Відеоблоги

Підсумки тижня 13-17.03.2023

Оберіть тему для перегляду

4.8(34)

Оцініть відео:

З 1 квітня змінюється оподаткування та оформлення підзвітних сум

00:01:52

Олена Афоніна

4.8(34)

Оцініть відео:

5(21)

Оцініть відео:

Мінфін планує скоротити інформацію, що зазначається у платіжному дорученні

00:00:38

Олена Афоніна

5(21)

Оцініть відео:

4.9(21)

Оцініть відео:

ПН/РК та Декларація з ПДВ за новою формою

00:01:00

Олена Афоніна

4.9(21)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

18 березня ― останній день реєстрації ПН за другу половину місяця

00:00:47

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

ДПС рекомендує перевіряти своїх контрагентів на ризиковість

00:01:13

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

Сумнівні покупці можуть бути приводом надання платнику ризикового статусу

00:02:36

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

5(14)

Оцініть відео:

Обманути не вийде: ДПС ретельно вивчає зміст первинки, зокрема е-ТТН

00:01:55

Олена Афоніна

5(14)

Оцініть відео:

5(13)

Оцініть відео:

Позапланові перевірки ДПСУ щодо ЗЕД-операцій

00:01:36

Олена Афоніна

5(13)

Оцініть відео:

5(14)

Оцініть відео:

Ще більше інформації в е-кабінеті про контрагентів

00:00:56

Олена Афоніна

5(14)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

З 14 березня діють Критерії підприємств для бронювання працівників

00:01:26

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

Важливі економічні показники

00:00:14

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

5(15)

Оцініть відео:

Важливі дати для бухгалтера

00:02:05

Олена Афоніна

5(15)

Оцініть відео:

З 1 квітня змінюється оподаткування та оформлення підзвітних сум

З 1 квітня 2023 року набуває чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2888-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо платіжних послуг».

Законом внесені зміни в п. 170.9 ст. 170 Податкового кодексу України. Цим пунктом визначається порядок оподаткування суми надміру витрачених коштів, електронних грошей, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлений строк.

Нові вимоги діятимуть вже з 1 квітня, а саме:

  • Фактична кількість днів перебування у відрядженні буде зазначатися у наказі й підтверджуватися, наприклад, відміткою прикордонних служб про перетин кордону, проїзними документами, рахунками на проживання та іншими документами, що підтверджують фактичне перебування особи у відрядженні.

  • Звітування за витратами на відрядження або під звіт у безготівковій формі буде підтверджуватися випискою або відомостями з банківського рахунку протягом місяця, наступного за місяцем, у якому платник податку завершує таке відрядження.
    Крім того, звітування за витраченими коштами може бути продовжено ще на місяць з метою отримання підтвердних документів від надавача платіжних послуг.

  • Сам звіт про використання коштів потрібно буде подати у разі наявності оподатковуваного доходу, визначеного відповідно до пп. 170.9.1 ПКУ, та використання готівки понад суму добових витрат.

  • А у разі використання витрат в межах розміру добових або відсутності оподатковуваного доходу, звіт не подається.

Розібратися з новими підзвітними правилами, які вже от-от почнуть діяти, допоможе Тетяна Мойсеєнко на майстер-класі «Практичні кейси оподаткування підзвітних сум з 1 квітня». Передплатники Бухгалтерської Відеоплатформи №1 завжди можуть переглядати наші лекції.

Мінфін планує скоротити інформацію, що зазначається у платіжному дорученні

Через велику кількість інформації, яку необхідно зазначити у реквізиті «Призначення платежу», платники податків постійно припускаються помилок, що призводить до проблем з автоматичним опрацюванням платежів податковою та іншими отримувачами.

З огляду на цю проблему, Мінфін вирішив максимально спростити алгоритм заповнення платіжного доручення в частині інформації, що наводиться у призначенні до платежу.

