Інструкція з охорони праці для операторів кранів-штабелерів
_________________________________________________________
(повне найменування підприємства із зазначенням підпорядкованості)
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ_________________
(посада керівника підприємства)
______________________
( підпис, ім’я ПРІЗВИЩЕ)
_____________ № ______
(число, місяць, рік)
Інструкція з охорони праці № ____
для операторів кранів-штабелерів
1. Загальні вимоги безпеки
1.1. До управління краном-штабелером допускаються особи не молодше 18 років, що пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, склали іспити і отримали посвідчення на право керування краном-штабелером.
1.2. Оператори кранів-штабелерів повинні мати медичний висновок про можливість виконання робіт. Особи, які не мають його, до робіт на допускаються.
1.3. Перед допуском до роботи оператор зобов'язаний пройти вступний інструктаж з охорони праці, первинний інструктаж на робочому місці і практично освоїти безпечні прийоми експлуатації крана-штабелера, підйому, перевезення і укладання вантажів. Проходження інструктажу оформляється записом в журналі реєстрації інструктажів. Повторний інструктаж на робочому місці проводиться не рідше, ніж через 6 місяців.
1.4. Оператор крана-штабелера повинен:
● знати будову і призначення всіх механізмів крана-штабелера, окремих його елементів, всієї апаратури, мати другу кваліфікаційну групу з електробезпеки згідно з Правилами техніки безпеки при експлуатації електроустановок споживачів;
● володіти навичками, необхідними для управління всіма механізмами крана та догляду за ним;
● знати асортимент і призначення мастильних матеріалів, що застосовуються для змащення крана-штабелера;
● вміти визначати придатність до роботи канатів, вантажозахоплювальних пристроїв і тари;
● знати правила безпечного переміщення вантажів;
● знати прийоми звільнення від дії електричного струму осіб, які потрапили під напругу, і способи надання їм допомоги.
1.5. При протипоказаннях до виконання колишньої роботи за станом здоров'я, відповідно до медичного висновку, повідомити про це адміністрації підприємства.
1.6. Оператор крана-штабелера зобов'язаний виконувати тільки ту роботу, яка доручена адміністрацією і входить в його обов'язки.
1.7. Під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт необхідно дотримуватися прийнятої технології переробки вантажу. Не допускається застосовувати способи, що прискорюють виконання технологічних операцій, але ведуть до порушення правил техніки безпеки.
1.8. У разі виникнення в процесі роботи будь-яких питань, пов'язаних з її безпечним виконанням, необхідно звертатися до особи, відповідальної за безпечне проведення робіт.
1.9. Помітивши порушення інструкції з охорони праці іншими робітниками чи небезпека для оточуючих, попередити робітника, що порушує вимоги безпеки, або повідомити про це керівника робіт.
1.10. У процесі роботи на оператора можливий вплив наступних небезпечних і шкідливих виробничих факторів: рухомих машин і механізмів, що переміщуються і складованих вантажів, підвищеної запиленості повітря робочої зони, мікроклімату, небезпечного рівня напруги в електричному ланцюзі.
1.11. Оператор повинен бути забезпечений засобами індивідуального захисту:
● комбінезон бавовняний;
● калоші діелектричні;
● рукавички діелектричні.
На зовнішніх роботах взимку додатково:
● куртка на утеплювальній прокладці;
● брюки на утеплювальній прокладці;
● валянки.
1.12. Переміщати вантажі дозволяється тільки на справному крані-штабелері. За роботу на несправній техніці відповідальність несуть оператор крана-штабелера і особа, відповідальна за утримання вантажопідіймальних машин у справному стані.
1.13. На кожному крані-штабелері необхідно мати вахтовий журнал для щозмінної реєстрації і записів про роботу крана-штабелера.
1.14. Протягом робочої зміни слід дотримуватися встановленого режиму праці і відпочинку. Відпочивати і курити слід тільки в спеціально відведених місцях.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Щодня перед початком роботи необхідно:
● перевірити стан основних вузлів і деталей (болтів, гайок, шплінтів і т.д.), і в разі необхідності провести підтяжку;
●очистити вузли та деталі від пилу, бруду і зайвої мастила;
переконатися в надійності аварійних гальм всіх механізмів;
● перевірити стан вантажопідйомного канату і правильність його намотування на барабан;
● перевірити бічні з'єднання: кріплення телескопічних захоплень, приводів пересування захоплень, пультів і рукояток управління йі ін .;
● перевірити справність і надійність огороджень рухомих і обертових механізмів устаткування;
● перевірити місце роботи крана-штабелера, переконатися у відсутності перешкод на шляху.
2.2. Один раз в тиждень перед початком роботи необхідно провести технічний огляд крана-штабелера з метою перевірки мастила в редукторах, складальних одиниць і електроапаратури.
