Лектори відеокурсу
-
Тетяна Донець
Шеф-редактор 7eminar, практикуючий юрист, адвокат з 20-річним досвідом роботи -
Галина Казначей
Експерт з питань трудового законодавства та оплати праці
Про що дізнаєтесь?
- Перевірки ТЦК — реальні кейси: що запитують, за що і кого штрафують
- Штрафи за неналежне ведення військового обліку: розміри, хто сплачує та коли реально оскаржити
- Звіряння з ТЦК – 2025: які особливості та коли не за графіком
- Документи з військового обліку на підприємстві: найпоширеніші помилки та як їх виправити до виявлення ТЦК
- Які зарплатні та кадрові критерії потрібно виконати для успішного бронювання
- Як правильно розраховувати середню зарплату і підтверджувати її для подання заявки
- Яку роль відіграє бухгалтер у процедурі бронювання — від підготовки даних до відповідальності
- Які наслідки для працівника у разі відмови в бронюванні: статус, мобілізація, компенсації
Слухати чи завантажити аудіозапис
Додаткові матеріали
Текстове розшифрування відео
Вітаю на третьому уроці. Сьогодні розглядається тема призначення відповідальної особи. Що каже законодавство і чого вимагає чи чого хоче ТЦК. Програму знайдете на слайді.
Що треба розуміти? Відповідальність за організацію військового обліку на підприємстві — це відповідальність керівника. Але безпосереднє ведення, от заповнення списків, інше — це повинна бути посадова особа. Обов’язково штатний працівник, який відповідальний за військовий облік. Звернути на це увагу. Як правило, це буде хтось з відділу кадрів або кадровик.
Трошки згодом буде норма. Якщо на підприємстві менше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних, резервістів — не працівників загалом, а саме цих категорій — то не потрібна окрема посада. І от ці додаткові обов’язки з ведення військового обліку можна покласти на працівника служби персоналу, на кадрового працівника. Якщо його немає — на когось іншого, далі буде сказано, на кого.
До 500 — окрема посада не потрібна. Понад 500 — обов’язково має бути інспектор з військового обліку.
Як звучить норма? Обов’язки з ведення військового обліку покладаються на працівників служби персоналу або служби управління персоналом. Якщо є відділ кадрів або кадровик, окремо інспектор з кадрів або керівник — навіть якщо немає цілого відділу, а є тільки начальник — обов’язки покладаються на нього. Але не примусово. Обов’язково має бути згода. Я написала «доцільно» в слайді, але треба не «доцільно», а обов’язково — письмова згода.
Це може бути заява — «прошу покласти на мене виконання обов’язків особи, відповідальної за ведення військового обліку». В цьому випадку не згода, а саме заява.
А що буде, якщо ніхто не згоден? Якщо немає кадровика, немає кадрової служби — тоді, згідно з п. 8 Порядку №1487, обов’язки покладаються на особу, яка веде облік працівників. У Порядку 1487 не сказано, який саме це облік. Але з досвіду — ТЦК звертає на це увагу. Все ж таки, це має бути працівник відділу кадрів.
На початку дії Порядку 1487 навіть була думка, що головне — аби хтось вів облік. Але ТЦК реально перевіряє, на кого покладені обов’язки.
Отже, якщо є відділ кадрів — кадровик, за його згоди — призначається. Якщо немає — інша особа, яка веде облік працівників. Теж має бути згода.
Дуже часто буває ситуація — немає кадрової служби, немає кадровика. Бухгалтер веде кадровий облік, і він же буде вести військовий облік. Розумію, що дуже багато обов’язків лягає на того самого бухгалтера — і кадровий, і бухгалтерський, і ще й військовий облік. Але ми зараз говоримо саме про вимоги Порядку №1487.
Буває ситуація, коли взагалі нікого немає: ні кадровика, ні кадрової служби. Або, наприклад, є бухгалтер, але він не веде кадровий облік. Тоді директор сам бере на себе ці обов’язки. І, відповідно, саме він стає особою, яка веде військовий облік. Тобто, якщо немає працівників відділу персоналу, а директор веде облік працівників — він і є відповідальним за ведення військового обліку.
Найскладніше питання — коли кадрова служба є, є кадровики або інші працівники, які ведуть облік, але ніхто не хоче брати на себе обов’язки з ведення військового обліку. Така ситуація зараз дуже поширена, навіть серед моїх клієнтів. Люди бояться відповідальності й можливих штрафів, тому просто не погоджуються.
У такому випадку директору нічого не залишається, як взяти облік на себе. Іноді кадровик або бухгалтер фактично веде облік, але офіційно — за наказом — саме директор призначає себе відповідальним. Бо ніхто не хоче ризикувати. Є випадки, коли керівники прямо говорять: «Якщо щось трапиться, підприємство покриє всі витрати — ви тільки ведіть цей облік».
Тобто ситуацій буває багато. Але якщо дійсно ніхто не погоджується офіційно бути відповідальним, а керівник згоден — то чому б ні. Але потрібно дотриматись п. 8 Порядку №1487: у разі відсутності штатної одиниці служби персоналу обов’язки з ведення військового обліку покладаються на особу, яка веде облік працівників.
