Відеоблоги

Чи можуть у ФОПа вилучити авто та/або забрати водійське посвідчення

Ви дізнаєтесь:

  • Як авторизуватись та розпочати бронювання працівників через портал Дія
  • Як подати заяву на бронювання працівників: покрокова інструкція
  • Як перевірити статус працівника після опрацювання заяви
Оберіть відео для перегляду

5(3)

Оцініть відео:

Чи можуть у ФОПа вилучити авто та/або забрати водійське посвідчення

00:12:02

Ірина Губіна

5(3)

Оцініть відео:


Поговоримо сьогодні про те, чи може постраждати ФОП, який має автівку і має права, але автівку виключно для використання у господарській діяльності. Не кажу зараз про власні автівки. Чи може він постраждати від мобілізації? Тому що зараз скрізь дуже багато інформації стосовно того, що можуть відібрати або автівку, або права. Ну і давайте з вами подивимось як в цьому процесі може бути залучений ФОП і де йому варто проявляти обережність.


Статус підприємця

Почну із юридичного статусу підприємця. Загалом це дуже такий цікавий юридичний кейс і неодноразово з цього приводу висловлювався Мінюст. До речі, зверніть, будь ласка, увагу на роз'яснення, яке є зараз на слайді, стосовно того, що по відношенню до підприємця використовуються різні групи правил. З одного боку він є суб'єктом господарювання і коли йдеться про те, що стосується виключно його підприємницької діяльності, слід розглядати його саме як суб'єкта господарювання. І при тому коли мова не йде про підприємницьку діяльність, а йдеться про те, що він все ж таки був громадянином від народження і залишається громадянином, тобто коли предмет регулювання виходить за межі підприємницької діяльності й зачіпає його приватні інтереси, слід керуватися іншим загальним законодавством.


Отже, як це все можна інтерпретувати в контексті мобілізації? Ну пропоную подивитися на це наступним чином. Коли ми кажемо про господарські відносини, про укладання договорів, про, наприклад, виплату заробітної плати найманим працівникам і все таке інше, ФОП дійсно є суб'єктом господарювання, він може мати статус роботодавця і власне на нього накладається повністю відповідальність, яка накладається на суб'єкта господарювання і платника податків. Але коли мова йде про суспільно-громадянські відносини або, як я написала, відносини «громадянин і суспільство» і власне процес мобілізації, він буде відноситися не до господарських відносин, а саме до відносин «громадян і суспільства», в контексті мобілізації, зокрема виконанні військово-транспортного обов'язку, ФОП виступає виключно у ролі громадянина. Ну доречно згадати, що, наприклад якщо я, як ФОП, купляю автівку і хочу її зареєструвати, тому що я маю її зареєструвати, я не зможу зареєструвати її як на ФОПа, хоча я, наприклад купляю автівку, там якийсь тракторець, яким я буду пахати поле для того, щоб виконувати дії в межах своєї підприємницької діяльності. Реєструвати автівку, реєструвати транспортний засіб я буду на себе, як на фізособу. І це є яскрава ілюстрація саме такого розподілу, де, в яких стосунках використовуються які нормативні правила.


Військово-транспортний обов’язок

Отже, давайте з вами подивимось як можуть забрати автівку у фізособи. І тут ми з вами згадуємо про наявність військово-транспортного обов'язку. Про нього говорить ст. 6 Закону про мобілізацію і зверніть, будь ласка, увагу, що як і до змін від 18.05, так і після цих змін, військово-транспортний обов'язок розповсюджується і на громадян – власників транспортних засобів. А якщо ми кажемо про те, що ФОП є громадянином по відношенню до мобілізаційних процесів, будь ласка, ми робимо висновок, що під військово-транспортний обов'язок ФОП може потрапити саме як громадянин. Зазначу також, що військово-транспортний обов'язок - це процес забезпечення Збройних сил транспортними засобами, які можуть належати підприємствам і громадянам. Тобто тут мається на увазі ситуація, коли виникає потреба у Збройних силах брати автівки у своїх суб'єктів господарювання й у громадян. Тут не йдеться про якісь порушення, про якісь покарання, це наш з вами внесок в обороноздатність держави, якщо ми кажемо в цілому про виконання військово-транспортного обов'язку.


