Президент підписав Закон про зміни у відпустках
22 листопада ВРУ прийняла Закон №3494-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування надання та використання відпусток та інших питань». 27 листопада 2023 року Закон №3494 було передано на підпис президенту, а 21 грудня його нарешті було підписано. Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Нагадаємо, які зміни передбачає цей закон:
- збільшення терміну надання відпустки без збереження зарплати за сімейними обставинами та з інших причин з 15 до 30 календарних днів на рік;
- надання частини щорічної основної відпустки днями «без збереження зарплати». Залишилася можливість (а не обов’язок!) роботодавця обмежити щорічну основну відпустку за поточний рік 24 календарними днями. Але з’явилося нове правило, відповідно до якого «за рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати».
Закон передбачає, що мобілізованому працівнику виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки та соцвідпустки на дітей у строк до його увільнення на час військової служби від займаної посади (виконання обов’язків).
Крім того, якщо батько дитини, який не перебуває у зареєстрованому шлюбі з матір’ю дитини, але спільно проживає разом з нею, матиме право на відпустку при народженні лише у випадку, якщо ухвалено рішення суду, яке підтверджує факт спільного проживання, спільного побуту, взаємних прав та обов’язків матері та батька дитини.
Відтепер відпустка для підготовки та участі у спортивних змаганнях буде надаватися працівникам, лише якщо це передбачено трудовим та/або колективним договором.
А ще скасовується середній заробіток мобілізованим педагогічним та науково-педагогічним працівникам.
На великій онлайн-конференції «Річний аудит обліку, первинки, відпусток та списання ОЗ наприкінці року», яка відбудеться вже 27 грудня, розберемо не лише питання надання безоплатних відпусток та компенсації днів відпусток у воєнний час, а й розглянемо аудит обліку перед складання річної звітності, списання ОЗ та відображення результатів інвентаризації. Лекторами будуть найкращі експерти й консультанти – Антон Янко, Вікторія Величко та Ірина Губіна. Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
Нескінченні зміни до Плану-графіка податкових перевірок
Станом на 19 грудня на вебсайті податкової розміщено оновлений Розділ ІІІ плану-графіка «Документальні планові перевірки фізичних осіб». До внесених змін у грудні за Розділом ІІІ плану-графіка податківці планували перевірити 262 підприємці. Але після перегляду своїх планів вони завітають до кінця року лише до 256 ФОПів. Інші три розділи наразі залишено без змін.
До речі, податківці інформують, що відповідно до підпункту 69.35 прим. 2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, яким ПКУ доповнив Закон України від 09.11.2023 № 3453, зміни до плану-графіка можуть вносити щомісячно з урахуванням обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, визначених підпунктом 69.2 прим. 2 цього пункту, та з урахуванням вимог, встановлених цим підпунктом.
Оновлений план-графік оприлюднюють на офіційному вебсайті ДПС не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік.
Документальна перевірка платника податків, якого включили до оновленого плану-графіка на поточний рік відповідно до пп. 4 і 5 (нерезиденти та інші платники, які відповідають хоча б одному з визначених критеріїв), може бути розпочата не раніше ніж через два місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.
Документальні планові перевірки платників, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), та платників податків, що надають фінансові, платіжні послуги, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка. За умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Перевірте відповідність критеріям ризиковості
Планові перевірки ДПС можуть проводитися у платників податків, які на основі показників, сформованих за підсумками 2021 календарного року, відповідають хоча б одному з критеріїв, які вказані у пункті 69.35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
ДПС вже опублікувала:
- показники рівнів сплати податку на прибуток відповідно до класів КВЕД за 2021 рік;
- показники рівнів сплати податку на додану вартість відповідно до класів КВЕД за 2021 рік;
- показники середньої заробітної плати у відповідній галузі за регіонами, сформовані на основі показників за підсумками 2021 року.
Порівняйте опубліковані показники зі своїми, щоб визначити наявність або відсутність підстав для перевірки.
