Відеоблоги

Земельний податок - 2024: декларування, сплата, пільги | 06.02.2024

Ви дізнаєтесь:

  • Про форму Декларації та порядок звітування в 2024 році
  • Як відзвітувати за наявності декількох об’єктів оподаткування
  • Хто має пільги з плати за землю і як їх застосувати
Оберіть відео для перегляду

5(7)

Оцініть відео:

Земельний податок - 2024: декларування, сплата, пільги | 06.02.2024

00:16:05

Ірина Губіна

5(7)

Оцініть відео:


Плата за землю: склад та визначення

Традиційно кінець січня і початок лютого це є час для бухгалтерів, які володіють майном і починають опікуватися майновими податками, тобто їх підраховувати, звітувати. І одним із таких дуже популярних і фундаментальних майнових податків є плата за землю. Згідно із Податковим кодексом плата за землю складається в нас із двох частин: земельного податку й орендної плати за землю (якщо підприємство орендує землі державної та комунальної власності й відповідно передбачено нарахування цього податку і звітування).

Звітуємось ми згідно із податковою декларацією і традиційно вже маємо те, що майже кожного року податкова вносить деякі зміни до цієї декларації. Минулого року вони були доволі фундаментальні. І як ми бачимо, наказ, який затвердив декларацію, датований 2015 роком наказ Мінфіну №560, але він використовується у редакції наказу Мінфіну 2022 року №83. Цей рік не став виключенням і наприкінці 2023 року також декларація зазнала певних змін. Податкова зазначає, що ці зміни мають застосовуватися із 1 січня 2024 року, отже звітуючись у 2024 році щодо земельного податку та орендної плати за землю ми маємо з вами використовувати вже оновлену декларацію. На слайді я подала також електронні ідентифікатори цих форм. Форм в нас дві: для юридичних осіб і для фізичних осіб. У фізичних осіб є свої особливості розрахунку, тому що зазвичай всю інформацію щодо цих податків рахує безпосередньо податкова служба, тому юридичні особи орієнтуються на свій оновлений ідентифікатор.

Що стосується змін, які відбулися в декларації, як я зазначила, вони не є настільки фундаментальними, як були минулого року. Вони скоріше ну технічні, але треба звернути увагу на те, що ми зараз, згідно із приміткою 1 до декларації, вже чітко будемо знати куди саме подавати декларацію і чи можна об'єднати декларацію щодо земельного податку та орендної плати на землю. Про це трошечки більш докладно скажу пізніше. Також, якщо ви подивитеся на самі зміни у тілі декларації, то побачите, що із третього розділу у нас виключений рядочок, який стосується пені. Тобто зараз, коли ми виправляємо помилки, ми вже самостійно не будемо нараховувати пеню. А також виключені всі згадки щодо того, як ця пеня нараховується і позиція щодо камеральної перевірки податковим органом цієї податкової декларації. Це пов'язано із більш досконалою системою перевірки декларації й безпосередньо нарахування штрафних санкцій, те, що стосується 1, 2 розділу декларації, тобто ціла декларація, де ми нараховуємо відповідно земельний податок, орендну плату за землю, ці частини в нас не зазнали змін, отже якщо ви складали декларацію минулого року, зараз для вас не буде проблем із використанням цієї форми. Нагадаю, що звітність із плати за землю може мати в нас як річний формат, так і формат щомісячний. Якщо ми звітуємось у річному форматі, ми вже з вами не подаємо звісно місячні декларації, але сплачуємо податок рівними частинами, розбиваючи річну суму помісячно. Натомість якщо з якихось причин ви не хочете обирати формат річної декларації, ви можете подавати її саме у місячному форматі.


