Ви дізнаєтесь:
- Хто та за яких умов має сплатити мінімальне податкове зобов’язання
- Як діяти власнику земельної ділянки після отримання ППР
- Про порядок звернення до ДПС з метою узгодження питання щодо сплати зобов’язання
Умови нарахування МПЗ за нормами законодавства та на практиці
Для багатьох фізичних осіб – власників земельних ділянок, а саме сільськогосподарських угідь, останнім часом стало несподіванкою отримання податкових повідомлень-рішень від податкової, в яких було нараховано дуже суттєві суми мінімального податкового зобов'язання. Оскільки цей вид податкового платежу залежить від площі земельної ділянки та її нормативно-грошової оцінки, яка у середньому складає 30 000 грн, то суми нарахувань в податкових повідомленнях-рішеннях сягають 1200 грн за кожен гектар земельної ділянки На жаль при нарахуванні мінімального податкового зобов'язання податківці порушують вимоги, яких вони мають дотримуватися відповідно до ПКУ.
У чому суть таких вимог? Насамперед звернемо увагу на пп. 170.14.1 ПКУ де вказано, що мінімальне податкове зобов'язання визначає платників податків – власників земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, не переданих таким особам в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування на підставі договорів, укладених та зареєстрованих відповідно до законодавства. Тобто перш ніж нарахувати мінімальне податкове зобов'язання для фізосіб – власників земельних ділянок податкова повинна перевірити чи не передано таку ділянку у користування іншій особі і якщо так, то МПЗ щодо такої ділянки нараховується орендарю, а не орендодавцю, про це вказано безпосередньо у пп. 170.14.2 ПКУ. Саме тому у пп. 170.14.3 ПКУ вказано, що мінімальне податкове зобов'язання обчислюється податковим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру або на підставі оригіналів, чи належним чином засвідчених копій відповідних документів платника податків, зокрема документів, що підтверджують право власності/користування. Але як показує практика, податківці цим не переймаються. Якщо у податкового органу є дані про те, що фізична особа має у власності земельну ділянку, яка відноситься до сільськогосподарських угідь, то нарахування мінімального податкового зобов'язання відбувається автоматично. Податківців не цікавить які саме відомості вказані у Державному земельному кадастрі чи у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо такої земельної ділянки, чи передана вона в оренду, чи можливо у звітному періоді земельна ділянка взагалі була продана і її власником вже є інша особа. Зрозуміло, що результатом цього є необґрунтоване завищення податкових нарахувань для фізосіб. І у разі, якщо протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення фізособа не сплачує нараховану суму МПЗ, то виникає податковий борг, який може стати підставою і для адміністративного арешту майна фізособи.
Як вийти з цієї ситуації?
Насамперед звернути увагу на пп. 170.14.6 ПКУ де вказано, що у разі незгоди платника податку з визначеним контролюючим органом загальним мінімальним податковим зобов'язанням такий платник податку має право у порядку, встановленому ст. 42 цього Кодексу, звернутися до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки таких даних. Тобто платник податків, який отримав податкове повідомлення-рішення із сумою мінімального податкового зобов'язання за земельну ділянку, яку він надав в оренду чи інше користування, має право звернутися до податкового органу із заявою про проведення звірки даних. Така заява подається у довільній формі, але в ній вказуються зокрема дані щодо земельної ділянки, площа, кадастровий номер, щодо договору оренди чи іншого договору, на підставі якого ділянка передана у користування, а також відомості про орендаря (найменування юрособи, прізвище, ім'я, по батькові фізособи або ФОП, код ЄДРПОУ для юридичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичних осіб). Крім того, відповідно до пп. 170.14.6 ПКУ для проведення звірки фізособа має надати підтвердні документи щодо земельної ділянки, де має бути вказано відомості про НГО ділянки та інформація про зареєстрований договір оренди. Такими документами можуть бути витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно по відповідній земельній ділянці або витяг із Державного земельного кадастру про цю земельну ділянку. Заяву про проведення звірки доцільно надіслати до податкового органу через електронний кабінет платника податків відповідно до п. 42.4 ПКУ. Якщо за результатами звірки буде підтверджено, що земельна ділянка дійсно передана в оренду (інше користування), то податковий орган протягом 10 днів, наступних за днем завершення звірки, зобов'язаний скасувати або відкликати повідомлення-рішення. Зверніть увагу, наразі в ПКУ не вказано строк, протягом якого фізособа повинна звернутися до органу ДПС. Раніше такий строк складав 30 днів з дня вручення повідомлення-рішення, але 16 березня цього року Податковий кодекс вже не передбачає такого строку. Однак у пп. 170.14.6 ПКУ передбачено, що нараховану в повідомлені/рішенні суму МПЗ платник податків зобов'язаний сплатити протягом 60 днів, з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Тому звірку доцільно провести до закінчення цього 60-денного строку для уникнення податкового боргу і можливого адміністративного арешту майна.
Підсумки
Орендодавець не повинен сплачувати мінімальне податкове зобов'язання за земельну ділянку, яку передано у користування іншій юридичній чи фізичній особі або ФОП. У разі незгоди з нарахованою сумою МПЗ слід подати до податкового органу заяву про проведення звірки даних щодо цієї земельної ділянки. Звірку доцільно провести протягом 60 днів, з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.