Рада підтримала у першому читанні законопроєкт про підвищення податків
З другої спроби ВР все ж таки вистачило голосів підтримати у першому читанні законопроєкт № 11416-д. Загалом до жовтня його не приймуть, а отже, впровадження цього нормативного документа буде «заднім числом» з 01 жовтня. Саме таку дату зазначено в прикінцевих положеннях законопроєкту № 11416-д.
Він передбачає підвищення діючих та фактичне впровадження для окремих категорій бізнесу нових податків, а саме:
-
підвищення військового збору з фізичних осіб (заробітних плат та інших доходів) з 1,5% до 5%;
-
запровадження військового збору для ФОП 1-ї, 2-ї груп та 4-ої груп у розмірі 10% від МЗП;
-
встановлення ВЗ у розмірі 1% від доходу для ФОПів та юросіб ІІІ групи ЄП;
-
впровадження авансових внесків з податку на прибуток для АЗС;
-
збільшення ставки податку на прибуток до 25% для фінансових установ та до 50% для банківських установ;
-
запровадження щомісячної звітності з ПДФО, ЄСВ та ВЗ з 1 січня 2025 року.
Для цього Мінфін затвердить нову форму звіту та порядок його складання, а податкова забезпечить шаблон цього звіту, щоб подавати його в електронній формі. Отже, на початку 2025 року до 10 лютого (включно) потрібно буде подати звіт за IV квартал 2024 року, а до 20 лютого (включно) – звіт за січень 2025 року. Строки сплати ВЗ для податкових агентів не зміняться.
Стосовно юридичних осіб на єдиному податку 3 групи: для них все ж таки встановлено 1% ВЗ від доходу. За себе вперше вони сплачуватимуть ВЗ за підсумками звітування за IV квартал 2024 року, а саме: не пізніше 19 лютого 2025 року.
Окремого звіту для ВЗ для ФОП і юросіб на ЄП не буде, ця інформація міститиметься в декларації з ЄП. Мінфін ще має оновити форму декларації для звітування. Ну і, звісно ж, доведеться ввести в бухгалтерські програми нову ставку ВЗ.
Нагадаю, що для того, щоб законопроєкт став законом, його спочатку ухвалює ВР, потім підписує президент – і лише після цього закон набирає чинності. Тож будемо слідкувати далі. Адже, ще може все змінитися. Ось, наприклад, перший заступник голови комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк у своєму тг-каналі повідомив, що він особисто буде вносити та відстоювати одну важливу зміну: зменшення військового збору з 5% до 3%.
Докладніше про податкові реалії з 1 жовтня, підвищення податків, індексацію зарплати, а також про підготовку штатного розпису та графіки відпусток на 2025 рік будемо говорити на безкоштовному онлайн-інтенсиві 23 вересня «Податкові виклики з 1 жовтня. Зарплата, індексація та утримання & Штатний розпис, графік відпусток та військовий облік: закриваємо 2024 рік та готуємося до 2025-го». Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
Законопроєкт про Держбюджет України на 2025 рік зареєстрували у ВРУ
Проєкт закону про Держбюджет-2025 № 12000 від 14.09.2024 зареєстровано у Раді. У цьому бюджеті «заморозили» майже всі соціальні стандарти та показники на рівні 2024 року, а саме:
-
мінімальна зарплата – 8000 грн;
-
прожитковий мінімум – 2920 грн.
Але це рішення можуть переглянути. Тобто, Уряд вирішив не індексувати прожитковий мінімум і мінімальну зарплату у 2025 році. Це, звісно, призводить до суспільного занепокоєння, оскільки очікувана інфляція на рівні 18,3% значно вплине на доходи громадян.
Але у прикінцевих положеннях законопроєкту № 12000 Кабмін передбачив можливість розгляду питання підвищення розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, а саме:
-
у разі позитивної динаміки економічного та соціального розвитку України за підсумками виконання Держбюджету у першому півріччі 2025 року та з урахуванням можливостей ресурсної частини держбюджету.
Допомога ветеранам війни – фінансування програм підтримки збережено на рівні поточного року з урахуванням розподілу інвестиційних проектів. Кошти для ВПО, особам з інвалідністю, пільги та субсидії, трансферти Пенсійному фонду на виплату пенсій врахують у повному обсязі. Окрім того, у 2025 році будуть індексовані пенсії (з 1 березня 2025 року).
