Відеоблоги

Що очікувати у вересні 2024

Оберіть тему для перегляду

4.9(22)

Оцініть відео:

Законопроєкт № 11416 про підвищення податків: зміни і доопрацювання

00:02:21

Олена Афоніна

4.9(22)

Оцініть відео:

5(9)

Оцініть відео:

Індексація у вересні не зміниться порівняно з серпнем

00:01:17

Олена Афоніна

5(9)

Оцініть відео:

5(7)

Оцініть відео:

Державна програма «Національний кешбек» запрацює з 2 вересня

00:03:10

Олена Афоніна

5(7)

Оцініть відео:

5(7)

Оцініть відео:

З 1 вересня штрафи за неоновлення інформації про бенефіціарів

00:02:39

Олена Афоніна

5(7)

Оцініть відео:

4.9(10)

Оцініть відео:

Україна обмінюватиметься фінансовою інформацією з іншими країнами

00:04:01

Олена Афоніна

4.9(10)

Оцініть відео:

4.8(8)

Оцініть відео:

Забороняється продаж нікотиновмісних продуктів з 1 вересня 2024 року

00:01:59

Олена Афоніна

4.8(8)

Оцініть відео:

Законопроєкт № 11416 про підвищення податків: зміни і доопрацювання

Увесь вересень ми будемо слідкувати за розглядом Законопроєкту № 11416. Адже уряд планує підвищення податків вже з 1 жовтня. Нещодавно пройшло засідання робочої групи щодо законопроєкту № 11416д, яким планується внести низку змін до Податкового кодексу.

Нагадаю, що доопрацьованим законопроєктом № 11416д передбачено наступне:

  • підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%;

  • встановлення ВЗ для ФОП першої і другої груп у розмірі 10% від МЗП;

  • встановлення ВЗ у розмірі 1% від доходу для ІІІ групи єдиного податку;

  • встановлення щомісячних авансових внесків для АЗС (але тут змінена редакція);

  • встановлення ставки податку на прибуток для банків в розмірі 50% на 2024 рік;

  • підвищення ставки податку на прибуток для фінансових компаній до 25%;

  • щомісячна зарплатна звітність.

Але вже за результатами робочої групи податкового комітету до цього законопроєкту внесено наступні уточнення:

  • підвищення ВЗ обмежене податковим періодом, в якому буде скасовано військовий стан;

  • ВЗ буде спрямовуватись через спецфонд виключно на фінансування ЗСУ;

  • податок на надприбуток банків взагалі прибрали;

  • дещо уточнили авансовий внесок з АЗС;

  • збільшення ставки податку на прибуток фінустанов буде підвищено, але не на 2024 рік як пропонувалося;

  • 1% військовий збір для юросіб на єдиному податку третьої групи теж прибрали.

Усі зміни погоджені Мінфіном. Тож, як бачимо, поступово кількість підвищених податків для бізнесу знизилась. Але введення щомісячної зарплатної звітності і підвищення ВЗ із зарплат до 5% поки залишається.

Верховна Рада розгляне Законопроєкт № 11416 у першому читанні 03-05 вересня. Продовжуємо слідкувати за його перетвореннями. Будемо повідомляти вам на безкоштовних вебінарах.

Індексація у вересні не зміниться порівняно з серпнем

Держстат повідомив у серпні, що індекс інфляції за липень 2024 року складає 100%. А це означає, що вереснева індексація буде аналогічною до серпневої.

  • Для тих, хто підвищував зарплату до січня 2024 року, базовим місяцем є грудень 2023 року.

  • Індексація виникла з серпня (130,20 грн), і такою ж буде у вересні, враховуючи приріст інфляції:

    1,004 × 1,003 × 1,005 × 1,002 × 1,006 × 1,022 × 1 = 1,043

  • Для тих, хто підвищив зарплату у січні 2024 року, мають цей місяць за базовий і індексацію у серпні та вересні 115,06 грн, тому що приріст інфляції:

    1,003 × 1,005 × 1,002 × 1,006 × 1,022 × 1 = 1,038.

  • Для тих, хто підвищив зарплату у лютому 2024 року, мають цей місяць за базовий і індексацію у серпні та вересні 105,98 грн, бо приріст інфляції:

    1,005 × 1,002 × 1,006 × 1,022 × 1 = 1,035.

Не буде індексації у серпні і вересні у тих, хто підвищив оклади у березні 2024 року або пізніше. Про індексацію у вересні на прикладах можете переглянути відео «7 хвилин» з Тетяною Гуль.

А про індексацію у жовтні буде відомо з опублікуванням індексу інфляції за серпень, що відбудеться десь орієнтовно 10 вересня. І ми обов’язково розглянемо індексаційні зміни у наступних відео рубрики «7 хвилин».

Державна програма «Національний кешбек» запрацює з 2 вересня

20 серпня Кабінет Міністрів України, за ініціативи Президента України, затвердив державну програму «Національний кешбек», відповідно до якої громадяни отримуватимуть компенсацію 10% вартості куплених ними українських товарів.

