Підвищення податків стає все ближче
На цьому тижні податковий Комітет ВРУ рекомендував прийняти за основу доопрацьований законопроєкт № 11416-д про внесення змін до ПКУ щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану.
Доопрацьованим законопроєктом передбачається:
-
підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%;
-
встановлення військового збору в розмірі 1% від доходу для платників єдиного податку ІІІ групи;
-
встановлення військового збору для ФОП – платників єдиного податку І, ІІ та IV групи на рівні 10% мінімальної ЗП;
-
визначено, що встановлені особливості оподаткування військовим збором діятимуть до 31 грудня року, у якому буде припинено воєнний стан;
-
встановлення ставки податку на прибуток підприємств для небанківських фінансових установ (крім страховиків) на рівні 25%;
-
вдосконалення запропонованої моделі визначення розміру авансових внесків у цілях оподаткування прибутку підприємств, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним;
-
щомісячне подання звітності про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
А ще передбачається розробка окремого законопроєкту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування надходжень від військового збору до спецфонду Держбюджету з метою їх цільового спрямування на потреби безпеки і оборони.
На думку Федерації роботодавців підвищення навантаження на фонд оплати праці (шляхом підвищення ставки військового збору на заробітні плати з 1,5% до 5%) обов’язково призведе до збільшення податкового навантаження на легальних суб’єктів господарювання (як державної, так і приватної форми власності), і як наслідок, до ще більшої тінізації заробітних плат у приватному секторі.
Тому Федерація роботодавців України пропонуємо розглянути можливість відмови чи хоча б часткової відмови від намірів такого підвищення навантаження на фонд оплати праці. Натомість просить розглянути можливість тимчасово на період воєнного стану передбачити у ПКУ, що база оподаткування ПДФО та військовим збором заробітної плати при повній зайнятості не може бути нижче 10 тис. грн.
Верховна Рада розгляне Законопроєкт № 11416 вже найближчими днями. І ми разом з вами будемо слідкувати за змінами і детально розбирати всі наслідки підвищення податків для юридичних осіб і підприємців. Запрошуємо 2 вересня на безкоштовну онлайн-конференцію «Підвищення податків з 1 жовтня & Помилки в собівартості, індексації і зарплаті. Які ризики (не)потрапити у «чорні» і «білі» списки платників», на якій розберемо:
- всі питання підвищення податків;
- як не потрапити у «чорні», а потрапити у «білі» списки платників;
- як виправляти помилки в обліку собівартості, нарахуванні індексації і середньої зарплати.
Щомісячний зарплатний Об’єднаний звіт для економічного бронювання
Як ми вже зазначали раніше, Урядовим законопроєктом № 11416 щодо підвищення податків передбачено, що платники податків, у тому числі податкові агенти, платники єдиного внеску, зобов’язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені ПКУ для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
У разі прийняття цього законопроєкту, звіт з ЄСВ, ПДФО та ВЗ будемо знову подавати щомісяця протягом 20 днів після закінчення звітного місяця. Але це буде з січня 2025 року.
Для чого ж потрібен перехід на щомісячну зарплатну звітність?
Насправді Мінекономіки працює над економічним бронюванням, де одним з критеріїв, можливо, буде рівень заробітних плат. За сьогоднішньою інформацією, щоб претендувати на економічне бронювання, людина має офіційно отримувати щонайменше 34 500 – 35 000 грн на місяць.
Наразі напрацьовується декілька варіантів економічного бронювання.
-
Перший варіант – окрема процедура, яка дозволить військовозобов'язаним отримати бронювання лише на підставі рівня зарплати. Цим механізмом, може скористатися бізнес, який не підпадає під критерій критичного підприємства.
-
Другий варіант – критерій заробітної плати додадуть до вже чинної постанови Кабміну № 76, за якою бронюються співробітники критичних для економіки підприємств. Наразі, щоб підприємство визнали «критичним», воно має відповідати певним критеріям.
Нові обмеження для карткових розрахунків і критерії для волонтерів
З 1 жовтня 2024 року НБУ постановою від 27 серпня 2024 року № 102 тимчасово на пів року встановлює ліміт у 150 000 грн на місяць для переказів фізичних осіб «з карти на карту» (також відомих як P2P).