Нагадаю бухгалтерам, якщо у вас є запитання щодо ведення обліку, звітності, оподаткування або нарахування зарплати, наш унікальний сервіс «Особистий консультант» допоможе всім передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1. Ви отримаєте відповіді кваліфікованих експертів на всі запитання з податкового і бухгалтерського обліку. Запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається до 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. У суботу і неділю запитання також приймаються, а відповідь надається у понеділок. Крім того, протягом 14 днів після публікації відповіді ви можете надіслати експерту уточнення до запитання та отримати повнішу відповідь.
ДПС, ПФУ, ДЦЗ та інші держоргани обмінюватимуться інформацією
Спільним наказом Мінфіну, Мінсоцполітики та Мінекономіки від 20.11.2023 № 648/447-н/17498 та постановою ПФУ від 20.11.2023 № 49-1 затверджено Порядок обміну інформацією між Державною податковою службою України, Пенсійним фондом України, Державним центром зайнятості та іншими органами виконавчої влади.
Обмін інформацією здійснюється на постійній основі та на підставі окремих запитів:
- на центральному рівні – в порядку електронної інформаційної взаємодії
- між ДПСУ і ПФУ;
- між ДПСУ і Державним центром зайнятості (ДЦЗ) через інформаційну інфраструктуру ПФУ;
- між ДПСУ і Мінсоцполітики.
- на територіальному рівні – в порядку електронної інформаційної взаємодії або направленням запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.
ДПСУ, ПФУ і ДЦЗ будуть обмінюватися такою інформацією:
- дані про взяття на облік платників ЄСВ;
- дані про систему оподаткування платників, зокрема із зазначенням І, ІІ, ІІ або ІV групи платника ЄП;
- відомості зі звітів страхувальників щодо сум нарахованого ЄСВ та за укладеними договорами про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соцстрахування;
- дані про узгодження результатів перевірок у частині достовірності поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню;
- відомості про суми надходжень від сплати ЄСВ, фінансових санкцій та суми коштів, перерахованих на рахунки ПФУ та ДЦЗ;
- дані у розрізі страхувальників щодо сплати ЄСВ, суми недоїмки зі сплати ЄСВ, суми боргу за фінансовими санкціями (штраф, пеня), необхідні для виконання органами ПФУ функцій.
ДПСУ ПФУ і Мінсоцполітики – це дані про платників ЄСВ, необхідні для отримання інформації згідно з пунктами 3 – 5 розділу ІІІ Порядку.
ПФУ до ДПСУ – це дані про осіб, що отримують пенсію та мають право на звільнення від сплати за себе ЄСВ згідно з вимогами ч. 4 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI, зокрема і є особами з інвалідністю, дату встановлення пенсії (інвалідності), закінчення пенсії (інвалідності).
Мінсоцполітики до ДПСУ – дані про платників ЄСВ – фізичних осіб, які отримують відповідно до закону державну соціальну допомогу та мають право на звільнення від сплати за себе ЄСВ згідно з вимогами ч. 4 ст. 4 Закону №2 464, зокрема і є особами з інвалідністю, дату призначення соцдопомоги, закінчення інвалідності.
Територіальні органи ПФУ до податкових органів:
- відомості, необхідні для завершення процедур адміністрування ЄСВ;
- копії звітності з ЄСВ, подані страхувальниками до органів ПФУ у період до 1 жовтня 2013 року.
Відомості з реєстру застрахованих осіб про застраховану особу, за яку нараховано та сплачено суму ЄСВ, надаються ПФУ до ДПСУ та ДЦЗ відповідно до ст. 20 Закону № 2464.
Інформація з Держреєстру фізичних осіб – платників податків, необхідна ПФУ для проведення перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, надаватиметься відповідно до Порядку проведення підтвердження відповідності реєстраційних даних фізичної особи даним Державного реєстру фізичних осіб – платників податків на запити суб'єктів інформаційних відносин, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.11.2015 № 1007.
