Зарплатний критерій «критичності» 20 тис. грн: як рахувати середню зарплату?
Розмір середньої зарплати на підприємстві 20 000 грн – це один з критеріїв отримання ним статусу «критичності» для бронювання згідно з Постановою № 76. Однак постало чимало запитань щодо алгоритму визначення такої середньої зарплати за останній квартал. Адже Порядок № 76 не містить правил розрахунку цього показника.
І, зрештою, Мінекономіки надало у листі від 11.12.2024 № 2704-25/89101-01 своє роз’яснення з цього питання. Зокрема, відомство рекомендує здійснювати розрахунок середньої заробітної плати відповідно до даних Податкового розрахунку шляхом ділення суми рядків 1.1 «сума нарахованої заробітної плати», 1.3 «сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платників податків», 1.4 «сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України» на рядок 105 «Кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату».
Якщо «критичність» підтверджується у грудні, визначальними є дані 3 кварталу. У разі ж її підтвердження вже у січні до уваги беруть 4 квартал. Отже, беремо ці дані за потрібний квартал і отримуємо середню зарплату на підприємстві.
Такий розрахунок дає Мінекономіки змогу контролювати в оперативному режимі дотримання підприємствами критерію. Але є деякі нюанси. Про них розповімо далі.
По-перше, до р. 105 включаються працівники за договорами ЦПХ і вагітні працівниці. Але винагорода за вищезазначеними договорами та лікарняні по вагітності та пологах не належать до суми заробітку. Відповідно, це знижує середню зарплату загалом на підприємстві. По-друге, працівники за основним місцем роботи чи за сумісництвом також включаються до р. 105. При цьому не важливо, на яку ставку вони працюють – 0,25 чи 0,5. Вони все одно враховуватимуться як одиниця, і середня зарплата на підприємстві буде знижена. По-третє, працівники без зарплати, наприклад ті, які працюють повний місяць у відпустці без її збереження, мобілізовані, не включаються до р. 105. Відповідно, вони не знижуватимуть середню зарплату по підприємству.
Отже, принаймні, тепер відомо, як Мінекономіки буде перевіряти дотримання зарплатного критерію «критичності».
Детальні роз’яснення від наших експертів з цього питання Ви отримаєте 17 грудня на онлайн-форумі «Нове в податку на прибуток 2024/2025 & Зарплатні виклики грудня, середня для бронювання».
Нові карткові ліміти та жорсткий фінмоніторинг банків з 1 січня 2025 року
10 грудня найбільші банки України підписали меморандум про прозорість банківських послуг.
Банки домовилися застосовувати обмеження на вихідні перекази з картки на картку та на перекази за реквізитами IBAN за відсутності підтвердження доходів, а саме:
-
клієнтам високого рівня ризику встановлювати ліміт в сумі до 50 тис. грн на місяць,
-
клієнтам середнього та низького рівня ризику:
-
з 1 лютого 2025 року – в сумі до 150 тис. грн на місяць,
-
з 1 червня 2025 року – в сумі до 100 тис. грн на місяць.
-
НБУ розповів у своєму роз’ясненні, як відбуватиметься моніторинг платіжних операцій. На етапі відкриття рахунку фізичній особі чи ФОПу, новому клієнтові надаватиметься одна з трьох категорій ризику (низький, середній та високий). Якщо ризик низький та середній, то банк вживає спрощені заходи перевірки: без обов’язкового підтвердження доходів. До цієї категорії повинні потрапляти клієнти, які під час первинного анкетування заявляють про місячний дохід до 150 тис. грн.
Якщо ж клієнт має високий ступінь ризику, то банк проводить моніторинг платіжних операцій і просить надати документальне підтвердження своїх доходів. За умови відсутності документально підтверджених доходів, тобто без надання банку довідок, декларацій, фінансисти вводять свої власні обмеження на будь-які грошові перерахування (виняток зроблять для волонтерів, власників зарплатних карток).
