Оnline-школи

Облік необоротних та нематеріальних активів
(модуль 2 із 9)

4.9(1061)

22104

41
Модуль 2

5(27)

Оцініть відео:

Урок 2. Поточний та капітальний ремонти основних засобів

01:07:51

Вікторія Величко

5(27)

Оцініть відео:

Додаткові матеріали Презентація

4.9(22)

Оцініть відео:

Урок 3. Списання/продаж основних засобів та зміна податкового призначення + ПДВ

00:53:15

Вікторія Величко

4.9(22)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

Урок 5. Інвентаризація в обліку та переоцінка основних засобів

00:41:43

Вікторія Величко

5(15)

Оцініть відео:

Додаткові матеріали Презентація

4.7(17)

Оцініть відео:

Урок 6. Інші необоротні матеріальні активи

00:31:10

Вікторія Величко

4.7(17)

Оцініть відео:

Додаткові матеріали Презентація

4.9(14)

Оцініть відео:

Урок 7. Нематеріальні активи: придбання, облік. модернізація, продаж та списання.

00:41:16

Вікторія Величко

4.9(14)

Оцініть відео:

Додаткові матеріали Презентація

4.5(18)

Оцініть відео:

Урок 8. Практика BAS: Закриття місяця: нарахування амортизації по основних засобах та нематеріальних активах + Звіти

00:30:41

Тетяна Півак

4.5(18)

Оцініть відео:
4.9(1061)

22104

41
Коментарі18
0/700
Добрий день! На підприємстві є декілька верстатів, які повністю з амортизовані, але вони працюють та використовуються. Залишкова вартість 0. Є наказ про продовження строку корисного використання без кінцевого сроку та перелік таких об'єктів. Якщо не робити переоцінку, як їх відображати в обліку? Як на це дивиться податкова, коли бачить такі ОЗ? Дякую!
Відповісти
Для продовження терміну корисного використання повністю основного засобу, у якого закінчився термін корисного використання, необхідно:

1. Визначити «додатковий» строк корисного використання об’єкта ОЗ . 2. Продовження строку корисного використання об’єкта ОЗ оформлюється розпорядчим документом — наказом по підприємству ( п. 23 П(С)БО 7). У наказі обов’язково посилаємося на рішення експертної комісії.

3. З наступного місяця після прийняття рішення продовжується строк і його документування, сума амортизації нараховується вже виходячи з нового строку корисного використання ( п. 25 П(С)БО 7). Суму амортизації визначають виходячи із залишкової вартості (0 грн).

Відповідно до п 16 П(С)БО 7 підприємство може переоцінювати об'єкт основних засобів, якщо залишкова вартість цього об'єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. Тобто за національними стандартами переоцінка ОЗ – це право, а ні обов’язок.

Щодо податкової, то під час перевірки, вони передивляються оформлення таких операцій. Тому правильно оформіть всі документи.
Відповісти
Добрый день! Виктория, у вас прозвучало что при переходе с высокодоходного на низкодоходное и обратно, обнуляется срок амортизации ОС в налоговом учете и появляются налоговые разницы. Это в том числе и тогда, когда разницы продолжали считаться и отражаться в годовой декларации? Можно объяснить это более подробно со ссылкой на пункты НКУ? Благодарю!
Відповісти
Податкова амортизація нараховується відповідно до п 138.3 ПКУ.

Відповідно до пп 138.3.1 ПКУ, розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу I цього Кодексу, підпунктами 138.3.2-138.3.4 цього пункту. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

При цьому термін корисного використання для податкового обліку визначається відповідно до правил ПКУ:

Мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів використовуються з урахуванням наступного.

У разі коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку менше ніж мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені цим підпунктом.

У разі коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку дорівнюють або є більшими, ніж ті, що встановлені цим підпунктом, то для розрахунку амортизації використовуються строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів, встановлені в бухгалтерському обліку.

Податкові різниці щодо податкової амортизації визначаються у двох випадках:

1 – підприємство є «високодоходним», і різниці є обов’язковими

2 – підприємство є «малодоходним» , але добровільно прийняло рішення про використання коригувань фінансового результату.

Якщо підприємство змінює статус з «високодоходного» на «малодохрдне», але продовжує використовувати коригування фінансового результату за добровільним рішенням, то воно зобов’язано у Декларації з податку на прибуток показати Додаток РІ із всіма різницями. Тобто податковий облік основних засобів в такому випадку продовжується, і відповідно, продовжується нарахування податкової амортизації.
Відповісти
2022 р., підприємство припинило нараховувати амортизацію по деяких оз , 01.01. 2023 відновило нарахування амортизації. Як на це дивиться податкова ? Чи, нараховують ПДВ?

P.s. (?припиняли нарахування Амортизації , щоб не показувати збитки у 2022 р)
Відповісти
Відповідно до п. 29 ПСБО 7 нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об'єкта основних засобів, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію для цілей бухгалтерського обліку.