Формат Декларації щодо терміну подання звітності та строк її подання та сплати податку

Нагадаю, що електронний ідентифікатор форми для місячної й річної декларації в нас буде такий самий, про який я згадала трошечки раніше. Термін подання місячної декларації буде відповідати базовому календарному місяцю. Що стосується сплати податку, то тут не бачимо відмінності у варіанті коли ми здаємо річну декларацію й у варіанті коли ми здаємо місячну декларацію, адже на сплату податку нам відводиться щомісяця 30 календарних днів, після останнього календарного дня податкового (звітного) місяця. Отже, відзвітувавшись, до прикладу до 20 лютого в форматі річної декларації, ми маємо 30 календарних днів на сплату безпосередньо цього податку і так будемо робити кожного місяця. Отже, перша сплата податку за січень, частина січнева, буде припадати на початок березня, тому що, як відомо в лютому у нас є тільки безпосередньо 29 днів. І власне так само ми вчиняємо коли ми працюємо у місячному форматі, подаючи декларацію.


Наступне питання, яке я хотіла б згадати, це те питання, яке завжди постає, коли у вас є більше ніж один об'єкт оподаткування: скільки декларації й куди треба подавати? Нещодавно адміністративно-територіальна реформа, вона трошечки змінила концепцію подання таких майнових декларацій, тому що, як відомо, майнові податки земля, це є податок, який є місцевим, і, отже факт прив'язки об'єкта оподаткування до місцевої громади визначає кількість декларацій. Податкова зазначає, що у випадку, коли у вас є кілька об'єктів оподаткування, які знаходяться на різних територіальних громадах і також відповідають різним кодам КАТОТТГ, тобто різні коди адміністративно-територіальних одиниць, але ці територіальні громади обслуговуються одним податковим органом, то кількість податкових декларацій ми визначаємо не орієнтуючись на те, до якого податкового органу ми їх подаємо, а орієнтуємось на те, скільки адміністративно-територіальних одиниць в нас залучено. Тобто може бути ситуація, коли до однієї податкової ми будемо подавати кілька декларацій, тому що визначальним є саме ознака територіальної громади, куди ми будемо подавати безпосередньо нашу декларацію.

Наступне запитання, воно є у відповідях у ЗІР, але згідно зі змінами до декларації, які ми маємо зараз, навіть ну напевно не треба мати вже ЗІР, для того, щоб розуміти, що декларація із плати за землю, яка складається у нас із земельного податку та орендної плати за землю, буде подаватися окремо. Тобто якщо навіть в одній податковій, в одній територіальній громаді, у вас є по два об'єкти оподаткування, які теоретично можна об'єднати в одну декларацію, робити це не можна. Отже, податкова про це казала свого часу у ЗІР, а зараз ми бачимо оновлену примітку 1 до декларації, в редакції наказу №520, і бачимо, що тут якраз і зазначається про те, що по земельному податку і по орендній платі за землю подаються окремі податкові декларації, орієнтуватися ми маємо з вами на кожну окрему територіальну громаду і відповідно зазначати їх код у рядку 7.


Порядок розрахунку земельного податку

Далі ми з вами рухаємося до розрахунку земельного податку. Як відомо, згідно з Податковим кодексом, базою оподаткування є зокрема нормативна грошова оцінка земельної ділянки й також треба врахувати коефіцієнт індексації. Коефіцієнт індексації - це інформація, яка з'являється майже кожного року і відповідає за цю інформацію Держкадастр. Отже, не став виключенням і 2024 рік, на початку року Держкадастр видав інформаційного листа, згідно з яким повідомив, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки землі на 2023 рік становить 1,051. Також нагадали, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель має застосовуватися кумулятивно, залежно від дати проведення такої оцінки. Також цікавим буде зазначення у листі того факту, що підприємства, які отримали витяги починаючи із 1 січня по 15 січня 2024 року, якщо ці витяги були сформовані системою автоматично, вони ще не містять коефіцієнтів індексації за 2023 рік. Отже, маючи таку інформацію про нормативну грошову оцінку землі, яка отримана у зазначений період, для того, щоб вірно поставити об'єкт оподаткування у декларацію, порахувати податок, нам необхідно цю суму помножити на коефіцієнт, про який зазначив Держкадастр (1,051). До речі, цю інформацію транслювала вже і не одна місцева податкова служба із посиланням на згаданий лист і в цьому листі також ми з вами можемо знайти всі абсолютно коефіцієнти індексації, які проводилися за останні роки коли розраховується цей податок, тому обов'язково в цей лист зазирніть.


