Базис поставки | Коротка характеристика базису | Перехід ризиків і права власності | Обов’язки продавця (постачальника, вантажовідправника) | Обов’язки покупця (вантажоодержувача) |
EXW (Ex Work) Франко завод
Для будь-якого виду транспорту |
Обов’язки постачальника (вантажовідправника) мінімальні, у той час як обов’язки покупця (одержувача) – максимальні. На покупця покладають усі витрати і ризики з транспортування товару прямо від складу / фабрики продавця до місця призначення. Під час морської доставки на умовах EXW відправник тільки завантажує товар до контейнеру, і на цьому його відповідальність за вантаж закінчується. Відповідальність за митне оформлення вантажу для експорту теж лягає на покупця На замітку! Цей базис не застосовують, якщо покупець не здатен здійснити сам чи забезпечити виконання експортних формальностей. Тоді підлягає застосуванню термін FCA |
Продавець узагалі не відповідає за завантаження товару до транспортного засобу, що надає покупець, а також за оформлення вантажу на митниці (митне очищення товару для ввезення), якщо сторони не узгодили іншого. Покупець несе усі збитки й ризики пов’язані з перевезенням товару від підприємства продавця до місця призначення. Ризики настають, коли покупець (вантажоодержувач) приймає товар на фабриці або складі вантажовідправника |
|
|
FCA (Free Carrier) Франко перевізник
Для будь-якого виду транспорту |
Усі експортні формальності та мита повинен здійснити й оплатити продавець. Продавець сплачує фрахт за перевезення товару до вказаного місця призначення. Витрати на доставку та митне оформлення для імпорту залишається на покупцеві. У разі, якщо за організацію перевезення відповідальний покупець, він може домовитися з перевізником про те, щоб останній видав бортовий коносамент, оскільки в деяких ситуаціях він необхідний для акредитивів. Документ обов’язково має містити дані про те, що товар завантажено на судно в конкретній країні і позначку про те, що вантаж отримано для перевезення в цій державі |
Ризики за товар переходять від продавця до покупця після розміщення вантажу в транспорті, що належить перевізнику, або після передачі товару на місце завантаження на транспорт перевізника. Тобто відповідальність знімається з продавця у той момент, коли він передає товар перевізнику, найнятому покупцем. Подальші ризики за транспортування вантажу покупець несе самостійно |
|
|
CPT (Carriage Paid to) Перевезення оплачено до
Для будь-якого виду транспорту |
Продавець доставляє товари за свій рахунок перевізнику або іншій особі, визначеній продавцем. Він сплачує за митне оформлення експорту та несе відповідальність за передання товару перевізнику. Продавець оплачує перевезення і знімає з себе відповідальність за вантаж після його передачі перевізнику. Ризики переходять після отримання товару першим перевізником |
Ризик загибелі чи ушкодження товару, а також будь-якого збільшення утримань, що виникають після передання товару перевізнику, переходить від продавця на покупця, коли товар передано у розпорядження перевізника. При здійсненні перевезення кількома перевізниками в узгодженому напрямку, ризик загибелі чи ушкодження переходить, коли товар передано у розпорядження першого перевізника. Із цього моменту відповідальність за збереження товару несе покупець. Перехід ризиків і права власності необхідно зафіксувати документально. Ці дані вказують у товарно-транспортній накладній разом із датою передачі товару |
|
|
CIP (Carriage and Insurance Paid to) Перевезення і страхування оплачено до
Для будь-якого виду транспорту |
Продавець несе ті ж самі обов’язки, що й згідно терміну СРТ. Разом з тим продавець повинен забезпечити транспортне страхування від ризиків загибелі чи ушкодження товару під час перевезення. Продавець укладає договір страхування чи сплачує страхову премію. Покупець має врахувати, що за СІР продавець мусить забезпечити страхування на мінімальних умовах |
Перехід ризиків від продавця до покупця відбувається в момент передачі товару першому перевізнику. Із цього моменту відповідальність за збереження товару несе покупець. Перехід ризиків і права власності фіксують документально – наводять у товарно-транспортній накладній разом із датою передання товару |
|
|
DAP (Delivered at Place) Доставка в місці
Для будь-якого виду транспорту |
Продавець (вантажовідправник) передає товар одержувачу готовим до розвантаження в кінцевому пункті призначення. Всі транспортні витрати лягають на продавця, у той час як митне оформлення (для імпорту) оплачує покупець |
Продавець несе всі ризики за вантаж до моменту його доставки до місця призначення. Покупець відповідає лише за оформлення імпорту, оплачує товар, приймає вантаж у місці призначення із супровідними документами |
|
|
DDP (Delivered Duty Paid) Доставка зі сплатою мит
Для будь-якого виду транспорту |
Передбачає максимальні зобов’язання продавця. Продавець/вантажовідправник відповідає за виконання всіх умов поставки, у тому числі термінів перевезення, митне очищення під час експорту в країні відправлення, під час імпорту в країні призначення, а також при транзиті, сплату податків та інших зборів, пов’язаних із транспортуванням вантажу |
Продавець/вантажовідправник несе максимальну відповідальність за вантаж. Тобто несе всі ризики псування/втрати вантажу і витрати, пов’язані із ввезенням товару, включаючи сплату податків, стягнень та інших зборів, що стягують під час ввезення товарів. Але до того моменту, коли покупець отримає вантаж у пункті призначення і вивантаження Відповідальність. продавця/вантажовідправника за вантаж і всі ризики закінчується тільки після прибуття вантажу в пункт призначення |
|
|