Наприкінці року бухгалтерам і кадровикам потрібно зробити багато важливих справ, щоб потім спокійно відзвітувати і зустріти новий рік. Запрошуємо 28 грудня усіх бухгалтерів, кадровиків і юристів разом з нашими найкращими лекторами Іриною Губіною, Яною Ярошенко і Тетяною Гуль на святковий ефір «ТОП-20 важливих кроків для бухгалтера і кадровика наприкінці 2023 – на початку 2024 року». Буде не тільки важлива і корисна інформація для кожного, але й цікаві розіграші, подарунки. Гарний настрій гарантуємо. Не пропустіть цей грандіозний ефір, реєструйтеся прямо зараз безкоштовно.
Реєстрація легкового авто у 2024 році коштуватиме дорожче
З 1 січня 2024 року змінилися суми збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при першій реєстрації легкових авто на території України.
Нагадуємо, що розмір збору залежить від суми прожиткового мінімуму, який з 1 січня становить 3 028 грн. Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування сплачується у розмірі залежно від вартості легкового автомобіля, визначеної відповідно до договору купівлі-продажу, довідки-рахунку торговельних організацій, договору міни, довідки органів митної служби, акта експертної оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують цю вартість, без урахування податку на додану вартість, у розмірі:
- 3 % – якщо вартість легкового автомобіля не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
- 4 % – якщо вартість легкового автомобіля перевищує 165, але не перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
- 5 % – якщо вартість легкового автомобіля перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року – більше ніж 878,1 тис. грн.
Отже, з 1 січня 2024 року, якщо вартість легкового авто:
- не перевищує або дорівнює 499 620,0 грн – сплачується 3 %;
- більше ніж 499620,0 грн, але не перевищує або дорівнює 878 120,0 грн – 4 %;
- більше ніж 878,1 тис. грн – 5 %.
Збір сплачується на бюджетні рахунки в органах Казначейства за місцем проведення першої державної реєстрації в Україні легкового автомобіля в сервісних центрах МВС. Номери рахунків можна дізнатися на сайті ДКСУ в розділі Діяльність/Реквізити дохідних рахунків.
Класифікатори з основних фондів та послуг ЗЕД у 2024 році скасують
Мінекономіки підготувало накази:
- від 07.12.2023 № 18925, яким скасовується національний класифікатор ДК 013-97 «Класифікація основних фондів», що затверджений наказом Держкомітету по стандартизації, метрології та сертифікації від 19.08.1997 № 507;
- від 08.12.2023 № 19020, яким скасовується національний класифікатор ДК 012-97 «Класифікація послуг зовнішньоекономічної діяльності», що затверджений наказом Держкомітету по стандартизації, метрології та сертифікації від 02.06.1997 № 324.
Накази наберуть чинності через три місяці з дня їх підписання. Отже, Наказ № 18925 набере чинності з 7 березня 2024 року, а Наказ № 19020 – з 8 березня 2024 року.
Причини помилок при формуванні електронного лікарняного
Нагадаємо, що листок непрацездатності формується в Електронному реєстрі на підставі інформації про медичний висновок у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в Реєстрі застрахованих осіб (РЗО) Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Отже, ідентифікованою вважається особа, щодо якої інформація, яка надійшла з електронної системи охорони здоров’я, збігається з відомостями РЗО за наступними критеріями:
- збіг реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номеру паспорта — 100 % символів,
- збіг прізвища, імені та по батькові особи — понад 90 % символів.
Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом, через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
У разі розбіжності вищезазначених критеріїв листок непрацездатності не створиться, а лікар в електронній системі охорони здоров’я отримає повідомлення «Помилка однозначного пошуку в РЗО/Перевірте коректність ПІБ та документ».
В цьому випадку необхідно перевірити актуальність даних в електронній системі охорони здоров’я, які вносились при укладанні пацієнтом декларації з сімейним лікарем.