Після набуття чинності наказу Мінфіну інформація щодо платежу буде чіткою, короткою і лаконічною. Зразки заповнення наведено у проєкті Порядку.

ПН/РК та Декларація з ПДВ за новою формою

З 1 квітня 2023 року набирає чинності наказ Мінфіну від 28.12.2022 № 463 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України».

Отже, всі складені та незареєстровані податкові накладні та розрахунки коригування, починаючи з квітня, реєструють в Єдиному реєстрі податкових накладних за новою формою.

А з 1 травня декларацію з ПДВ за квітень місяць подаватимемо вже за новою формою.

Також з 1 травня 2023 року за новою формою подається уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок. Нові формати ПН/РК та нової декларації з ПДВ податкова вже підготувала, дивіться за посиланням.

Про все це докладніше можна дізнатися на майстер-класі Сергія Дроботті «ПДВ-зміни: оновлені форми ПН та звітності з 1 квітня, реєстрація/розблокування, скорочені строки перевірки відшкодування». Реєструйтеся за посиланням.

18 березня ― останній день реєстрації ПН за другу половину місяця

Нові строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Закону №2876. Отже, нові строки діють з дати складання, починаючи з 16.01.2023, тимчасово, на період воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

Таким чином, відповідно до нової редакції закону, операційний день для реєстрації ПН/РК, на який припадає граничний строк реєстрації ПН та РК, буде тривати з 00 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин (нова редакція п. 69.18 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

Отже, у суботу, 18 березня, можна буде реєструвати ПН і РК в ЄРПН за другу половину лютого 2023 року.

Але податківці закликають не відкладати реєстрацію податкових накладних на останній день. Саме при одночасній реєстрації великої кількості ПН трапляється більше помилок, тому підвищується ризик їх блокування.

ДПС рекомендує перевіряти своїх контрагентів на ризиковість

Нещодавно Головне управління ДПС у Тернопільській області провело «гарячу лінію» з питань запобігання блокування податкових накладних.

Обговорювали перелік документів, які платник має право подати, щоб підтвердити свою господарську діяльність, з метою розблокування ПН/РК, врахування таблиці даних платника податків та виключення платника з переліку ризикових.

Також податківці рекомендували платникам перевіряти своїх контрагентів на ризиковість і звертати увагу на те, коли юрособа зареєстрована, на її статутний капітал, його відповідність реальним витратам, причини зміни директора. А ще варто перевіряти договори з підприємствами на відповідність нормам законодавства.

В «Онлайн-школі сучасного бухгалтера: Податки & Оптимізація» в Модулі 1 з Сергієм Дроботтею ви значно покращите свої знання щодо податку на додану вартість. Цей модуль доступний передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1 за посиланням.

Сумнівні покупці можуть бути приводом надання платнику ризикового статусу

Цього тижня голова Комітету ВР Данило Гетманцев пообіцяв пом'якшити критерії, на підставі яких платникам податків надається ризиковий статус. Адже такий статус згодом обертається для компанії тим, що вона взагалі не може здійснити реєстрацію ПДВ-накладних. Тож чекаємо на кінець березня і на покращення, які дійсно стали б сервісом для людей, а не «репресивною машиною».

Наразі Рада бізнес-омбудсменів після проведених розслідувань склала Звіт з рекомендацій для законотворців. Одною з рекомендацій є умови щодо включення платника до переліку ризикових через сумніви до покупців.

Отже, Рада дійшла висновку, що необхідно виключити можливість визнання ризиковими продавців через сумніви податківців лише до їх покупців. І вважає, що постачальник може бути включений до переліку ризикових через сумніви ДПС до покупців лише в тому випадку, коли сумнівні вихідні операції складають більше ніж 30 % загального обсягу вихідних операцій платника. Водночас мають дотримуватися дві умови:

  1. Покупець включений до ризикових, і операція з ним відбулася не більше ніж за 6 місяців до дати розгляду питання про включення постачальника до ризикових.

