Внесено зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК
Наказами Мінфіну від 14.07.2023 №394 та від 04.08.2023 р. №428 внесено зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Уточнено, що відповідне рішення, прийматимуть комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі територіальних органів ДПС.
Комісія регіонального рівня прийматиме рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у терміни, визначені п. 9 цього Порядку і надсилатиме його платнику ПДВ в електронній формі.
У разі зупинки реєстрації ПН/РК для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня, платник податків має право подати такі документи:
- договори, у тому числі ЗЕД контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Також, надана можливість подати письмові пояснення та копії документів виключно до операції, яка стала підставою для зупинення реєстрації ПН/РК.
Додаток 2 до Порядку викладено у новій редакції.
Накази №394 та №428 наберуть чинності через 15 днів з дня його офіційного опублікування. Станом на сьогодні не опубліковані.
ДПС оновила план-графік перевірок на 2023 рік
З 1 серпня 2023 року і до припинення або скасування воєнного стану на території України до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути внесені виключно платники податків:
- які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- які надають фінансові, платіжні послуги.
Зміни до плану-графіка можуть вноситися щомісячно із врахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності або відсутності безпечних умов для проведення перевірок.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному вебсайті ДПСУ не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік.
Документальні планові перевірки можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка. За 10 календарних днів до дня проведення перевірки податківці надсилають копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмово повідомляють про дату її початку.
Крім цього, зупиняється відлік строку давності щодо документальних планових та позапланових перевірок, а для платників податків продовжуються строки зберігання документів та інформації, на період зупинення відліку строку давності.
7 серпня на сайті ДПСУ опубліковано оновлений план-графік перевірок. Він, як і раніше, складається з чотирьох розділів:
Щоб швидко знайти необхідну інформацію у файлах, користуйтеся комбінацією клавіш Ctrl+F.
До речі, за оновленим планом-графіком перевірок до кінця року податківці планують провести 1 277 планових перевірок.
Рекомендую не чекати планових або фактичних перевірок, а вчасно слідкувати за змінами в законодавстві та дотримуватися правил ведення бухгалтерського обліку та оподаткування. І запрошую вас 16 серпня на Великий податковий марафон, який так і називається «Податковий марафон змін: як ФОП та ТОВ відзвітуватись без помилок з ПДВ, ЄП та "вижити" після скасування 2 %».
Ми запросили найкращих експертів – Ірину Губіну, Сергія Дроботтю, Тимура Алієва та Ольгу Самофалову – поділитися своїми знаннями з питань вибору оптимального варіанту оподаткування після скасування 2 %, вирішення проблем перехідних операцій та застосування РРО, розрахунку середньої зарплати та податкових перевірок ФОПів та юросіб платників ПДВ. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Адміністрування ЄСВ у 2024 році пропонують повністю передати до ПФУ
7 серпня 2023 року Верховна Рада зареєструвала два законопроєкти:
- № 9569 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
- № 9570 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування” щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Обидва законопроєкти мають на меті:
- покращення адміністрування в системі загальнообов'язкового соціального страхування працюючих громадян внаслідок зменшення адміністративних структур управління;
- запровадження єдиної системи управління коштами та єдиної інформаційної системи;
- посилення державного контролю за використанням коштів соціального страхування.
Отже, законопроєктом пропонується з 1 січня 2024 року об’єднати адміністративні структури та покласти адміністрування ЄСВ на ПФУ.
Під повним адміністрування мається на увазі повний контроль над нарахуванням та сплатою внесків, які отримує ПФУ; подання звітності безпосередньо до ПФУ і проведення перевірок з ЄСВ фахівцями ПФУ.
Сплату єдиного внеску здійснювати на рахунки територіальних органів Пенсійного фонду за місцем обліку платника єдиного внеску.
Подавати звітність про нарахування ЄСВ через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду в електронній, а страхувальникам, у яких кількість застрахованих осіб не перевищує п’ять осіб, – за їх вибором у паперовій формі.
Крім того, замість квартальної єдиної звітності бухгалтерам подавати потрібно буде:
- щомісячну звітність з ЄСВ до ПФУ;
- щоквартальну звітність з ПДФО і ВЗ до ДПС.
