З 18 травня призов громадян на військову службу під час мобілізації здійснюється за новим Порядком
В Україні з 18 травня набув чинності новий закон про мобілізацію, який, зокрема, дещо змінив правила вручення повісток. А ще Постановою КМУ від 16.05.2024 № 560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Постанова чинна з 18 травня 2024 року.
Отже, за новим Порядком проведення призову громадян на військову службу, роботодавці повідомляють працівників про необхідність з’явитися до їх територіальних відділень ТЦК, повідомляють письмово у триденний строк районному (міському) ТЦК та СП про результати оповіщення та виконання резервістами та військовозобов’язаними вимог законодавства. Забезпечують та контролюють явку таких працівників. А також обов’язково повідомляють ТЦК, якщо оповіщений працівник звільнився у той же день.
Ми продовжуємо знайомити вас з усіма змінами у веденні військового обліку та мобілізації і запрошуємо 31 травня на безкоштовний вебінар «Вручення повісток на підприємстві, ТОП 7 кейсів для роботодавця та нові штрафи на посадових осіб // Інтервʼю з Надією Шуляк (мобілізація, повістки тощо)». Реєстація – за посиланням.
Зміни у призові та ВО жінок з 18 травня
Постановою КМУ від 16.05.2024 № 563 з Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487, виключили абзац перший пункту 51, який визначав наступне:
«Жінки, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю та не перебували на військовому обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (не отримували військово-обліковий документ) до затвердження цього Порядку, можуть працевлаштовуватися як невійськовозобов'язані до кінця 2026 року».
Тож виходить, що тепер при працевлаштуванні жінка з медичною або фармацевтичною спеціальністю має перебувати на військовому обліку та мати військово-обліковий документ.
Діють останні зміни до Порядку бронювання
Кабмін Постановою від 14.05.2024 № 555 вніс зміни до Порядку бронювання військовозобов'язаних за списком військовозобов'язаних під час дії воєнного стану. Зміни до Порядку бронювання військовозобов'язаних діють від 17 травня. Вони створюють необхідні умови для бронювання працівників підприємств, установ і організацій, паливно-енергетичного комплексу та їх підрядних організацій.
Тим часом народні депутати знову повернулись до теми економічного бронювання. Наразі пропонують, щоб роботодавці самостійно обирали, кого хочуть забронювати. За бронювання співробітників має відповідати роботодавець. Кого вважає за потрібним забронювати – за того сплачує 20 000 гривень воєнного збору на місяць. Адже українському бізнесу потрібно бронювання, тому що хтось має працювати. Не буде бізнесу з його податками – не буде за що утримувати наших захисників. Економічне бронювання – це про новий механізм ефективної взаємодії між бізнесом і державою та про збереження економіки.
А що ви думаєте з приводу такої ініціативи? Пишіть у коментарях.
Законодавчо врегульовано трудові відносини домашніх працівників
Президент підписав законопроєкт № 5695, який має врегулювати роботу домашніх працівників. Закон пропонує визначити:
-
Домашній працівник – фізична особа, яка займається домашньою працею в рамках трудових відносин з роботодавцем. Це няні та хатні робітниці, кухарі та представники інших професій.
-
Домашня праця – це робота, яка виконується на умовах трудового договору (контракту) з метою обслуговування домогосподарства.
-
Домашньою працею не вважається робота для домогосподарства, яка здійснюється людиною нерегулярно та не більше ніж 40 годин на місяць.
З домашніми працівниками укладається трудовий договір, який є основним документом, що засвідчує виникнення, зміну та припинення трудових відносин, а також визначає права та обов’язки сторін. Такий трудовий договір водночас є підставою для допуску домашнього працівника до роботи після здійснення роботодавцем повідомлення про прийняття домашнього працівника на роботу в порядку, встановленому урядом. Трудовий договір укладається в письмовій формі у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу і зберігаються у кожної зімсторін.
Не допускається прийняття на роботу домашніми працівниками осіб, молодших за 16 років.
Про всі нововведення дізнаєтесь 27 травня на онлайн-конференції «Середня зарплата для відпускних, лікарняних, бронювання & ТОП 10 кроків з ведення ВО без штрафів & Праця домашніх працівників». Реєстрація безкоштовна за посиланням.
В Уряді планують підвищити ПДВ та військовий збір
Міністерство фінансів поки що працює над законопроєктом про підвищення військового збору та податку на додану вартість (ПДВ). Наразі все це на рівні пліток з посиланням на депутатів з фінансово-економічного блоку Ради та високопосадовця у Кабміні. До Ради відповідний законопроєкт може потрапити наприкінці червня – початку липня, отже планується:
-
підняття військового збору з 1,5% до 5%. Аналогічну ставку податку у 5 % можуть запровадити й для ФОП;
-
підвищити ПДВ на 2-3%.