Якщо кадровика немає, але є інша особа, яка веде кадровий облік, то призначення директора формально виглядає неправомірним. Як вийти з ситуації? Дуже просто. Можливо, ми і перебільшуємо ризики, але краще перестрахуватись.
Якщо у підприємства є кадрова служба або хтось веде кадровий облік, але ніхто не хоче брати на себе військовий облік, директор видає наказ сам на себе і бере на себе ці обов’язки. Але щоб формально виконати вимогу п. 8 Порядку №1487, спочатку в тому ж наказі або іншим наказом директор бере на себе частину обліку працівників. Наприклад, веде графік відпусток — цього вже достатньо, щоб вважати, що він веде облік працівників.
У наказі навіть не обов’язково детально розписувати, яку саме частину він бере на себе. Достатньо, що вказано сам факт: розпочинає виконання обов’язків з ведення кадрового обліку. І тоді — логічно — бере на себе і військовий облік.
Чи потрібно це робити? Один ТЦК не зверне на це уваги, скаже: “Головне — щоб облік вівся”. Інший ТЦК може бути дуже формальним. Тому краще максимально перестрахуватись: щоб у документах було видно, що директор веде хоча б частину кадрового обліку — і вже тоді покладається на нього ведення військового обліку.
І ще один момент. У п. 10 Порядку №1487 прямо передбачено: якщо обов’язки ведення військового обліку покладаються на іншого працівника, має бути встановлена доплата — до 50% посадового окладу. Для державних службовців — у межах економії фонду оплати праці.
Більш детально — на наступному уроці.
Дякую вам за цей урок. Поставте оцінку, якщо вважаєте за потрібне.
5(4)
Оновлений формат навчання! Як дивитись, слухати або читати всі уроки?
5(4)
5(5)
Урок 1. Хто повинен вести військовий облік і що буде, якщо цього не робити?
Тетяна Донець
5(5)
5(3)
Урок 2. Усі обов’язки із ведення військового обліку за 10 хвилин
Тетяна Донець
5(3)
5(2)
Урок 3. Призначення відповідальної особи: що каже закон і чого хоче ТЦК?
Тетяна Донець
5(2)
5(3)
Урок 4. Підвищення кваліфікації відповідальної особи: обов’язкові умови та документи
Тетяна Донець
5(3)
5(1)
Урок 5. Повідомлення про призначення / звільнення / увільнення керівника та відповідальної особи (додаток 1)
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 6. Доплата за виконання обов’язків із ведення військового обліку: коли це (не)обов’язково?
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 7. Військово-облікові документи: електронні та паперові, «старі» та «нові»
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 8. Повідомлення про прийняття / звільнення / зміну облікових даних працівників: вимоги та строки (додаток 4)
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 9. Чотири групи списків персонального військового обліку та відомість оперативного обліку: як правильно вести (додатки 5 і 12)?
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 10. Нюанси заповнення списків персонального військового обліку (додаток 5)
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 11. Накази (розпорядження) про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 12. Роздрукування, підписання, реєстрація та зберігання списків: формуємо справи без порушень
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 13. Розпорядження ТЦК про виклик працівника та вручення повісток
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 14. Порушення працівниками Правил військового обліку: що має контролювати роботодавець?
Тетяна Донець
5(1)
5(1)
Урок 15. Звіряння списків персонального військового обліку з ТЦК: коли слід ініціювати, а коли можна почекати?
Тетяна Донець
5(1)
0(0)
Урок 16. Перевірки стану військового обліку: як все відбувається насправді?
Тетяна Донець
0(0)
0(0)
Урок 17. Підготовка до звіряння чи перевірки: шпаргалки, секрети та поради
Тетяна Донець
0(0)
5(1)
Урок 18. Відповідальність за неналежне ведення військового обліку: на кого накладають штрафи?
Тетяна Донець
5(1)
0(0)
Урок 19. Оскарження штрафу чи сплата штрафу: поради від адвоката
Тетяна Донець
0(0)
0(0)
Урок 20. П’ять найчастіших помилок у військовому обліку: швидкий розбір
Тетяна Донець
0(0)
0(0)
Урок 21. Вручення повісток вдома, на вулиці та на роботі
Тетяна Донець
0(0)
0(0)
Урок 22. Виключені з військового обліку, які раптом стали військовозобов’язаними
Тетяна Донець
0(0)
0(0)
Cторінка після екзамену
0(0)
- Модуль 2. | Бронювання працівників: критерії, документи та роль бухгалтера (Вихід модуля: вересень 2025)
Урок 1. Оновлені правила бронювання з 2025 року: хто має право
Урок 2. Критерії допуску до бронювання: зарплатний критерій та кадрові вимоги
Урок 3. Бронювання і середня зарплата: як правильно розрахувати і підтвердити відповідність критерію
Урок 4. Бронювання сумісників: чи можна і що потрібно врахувати
Урок 5. Підготовка документів на бронювання
Урок 6. Типові помилки при підготовці довідок для бронювання — і як їх уникнути
Урок 7. Роль бухгалтера у процедурі бронювання
Урок 8. Як перевірки ТЦК стосуються бухгалтера: відповідальність за дані по зарплаті та списках
Урок 9. Податкові наслідки для працівника, якого не перебронювали: компенсації, мобілізація і статус