Подив викликає ще й такий факт: у бюджеті на наступний рік не закладено ідею про кешбек. Програма «Підтримка внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги», на яку в цьому році запланували 3 млрд грн, просто зникла.
Індекс індексації з 1 січня 2025 року знову обнулиться
Ще одну неочікувану зміну передбачено у проєкті Закону «Про Держбюджет 2025» – це обнулення поточної індексації, яка накопичилася у 2024 році.
У статті 35 зазначено наступне: «Установити, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з січня 2025 року, який приймається за 1 або 100 відсотків. Сума індексації, яка склалася у грудні 2024 року, у січні 2025 року не нараховується».
Це означає, що в 2025 році забуваємо про базові місяці, які були в працівників у 2024-му, а також суми індексації, що склалися у грудні 2024 року. Знову, як і в 2024, в 2025 році все починаємо з початку. Якщо роботодавець у січні 2025 року не підвищить оклади (тарифні ставки, відрядні розцінки), то для його працівників базовим стане грудень 2024-го. І право на індексацію у таких працівників може виникнути тільки в березні 2025 року, коли величина індексу споживчих цін перевищить поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103%. Якщо ж у січні 2025 року відбудеться підвищення окладів / ставок / розцінок, то січень 2025 року стане базовим для працівників, і право на індексацію у них найраніше може виникнути в квітні 2025 року.
Якщо у вас, шановні бухгалтери, постають запитання щодо бухгалтерського обліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь (від 15 хвилин до 24 годин).
З 2025 року ФОПи повинні будуть сплачувати ЄСВ: пільгу скасують
У Держбюджеті на 2025 рік підвищили розмір максимальної бази зарплати для нарахування ЄСВ з 15 до 20 мінімальних зарплат та призупинили дію воєнної ЄСВ-пільги для ФОПів. Це передбачено статтею 40 законопроєкту.
Тобто, наступного року внесок нараховуватиметься із зарплат до 160 тисяч грн, нині – до 120 тис. грн. Максимальна сума ЄСВ становитиме 35 200 грн (нині – 26 400 грн).
Крім того, внесок за новими правилами сплачуватимуть як роботодавці, так і ФОПи за себе.
Отже, очікується відновлення сплати єдиного соціального внеску фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування, особам, які провадять незалежну професійну діяльність, та членам фермерського господарства.
Розмір мінімальної ставки ЄСВ становить 22% від мінімальної зарплати. Наступного року мінімальна зарплата не зміниться й становитиме 8000 гривень. Місячний платіж для ФОПів становитиме 1760 грн за місяць. За рік потрібно буде заплатити 21 120 гривень.
Нагадаємо, що вперше послаблення щодо сплати ЄСВ було введено під час пандемії COVID-19, а пізніше продовжено після початку повномасштабної війни. Підприємці отримали право добровільно не нараховувати та не сплачувати ЄСВ з 1 березня 2022 року до кінця воєнного стану та протягом 12 місяців після його завершення.
За статистикою, більшість ФОПів скористалися цією можливістю, звільнивши себе від сплати навіть мінімального ЄСВ. У 2025 році повернення довоєнних правил оподаткування знову покладе на них цей обов’язок.
Ці зміни спрямовано на забезпечення індексації пенсій в Україні у 2025 році, яку планують провести з 1 березня. Але максимальний розмір пенсій залишиться без змін, оскільки соцстандарти не планують переглядати в наступному році.
Детально про те, який вплив на бізнес матиме державний бюджет на 2025 рік, а також нові орієнтири мінімальної заробітної плати, нововведення в ЄСВ для ФОП і зміни в індексації зарплат говоритимемо на онлайн-конференції 25 вересня «Держбюджет-2025, ЄСВ для ФОП, підвищення податків, розрахунки платіжними картками без/з (П)РРО: опрацьовуємо зміни, уникаємо штрафів». Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
Укрпошта розсилає повістки щодо виклику військовозобов’язаних до ТЦК
Укрпошта вже розіслала близько 6 тисяч повісток щодо виклику військовозобов’язаних до ТЦК. Повістки згенеровані Реєстром військовозобов’язаних і підписані електронними підписами начальників ТЦК ЗСУ, про що свідчить спеціальний QR-код. Вони були роздруковані Укрпоштою і тепер надсилаються за домашніми адресами військовозобов’язаних рекомендованими поштовими відправленнями.