Також і ФОПам доведеться подавати до ПФУ окремий річний звіт про нарахований за себе ЄСВ, а не у складі річної декларації. А ще законопроєктом пропонується зобов'язати ФОПів сплачувати ЄСВ «за себе» щомісяця.
До того ж перевірками з ЄСВ буде займатися ПФУ. Тому народні депутати пропонують передбачити адміністративну відповідальність за перешкоджання уповноваженим особам ПФУ та Фонду безробіття у проведенні перевірок. Відповідний законопроєкт зареєстровано ВРУ, також 7 серпня за реєстраційним № 9571.
Такі зміни до КУпАП сприятимуть у протидії порушенням відносно адміністрування ЄСВ.
Законопроєктом, зокрема, пропонують оновити ст. 188-23 КУпАП і передбачити відповідальність за перешкоджання уповноваженим особам органів ПФУ у проведенні перевірок, пов’язаних:
- з нарахуванням, обчисленням та сплатою ЄСВ;
- з порушеннями законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування;
- з поданням відомостей, що використовуються в реєстрі застрахованих осіб Держреєстру загальнообов’язкового державного соцстрахування.
За вчинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам органів ПФУ, Фонду безробіття у проведенні перевірок щодо використання страхових коштів передбачити відповідальність у вигляді штрафу на посадових осіб від 8 до 15 НМДГ (136 – 255 грн).
За ті самі дії, вчинені протягом року – штраф від 10 до 20 НМДГ (170 – 340 грн).
Отже, як бачимо, все нове – це давно забуте старе. Наразі ми слідкуємо за змінами в законодавстві з ЄСВ і запрошуємо вас 15 серпня на майстер-клас «Виправлення помилок при нарахуванні зарплати, відпускних, лікарняних, а також усунення кадрових помилок в обліку та звітності. Штрафи яких (не)уникнути», який проведе експерт з оплати праці та кадрових питань Галина Казначей. Реєстрація на майстер-клас безкоштовна за посиланням.
Для яких ФОПів застосування РРО/ПРРО є обов’язковим
Використання РРО/ПРРО наразі є обов'язковим для:
- ФОПів II-IV груп незалежно від виду діяльності та обсягу доходу;
- ФОПів на загальній системі оподаткування.
Виняток становлять такі ФОПи:
- ФОПи І групи;
- ФОПи, які приймають оплату виключно банківськими переказами на реквізити IBAN, E-banking;
- ФОПи II-IV груп, які здійснюють торгівлю на селі за таких умов:
- річний обсяг доходу на один структурний підрозділ за рік не перевищує 1,0 млн грн;
- торгівля здійснюється не в одному торговельному об’єкті з підакцизними товарами;
- СГ не здійснює дистанційну торгівлю товарами;
- ОМС не прийнято рішення про обов’язкове застосування РРО.
З 1 серпня 2023 року внесено зміни до Закону від 06.07.1995 № 265, якими передбачено, що:
- суб'єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону № 265, вчинені у період з 01.01.2022 до 01.10.2023, крім відповідальності за порушення порядку розрахунків при продажу підакцизних товарів, діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти та у сфері організації та проведення азартних ігор;
- з 1 жовтня 2023 року застосування штрафних санкцій за порушення порядку використання РРО/ПРРО відновлюється. З цієї дати суб'єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону № 265, лише вчинені при продажу товарів/послуг на територіях:
- тимчасово окупованих – по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;
- активних бойових дій – по дату завершення бойових дій;
- можливих бойових дій – по дату припинення можливості бойових дій.
Виключенням з цього переліку є порушення порядку розрахунків при продажу підакцизних товарів.
Податківці нагадують, що суб’єкт господарювання самостійно має вибрати, що він буде застосовувати – РРО або ПРРО. Якщо надає перевагу ПРРО, то вибирає самостійно – безоплатний ПРРО від ДПС або комерційний ПРРО.
Водночас РРО/ПРРО слід зареєструвати, зокрема подати до податкової заяву для реєстрації РРО в електронній або паперовій формі, а для реєстрації ПРРО – виключно в електронній формі.
