Змінено строки зберігання бухгалтерських і фінансових документів
Наказом Мінʼюсту від 04.01.2024 № 40/5, який набрав чинності з 10 лютого 2024 року, внесено зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб. Цей Перелік визначає строки зберігання відповідних документів.
Після оновлення строки зберігання документів, що зазначаються у Переліку, застосовуються і фізичними особами – підприємцями, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин (раніше для ФОПів це було добровільним). Водночас строк зберігання для документів та інформації, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, встановлюється для фізичних осіб – підприємців відповідно до ПКУ і сягає 3 роки (п. 1.4 Переліку).
Надалі у п. 2.10 Переліку закріпили, що строки зберігання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, внесків, інших обов'язкових платежів, розраховуються з дня подання податкової чи іншої звітності, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного строку подання такої звітності.
Змінився і строк зберігання окремих конкретних документів, які стосуються фінансово-господарської діяльності – він виріс з 1 або 3 років до 5. Ба більше, для таких документів ще й встановили застереження такого характеру:
-
документи, пов'язані з предметом податкової перевірки, інспектування (ревізії) органу державного фінансового контролю та/або адміністративним чи судовим оскарженням прийнятого за її (його) результатами рішення, зберігаються не менше встановленого мінімального строку та протягом одного року після закінчення передбаченого законом строку для судового оскарження такого рішення, а у разі такого оскарження - протягом одного року з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким закінчено розгляд справи, а у разі оскарження такого судового рішення – протягом трьох місяців з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, подальше оскарження якого неможливе;
-
документи, щодо яких сплинув мінімальний строк зберігання, що стосуються звітних періодів, за які більше не може проводитись податкова перевірка, інспектування (ревізія), підлягають знищенню (крім тих, що можуть бути використані для документального забезпечення процесу відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії російської федерації та тимчасової окупації);
-
документи та інформація, на які поширюються вимоги статей 39 і 39-2 ПКУ, зберігаються не менше ніж 7 років.
Крім того, ст. 311 Переліку, яка визначає тривалість зберігання фінансової звітності, взагалі виклали у новій редакції. Також оновили норми Переліку щодо зберігання проєктів землеустрою та іншої землевпорядної документації, документації щодо програмних продуктів.
Хочете дізнатися про всі зміни щодо складання, зберігання, виправлення помилок у первинних документах, а також про проведення експрес-звірки з податку на прибуток і ПДВ?
Завітайте 19 лютого на онлайн-конференцію «Внутрішній аудит обліку та первинки & Штрафи за ЄСВ порушення і невиконання нормативу для осіб з інвалідністю», яку проведуть Ірина Літвінчук, Антон Янко і Тимур Алієв. На ефірі ми розберемо, чому Фонд осіб з інвалідністю може оштрафувати роботодавців та як виконати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю. Ми підкажемо, як дізнатися про нараховані штрафи, та розповімо про наслідки несвоєчасної сплати. Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
З 3 вересня 2022 року військовий збір з «натуральним» коефіцієнтом
Цього тижня нас усіх буквально приголомшила новина, яка виявилася не зовсім вже й новою. Отже, починаючи ще з 3 вересня 2022 року, дохід, нарахований (виплачений) податковим агентом у негрошовій формі, оподатковується військовим збором із застосуванням коефіцієнта. Звідки це виходить, запитаєте ви? Поясню, Законом України від 15 серпня 2022 року № 2520-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України», який набрав чинності 3 вересня 2022 року, було внесено зміни в пп. 1.4 п. 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме:
1.4. Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються в порядку, встановленому розділом IV цього Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 цього розділу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Отже, починаючи з 3 вересня 2022 року, дохід, нарахований (виплачений) податковим агентом у негрошовій формі, оподатковується військовим збором із застосування коефіцієнта, визначеного п. 164.5 ст. 164 Кодексу. І для ВЗ він має бути 1,01523. Так само визначаються об'єкт оподаткування і база оподаткування для коштів, надміру витрачених платником податку на відрядження або під звіт і не повернутих у встановлені законодавством строки.
Також зверніть увагу, що починаючи з 3 вересня 2022 року, об’єктом оподаткування військовим збором є дохід, нарахований (виплачений) податковим агентом на користь працівника, який користується податковою соціальною пільгою, за мінусом суми податкової соціальної пільги.
ДПС вже готує відповідне роз’яснення з цього питання. І воно буде підтверджувати, що все ж так «натуральний» коефіцієнт потрібно було використовувати, тому плануємо перерахунки й коригування звітності. Адже податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період і у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має він право на застосування податкової соціальної пільги.
Як тепер виправити й донарахувати ВЗ правильно? Як внести зміни у звітність? Які існують варіанти зменшення зарплатного навантаження? Дамо відповіді на ці запитання 20 лютого на онлайн-конференції «Оптимізація ПДВ, податку на прибуток, зарплатних податків. Військовий збір – з коефіцієнтом чи ні?». А ще ви дізнаєтеся, з якими платниками єдиного податку може співпрацювати підприємство та які облікові операції допоможуть зекономити ПДВ і податок на прибуток. Лекторами будуть Вікторія Величко і Тимур Алієв. Реєструйтеся безкоштовно прямо зараз за посиланням.