Пільги зі сплати земельного податку

Не можна оминути, кажучи про складання декларації, і питання пільг. Пільги встановлюються різними нормами Податкового кодексу, зокрема нагадаю, що минулого року, в середині 2023 року, у нас з'явився Закон №3050, який додав змін щодо пільг, які передбачені базовими нормами ПКУ, зокрема щодо ст. 283. Ці пільги стосуються можливості не сплачувати земельний податок щодо забруднених та потенційно забруднених вибухонебезпечними предметами земель. Також скажу, що ст. 283.1 містить окремий порядок підтвердження того, що ця земля має ось такий статус, те ж саме стосується і законсервованих земель. Ну і також ми з вами бачимо, що пільги, окрім стандартних пільг, які передбачені відповідними нормами ПКУ, можуть також бути встановлені місцевими органами самоврядування. А окрім цього треба врахувати ще і воєнні пільги, які діють на період воєнного часу. Вони встановлені п. 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ. І саме щодо воєнних пільг хочу зробити відповідні акценти, тому що їх застосування у 2023 році й у 2024, тому що починаючи з 1 січня 2023 року трошечки змінився порядок застосування, ми маємо врахувати у декларації. Отже, пільги, які мають застосовуватися згідно із п. 69.14 стосуються земель, які знаходяться на територіях активних бойових дій і тимчасової окупації, які, як загальновідомо, представлені у Переліку №309, це є норма ПКУ. Також ПКУ зазначає, що дата початку і завершення активних бойових дій також має бути врахована при визначенні пільг, а відповідно при заповненні декларації. Ну а оскільки ми знаємо з вами, що цей Перелік №309, він такий є рухомий, десь починаються активні бойові дії чи тимчасова окупація, десь вони завершуються, власне цей момент треба відстежувати. І подивімося, що з цього приводу нам каже податкова служба. По-перше, вона робить такий дуже-дуже значний акцент щодо того, що території можливих бойових дій, які також присутні у Переліку №309, вони не можуть ототожнюватися з активними бойовими діями та тимчасовою окупацією, а конкретно зазначають, що застосування пільг по територіях можливих бойових дій не може поширюватися на відповідно норми Кодексу. Отже, п. 69.14 не стосується територій можливих бойових дій, які включені у перелік. Визначаючи воєнну пільгу ми повинні подивитися чи знаходиться наша земельна ділянка саме на території активних бойових дій чи тимчасової окупації. Далі. Податкова зазначає, що в нас також має бути обов'язково орієнтир на дату початку, дату завершення активних бойових дій і тимчасової окупації. І якщо є така ситуація, що ми в Переліку бачимо тільки дату початку, а дату завершення бойових дій чи тимчасової окупації не бачимо, тому що, ну скажімо так, це ще є перелік з відкритою датою, то будь ласка подивіться, що з цього приводу каже податкова: в такому випадку ми застосовуємо пільги до об'єктів оподаткування, що розташовані на зазначених територіях по дату подання податкової звітності включно. Отже, якщо на дату складання декларації у 2024 році ви бачите, що ваша територія із січня місяця чи із 2023 року знаходиться у переліку і дати кінця активних бойових дій чи тимчасової окупації ще немає, ми з вами можемо зробити висновок, що до цієї земельної ділянки продовжує діяти пільга. Також податкова зазначає, що у разі, коли будуть з'являтися дати початку і дати кінця відповідно активних бойових дій чи тимчасової окупації, нам треба за ними слідкувати, тому що зміна таких дат є підставою для подання уточнюючої звітності із зазначених податків, зокрема із податку на землю, про який ми з вами говоримо, і з орендної плати за землю.