Програма для споживачів запрацює 2 вересня 2024 року. Нещодавно вже запрацював портал на базі «Дія» для виробників, які зможуть на ньому зареєструвати штрих-коди українських товарів, які у такий спосіб братимуть участь у програмі. Ухвалено рішення про дію програми на весь 2025 рік.

Під «Національний кешбек» підпадають товари, виробники яких виявили таке бажання і чиї штрихкоди починаються з 482. Також ця можливість відкрита для приватних торгових марок ритейлерів.

Дві основні категорії, для яких очікується найбільший обсяг кешбеку, – продукти харчування та медикаменти: на них припадає максимум у споживчому кошику українця.

Виняток зроблено для підакцизних товарів, таких як тютюн та алкогольні вироби.

Для участі у програмі споживачеві знадобиться окрема банківська картка – вона може бути віртуальною – в одному з банків-партнерів. При скануванні товару, що бере участь у програмі, Податкова служба фіксуватиме трансакцію, і на картку перераховуватиметься пропорційна сума кешбеку. Для сторонніх операцій чи зарахувань ця карта використовуватися не зможе – з неї можна буде лише розрахуватися за послуги згідно із затвердженим переліком.

Загалом готовність долучитися до програми вже виявили понад пів десятка банків. Які пропонують своїм клієнтам відкрити картку «Кешбек "Зроблено в Україні"» через пуш-повідомлення. А також дати згоду на передачу даних про транзакції купівлі товарів з обраних рахунків у банку. І далі в мобільному застосунку «Дія» обрати послугу «Національний кешбек».

На дану картку кожного місяця, до 20 числа, буде зараховуватись кешбек від держави. Максимальний розмір кешбеку становитиме 3 000 грн на місяць. Отримані в рамках кешбеку кошти, можна буде витрачати тільки у безготівковій формі на оплату комунальних та медичних послуг, на мобільний зв’язок, транспорт, спортивні заклади та заклади харчування, ресторани, послуги спортклубів і кінотеатрів, на донати ЗСУ, придбання військових облігацій та інші послуги, визначені Урядом.

Важлива умова: компанія, яка надає ці сервіси, має бути зареєстрована в Україні.

Кешбек надаватиметься на товари українського виробництва, в тому числі ліки та медичні вироби. Кешбек не буде нараховуватись на підакцизні товари. Участь покупців, виробників і продавців у програмі добровільна, тож чи є кешбек на конкретний товар в конкретному магазині, покупця інформуватиме магазин. Це також можна буде перевірити на сайті програми.

Якщо у бухгалтерів, економістів або кадровиків під час ведення обліку з’являються питання з оподаткування, нарахування зарплати або подання звітності, то ви завжди можете звернутися до експертів сервісу «Особистий консультант». На всі свої запитання ви отримаєте відповіді протягом 24 годин.

З 1 вересня штрафи за неоновлення інформації про бенефіціарів

Юридичні особи зобов’язані оновлювати і подавати інформацію про кінцевого бенефіціарного власника (КБВ) до ЄДР. Відповідно до статті 51 Закону № 361, якщо державний орган, правоохоронний орган, суб’єкт фінансового моніторингу або інша особа виявляє розбіжності між даними про КБВ та структуру власності юрособи (неповноту, неточність), вони зобов’язані протягом 10 робочих днів повідомити про це держателя ЄДР.

У разі виявлення розбіжностей у реєстрі з'являється відмітка про можливу недостовірність. І ви отримаєте запит на пояснення через електронну пошту, систему електронної взаємодії або рекомендованим листом. Реєстратор має право вимагати пояснення, копії документів, доступ до приміщень юридичної особи, проведення огляду речей та документів. У вас є 10 робочих днів, щоб надати пояснення та документи для підтвердження інформації. Якщо інформація суперечлива, надсилається новий запит. На подання нових пояснень та документів у вас є 5 робочих днів.

Мін’юст, в свою чергу, має повноваження притягувати до відповідальності осіб за неоновлення інформації про бенефіціарів та накладати штрафи.

Розмір штрафу від 17 000 до 340 000 грн накладається на юридичних осіб за:

  • надання завідомо неправдивих відомостей про КБВ або його відсутність під час держреєстрації;

  • неподання або несвоєчасне подання інформації про КБВ до держреєстратора.

Щоб уникнути штрафів за неправильні дані про КБВ, необхідно дотримуватись правил:

  1. Регулярно оновлювати відомості про КБВ.

  2. Перевіряти і подавати точні дані.

  3. Подавати інформацію своєчасно, без запізнення.

  4. Правильно оформлювати документи, що подаються до ЄДР.

Своєчасно надавати інформацію контрагентам, якщо ви є засновником іншою юридичної особи.

До речі, у вересні для передплатників Бухгалтерської Відеоплатформи №1 ми готуємо онлайн-школу «Сучасна бухгалтерія: облік за П(С)БО без помилок і штрафів, практика в BAS». Від найкращих експертів з бухобліку і оподаткування ви отримаєте знання з правил ведення обліку за ПСБО та зможете підвищити свою експертність з обліку податків і зборів за нормами ПКУ. А також закріпите теорію на практиці за допомогою практичної задачі з ведення всіх ділянок обліку в програмі BAS Бухгалтерія. З програмою школи можете ознайомитись за посиланням.