Питання щодо застосування РРО/ПРРО, ведення бухгалтерського обліку та оподаткування бухгалтери можуть вирішити за допомогою наших експертів. Передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1 надається доступ до унікального сервісу «Особистий консультант». На всі запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти цілодобово приймають запитання та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Хто має право у фіскальних чеках зазначати назву товару у спрощеному вигляді
ФОПам, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, у фіскальних касових чеках дозволено зазначати назву товару (послуги) у спрощеному вигляді, який відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи або послуги.
Отже, ця норма стосується тільки ФОПів, які перебувають на спрощеній системі оподаткування та є платниками ЄП І, II та III групи за ставкою ЄП 5 %, тобто тільки вони зможуть зазначати назву товару (послуги) у спрощеному вигляді.
Але є товари, назву яких треба вказувати детально у фіскальному касовому чеку незалежно від групи ЄП або системи оподаткування:
- підакцизні товари;
- технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту (перелік таких груп затверджено постановою КМУ від 16.03.2017 № 231);
- лікарські засоби, вироби медичного призначення, крім ветпрепаратів та виробів ветеринарного призначення;
- ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Зверніть увагу, що норма щодо спрощеного вигляду фіскального касового чека не поширюється:
- на ФОПів, які є платниками ЄП III групи за ставкою у 3 % та є платниками ПДВ;
- на всіх ФОПів на загальній системі незалежно від сплати ПДВ;
- на всіх юридичних осіб незалежно від системи оподаткування.
Країну походження товару слід визначати по-новому
Законом від 14.07.2023 № 3261-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо приведення порядку визначення країни походження товару у відповідність із Митним кодексом Європейського Союзу та забезпечення реалізації угод України про вільну торгівлю» внесено зміни до Митного кодексу, а саме включено такі положення:
- мета визначення непреференційного походження товарів (непреференційне походження застосовується у торгівлі між країнами, які не мають угод про преференційний режим);
- особливості визначення походження приладдя, запасних частин та інструментів, нейтральних елементів і пакування;
- перелік товарів, повністю вироблених у даній країні;
- критерії достатнього перероблення товарів, що виробляються з використанням матеріалів іноземного походження;
- перелік простих операцій;
- порядок перевірки митними органами сертифікатів про походження товарів (у тому числі електронних сертифікатів про походження) після завершення митного оформлення.
Також Закон № 3261 має врегулювати питання вільної торгівлі в умовах російської агресії шляхом застосування правил прямого транспортування товарів із країни їхнього походження через території третіх країн, крім держави-агресора, встановлені вимоги до операцій з такими товарами та наведено перелік документів, які потрібні підприємствам для підтвердження перебування товарів під митним контролем у країнах транзиту.
В Україні пропонують додати нове свято – День Подяки
До ст. 73 КЗпП пропонують знов внести зміни, зокрема до переліку встановлених святкових і пропонують додати ще одне свято – День Подяки. Вагомим аргументом змін є те, що 22 жовтня у світі відзначають День змін на краще. У разі прийняття законопроєкту у жовтні матимемо ще один додатковий вихідний.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про останні дати подання статистичних звітів найближчими днями.
15 серпня – останній день подання за липень:
- звіту про використання книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок;
- довідки про використані розрахункові книжки;
- звіту про виконання будівельних робіт;
- звіту про поставку (закупівлю) продукції (товарів, послуг) за державним оборонним замовленням.
18 серпня – останній день сплати за II квартал:
- податку на прибуток підприємства та частину чистого прибутку державними підприємствами;
- податку на додану вартість;
- екологічного податку;
- рентної плати;
- збору за місця для паркування транспортних засобів;
- туристичного збору;
- єдиного податку із сум доходів, що оподатковуються за ставкою 15 % та задекларовані в II кварталі 2023 року платниками єдиного податку 1-ої та 2-ої груп;
- єдиного податку платниками – юридичними та фізичними особами, віднесеними до 3‑ої групи;
- авансового внеску з єдиного податку за серпень платниками єдиного податку 1‑ої та 2‑ої груп.