Встановлені обмеження стосуються всіх рахунків клієнта, відкритих в одному банку, при переведенні ним платежів на картки інших фізичних осіб. Обмеження діють лише щодо суми. Обмежень за кількістю трансакцій, що обговорювалось раніше, немає.
Ліміт діятиме лише на вихідні перекази за всіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб.
Обмеження не застосовується:
-
при переведенні коштів між своїми рахунками в одному банку;
-
для волонтерів (клієнт має відповідати 2 із 5 ознак здійснення волонтерської діяльності);
-
для клієнтів, які мають підтвердження легальності коштів понад суму щомісячного ліміту.
Не має також обмежень для переказу коштів на реквізити IBAN та між юридичними особами.
Обмеження є тимчасовими – уводяться на строк 6 місяців. За цей час проблема має отримати комплексне врегулювання, включаючи посилення санкцій для порушників платіжного законодавства, створення реєстру «дропів», посилення регуляторних повноважень НБУ тощо.
Постановою передбачено низку критеріїв до волонтерської діяльності, у разі відповідності яким ліміти не будуть застосовуватися:
-
фізична особа-користувач офіційно зареєстрована як волонтер;
-
проведення волонтерських зборів є типовою діяльністю за рахунками фізичної особи-користувача в надавачі платіжних послуг;
-
фізична особа-користувач подала листа від державного органу / військової частини / благодійного фонду щодо співпраці в межах організації збору коштів;
-
фізична особа-користувач надала інформацію щодо запланованих суми та строків збору коштів із зазначенням мети такого збору та подальшого використання зібраних коштів;
-
інформація з відкритих джерел, соціальних мереж та мережі Інтернет шляхом зіставлення з іншою наявною в надавача платіжних послуг інформацією підтверджує здійснення фізичною особою-користувачем волонтерської діяльності та мету зборів, що проводяться в межах волонтерської діяльності.
Детально розберемо умови дії обмежень карткових переказів 3 вересня на онлайн-конференції «Зарплатно-кадрові пастки. Відрядження, підзвітні. Ліміти на перекази і відомості про закордонні рахунки». Також розберемо правила виправлення зарплатно-кадрових помилок в оформленні трудових відносин з підприємцями та умови оформлення відряджень, розрахунок і податковий контроль підзвітних коштів. Реєструйтесь безкоштовно за посиланням.
Оновлено порядок ведення касових операцій у національній валюті від НБУ
Національний банк України оновив порядок ведення касових операцій у національній валюті. Оновлений Порядок виключає можливість отримання готівки суб’єктами господарювання за розрахунками з громадянами, які здійснюються шляхом переказу коштів без відкриття рахунку. Тобто кошти, відправлені за допомогою такого переказу, спочатку повинні зараховуватися на поточний чи платіжний рахунок суб’єкта господарювання, лише після цього вони можуть бути видані з цих рахунків готівкою.
Така норма сприятиме підвищенню прозорості платіжних операцій, мінімізації використання платіжної інфраструктури у протиправній діяльності та ухиляння від оподаткування під час здійснення операцій купівлі-продажу товарів.
Для громадян жодних змін не відбулося, вони можуть розраховуватися за надані суб’єктами господарювання послуги та придбані в них товари як у безготівковій формі, так і готівкою, зокрема під час переказу коштів без відкриття рахунку.