2.3. Безпосередньо перед початком роботи оператор крана-штабелера зобов'язаний:
● перевірити справність заземлення;
● випробувати на холостому ходу, і переконатися в справній роботі всіх механізмів і електрообладнання;
● перевірити справність роботи приладів і пристроїв, що оберігають від пошкодження обладнання та забезпечують безпечну роботу оператора і обслуговуючого персоналу складу;
● перевірити правильність укладання кабелів, що з'єднують пульт управління крана-штабелера і електродвигун.
2.4. Виявлені несправності не слід усувати самостійно. Оператор повинен зробити відповідний запис в журналі, доповісти про це керівнику ділянки (складу), викликати слюсаря чи електрика. Оператор крана-штабелера має право приступити до роботи після усунення всіх несправностей, при наявності в журналі позначки про це особи, який усував несправність.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Не допускається залишати кран-штабелер без нагляду, за винятком часу встановлених перерв; при необхідності відходу з робочого місця оператор повинен встановити кран-штабелер в зоні стоянки, всі важелі управління поставити в нульове положення, вимкнути живлення крана-штабелера, закрити двері кабіни управління на замок.
3.2. Перед завантаженням (розвантаженням) і транспортуванням певного виду вантажу краном-штабелером необхідно встановити ширину вил відповідно до габаритів цього вантажу. Щодо вертикальної рами вила повинні бути розташовані симетрично, нижні кінці їх перебувати в одній площині.
3.3. Не допускається піднімати, перевозити вантаж, центр ваги якого розташований на більшій відстані від передніх стінок вил, ніж це рекомендовано заводською інструкцією, або вантаж, що перевищує за масою номінальну вантажопідйомність крана-штабелера, зазначену в табличці кабіни управління.
3.4. При підйомі вантажу не допускається:
● захоплювати вантаж при відсутності під ним просвіту, необхідного для вільного проходу захоплення;
● укладати вантаж за захоплення крана-штабелера навантажувачем і краном.
3.5. Укладання вантажів на вилочні захвати крана-штабелера повинна проводитися (щоб уникнути отримання травми перевернутим вантажем) без допомоги вантажників. Перебувати кому-небудь близько вантажу або кран-штабелера в цей час не дозволяється.
3.6. Перед виходом з кабіни крана-штабелера оператор повинен попередньо опустити вантаж.
3.7. При одночасній роботі кранів-штабелерів і електронавантажувачів зони роботи тих і інших повинні бути розділені огородженнями, що унеможливлюють їх взаємного наїзду.
3.8. Присутність сторонніх осіб в зоні роботи крана-штабелера не допускається. В іншому випадку оператор повинен зупинити кран.
3.9. При транспортуванні вантажу краном-штабелером оператор повинен дотримуватися таких вимог:
● включати робочі швидкості тільки при русі крана-штабелера уздовж проходів стелажів;
● пускати і зупиняти механізми крана-штабелера плавно, не допускаючи розгойдування вантажу;
●переводити механізми з прямого ходу на зворотний, тільки після повної їх зупинки;
піднімати тільки той вантаж, маса якого відома і не перевищує вантажопідйомність крана-штабелера;
● піднімати вантаж в тарі, заповненій не вище її бортів;
● встановлювати піддони так, щоб вантаж не звисали з осередків стелажів.
3.10. Піднімати і переміщати людей краном-штабелером не допускається.
3.11. Вантажопереробка лакофарбових матеріалів, карбіду кальцію, кислот, лугів та інших небезпечних у поводженні вантажів дозволяється тільки за допомогою кранів-штабелерів, виконаних у вибухонебезпечному виконанні.
3.12. Опори стикових замків, що встановлюються на передавальної візку і рейковому шляху стелажного крана-штабелера, повинні автоматично забиратися після здійснення стиковки передавального візка і рейкових шляхів кранів-штабелерів і автоматично повертатися у вихідне положення після розстикування замків. Про несправності упорів стиковки замків слід негайно повідомити керівника дільниці (складу).
3.13. Переклад стелажного крана-штабелера на передавальний візок і з передавального візка допускається здійснювати тільки в тому випадку, коли візок і рейковий шлях стелажного крана-штабелера з'єднані між собою стикових замком.
4. Вимоги безпеки під час проведення ремонту та технічне обслуговування
4.1. Технічне обслуговування кранів-штабелерів проводиться в місцях їх виходу з міжстелажних проходів. Для обслуговування приводів і механізмів, розташованих знизу, відводиться майданчик на підлозі складу, яка повинна бути огороджена перилами від зони роботи інших механізмів. З майданчика повинен бути забезпечений доступ до всіх механізмів, ходовим колесам, точок змащення.
4.2. Механізми, розташовані у верхній частині кранів-штабелерів, обслуговуються зі стаціонарних майданчиків, які встановлюються на стелажах. Вихід на майданчики може проводитися з галереї, що проходить уздовж торця складу, або з драбин, що з'єднують площадки з підлогою. В останньому випадку сходи встановлюються вертикально і кріпляться до металоконструкцій стелажів.