Крім того, банки – підписанти меморандуму – запроваджують заборону на відкриття клієнтам без офіційно підтверджених доходів понад 3 поточних рахунків в одній валюті.
Планують також створення централізованого реєстру сумнівних клієнтів – дропів. Станом натепер меморандум підписали Ощадбанк, ОТП Банк, ПриватБанк, Правекс Банк, ПУМБ, Райффайзен Банк, Монобанк і Таскомбанк.
Запрошуємо тих, кого стосуються зміни лімітів на перекази та посилений фінмоніторинг з 2025 року, приєднатися до онлайн-конференції «ВЗ 5%, ПДФО та ЄСВ: практика утримання й натуральний коефіцієнт & Проблемне бронювання в "Дії"».
«Обнулення» індексації з 2025 року: січень – «базовий» для всіх
Держстат опублікував індекс інфляції за листопад 2024 року. Вона дорівнює 101,9%. Але на індексацію зарплати цей показник вже ніяк не вплине. Тому, що індексація грудня вже давно відома. У грудні потрібно нараховувати індексацію. Але зверніть увагу, що для деяких базових місяців у грудні змінюється коефіцієнт індексації, а для інших – право на індексацію зарплати виникає вперше в цьому році. Зарплату слід індексувати залежно від місяців, а саме для:
-
грудня 2023 року – 8,4;
-
січня 2024 – 7,8;
-
лютого – 7,5;
-
березня – 7,0;
-
квітня – 6,8.
-
травня – 4,4 (як і в листопаді).
Право на індексацію зарплати в грудні вперше виникає для таких базових місяців як червень, липень та серпень.
Але збереження раніше визначеної суми індексації на 2025 рік не передбачено. Індекс споживчих цін (далі – ІСЦ) у січні 2025 року дорівнює 1 або 100%. Обчислення ІСЦ для проведення індексації починається з лютого 2025 року. Мінсоцполітики у своєму листі пояснює, що:
-
січень 2025 року стає «базовим»;
-
маємо обнулення індексації зарплати з січня 2025 року та будемо наново розраховувати коефіцієнти індексації.
Оскільки, з січня 2025 року відбувається обнулення індексації, рекомендуємо перевірити, чи нараховували ви індексацію своїм працівникам в 2024 році та чи правильно визначили її суму.
Адже помилки в індексації зарплати можуть загрожувати такими штрафами:
-
за ненарахування індексації буде штраф у розмірі двох мінзарплат за кожного працівника, стосовно якого скоєне порушення. Нині і розмір штрафу – по 16 тис. грн;
-
посадовим особам – адмінштраф.
Щоб дізнатися правильну суму індексації, скористайтеся нашим калькулятором індексації зарплати!
Джерело: Лист Мінсоцполітики від 10.12.2024 №105/0/214-24.
ФОП платитимуть військовий збір з 2025 року та інші зміни у податках
Неузгодженості Закону про підвищення податків депутати відкоригували іншим Законом № 4313 «Про зміни до Податкового кодексу для стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні». Голова Верховної Ради вже підписав цей Закон і він очікує на підпис Президента.
Які ж недоліки Закону № 4015 виправлені та які зміни внесуть до ПКУ щодо оподаткування військовим збором? Наведемо їх далі:
-
скасування оподаткування заднім числом (з 1 жовтня);
-
запровадження військового збору для платників єдиного податку з 1 січня 2025 року;
-
застосування ставки 1,5% (крім операцій з майном, здійснених у грудні 2024 року) для доходів за результатами річного декларування за 2024 рік;
-
надання пільг з ВЗ для ФОПів на тимчасово окупованих територіях, ФОПів військовослужбовців, ФОПів на лікарняних та у відпустці за аналогією з єдиним податком;
-
скасування ВЗ для е-резидентів;
-
можливість зарахування сплаченого ФОПами ВЗ у рахунок мінімального податкового зобов’язання та інші уточнюючі положення.