  2. У податкової виникають сумніви щодо діяльності постачальника. Причини, з яких можуть виникати сумніви: відсутня обачність або наявний намір у виборі покупців з переліку ризикових; або постачальник не може здійснити господарську операцію, бо відсутні основні засоби, товари, працівники для реалізації цієї операції.

Крім того, може вбачатись відсутність мети здійснення операції з ризиковими покупцями порівняно з іншими аналогічними операціями платника. Також, можливо, є інформація, яка вказує на недобросовісні дії Постачальника, наприклад порушення, які виявлені під час податкових перевірок в минулому.

Якщо є запитання щодо оформлення розблокування ПН, складання декларацій з ПДВ або іншого, передплатники Бухгалтерської відеоплатформи №1 мають чудову можливість поставити їх у нашому популярному сервісі «Особистий консультант». Тут можна отримати кваліфіковану відповідь від експертів з бухгалтерського і кадрового обліку. Цілодобово ми приймаємо запитання та відповідаємо на них максимально швидко – від 15 хвилин до 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. У суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.

Обманути не вийде: ДПС ретельно вивчає зміст первинки, зокрема е‑ТТН

Первинні документи завжди були в центрі уваги під час документальних та позапланових виїзних податкових перевірок. По взаємовідносинах юрособи, що перевіряється, з її контрагентами зазвичай виявляють порушення. У зв’язку з чим виносяться податкові повідомлення – рішення, якими збільшується зобов’язання з ПДВ та зменшується розмір від’ємного значення суми ПДВ.

Перелічимо найпоширеніші порушення, що призводять до таких результатів.

  • На первинних документах можуть бути відсутні підписи, посади, ПІБ осіб, за якими можна було б здійснити ідентифікацію та перевірити їх пов’язаність з діяльністю відповідних юридичних осіб.

  • На ТТН зазначена адреса квартири або приватного будинку, а не складського приміщення, де проводиться господарська діяльність.

  • Ще одним із виявлених порушень є невідповідність тоннажу вантажності транспортного засобу, вказаній у ТТН, тобто фізично саме цей транспортний засіб не міг перевезти вказану партію товару.

  • А також дати й кількість перевезень не відповідають фізичній можливості їх здійснення.

Отже, навіть коли справи з оскарження винесених податкових повідомлень-рішень розглядаються у судовому порядку, зазвичай податковий агент не може довести правоту своїх дій за відсутності належним чином первинних документів. Правильне оформлення первинних документів має особливу роль в веденні обліку доходів, витрат та відображенні показників звітності.

Щоб розібратися зі складанням е‑ТТН, реєструйтеся на безкоштовний майстер-клас з Іриною Губіною за темою «Нові правила складання е‑ТТН: впровадження і виявлені порушення при перевірці», що відбудеться 24 березня. Цю подію неможливо пропустити.

Позапланові перевірки ДПСУ щодо ЗЕД-операцій

Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПКУ, органам ДПС надано право проведення документальних позапланових перевірок платників податків. Податківці розповіли про значну кількість порушень резидентами граничних строків розрахунків за здійсненими ЗЕД операціями. Зокрема, встановлені факти неподання резидентом до банківської установи повного пакета документів, потрібних для здійснення валютного нагляду за дотриманням граничних строків розрахунків. А також надходження до банку реєстру митних декларацій за операцією резидента, який не є клієнтом цього банку.

Крім того, встановлені факти надходження коштів від нерезидента на рахунки резидента за експортною операцією, яка не зазначена в митній декларації.

Також нерідкісні випадки неповідомлення банку про внесення змін до митної декларації на підставі аркуша коригування.

Зверніть увагу, якщо ви під час проведення валютних операцій не надали до банку повного пакета документів, то до вас з документальною позаплановою перевіркою завітає податкова на підставі повідомлення від НБУ.

