Відеоблоги

Простої водіїв на кордоні

Ви дізнаєтесь:

  • Про структуру та облік робочого часу водія
  • Про оформлення простою та законодавчі гарантії щодо його оплати
  • Як оплачується поїздка, що є відрядженням
Оберіть відео для перегляду

5(3)

Оцініть відео:

Простої водіїв на кордоні

00:09:33

Ірина Губіна

5(3)

Оцініть відео:


Структура та облік робочого часу водія


На жаль та ситуація, яка склалася із водіями на кордоні з окремими країнами, вона бентежить не тільки нас з економічної точки зору і політичної, а і цікавить роботодавців, що робити із цією ситуацією стосовно своїх найманих працівників. Звісно ФОПи також переймаються питанням: яким чином компенсувати й оплачувати той робочий час, який водії проводять стоячи у величезних чергах, як зробити так, щоб нічого не порушити? Тож давайте з вами розберемося, які вимоги встановлює законодавство щодо оплати праці водіїв, якщо йдеться саме про найманих працівників.

Зверніть, будь ласка, увагу, що питання обліку робочого часу водія мають бути обліковані й регламентуються Положенням №340. Знову ж таки, хочу наголосити, що ФОПи стосовно своїх найманих працівників є звичайними роботодавцями й, отже вони мають дотримуватися всіх вимог, які встановлені зокрема в Кодексі законів про працю і в інших нормативних документах. І як випливає із норм Положення №340, це положення визначає таке поняття як робочий час і включає у поняття робочого часу не тільки роботу за кермом, а й інший робочий час водія, зокрема підготовчо-заключний період і час простоїв. Безперечно, коли водій чекає в черзі, чекає не один день, ми можемо це класифікувати як простій.


Законодавчі вимоги щодо оплати простою

Тож давайте з вами подивимось, які вимоги щодо оплати простою встановлює КЗпП. Тут ми бачимо, що у випадку, коли йдеться про простій не з вини працівника, він також має оплачуватися і це є робочий час, і ми з вами подивилися, як визначається цей робочий час саме для водіїв. Оплачуватися він повинен не нижче 2/3 тарифної ставки, але зверніть, будь ласка, увагу, що для такої оплати за цей період нам обов'язково треба оформити внутрішній документ про те, що такий період, він визнаний як простій.

Гаразд, із заробітною платою більш-менш зрозуміло. А як щодо відрядження, адже для більшості водіїв така поїздка, вона оформлена як відрядження? Тож давайте з вами подивимось, що саме каже нам окрема норма, яка регламентує оплату праці у відрядженні. І ми бачимо, що це ст. 121 КЗпП, яка зазначає, що за роботу, яка здійснюється відповідно до умов трудового договору, виплачується заробітна плата за період відрядження, яка не може бути нижчим середнього заробітку. І тут напевно знаходиться найбільша проблема і дискусія, так скільки ж треба платити водієві, виходячи із 2/3 тарифної ставки або виходячи із середньої заробітної плати.

Зверніть, будь ласка, увагу, що в законодавстві не існує сталої практики, яким чином оформлюються поїздки водіям. До речі, хочу вам запропонувати три можливі варіанти, яким чином оформлюються стосунки з водіями.

Більш докладно про це, як оформлюються стосунки, які є особливості, ви, до речі, зможете подивитися у нашому новому курсі, який нещодавно вийшов на бухгалтерській відеоплатформі №1 і який присвячений перевезенням.


Види поїздок та варіанти оплати праці водія

А тут хочу нагадати, що на практиці по суті існують три можливі варіанти. Коли водіям здійснюється доплата постійна за роботу у роз'їздах, тобто за те, що їх особливість роботи полягає в тому, що вони постійно знаходяться у русі. Також є варіант, коли кожна поїздка за межі населеного пункту де знаходиться головне підприємство (де знаходиться ФОП, де він зареєстрований, де він визначає своє підприємство), у нас оформлюється відрядження для таких працівників. Ну і навіть можливі ситуації, коли поїздки водіїв, навіть в тому числі за межі населеного пункту, розглядаються просто як поїздки у межах трудового договору. Ну напевно найбільш поширеним варіантом є саме комбінація заробітної плати й оплати роботи у відрядженнях. Які податкові наслідки генеруються в тому чи іншому випадку, будь ласка, також можете роздивитися на цій таблиці (на слайді).

Але наше питання, воно полягає в іншому. Отже, якщо ми з вами обрали один із можливих варіантів, коли наш водій поїхав у поїздку і залишився на кордоні, і власне знаходиться у такому стані простою, наші дії, як роботодавця ФОПа, зокрема будуть залежати від того, як оформлені стосунки. Отже, якщо є оформлене відрядження із таким водієм, зверніть, будь ласка, увагу на наступне. За весь період цього простою ви повинні заплатити йому добові, але не забудьте, будь ласка, що коли водій повернеться, треба буде продовжити відрядження на реальний період, а не на той, який був попередньо визначений, тому що ми не могли з вами передбачити скільки він простоїть. Також за час перебування у відрядженні ми маємо дотримуватися норм ст. 121 КЗпП. Так, тут ця норма буде пріоритетною, тому, будь ласка, заплатіть своєму водієві не нижче середнього заробітку. Ну а якщо ви все ж таки в таких поїздках не оформлюєте відрядження, а робите, наприклад доплати, виходячи із роз'їзного характеру, або власне взагалі не робите жодних доплат, а виплачуєте виключно заробітну плату, будь ласка, в такому випадку ви можете скористатися нормою про оформлення простою й оплата не нижче 2/3 тарифної ставки за цей весь період простою. Знову ж таки, не забувайте, будь ласка, що простій не виникає сам по собі, він має бути оформлений на рівні рішення ФОПа. Ну а що стосується доплати за роботу у русі, то власне вона абсолютно спокійно може комбінуватися з оплатою простою також. Отже, якщо ви будете сплачувати своєму водієві 2/3 тарифної ставки оформивши простій і трудовим договором передбачено робити таку доплату, будь ласка, можете її також робити, тому що не сплата за цей період цієї доплати також може розглядатися як порушення мінімальних трудових гарантій.

Підсумки. Виходячи із норм законодавства, зокрема із КЗпП, водіям, які простоюють на кордоні, треба зробити оплату. Ця оплата буде залежати від того, як оформлена поїздка працівника, чи є це поїздка в межах трудового договору, тоді ми використовуємо норми щодо простою, або це є поїздка, яка оформлена відрядженням, тоді ми будемо користуватися нормами, які стосуються відрядження, відповідно вимоги щодо найнижчого заробітку за цей період, вони будуть відрізнятися. Ну і не забувайте, будь ласка, що за весь період відрядження треба ще сплатити добові.