У вівторок, 17 вересня, вперше відбувся централізований обмін повістками в електронному вигляді – з усіх ТЦК повістки, підписані електронними підписами їх начальників, автоматично надійшли до серверів Укрпошти.
На явку до ТЦК надано 14 днів.
Нагадаємо, що така повістка вважається врученою у разі:
-
отримання поштового відправлення особою;
-
відмови отримати поштове відправлення;
-
відсутності особи за адресою місця проживання, повідомленою цією особою ТЦК під час уточнення своїх облікових даних;
-
відсутності особи за адресою задекларованого / зареєстрованого місця проживання, якщо ця особа не повідомила ТЦК іншої адреси місця проживання.
У разі неявки за повісткою передбачено адміністративну відповідальність, при цьому порушників до ТЦК примусово доставлятиме поліція на підставі звернень відповідних ТЦК в порядку, визначеному статтями 259, 261 та 262 КУпАП.
У випадку неможливості доставити порушників до ТЦК через суд їх позбавлятимуть права керування транспортними засобами до виконання або відкликання вимог територіальних центрів комплектування Збройних Сил України.
Перевірити чинність повісток, сформованих за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів та вручених через Укрпошту, можна шляхом зчитування QR-коду за допомогою смартфона із застосунком «Резерв+».
З 18 вересня запрацював єДозвіл: для бізнесу стане доступна перша послуга
Розпочала роботу Єдина державна електронна система дозвільних документів (єДозвіл). Вже з 18 вересня підприємцям доступна перша електронна послуга (на порталі Дія) з реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Ця послуга є частиною комплексної послуги е-Підприємець. Раніше декларація реєструвалася територіальним центром Держпраці за п’ять днів. Відтепер бізнес зможе подати декларацію зручно та швидко в один клік, а система єДозвіл автоматично перевірить та зареєструє її. Система прослідкує за повнотою інформації та вкаже, якщо якесь із полів не заповнено. За умови заповнення всіх полів повернень не буде взагалі. Тобто, якщо вдалося надіслати декларацію через Дію, тоді система її автоматично прийме.
Функціонал єДозволу буде розширено, тож підприємці зможуть отримати й висновок, який дає право продовжити граничний строк розрахунків за операціями з експорту та імпорту. Дотепер висновок видавався в паперовій формі. Незабаром подання документів потребуватиме до години часу замість кількох днів. Ця послуга запрацює у жовтні й теж буде доступною в Дії.
Після переведення процесу подання в онлайн бізнес матиме змогу превентивно усувати недоліки заявок. Алгоритм програми зазначатиме, які поля заповнені некоректно. Якщо доданий до заявки документ не відповідає вимогам, підприємці оперативно отримуватимуть через Дію коментарі фахівців Мінекономіки. Це дасть змогу швидко усунути недоліки та уникнути потреби у поданні заяви повторно.
У планах Мінекономіки – повна цифровізація дозволів та ліцензій.
Рішення про запуск єДозволу Уряд ухвалив на засіданні 5 липня 2024 року. Завдяки цій системі підприємці зможуть швидко подавати заяви та отримувати дозвільні документи, сплачувати за адміністративні послуги, уточнювати інформацію про підприємство тощо.
Держстат оприлюднив перелік форм державних статистичних спостережень на 2025 рік
У розділі «Для респондентів» на сайті Держстату оприлюднено Альбом та Загальний табель (перелік) форм державних статистичних спостережень на 2025 рік. А ще для зручності респондентів Держстат підготував відеоінструкції щодо заповнення форм державної статистичної звітності.
На сайті Держстату у розділі «Для респондентів» оприлюднено на 2025 рік:
-
Проєкт Альбому форм державних статистичних спостережень на 2025 рік;
-
Проєкт загального табеля (перелік) форм державних статистичних спостережень на 2025 рік.
Форми звітності державних органів (за винятком органів державної статистики), органів місцевого самоврядування та інших юридичних осіб, які провадять діяльність зі збирання та використання адміністративних даних, не включені до табеля.
Перелік форм організовано відповідно до плану. Для кожної форми згідно з наказом про її затвердження зазначаються найменування, індекс, періодичність, інформація про подавачів і встановлені строки подання.
Також у рубриці Перелік форм статистичної та фінансової звітності, які можна подавати у вигляді електронного звіту, представлено повний перелік форм, які можна подавати органам державної статистики із застосуванням відповідного програмного забезпечення.