DPU (Delivered at Place Unloaded) Поставка в місці з розвантаженням
Для будь-якого виду транспорту |
Продавець зобов’язується вивантажити товар у місці призначення / на терміналі після його доставки. Якщо сторони домовилися, що вантажовідправник не зобов’язаний брати на себе ризики і витрати з розвантаження, їм варто використовувати термін DAP. Адже умови DAP передбачають, що продавець організовує доставку і передає товар покупцеві на вантажному транспорті без розвантаження |
Продавець (вантажовідправник) несе ризики за товар до моменту вивантаження у визначеному договором місці. Продавець сплачує всі транспортні витрати (експортні збори, плата за перевезення, розвантаження з транспорту основного перевізника у порту призначення та збори порту призначення) і бере на себе всі ризики до прибуття в пункт призначення |
|
|
DAT (Delivered at Terminal) Доставлено на термінал
Для будь-якого виду транспорту |
Продавець оплачує оформлення експорту/транзиту, спаковує і маркує вантаж, сплачує транспортні витрати до вивантаження товару на терміналі, вивантажує товар, повідомляє про доставку покупця. Натомість покупець зобов’язаний розмитнити товар для імпорту, заплатити за доставлену партію, прийняти, вивантажити товар і здійснити його транспортування з терміналу |
Зобов’язання продавця можна вважати виконаними після вивантаження товару на терміналі. Це може бути термінал морського порту, аеропорту і будь-якого іншого об’єкта, де завантажують, розвантажують і зберігають товари |
|
|
FAS (Free Alongside Ship) Франко вздовж борту судна
Для морського та внутрішнього водного транспорту |
Продавець вважається таким, що виконав свої зобов’язання стосовно поставки, коли товар розміщено вздовж борту судна на причалі чи на ліхтерах в узгодженому пункті розвантаження. Це означає, що з цього моменту покупець повинен нести всі збитки і ризики загибелі чи псування товару. На покупця покладено відповідальність з митного очищення товару для вивозу. Цей базис не підлягає застосуванню, якщо покупець не може забезпечити виконання митних формальностей |
Ризики й обов’язки переходять від продавця до покупця після вивантаження товару у визначені договором місце (пристань, причал, баржа) і терміни |
|
|
FOB (Free On Board) Франко борт
Для морського та внутрішнього водного транспорту |
Продавець не оплачує основне перевезення товару. Продавець вважається таким, що виконав свої зобов’язання стосовно поставки з моменту переходу товару крізь поручні судна в порту відвантаження. Отже, з цього моменту покупець повинен нести всі витрати й ризики загибелі чи ушкодження товару. Цей базис застосовний лише для морських контейнерних перевезень. В разі, коли момент переходу товару крізь поручні судна не має практичного значення, більш доречне використання базису FAS |
Усі витрати і ризики з доставки товару до порту призначення, перевантаження і транспортування на склад, а також митного оформлення, лягають на покупця. Відповідальність за вантаж переходить від продавця до покупця після розміщення вантажу на борту судна. Основне перевезення (морський фрахт) оплачує покупець |
|
|
CFR (Cost and Freight) Вартість і фрахт
Для морського та внутрішнього водного транспорту |
За умовами CFR на продавця лягає відповідальність з очищення товару від стягнень для його вивозу. Цей базис можна застосовувати лише для перевезень товару морським чи внутрішнім водяним транспортом. У разі, коли момент переходу товару крізь поручні судна не має практичного значення, наприклад, під час перевезення на умовах ролл-он чи ролл-офф*, або за перевезень у контейнерах, більш доречно використовувати термін СРТ |
Відповідальність продавця за вантаж завершується у той момент, коли товар розміщується на борту зафрахтованого судна. Ризики і витрати переходять до покупця не одночасно, а на різних етапах доставки. Вантажовідправник й одержувач товару розподіляють витрати на митне оформлення, а також визначають ризики, які несе кожна зі сторін. Так продавець зобов’язанний сплатити витрати та фрахт, необхідні для поставки товару в зазначенний порт, однак ризик втрати чи ушкодження товару, а також ризик будь-якого збільшення витрат, що виникають після переходу товаром борту судна, переходить з продавця на покупця в момент переходу товару крізь поручні судна у порту відвантаження |
|
|
CIF (Cost Insurance and Freight) Вартість, страхування і фрахт
Для морського та внутрішнього водного транспорту |
Умови CIF майже ідентичні зобов’язаннями за CFR. Продавець несе ті ж самі обов’язки, що й згідно умов CFR. Єдина відмінність – обов’язкове страхування вантажу, яке оформлює й оплачує продавець. Причому згідно умов CIF від продавця потрібне лише забезпечення страхування на мінімальних умовах. У разі, коли момент переходу товару крізь поручні судна не має практичного значення, наприклад, під час перевезення на умовах ролл-он чи ролл-офф*, або під час перевезень у контейнерах більш доречно використовувати базис CIP |
Відповідальність продавця за вантаж завершується у той момент, коли товар розміщується на борту зафрахтованого судна |
|
|
* Транспортування за принципом «ролл-он-ролл» (RORO/RO-RO) – це метод перевезення стосується глибоководних суден, призначених для перевезення великогабаритних вантажів (можливо до 10 тонн на квадратний метр), транспортних засобів будь-якого розміру і тоннажу на колісній базі (легкових, вантажних автомобілів, автобусів, причепів або навіть промислових транспортних засобів). Цей спосіб доставки передбачає завантаження автомобіля безпосередньо на судно, яке призначене для безпечного транспортування і захисту від вітру та води |
Інкотермс (Incoterms): ключові правила міжнародної торгівлі (постачання)
Що є на цій сторінці?