Україна обмінюватиметься фінансовою інформацією з іншими країнами

З 30 вересня 2024 року Україна переходить на стандарт CRS (Common Reporting Standard) та, як наслідок, автоматичний обмін фінансовою інформацією з іншими країнами. 

Нагадаю, що CRS (Common Reporting Standard) включає 123 країни-учасниці, які автоматично обмінюються податковою інформацією для боротьби з ухиленням від податків через офшорні рахунки. 

Цей стандарт розроблено з метою забезпечення прозорості та взаємодії між податковими органами різних країн. CRS направлений на дві основні категорії:

  • резиденти України, які мають активи за кордоном;

  • нерезиденти України, які мають активи в Україні.

Також людина може бути податковим резидентом однієї або декількох країн, але не може не бути податковим резидентом жодної. Якщо людина потрапила в одну із категорій, то це не означає, що вона обов’язково підпаде під фінансовий обмін. Існують ще критерії, які визначають щодо кого звітність подається, а щодо кого – ні, зокрема:

  • коли було відкрито рахунок (до приєднання країни до CRS або після);

  • яка вартість цього рахунку (до 1 млн дол. чи більша).

Україна приєдналася до обміну інформацією у 2023 році, тому звітуватиме:

  • про всі рахунки нерезидентів відкриті після 30 червня 2023 року;

  • рахунки нерезидентів, які були відкриті раніше, вартість яких станом на 31 грудня 2023 року перевищує 1 000 000 доларів США.

Кого ж стосується СRS? Для 99% наших громадян, які знайшли прихисток в ЄС: якщо ви зазначені в українських банківських (фінансових) установах як резидент України й маєте активи в Україні, ці зміни вас не стосуються. CRS не зачіпає людей, які є податковими резидентами країн, де розміщені їхні активи.

Отже, не думайте, що з вересня 2024 року податкові органи країн, в яких знаходяться громадяни України під тимчасовим захистом, дізнаються все про їхні доходи в Україні. Це не так. Все залежить від того, якою інформацією володіє фінансова установа, в якій у вас відкрито рахунок в Україні, і чи є в неї підстави вважати вас нерезидентом.

У 99 % випадків особи, які знаходяться під тимчасовим захистом і постійно проживають в Європі, в українських банках продовжують залишатися резидентами України.

Також додатково до того, що в українському банку вас повинні вважати нерезидентом, необхідно, щоб на рахунках було понад 1 млн доларів або щоб рахунок був відкритий після 30 червня 2023 року.

Крім того, щоб підприємство підпало під обмін інформацією, необхідно, щоб на його рахунку було більш як 250 000 доларів, і щоб ви були його власником та відповідали вимогам, що застосовуються до підзвітних осіб. Тобто якщо ви власник невеликого бізнесу і не надавали банку в Україні інформацію про те, що ви є нерезидентом України, то інформація про ваше підприємство не підпаде під обмін.

Насправді хвилюватися потрібно, якщо ви громадянин та резидент України, але маєте активи за кордоном. Також, станом на 31.12.2023, мали компанію в одній зі 123 країн, які приєдналися до стандарту CRS. Крім того, важливо, чи мала ця компанія на рахунку більш як 250 000 дол. і чи була вона віднесена до пасивних нефінансових установ. Або ви мали рахунок в закордонному банку, в якому зазначили, що ви є податковим резидентом України.

У такому випадку, слід очікувати запрошення подати пояснення в українську податкову стосовно джерел походження коштів за кордоном та звітності по КІК. Щоб закріпити свої знання у сфері обліку і оподаткування зовнішньоекономічної діяльності, пропонуємо у вересні для передплатників Бухгалтерської Відеоплатформи №1 курс з Ольгою Цілуйко «ЗЕД. Валюта і валютні операції: зміни, розрахунки, практика перевірок». З програмою курсу ви можете ознайомитися за посиланням.

Забороняється продаж нікотиновмісних продуктів з 1 вересня 2024 року

З 1 вересня 2024 року в Україні набувають чинності нові обмеження на продаж нікотиновмісних продуктів. Відповідно до змін, деякі товари повинні бути марковані акцизними марками для їх реалізації на території країни. Згідно із Законом України від 16 січня 2024 року № 3553-ІХ, до ПКУ внесено зміни, які запроваджують акцизний податок на нікотиновмісні продукти для орального застосування (УКТ ЗЕД 2404 91 90 00). Це означає, що з 1 вересня ввезення та продаж цих товарів на митній території України буде дозволено лише за умови наявності акцизних марок.

Податкова у своєму роз’ясненні зазначила, що виробники та імпортери нікотиновмісних продуктів мали подати заявки на отримання акцизних марок до 1 липня 2024 року.

Залишки нікотиновмісних товарів для орального застосування, які були вироблені або ввезені до України до 1 вересня 2024 року, можуть зберігатися, транспортуватися та продаватися до 1 жовтня 2024 року. Це передбачено пунктом 21 розділу ХІІІ Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Нові обмеження спрямовані на посилення державного контролю над обігом таких продуктів та підвищення відповідальності учасників ринку.