Отже, радимо вам діяти на випередження і під час проведення валютних операцій вчасно документально підтверджувати ЗЕД-операції.

Щоб нагадати основні моменти проведення валютних операцій, Ольга Целуйко 22 березня проведе майстер-клас за темою «ЗЕД-операції: первинка, ПДВ та штрафи». Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.

Ще більше інформації в е-кабінеті про контрагентів

Наказом Мінфіну від 27.02.2023 № 110 «Про внесення змін у додаток 5 до Порядку функціонування Електронного кабінету» розширено перелік податкової інформації про контрагентів, з якими має намір працювати платник податків.  

Наприклад, через електронний кабінет можна буде дізнатися інформацію про наявність свого контрагента в переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а саме про дату включення або виключення з такого переліку та сам критерій ризиковості. Це допоможе зменшити ризики платників податків, які пов’язані зі співпрацею з ризиковими контрагентами.

Обсяг інформації, яка надається для перевірки, визначається тільки за згодою з контрагентом. І може бути отримана платником податків в електронному кабінеті в електронній формі та, за необхідності, у формі електронного документа з відміткою податкової.

З 14 березня діють Критерії підприємств для бронювання працівників

Наказом від 17.02.2023 № 952 Мінекономіки затвердило Критерії визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки. Цей наказ набув чинності 14 березня. Таких критеріїв вісім.

Отже, підприємства, установи, організації визначаються значущими для галузей національної економіки, якщо вони відповідають хоча б одному із цих критеріїв.

Рішення про відповідність підприємства критеріям і визначення його критично важливим приймає орган, до якого надійшло звернення від такого підприємства. Таке звернення має бути розглянуто на відповідність цим критеріям та за результатами розгляду прийнято рішення, що має містити: інформацію про код ЄДРПОУ підприємства, номер платника податків, повне та скорочене найменування підприємства та критерії, яким відповідає підприємство.

Відмова підприємству в наданні статусу має бути обґрунтована.

Копія рішення про відповідність підприємства критеріям і визначення його критично важливим надсилається до Мінекономіки та Генерального штабу Збройних Сил.

Щоб допомогти вам розібратися в питаннях військового обліку та бронювання, 23 березня Тимур Алієв проведе безкоштовний майстер-клас «Військовий облік & трудові книжки: професійні поради для безпечної роботи». Зареєструватись на нього можна прямо зараз за посиланням.

Важливі економічні показники

За даними Держстату індекс інфляції за лютий 2023 року ― 100,7 %.

А НБУ знову зберіг облікову ставку на рівні 25 % річних. Відповідне рішення почне діяти з 17 березня.

Важливі дати для бухгалтера

І наостанок нагадаю про важливі звіти, які бухгалтерам необхідно скласти та подати найближчим часом за лютий.

20 березня

  • Останній день подання Податкової декларації з ПДВ, Декларації акцизного податку та Декларації з рентної плати.
  • Останній день подання звітності для платників плати за землю, які вирішили подавати податкову декларацію за землю щомісячно.
  • Останній день подання Декларації для платника єдиного податку третьої групи на спрощеній системі оподаткування з особливостями для ФОПів 3 групи ― платників єдиного податку на 2 %.
  • Останній день сплати ЄСВ з доходу за лютий.

Також 20 березня Ірина Губіна чекає на вас на майстер-класі «Облік у ФОПа: застосування РРО/ПРРО, звітність і ЄСВ-пільги». Реєструйтеся за посиланням.

21 березня

  •  Останній день для фізичних осіб-підприємців, щоб подати Заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування з II кварталу 2023 року.

У цей вівторок, 21 березня, Тимур Алієв проведе майстер-клас за темою «Об’єднана звітність & Оформлення лікарняних». Щоб приєднатися безкоштовно, прямо зараз реєструйтеся за посиланням.

Таку можливість не можна втрачати!
Ми обов’язково нагадаємо вам про ефір перед його початком.