А для цілей податкового обліку згідно пп 138.3.1 ПКУ, амортизація не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.

Або амортизація в податковому обліку не нараховуються у період, коли підприємство не веде податковий облік основних засобів – є малодохідним підприємством.

Тому якщо Ваші дії відповідають нормам законодавства – це не є проблемою.

Якщо Ви взагалі не нараховували амортизацію у бухгалтерському та податковому обліку, то під час перевірки ДПС буде перевірений бухгалтерський облік основних засобів. Як наслідок в Додатку РІ обов’язково визнають позитивну різницю на суму амортизації ОЗ. Щодо від’ємної різниці на суму податкової амортизації, то не завжди під час перевірки її відновлюють. Тому Ви втратите можливість від’ємного коригування фінансового результатами за результатами перевірки.

Якщо в бухгалтерському обліку Ви нарахували амортизацію, але не показали її для зменшення збитків, то це є помилка заповнення Декларації з податку на прибуток. В такому випадку жодних питань щодо нарахування ПДВ не може бути.
Відповісти
В лютому 2022 р. ввели в експлуатацію НМА (1с бухг.) прямолінійний метод, 10 років корисного використання., в обліковій системі не поставила галочку нараховувати амортизацію. Чи можна 2023 р. почати нараховувати амортизацію по даному НМА.? якщо так, як це відобразити документально?
Відповісти
Якщо Ви високодохідне підприємство, то вести податковий облік НМА – це Ваш обов’язок, а ні право.

Ви ведете податковий облік НМА і подаєте Декларацію разом із Додатком РІ.

Тобто після введення в експлуатацію НМА, Ви зобов’язані були почати нараховувати податкову амортизацію, а в 2023 році продовжити. Тому слід подати уточнюючу Декларацію за 2022 рік та продовжувати нараховувати амортизацію у 2023 році. Під час перевірки ДПС позитивну податкову різницю обов’язково нарахують за 2022 рік, а від’ємну – це ще питання.
Відповісти
Доброго дня! Я вірно зрозуміла, що для ситуації : Звітність по податку на прибуток за 22рік-поквартально з РІ, за 23 рік- річна з РІ. При продажу авто в серпні 23року, в річному звіті різниця в+ це залишкова вартість авто в БО на дату продажу, та різниця в - залишкова вартість в ПО на 1 січня 23р? ( це ж завжди буде збільшення податку). По ПДВ база не менш ніж залишкова вартість авто в БО на 01,08,2023? Дякую!
Відповісти
Якщо за підсумками 2022 року дохід Вашого підприємства за підсумками 2022 в бухгалтерському обліку становить менше 40 млн грн, то в 2023 році Ви подаєте річну декларацію з податку на прибуток оскільки звітний період буде рік.

Якщо за підсумками 2023 року дохід Вашого підприємства за підсумками 2023 в бухгалтерському обліку становить більше 40 млн грн, то звітний період залишається рік, але Декларація подається разом із Додатком РІ. Це означає, що Ви повинні відновити податковий облік основних засобів з 1.01.2023 року. Відповідно податкова амортизація буде нарахована за 1,2, 3, 4 квартал відповідно.

У Додатку РІ відображаються коригування:

П п 138.1 ПКУ - Фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Пп 138.2 ПКУ - Фінансовий результат до оподаткування зменшується:

на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 цієї статті;

на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів та/або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Відповідно до пп 138.3.1. розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності з урахуванням обмежень, встановлених підпунктом 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 розділу I цього Кодексу, підпунктами 138.3.2-138.3.4 цього пункту. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Тобто амортизація в податковому обліку розраховується аналогічно бухгалтерському обліку з урахуванням п 138 ПКУ. Тому залишкова вартість і бухгалтерському обліку та податковому обліку для визначення різниць в Додатку РІ визначаються на одну і ту саму дату.
Відповісти
Здравствуйте.Принято решение продажи ОС,используемое в хозяйственной деятельности, за 1 грн.(ОС полностью самортизировано , ЛС=0)Нужен только приказ директора для правильного оформления?Нужно заключать договор с Покупателем или достаточно только подписанной РН для контролирующих органов?По итогу регистрируем НН на 1 грн?Правомерна ли такая продажа для налоговиков и какие тут есть нюансы?Спасибо.
Відповісти
Відповідно до п п 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. База оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

За наявності бухгалтерського обліку основного засобу до моменту продажу, база оподаткування ПДВ під час постачання ОЗ не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції. В Вашому випадку балансова (залишкова) вартість ОЗ за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції дорівнює нулю. Тому база оподаткування ПДВ не може бути нижче нуля. А оскільки договірна вартість дорівнює 1 грн, то це і є база оподаткування.
Відповісти
Здравствуйте.Как оформить в бухгалтерии продление срока полезного использования ОС без дооценки,если ОС полностью самортизировано?Только приказом директора с указанием изменения срока с ...по...?
Відповісти
Для продовження терміну корисного використання повністю основного засобу, у якого закінчився термін корисного використання, необхідно:

1. Визначити «додатковий» строк корисного використання об’єкта ОЗ. Рішення про строк корисного використання приймає постійно діюча на підприємстві інвентаризаційна комісія. Термін може бути встановлений будь-який з урахуванням технічного стану ОЗ, очікуваного використання об’єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності, фізичного і морального зносу.