На додаток до виконання військово-транспортного обов'язку, до речі він виконується по певним правилам, виконується за правилами постанови Кабміну №1921, передбачений ще один важливий нюанс, це звітування до ТЦК стосовно того, які автівки у вас є в наявності. Ну звісно жоден громадянин такого не робить, а оскільки ми з вами визначилися із тим, що ФОП виступає по відношенню до військово-транспортного обов'язку саме як громадянин, доречно пригадати п. 15 Положення №1921, стосовно того, що подання відомості про транспортні засоби до ТЦК здійснюють керівники підприємств, установ і організацій. Отже, серед переліку осіб, які мають звітуватися до ТЦК стосовно автівок, ми не знаходимо з вами такого суб'єкта як ФОПа. Тобто ФОП, як і інші громадяни, позбавлені необхідності звітуватися перед ТЦК. Але можливість, потенційна, підпасти під виконання військово-транспортного обов'язку, тобто стикнутися із тим, що автівку заберуть, ФОП в принципі може.


Обставини, за яких транспортний засіб не підлягає передачі ЗСУ


І з 18.05 до ст. 6 Закону про мобілізацію додали дуже-дуже класну норму, зокрема вона спричинила те, що багато хто побіг перереєстровувати свої автівки. Все дуже просто, тому що для громадян зазначили, що у разі, якщо право власності у громадянина є на одну автівку, така автівка не підлягає передачі Збройним силам. Отже, якщо власне я використовую автівку в особистих цілях, я ну напевно відносно легко можу перереєструвати її на когось із членів своєї родини. Ну а якщо йдеться про ситуацію підприємницької діяльності й на мене зареєстровані вже 10 автівок, тому що у всіх моїх родичів вони вже також є в особистому користуванні, я думаю, що ви здогадалися до чого я хилю і в такому випадку буду зазначати, що попри те, що ФОП не звітується перед ТЦК щодо наявності автівок, але скористатися цією нормою і скажімо так мати на собі тільки одну автівку, якщо дійсно ФОП здійснює свою підприємницьку діяльність, в якій використовується автотранспорт, і йому доводиться на себе реєструвати автівки, ну скажімо так буде складно.


Обмеження права керування транспортним засобом

Отже, з автівками розібралися, ризик забрати автівку є і це є виконання військово-транспортного обов'язку. А що стосовно прав керування транспортним засобом, їх також начебто повинні забирати, чи можуть забирати, коли це може статися? Тут увага на новації, які з'явилися у Кодексі адміністративного судочинства. І тут маємо справу виключно із порушеннями процедур мобілізації. Коли громадянин не з'являється до ТЦК, не робить ті вимоги, які стосуються зокрема оновлення його даних, на рівні законодавства зараз передбачена процедура коли ТЦК звертається до суду із проханням позбавити громадянина права керування транспортним засобом. Отже, військово-транспортний обов'язок - це для тих, хто нічого не порушує, а обмеження прав керування транспортним засобом - це умовно кажучи, для порушників. Окрім ситуації, коли дійсно суд приймає рішення стосовно того, що права заберуть, як кажуть в народі, передбачено, згідно із зазначеною статтею Кодексу про адміністративне судочинство, коли права не можуть забрати і я звертаю особливу увагу саме на обмеження, яке не може бути накладене на особу, коли використання автівки є основним джерелом її існування. Отже, якщо я ФОП, який має одну автівку і не з'явився до ТЦК щодо оновлення даних, і навіть маючи виклик до суду щодо позбавлення прав керування, якщо я покажу, що це є єдине джерело мого доходу, тому що я здійснюю на цій автівці із цими правами свою підприємницьку діяльність, в мене є шанс не потрапити під таке обмеження. Ну і також треба звернути увагу на те, що тимчасове обмеження, яке накладається судом, воно встановлюється на строк до виконання моїх обов'язків щодо походу до ТЦК або відкликання вимоги ТЦК, ну у зв'язку із тим, що я все ж таки подумала і прийшла до ТЦК щодо оновлення своїх даних.


Підсумки

Відносини ФОПа із мобілізацією й автотранспортним обов'язком виглядають наступним чином. ФОП є фізичною особою громадянином на якого може бути розповсюджений військово-транспортний обов'язок, але у випадку, якщо у нього в праві власності є більше ніж одне авто. Паралельно із цим, якщо ФОП не виконує вимоги ТЦК щодо приходу і зокрема оновлення своїх даних, він може стикнутися із проблемою обмеження прав керування, тобто як кажуть в народі, просто стикнутися із тим, що в нього заберуть права. Але зробити це можуть тільки в тому випадку, якщо він не зможе довести, що використання автівки й залучення прав - це є єдине джерело існування для нього.