Важливо, що ці зміни будуть застосовуватися з дня набрання чинності Законом про підвищення податків, тобто з 1 грудня 2024 року.
Тим часом податківці інформують про вже відкриті «Рахунки для сплати платежів», зокрема:
-
військовий збір, що підлягає сплаті платниками, зазначеними у пп. 4 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу (код класифікації доходів бюджету 11011600);
-
військовий збір, що підлягає сплаті фізичними особами – підприємцями, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (код класифікації доходів бюджету 11011700);
-
військовий збір, що підлягає сплаті юридичними особами, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ІІІ група) (код класифікації доходів бюджету 11011800).
Нагадаємо, що після завершення війни проти росії військовий збір не скасовуватимуть. Але, коли настане край цій війні та скасують воєнний стан, відбудуться автоматичне скасування підвищення ВЗ у розмірі 5% та повернення ставки податку до значення в 1,5%.
Пенсійна система зазнає змін з 1 січня 2026 року
Мінсоцполітики оприлюднило законопроєкт про пенсійну реформу. Одна з його складових – запровадження з 1 січня 2026 року обов’язкового накопичувального рівня пенсійної системи. Як це працюватиме?
Законопроєкт передбачає, що:
-
для кожного працюючого українця відкриють персональний рахунок, який щомісяця поповнюватимуть роботодавці та держава;
-
виплати залежатимуть від того, скільки людина накопичила;
-
кошти з накопичувального фонду інвестуватимуть, щоб захистити їх від інфляції та примножити;
-
кошти залишатимуться у власності громадянина, їх можна буде передати у спадок;
-
кожен обиратиме самостійно, як отримувати свої накопичені внески: у вигляді довічної пенсії або ж пенсії на певний строк.
Перший варіант передбачає, що виплати здійснюватимуться до самої смерті людини.
Другий варіант: особа сама встановить період, протягом якого хоче отримувати пенсію, утім, якщо пенсіонер переживе встановлений період, то виплати припиняться.
У разі довічної пенсії право на передання у спадок накопичених внесків зберігатиметься лише впродовж 10 років, а в разі пенсії на певний строк таке право зберігатиметься протягом усього періоду виплат.
Водночас доступ до накопичувальних внесків відкриється лише після виходу на пенсію, тобто у 60 років за наявності 35 років трудового стажу.
ДПС підготувала нові е-формати форм заяв № 1‑ОПП, № 17‑ОПП та № 20‑ОПП
Платники податків мають змогу подавати заяви за формами № 1-ОПП, № 17-ОПП та № 20-ОПП в електронній формі через «Єдине вікно подання електронної звітності» або розділ «Введення звітності» в «Електронному кабінеті».
Вже зараз платники податків можуть подати:
-
заяву за ф. № 1-ОПП з позначкою «Зміна відповідальних осіб: керівника», «Зміна відповідальних осіб: особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» – за ідентифікатором J1312107;
-
заяву за ф. № 17-ОПП – за ідентифікатором J(F)1312204;
-
заяву за ф. №20-ОПП – за ідентифікатором J(F)1312006.
З електронними формами заяв за ф. № 1-ОПП, № 17-ОПП та № 20-ОПП платники податків можуть ознайомитися на офіційному вебпорталі ДПС у рубриці Електронна звітність > Платникам податків про електронну звітність > Інформаційно-аналітичне забезпечення > Реєстр електронних форм податкових документів.
Для переходу на ЄП з 1 січня 2025 року подайте заяву до 16 грудня включно
Суб’єкт господарювання може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до ДПС не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Останнім днем для такого переходу з 1 січня 2025 року буде 16 грудня 2024 року.
Нагадаємо, що заява подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено ПКУ, в один із таких способів:
-
особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
-
надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
-
засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги»;
-
державному реєстратору під час державної реєстрації створення юридичної особи або державної реєстрації фізичної особи – підприємця.
До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених главою 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу XIV ПКУ.
Якщо у бухгалтерів є запитання з бухгалтерського обліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.