При встановленні нового терміну корисного використання для цілей податкового обліку не діють обмеження за п.п. 138.3.3 ПКУ, оскільки мінімальні строки за замортизованим об’єктом уже реалізовані.

2. Продовження строку корисного використання об’єкта ОЗ оформлюється розпорядчим документом — наказом по підприємству ( п. 23 П(С)БО 7). У наказі обов’язково посилаємося на рішення експертної комісії.

Продовження строку корисного використання для цілей бухобліку є зміною облікової оцінки і не впливає на минулі періоди. Перераховувати нараховану раніше амортизацію основного засобу не треба ( п. 25 П(С)БО 7 і п. 8 П(С)БО 6).

3. З наступного місяця після прийняття рішення продовжується строк і його документування, сума амортизації нараховується вже виходячи з нового строку корисного використання ( п. 25 П(С)БО 7). Суму амортизації визначають виходячи із залишкової вартості (0 грн).
Відповісти
Доброго дня! Я вірно зрозуміла ,якщо підприємство є малодохідними ,то звітний період в нього є рік ,і при продажу основного засобу в серпні місяці залишкову вартість необхідно брати ,яка визначена станом на 1 січня
Відповісти
Якщо Ваше підприємство за підсумками попереднього року має дохід за даними бухгалтерського обліку менше 40 млн грн, то підприємство не веде податковий облік основних засобів. Тому всі дії, які відбуваються з основними засобами Ви відображаєте виключно у бухгалтерському обліку. Для продажу ОЗ переводимо об’єкт ОЗ на субрахунок 286:

- списується сума накопиченої амортизації (Дт 131 — Кт 10);

- відображається переведення об’єкта ОЗ до складу необоротних активів, утримуваних для продажу (Дт 286 — Кт 10) – залишкова вартість на початок місяця, в якому здійснюється продаж мінус накопичена амортизація на початок такого місяця .

Якщо утримувані для продажу об’єкти ОЗ не реалізовані, то на дату балансу їх відображають відповідно до п. 9 розд. II П(С)БО 27 за найменшою з двох вартостей — балансовою вартістю або чистою вартістю реалізації (справедливою вартістю активу за вирахуванням очікуваних витрат на його реалізацію).
Відповісти
Здравствуйте,решили списать инструмент(сч.106),приобретенный и введенный в эксплуатацию в 2013г(приобретался с НДС и использовался в хозяйственной деятельности).Из- за длительного срока эксплуатации его ремонт не целесообразен(протокол комиссии о списании).Инструмент полностью с амортизирован , ЛС=0.Нужно ли регистрировать НН,если да,то по какой цене?

Как оформить списание в бухгалтерском учете? Спасибо.
Відповісти
При ліквідації об’єкта ОЗ, залишкова вартість якого дорівнює нулю або досягла рівня ліквідаційної вартості, первісна вартість такого об’єкта списується за рахунок суми зносу (Дт 131 – Кт 10). Якщо для об’єкта ОЗ встановлена ліквідаційна вартість, що не дорівнює нулю, то її сума списується до складу витрат (Дт 976 – Кт 10). Витрати на ліквідацію нульового об’єкта ОЗ також відображаються за дебетом субрахунка 976.

Згідно п 189.9 ПКУ - у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Якщо за рішенням комісіі ОЗ більш не придатний для подальшої експлуатації і не може бути використаний за первісним призначенням, то така операція не є операцією постачання, а тому і не виникає об’єкт оподаткування ПДВ при ліквідації об’єкта ОЗ. Але в такому випадку необхідно подати в ДПС документи, які підтверджують неможливість використовувати за первісним призначенням (в довільній формі або під час ліквідації, або підчас перевірки). ПН не складається оскільки відсутній об’єкт оподаткування.

Згідно Наказу МФУ № 673 від 3 серпня 2018 р - у випадку ліквідації основних засобів у зв’язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов’язання з податку на додану вартість (в тому числі, відповідно до норм пункту 198.5 статті 198 Кодексу) у випадку подання контролюючому органу належним чином оформленого акта на списання основних засобів за формою, встановленою наказом Міністерства статистики України "Про затвердження типових форм первинного обліку" від 29 грудня 1995 року N 352, або за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.
Відповісти