Крім того, Національний банк:
-
уточнив термін «небанківський надавач платіжних послуг», виключивши з нього надавачів нефінансових платіжних послуг як таких, що не здійснюють операції, визначені порядком ведення касових операцій у національній валюті в Україні;
-
змінив порядок здавання готівки комерційними агентами банків, небанківськими надавачами платіжних послуг та їхніми комерційними агентами;
-
зобов’язав суб’єктів господарювання задля мінімізації ризиків щодо схоронності коштів обов’язково враховувати рівень небезпеки під час самостійного перевезення та здавання ними готівкової виручки (готівки) до банку;
-
встановив вимогу до банків та підприємств, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, визначити в договорах з клієнтами – суб’єктами господарювання спосіб здавання ними готівки та суми готівки, в разі перевищення яких інкасація коштів буде обов’язковою;
-
надав можливість суб’єктам господарювання використовувати під час розрахунків готівкові кошти, отримані ними з платіжних рахунків, відкритих у небанківських надавачів платіжних послуг;
-
доручив суб’єктам господарювання під час надання послуги «готівка на касі» видавати держателю платіжної картки лише придатні до обігу платіжні банкноти та монети, що не викликають сумніву в їх справжності та платіжності. При цьому, зношені банкноти не повинні потрапляти до клієнтів, а мають вилучатися та здаватися разом із готівковою виручкою до обслуговуючих банків;
-
виключив поширення обмежень на готівкові розрахунки на використання БЕБ готівкових коштів з фонду витрат для здійснення оперативно-технічних та оперативно-розшукових заходів, слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, створеного відповідно до Закону України «Про Бюро економічної безпеки України».
У надавачів платіжних послуг, їхніх комерційних агентів та підприємств, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, є шість місяців перехідного періоду з дня набрання чинності цією постановою для перегляду, актуалізації, переукладання та укладання договорів з клієнтами відповідно до нових вимог регулятора.
Якщо у бухгалтерів є запитання з бухгалтерського обліку та оподаткування, а також заповнення звітності або визначення показників для бронювання звертайтесь на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Нове повідомлення до ДПС про прийняття і про звільнення
24.08.2024 набрала чинності Постанова КМУ № 967, якою внесено зміни до Постанови КМУ № 413 щодо повідомлення ДПС про прийняття на роботу.
Зміни зумовлені прийняттям Закону № 3680, яким врегульоване поняття домашні працівники. Відповідні зміни внесено до КЗпП. У такий спосіб на узаконення трудових відносних отримали право няні, хатні робітниці тощо.
Суттєвих змін немає. Просто серед осіб, щодо яких складають повідомлення, визначено й домашніх працівників. А саме, у графі 5 проставляється відповідна категорія:
1 – наймані працівники за основним місцем роботи;
2 – працівники за сумісництвом;
3 – гіг-спеціалісти за гіг-контрактом;
4 – особи на підставі цивільно-правових договорів;
5 – домашні працівники.
Крім того, з’явилось нове повідомлення – про звільнення!
Подавати його треба тільки при звільненні домашнього працівника. Отже, більшість роботодавців це «покращення» не стосується.
Постанову № 967 опубліковано в газеті Урядовий кур'єр за 28.08.2024 № 174. А отже, саме із цієї дати роботодавці мають застосовувати нову форму повідомлення про прийняття на роботу, а фізособи-роботодавці домашніх працівників – повідомлення про припинення трудових відносин із домашніми працівниками. Але подати її в електронному вигляді поки немає можливості, тому що ДПС не встигла затвердити формат. Наразі чекаємо і поки подаємо за старою формою.
Стартувала реєстрація виробників для участі в програмі «Національний кешбек»
Подання заявок українських виробників для участі в програмі «Національний кешбек» вже доступне з 24 серпня через портал «Дія».
Згідно з умовами програми, кешбек надаватиметься на будь-які споживчі товари українського виробництва, за винятком підакцизних товарів. Зокрема, і на ліки українського виробництва.
Участь виробників у програмі є добровільною, тож кешбек надаватиметься не на всі товари, а на ті, що будуть подані виробниками для участі в програмі.
Для торговельних мереж реєстрація в програмі стартувала з середи – 28 серпня.
Нагадаю, що КМУ на засіданні 20 серпня затвердив порядок надання «Національного кешбеку», згідно з яким українці зможуть отримати компенсацію 10% вартості куплених ними товарів.
Згідно з інформацією на сайті Мінекономіки, програма запрацює з 2 вересня 2024 року. Максимальний обсяг кешбеку – 3 тис. грн/місяць, кошти можна буде витратити на медичні та комунальні послуги, спорт, кіно, квитки на поїзд, задонувати ЗСУ або купити військові облігації.