Новації щодо питань відпустки держслужбовця у 2024 році
Законом про Держбюджет-2024 встановлено, що до кінця поточного року працівник держоргану має використати щорічні відпустки, визначені п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону про відпустки, на які він набув право за останній відпрацьований робочий рік.
Зокрема, до щорічних відпусток держслужбовця належать такі:
-
основна відпустка;
-
додаткова відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці;
-
додаткова відпустка за особливий характер праці;
- інші додаткові відпустки, передбачені законодавством.
Важливо розуміти, що робочий рік рахується з дня укладення трудового договору (ст. 6 Закону про відпустки), тобто мається на увазі не календарний рік, і для кожного працівника будуть свої дати.
Згідно зі ст. 10 та 12 Закону про відпустки, щорічні основна та додаткові відпустки надаються працівнику з таким розрахунком, щоб вони були використані, як правило, до закінчення робочого року. Невикористану частину щорічної відпустки має бути надано працівнику до кінця робочого року, але не пізніше 12 місяців після закінчення робочого року, за який надається відпустка.
Водночас у період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні невикористаних днів щорічної відпустки (ст. 12 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).
Разом з тим, якщо до кінця 2024 року працівник держоргану не використає щорічні основну та додаткову відпустки, він отримає грошову компенсацію за всі дні невикористаної відпустки, на які він набув право за останній відпрацьований робочий рік, але у межах затверджених видатків на оплату праці відповідного державного органу (відповідно до Закону № 3460). Раніше невикористані дні відпустки переносилися на наступний рік.
З 13 лютого ДПС знатиме про відкриті е-гаманці
Мінфін наказом від 13.12.2023 № 698 (зі змінами за наказом Мінфіну від 04.01.2024 № 5) вніс зміни до Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів контролю. Зміни діють з 13 лютого 2024 року.
Тепер його назва Порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків/електронних гаманців платників податків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг / емітентах електронних грошей до контролюючих органів.
Отже, Порядок увідповіднили до положень Закону від 12.11.2023 № 2888-IX.
Порядок доповнили положеннями, згідно з якими:
-
одночасно з банками та іншими фінансовими установами обмін інформацією щодо відкриття/закриття рахунків платникам податків відбуватиметься також між ДПС і небанківськими надавачами платіжних послуг;
-
обмін інформацією щодо відкриття/закриття електронних гаманців відбуватиметься між ДПС і емітентами електронних грошей.
Податківці лякають оподаткуванням переказів з картки на картку і блокуванням карток, і все це відбувається під час складання річної звітності. А ще традиційно багато запитань у бухгалтерів викликає остаточний розрахунок у місяці звільнення працівників. Ми допоможемо вам утримати контроль за обліком, фінансами та податками.
Запрошуємо 21 лютого на велику безкоштовну онлайн-конференцію, на якій розберемо контрольні точки розрахунку зарплати й компенсації у місяці звільнення, виправлення «бухпомилок» у річній фінансовій звітності, помилки та штрафи при роботі з РРО/ПРРО і умови блокування банківських карток та переказів. Лекторами будуть Богдан Янків, Ірина Губіна і Тимур Алієв. Реєстрація – за посиланням.
Щомісячні показники податкового навантаження з ПДВ
На вебпорталі ДПС публікується інформація щодо показників податкової ефективності з ПДВ з 2019 року (помісячно на дату граничного терміну подання декларації за видами економічної діяльності на рівні секцій, згідно з КВЕД 009:2010).
З інформацією щодо показників податкової ефективності з ПДВ можна детально ознайомитись за посиланням.
Цю ж інформацію на вебпорталі ДПС можна знайти так:
-
зайти в меню «Діяльність»;
-
у меню «Діяльність» відкрити «Окремі показники декларування ПДВ за галузями».
Якщо у вас є запитання щодо податків, обліку або звітності, то ви завжди можете звернутися до експертів сервісу «Особистий консультант». На всі свої запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти цілодобово приймають запитання та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. У лютому ми приймаємо і надаємо відповіді навіть у суботу і неділю. Все це заради того, щоб бути для вас максимально корисними під час звітного періоду. Доступ до сервісу «Особистий консультант» надається передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1.
У яких випадках виписують паперовий лікарняний
Вже понад два роки в Україні під час хвороби працівника ЗОЗ оформлює е-лікарняний. Втім, паперові лікарняні нікуди не зникли.