Нагадаю, якщо у вас є запитання з бухгалтерського обліку та оподаткування, звертайтесь до нашого унікального сервісу «Особистий консультант» і отримаєте відповідь протягом 24 годин.
Резиденти Дія Сіті: звітувати, аби не втратити статус
Мінцифри надало роз’яснення щодо деталей звітування резидентами Дія Сіті. А все через обов’язок резидентів Дія Сіті, які у 2022 – 2023 роках набули такого статусу, подавати річний звіт про відповідність та/або незалежний висновок за 2023 рік до 01.06.2024. Постановою КМУ від 13.02.2024 № 163 «Деякі питання відновлення звітності резидентів Дія Сіті», яка набрала чинності 17.02.2024:
-
визнано такою, що втратила чинність постанову КМУ від 29.03.2022 № 382 «Деякі питання функціонування правового режиму Дія Сіті у зв'язку із введенням воєнного стану в Україні»;
-
установлено, що у 2024 році резиденти Дія Сіті, що набули такий статус до набрання чинності Постановою № 163, не втрачають статус резидента Дія Сіті за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку та не подають початковий звіт про відповідність та/або незалежний висновок.
Нагадаю, що згідно із ч. 3 ст. 13 Закону від 15.07.2021 № 1667-IX резидент Дія Сіті зобов’язаний щороку не пізніше 1 червня року, наступного за звітним, подавати до уповноваженого органу звіт про відповідність вимогам, визначеним ст. 5 Закону № 1667, за період з 1 січня до 31 грудня попереднього календарного року.
Перевіряти показники фінзвітності слід по-новому
Мінфін оновив Методрекомендації з перевірки порівнянності показників фінзвітності. Мета змін – привести Методичні рекомендації з перевірки порівнянності показників фінансової звітності, затверджені наказом Мінфіну від 11.04.2013 № 476, у відповідність до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
Прийнятим наказом:
-
доповнюють окремі порівнювальні показники у позиції «Форма № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)»»;
-
викладають у новій редакції позиції «Форма № 1-м «Баланс»» та «Форма № 2-м «Звіт про фінансові результати»»;
-
доповнюють новими позиціями «Форма № 1-мс «Баланс»» та «Форма № 2-мс «Звіт про фінансові результати»».
Тож під час перевірки Балансу і Звіту про фінрезультати та порівняння наведених у них показників використовуйте Методрекомендації з урахуванням останніх змін.
До речі, запрошуємо 28-29 травня на дводенний онлайн-тренінг «ТОП актуальних зарплатно-бухгалтерських питань та нові вимоги ВО у травні». Реєструйтесь прямо зараз безкоштовно за посиланням.
Не всі кошти включають у дохід ФОПа-єдинника
ДПС надала нове роз’яснення з питання, коли сума коштів, внесених на поточний рахунок, не включається до доходу платника ЄП.
Якщо ФОП – платник ЄП вносить на свій поточний рахунок у банку, відкритий для здійснення підприємницької діяльності, готівку, яка на момент внесення вже була відображена в обліку, то в платіжці зазначається призначення платежу «виручка за певний період» і така виручка повторно не включається до доходу платника ЄП. До того ж сума коштів, внесених на поточний рахунок за певний період, не повинна перевищувати суму доходу, відображену в обліку за відповідний період.
Відповідно до п. 292.1 ПКУ доходом платника ЄП для ФОП є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ПКУ.
До доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Перелік доходів, які не включаються до складу доходу платника ЄП, визначено п. 292.11 ПКУ.
Які дії СГ, офіси яких зруйновані, а первинні документи знищені
У ЗІР з’явилось роз’яснення про те, які дії СГ, офіси яких зруйновані та відповідно всі первинні документи протягом трьох місяців неможливо буде відновити.
Отже, якщо платник податків надав повідомлення про втрату, пошкодження або дострокове знищення документів у порядку та строки, визначені абзацом першим п. 44.5 ПКУ, строки проведення перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки, але на строк не більше ніж 120 днів.
У разі не відновлення платником податків документів, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення звітності або виконання вимог митного, валютного та іншого законодавства. Платники податків, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф і не можуть пред’явити первинні документи, відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, подають до податкового органу в довільній формі повідомлення про втрату та/або неможливість вивезення первинних документів. У разі прийняття податковими органами рішення про застосування перехідних положень п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, такі звітні періоди у платників не підлягають перевірці.
Крім того, юридичні особи повинні провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю вам про найближчі дати сплати податків, щоб вчасно розрахуватися і не пропустити 30 травня. Адже це останній день сплати:
- податку на доходи фізичних осіб із нарахованого, але не виплаченого доходу за квітень 2024 року;
- військового збору з нарахованого, але не виплаченого доходу за квітень 2024 року;
- плати за землю за квітень 2024 року;
- податку на додану вартість за квітень 2024 року;
- акцизного податку за квітень 2024vроку;
- рентної плати за користування радіочастотним ресурсом за квітень 2024 року.