Виявивши помилки, їх необхідно виправити протягом 7 днів з дня реєстрації медичного висновку. При перевищенні цього строку е-лікарняний за таким медичним висновком уже не створиться. Якщо ж помилку виявлено в даних застрахованої особи, які містяться в РЗО, то її також необхідно виправити.
Оскільки одним з джерел наповнення РЗО є звітність роботодавців щодо нарахування та сплати страхових внесків, то уточнення даних щодо застрахованої особи може здійснити страхувальник.
Також подати Анкету для внесення / зміни / уточнення даних в РЗО може безпосередньо застрахована особа – через вебпортал Пенсійного фонду або особисто, звернувшись до територіальних підрозділів Фонду.
Після виправлення даних в Реєстрі застрахованих осіб за зверненням пацієнта лікар може повторно відправити сформований медичний висновок до Пенсійного фонду для створення лікарняного листка.
Особливості сплати МПЗ юрособами-єдинниками 4 групи
Податківці роз’яснили деякі питання щодо єдиного податку четвертої групи (юридичні особи) та мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ).
Одне з питань наступне:
Фермерське господарство (далі – ФГ) використовує у своїй діяльності земельні ділянки, які знаходяться у власності, оренді або постійному користуванні члена ФГ на підставі статті 12 Закону України «Про фермерське господарство», тобто без укладення договору оренди. Цільове призначення ділянки – для ведення ФГ. Хто має сплачувати МПЗ щодо цієї земельної ділянки: ФГ як юрособа або член ФГ як фізособа?
Податківці пояснили, оскільки державна реєстрація договору оренди між ФГ та його членом відсутня, МПЗ виникає саме у члена ФГ – фізичної особи як у власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
За відсутності державної реєстрації переходу права власності або права користування, зокрема і оренди, емфітевзису, суборенди, на земельну ділянку, віднесену до сільськогосподарських угідь, від одного власника, орендаря, користувача на інших умовах (навіть і на умовах емфітевзису) до іншого власника, орендаря, користувача на інших умовах (навіть і на умовах емфітевзису) протягом календарного року МПЗ щодо такої земельної ділянки визначається для попереднього власника, орендаря, користувача на інших умовах (навіть і на умовах емфітевзису) на загальних підставах за податковий (звітний) рік (прим. 1).
До речі, 26 грудня наш експерт Ірина Губіна проведе для передплатників Бухгалтерської Відеоплатформи №1 галузеву online-зустріч з питань оподаткування і підготовки до подання річної звітності. Тема зустрічі «Агропідприємства і фермерські господарства: акценти оподаткування, МПЗ, облік палива, річна звітність». Ірина Губіна надасть відповіді на всі ваші запитання і розповість про облік пального у сільгосппідприємствах, його зберігання, ліцензування та акциз, а також про агропільги у 2024 році. Передплатники вже мають змогу ставити запитання за агротемою, щоб отримати професійну відповідь під час зустрічі.
Куди звітувати при зміні податкової адреси
Податківці нагадали, що податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі (п. 45.1 ст. 45 ПКУ).
При зміні податкової адреси, пов’язаної зі зміною адміністративного району, фізична особа – підприємець на загальній системі оподаткування:
- подає податкову декларацію з додатками за новим місцезнаходженням;
- сплачує податок на доходи фізичних осіб та військовий збір до відповідних бюджетів за попереднім місцезнаходженням до закінчення поточного бюджетного року.
Сплата податків наприкінці 2023 року
Державна казначейська служба України повідомляє, що відповідно до Регламенту роботи органів Державної казначейської служби України у період завершення бюджетного 2023 року та початку 2024 року, затвердженого наказом Казначейства від 27.11.2023 № 299, останнім днем проведення платежів за видатками клієнтів органів Казначейства в бюджетному 2023 році є 27 грудня 2023 року.