Якщо лікар не може підтвердити тимчасову втрату працездатності в ЕСОЗ медичним висновком про тимчасову непрацездатність, він має право видати правильно заповнений та оформлений паперовий бланк листка непрацездатності. Це правомірно у таких випадках:
-
якщо сплив термін, протягом якого лікар може виправити помилку у висновку про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я або керівник закладу;
-
у разі відсутності зв’язку між Електронним реєстром листків непрацездатності (система ПФУ) та Реєстром медичних висновків в ЕСОЗ більше ніж 7 днів;
-
якщо в умовах воєнного стану користувачі не мають доступу до ЕСОЗ;
-
якщо пацієнт звернувся за продовженням випадку тимчасової непрацездатності з порушенням термінів за умови, що це порушення сталося внаслідок воєнного часу (людина, приміром, перебувала під окупацією). Рішення про продовження раніше виданого лікарняного приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я або керівник закладу. Зазначається номер листка непрацездатності, який продовжується.
Варто зазначити, що видавання паперових листків непрацездатності можливе у період дії воєнного стану і протягом трьох місяців з дня його припинення.
Крім того, залежно від ситуацій можливе поєднання електронного і паперового лікарняного в межах одного випадку тимчасової непрацездатності.
Про призначення/відмову лікарняних і декретних, особливості розрахунку та звітування у 2024 році, а також про самостійне виправлення помилок минулих періодів у податковій звітності та про воєнні послаблення щодо штрафів дізнаєтеся на онлайн-форумі «Зміни в лікарняних і декретних для працівників & Помилки у звітності, за які (не)штрафують». 23 лютого його проведуть Тетяна Гуль і Ольга Целуйко. Реєструйтеся безкоштовно прямо зараз за посиланням.
Об'єкти на територіях активних бойових дій: які податкові пільги діють
Водночас, починаючи з 1 січня 2023 року, вищезазначені податки не нараховуються і не сплачуються за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.
Постановою КМУ від 06.12.2022 № 1364 визначено, що до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій, території активних бойових дій та території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Але підрозділ 3 (Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) розділу І Переліку територій, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, застосовується для цілей пов’язаних з наданням певних послуг і не стосується особливостей оподаткування.
Мінфін у листі від 04.09.2023 № 1848/4/99-00-04-01-04-04 вказав, що для цілей оподаткування слід застосовувати підрозділ 2 (Території активних бойових дій) розділу І Переліку територій № 309 і поширювати особливості оподаткування, встановлені ПКУ, на об’єкти, які розташовані на адміністративно-територіальних одиницях, які включені саме до цього підрозділу та застосовувати дати початку і закінчення бойових дій, які зазначені в ньому.
Водночас повідомляю, що наказом Мінреінтеграції від 05.02.2024 № 30 знову внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом від 22.12.2022 № 309.
Зміни, що вносяться, зокрема, стосуються територіальних громад Сумської та Харківської областей.
Багато тих, хто переїхав з тимчасово окупованих територій отримують грантові кошти на відкриття своєї справи або для реалізації проєктів чи програм. Отже, зростає і кількість запитань щодо ведення бухгалтерського і податкового обліку фінансової допомоги у вигляді грантів. Як правильно відображати гранти щасливцям-отримувачам, пояснимо на галузевій зустрічі, яку 22 лютого проведе Таїса Виговська. Ви отримаєте відповіді на болючі запитання грантоотримувачів. Доступ до ефіру надається тільки передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1 за посиланням.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання звітності найближчими днями.
19 лютого – останній день сплати за ІV квартал 2023 року:
- податку на прибуток підприємств за угодою про розподіл продукції;
- екологічного податку;
- рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин;
- рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини під час виконання угоди про розподіл продукції;
- рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних із видобуванням корисних копалин;
- рентної плати за спеціальне використання води;
- рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів;
- збору за місця для паркування транспортних засобів;
- туристичного збору.
Також 19 лютого – останній день сплати:
- єдиного податку із сум доходів, оподатковуваних за ставкою 15 % та задекларованих у ІV кварталі 2023 року платниками єдиного податку першої та другої груп;
- єдиного податку за ІV квартал 2023 року платниками – юридичними та фізичними особами третьої групи.
20 лютого – останній день реєстрації зведених податкових накладних та розрахунків коригування до них складених в листопаді за операціями, визначеними пунктом 198.5 та пунктом 199.1 ПКУ.
Також 20 лютого буде останнім днем подання до Держстату звіту про викиди забруднюючих речовин і парникових газів в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів (форма 2‑ТП (повітря)) за 2023 рік.
Крім того, 20 лютого – останній день подання до ДПС:
- податкову декларацію з податку на додану вартість за січень 2024 року;
- декларацію з акцизного податку за січень 2024 року;
- податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за січень 2024 року;
- податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2024 рік;
- податкову декларацію з єдиного податку на 2024 рік і розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2023 рік для набуття й підтвердження статусу платника податку четвертої групи;
- податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2024 рік;
- податкову декларацію з транспортного податку на 2024 рік;
- податкову декларацію з рентної плати за січень 2024 року та додатки до неї.
І 20 лютого потрібно встигнути сплатити авансовий внесок з єдиного податку за січень 2024 року платниками, що належать до 1-ї та 2-ї груп, та єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з доходу за січень 2024 року.