4.3. При обслуговуванні механізмів, розташованих у верхній частині кранів-штабелерів, допускається використовувати сходи. Сходи повинні бути розташована відносно стелажів на відстані не менше 150 мм.
4.4. Періодичність технічних оглядів встановлюється в залежності від виробничих умов, але не рідше одного разу на місяць. Під час технічного огляду слід очищати двигун від пилу, перевіряти надійність контактних з'єднань, заземлення і з'єднання з приводним механізмом.
4.5. При профілактичному ремонті повинні проводитися розбирання двигуна, внутрішнє очищення, заміна мастила підшипників. Мастило змінюється через 4000 год роботи, але не рідше одного разу на рік. Перед заповненням свіжої мастилом підшипники ретельно промиваються.
4.6. З метою зниження шуму, що виникає при роботі крана-штабелера, необхідно не допускати заїдання візків під час руху по верхньої направляючої двотавр. Слід зачистити стики і змастити підшипники.
4.7. З метою зниження шуму, що виникає при зупинках крана-штабелера і при русі на малій швидкості, необхідно зачистити зварні шви і нерівності на крановому шляху, відрегулювати бічні ролики (4 шт.) На візку.
4.8. У разі появи при підйомі вантажопідйомника скрипу і заїдання необхідно усунути несправність в підшипникових опорах вантажопідйомника, зачистити і змастити направляючі колони.
4.9. Включення і наладку електрообладнання крана-штабелера виробляти після закінчення всіх монтажних робіт.
4.10. Всі виконані роботи по ремонту і мастилі вузлів крана-штабелера повинні фіксуватися в паспорті на кран.
4.11. При проведенні технічного обслуговування і ремонту крана-штабелера не слід залишати інструмент на підніжках і в інших місцях, так як в разі падіння інструменту можливо травмування.
4.12. Інструмент і пристосування слід використовувати тільки за призначенням. При розбірно-складальних роботах необхідно застосовувати спеціальні знімачі, ключі, викрутки.
4.13. Не допускається відкручувати гайки за допомогою зубила і молотка. Насилу відкручувати гайки слід змочити гасом, а потім відвернути ключем.
4.14. При знятті і постановці великих вузлів і агрегатів крана-штабелера необхідно використовувати підйомно-транспортні пристрої. Стропування цих вузлів виробляти в місцях стропування, позначених відмінною від загального кольору машини фарбою з позначенням ланцюжком.
4.15. При проведенні складальних робіт суміщення отворів слід перевіряти за допомогою борідка.
4.16. При роботі на точильному верстаті необхідно користуватися захисним екраном або окулярами.
4.17. Перш ніж приступити до роботи з використанням електроінструменту напругою 127 або 220 В, необхідно одягнути діелектричні рукавички і калоші. При роботі слід також використовувати гумовий килимок або сухий дерев'яний настил.
4.18. Перш ніж приступити до роботи з пневматичним інструментом, необхідно притиснути зубило або молоток до оброблюваної поверхні, а потім включити повітря.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У разі спрацювання уловлювачів кабіни (у зв'язку з ослабленням або обривом канату) оператор зобов'язаний:
● вимкнути кнопку аварійної зупинки крана-штабелера;
● викликати аварійну ремонтну бригаду шляхом подачі звукового сигналу;
● вимкнути автоматичний пускач;
● до прибуття аварійної бригади перебувати в кабіні.
5.2. При виникненні пожежі:
1. зупинити роботу;
2. поставити кран у призначене для стоянки місце;
3. відключити всі механізми;
4. вимкнути рубильник на розподільному щиті;
5. викликати пожежну команду, повідомити керівництву і вжити заходів до гасіння пожежі.
5.3. При отриманні травми слід негайно припинити роботу, повідомити про це адміністрацію, звернутися за медичною допомогою і повідомити керівника робіт.
При нещасних випадках з іншим робочим слід надати йому першу медичну допомогу і вжити заходів до евакуації постраждалого до лікувального закладу.
6. Вимоги безпеки після закінчення роботи
6.1. Після закінчення роботи крана-штабелера оператор зобов'язаний:
1. опустити вантажопідйомну майданчик до нижнього положення
2. поставити кран-штабелер в призначене для стоянки місце;
3. вимкнути автоматичний пускач;
4. вилучити блокувальний ключ з гнізда пульта управління;
5. закрити двері в кабіні оператора та двері огородження місця стоянки крана-штабелера на замок;
6. вимкнути рубильник на розподільному щиті;
7. повідомити змінника або керівнику ділянки про всі несправності, помічені під час роботи, і зробити відповідний запис у вахтовому журналі;
8. зняти робочий одяг і прийняти душ.

Коментарів ще немає