27 грудня 2023 року до 17:30 завершується прийняття електронних документів клієнтів із системи дистанційного обслуговування «Клієнт-казначейства – Казначейство» (СДО) до облікових систем АС «Є-Казна Доходи», АС «Є-Казна». У період з 30 грудня 2023 року по 1 січня 2024 року прийняття органами Казначейства електронних документів від клієнтів через СДО не здійснюється. Клієнтська частина СДО у зазначений період працює у штатному режимі: доступний перегляд інформації, друк виписок, функції формування та візування документів.
У період з 27 грудня 2023 року по 29 грудня 2023 року Казначейство працює в системі електронних платежів Національного банку України (СЕП НБУ) у звичайному режимі та здійснює зарахування надходжень до бюджетів усіх рівнів та інших платежів – поповнення рахунків з електронного адміністрування податків, перерахування коштів єдиного соціального внеску, митних платежів та інших, на рахунки, відкриті в Казначействі.
У період з 30 грудня 2023 року по 1 січня 2024 року включно міжбанківські платіжні операції через СЕП НБУ від Казначейства та/або на адресу Казначейства не здійснюються. Учасники СЕП НБУ не зможуть здійснювати платежі на адресу Казначейства, а Казначейство – на адресу учасників СЕП.
Починаючи з 2 січня 2024 року органи Казначейства працюють у звичайному режимі.
Звертаємо вашу увагу, що кошти в іноземній валюті, які обліковуються на рахунках, відкритих в установах банків (крім залишків власних надходжень бюджетних установ в іноземній валюті, які обліковуються на їх рахунках, відкритих в установах банків, коштів на рахунках бюджетних установ, розташованих за кордоном, коштів, розмішених на рахунках у банках у іноземній валюті, отриманих як надходження в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ та як кредити (позики), залучені державою від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій у порядку, затвердженому КМУ, а також коштів в іноземній валюті, розміщених на рахунках головних розпорядників коштів державного бюджету в НБУ відповідно до пункту 56 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України) на підставі платіжних інструкцій власників рахунків необхідно перерахувати не пізніше 29 грудня 2023 року:
- у разі отримання бюджетною установою коштів з державного бюджету в іноземній валюті з рахунку Казначейства, невикористані кошти в іноземній валюті перераховуються за реквізитами, розміщеними на цьому сайті;
- у разі самостійної закупівлі іноземної валюти на міжбанківській валютній біржі, невикористані кошти в іноземній валюті перераховуються у порядку, зворотному отриманню таких коштів.
У полі «призначення платежу» платіжної інструкції додатково зазначити «Стаття 57 БКУ».
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання звітності найближчими днями.
28 грудня – останній день сплати ЄСВ гірничими підприємствами за найманих працівників за листопад 2023 року.
29 грудня – останній день сплати авансового внеску з податку на прибуток підприємств з пунктів обміну іноземних валют за грудень 2023 року.
Радимо сплатити заздалегідь, а саме 29 грудня, наступне:
- ПДВ за листопад 2023 року;
- акцизний податок за листопад 2023 року;
- ПДФО з нарахованого, але не виплаченого доходу за листопад 2023 року;
- військовий збір з нарахованого, але не виплаченого доходу за листопад 2023 року;
- авансовий внесок з туристичного збору за грудень 2023 року платниками, які сплачують туристичний збір авансами щомісяця;
- плату за землю за листопад 2023 року;
- рентну плату за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини за листопад 2023 року;
- рентну плату за транспортування нафти й нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами за листопад 2023 року;
- рентну плату за транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України за листопад 2023 року;
- рентну плату за користування радіочастотним ресурсом за листопад 2023 року.
Граничний строк сплати цих податків припадає на суботу, 30 грудня 2023 року. За правилами пункту 57.1 Податкового кодексу України щодо перенесення граничного дня сплати, який припадає на вихідний або святковий день, на наступний за ним операційний день, останнім днем сплати вважається 1 січня 2024 року.
Але оскільки з 30 грудня 2023 року по 1 січня 2024 року включно не можна буде здійснювати податкові платежі та єдиний внесок через СЕП НБУ через те, що Казначейство проводитиме технічні роботи.