух коштів по рахунку громадян, то чим менший дохід, тим менша ставка податку буде. Чим більший дохід – тим більша ставка податку. Це так звана прогресивна шкала оподаткування. Ну і напевно явно більше ніж зараз 18%. До речі, на певну суму доходу також мають встановити пільгу, що дозволить не сплачувати податок. Конкретні ставки податків на доходи громадян поки що невідомі, адже це лише стратегія, яка буде мати немалий час для того щоб опрацювали якісь конкретні норми, закони та проекти.
Податок на нерухоме майно є місцевим податком. Тобто маючи у власності умовну землю чи будинок ми платимо податок на нерухоме майно у свою місцеву громаду. Зараз існує ліміти, при яких ми можемо не платити податок на нерухоме майно, а саме: квартира загалом не перевищують 60 м²; будинки – 120 м². Якщо у нас в межах цих площ, ми податок на нерухомість не платимо. Про ці пільги нічого насправді не сказано і виглядає, що їх можуть залишити. Проте сказано, що велика кількість нерухомості в реєстрі по тій чи іншій причині не відображається, а отже податок не стягується. Тому стосовно податку на нерухоме майно можемо очікувати збільшення ставок податку, а також неможливість ухилення і уникнення від сплати цього податку через технічні причини. Це планується реалізувати шляхом надання додаткових повноважень органам місцевої влади, а саме: провести інвентаризацію локального майна і передивитися хто ж в нас платить, а хто не платить податок на нерухомість, надати органам місцевого самоврядування доступ до баз даних податкової щодо місцевих податків (не всіх, а лише місцевих) щоб вони змогли звірятися чи платиться з певного майна податок. Ну і наддадуть повноваження місцевій владі давати вказівку провести перевірку податковій.
Всі ми знаємо, що є багато ситуації, коли у нас ніби є об'єкт нерухомості у власності, але податкова по ньому не нараховує податок. Так от, по суті, цю ситуацію хочуть остаточно вирішити, надавши до цього повноваження місцевій владі.
З крипто валютою та віртуальними активами у Національній стратегії справи погані. Цьому питанню приділено трішки більше одного аркуша, а це явно вказує на те, що бачення поки що немає і скоріш за все найближчими роками крипто валюту навряд чи легалізують і цього навряд чи варто очікувати. Все, що глобально пропонує документ, це залучати міжнародних та іноземних партнерів до розробки законодавства із регулювання крипто валюти, без жодної конкретики та деталей. Отже бачимо, що тут Україна буде слідувати міжнародним західним нормам.
Підсумки
Національна стратегія доходів – дорожня карта реформ податкової та митної політики до 2030 року. Планують реформувати фактично кожен розділ Податкового кодексу. Податок на прибуток та ПДВ реформувати відповідно до правил BEPS і вони не можуть бути нижчими ніж 15%. Спрощенцям хочуть забрати фіксовану ставку податку та в будь-якому випадку платити відсоток від доходу, причому після перевищення певного грошового ліміту обороту зобов'язувати ставати платниками ПДВ. Ну і звичайно облік товарів та первинні документи мають впровадити для всього бізнесу, не залежно від того що продаєте.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.