З 30 вересня розблокування ПН/РК запрацювало за новим порядком
З 30 вересня розблокування ПН/РК запрацювало за новим порядком. Зміни передбачені Наказом Мінфіну від 14.07.2023 № 394.
Голова Податкового Комітету ВРУ Данило Гетманцев особисто навів головні зміни у процесі розблокування ПН/РК.
В оновленому Порядку уточнено, що серед документів для реєстрації ПН/РК платник має надати договори, зокрема і ЗЕД-договори. На жаль, через попередню редакцію Порядку були випадки, коли від підприємства, яке не веде ЗЕД, вимагали надати ЗЕД-договори.
Також відтепер платник податків не обмежений переліком документів, які він може надати для розгляду питання про реєстрацію ПН/РК, тому що перелік доповнений пунктом «Інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК».
Ще однією доволі зручною зміною є така: коли у квитанції до ПН/РК зазначено код товару/послуги згідно з УКТ ЗЕД / умовним кодом товару / ДКПП, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації ПН/РК, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
А ще тепер отримувач (покупець) має право ініціювати подання письмових пояснень і копій документів до РК, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику.
Детально про те, що змінилося в порядку розблокування ПН/РК, як вплинули зміни на процес розблокування, а також як це використовувати платникам податків на практиці, роз’яснює на прикладах Ольга Самофалова 13 жовтня о 14:00 на майстер-класі «Декларація з ПДВ і заблоковані ПН/РК: кейси з розблокування, як подати адміноскарження та коли нараховують штрафи». Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Як нарахувати компенсацію за відпустки без наявності зарплати у 2023 році
Через зміни, внесені до Порядку обчислення середньої зарплати, Мінекономіки видало новий лист від 26.09.2023 № 4707-05/51667-09 з роз’ясненнями обчислення середньої зарплати для виплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набув право до 31 грудня 2023 року.
Отже, середня зарплата для виплати компенсації за зазначені вище невикористані відпустки обчислюється, зважаючи на виплати за фактичний час роботи у 2023 році, що передують місяцю виплати компенсації за невикористані відпустки, починаючи з 1 січня 2023 року (абзац 2 п. 2 Порядку № 100).
Якщо в розрахунковому періоді у працівника не було зарплати, розрахунки проводяться з установлених йому в трудовому договорі тарифної ставки, посадового (місячного) окладу (абзац 3 п. 4 Порядку № 100).
Якщо розрахунок середньої зарплати обчислюється, зважаючи на посадовий оклад або МЗП, то її нарахування здійснюється шляхом множення посадового окладу або МЗП на кількість місяців розрахункового періоду (абзацу 5 п. 4 Порядку № 100).
Отже, у разі звільнення 15 вересня 2023 року працівника, у якого не було зарплати в розрахунковому періоді, розрахунок середньої зарплати для оплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набув право до 31 грудня 2023 року, здійснюється, зважаючи на встановлений на час розрахунку посадовий оклад в розрахунковому періоді з 01.01.2023 по 31.08.2023.
Про щорічні відпустки та їх компенсацію (відображення у П-2, складання наказів по-новому, підготовка до графіка відпусток-2024), про лайфхаки щодо розрахунку «середньої» для обчислення відпускних, декретних/лікарняних, про виправлення помилок у розрахунках, а також як показати ці виплати в Об’єднаному звіті за 3 квартал поговоримо на майстер-класі, який 10 жовтня проведуть Яна Ярошенко і Галина Казначей. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Як обчислити середню зарплату для надання матеріальної допомоги
І ще одне роз’яснення від Мінекономіки щодо змін до Порядку № 100, внесених постановою КМУ від 08.09.2023 № 957, які набрали чинності з 12 вересня 2023 року. У листі від 29.09.2023 № 4707-05/52588-09 Мінекономіки пояснює, що середня зарплата для надання матеріальної (грошової) допомоги обчислюється зважаючи на виплати за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання матеріальної (грошової) допомоги.
Оскільки матеріальна (грошова) допомога на оздоровлення виплачується до щорічної відпустки, подією, з якою пов’язана її виплата, є дата початку наданої працівникові такої відпустки (або її частини).
Отже, з 12 вересня матеріальна допомога на оздоровлення має здійснюватися, зважаючи на виплати за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання матеріальної допомоги на оздоровлення. Наприклад, якщо відпустка надається в жовтні, то розрахунковим періодом для обчислення розміру матеріальної допомоги є період з 01.10.2022 по 30.09.2023.
Зі складанням оновленого додатка 4ДФ та новими ознаками об’єднаного звіту з ЄСВ, ПДФО та ВЗ за III квартал запрошуємо розібратись 9 жовтня на безкоштовному майстер-класі з Тимуром Алієвим. Розглянемо ТОП-10 нетипових виплат: що оподатковувати ПДФО та ВЗ, а що ні. Розберемо, як відображати у звітності й виправляти помилки, коли виводити, а коли додавати рядки. Реєстрація – за посиланням.
З 3 жовтня НБУ впроваджує керовану гнучкість обмінного курсу
З 3 жовтня 2023 року НБУ перейшов до режиму керованої гнучкості обмінного курсу, продовжуючи реалізацію Стратегії пом'якшення валютних обмежень.
Відтепер офіційний курс визначатиметься на основі курсу за операціями на міжбанківському ринку, а не встановлюватиметься директивно НБУ відповідно до постанови Правління НБУ №18, як це відбувалося з 24 лютого 2022 року.
Крім того, НБУ суттєво обмежуватиме курсові коливання, не допускаючи як значного послаблення гривні, так і суттєвого зміцнення. Фактично за керованої гнучкості курсу НБУ компенсуватиме структурний дефіцит валюти на ринку та суттєво згладжуватиме курсові зміни.
Як пояснюють посадовці НБУ:
- курс валют у вільне плавання ніхто не відпускав, він буде знаходитись під повним контролем НБУ;
- мета і пріоритет керованої гнучкості валютного курсу – зберегти курсову стійкість як одну із важливих компонентів цінової стабільності;
- буде посилено нагляд за фінансовими установами, щоб уникнути спекуляцій на ринку.
Якщо вам цікаво, то переглянути пресбрифінг зі зручними таймкодами можна за посиланням.
Кого з ФОПів податківці перевірять відповідно до оновленого плану-графіка
Від 3 жовтня 2023 року на сайті ДПС розміщено оновлений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік.
Зміни відбулися лише у розділі ІІІ плану-графіка «Документальні планові перевірки фізичних осіб» з урахуванням коригування від 3 жовтня 2023 року. За оновленою інформацією, податківці планують до кінця поточного року провести 261 перевірку замість раніше запланованого проведення 1 461 податкової перевірки.
Інші три розділи залишилися без змін.
У жовтні бухгалтери закривають звітний квартал і готуються до подання фінансової та податкової звітності. Запрошую всіх підготуватися до складання звітів на безкоштовному майстер-класі «Звітність за 9 місяців: практичні кейси закриття періоду для ФОП та ТОВ, ризикові доходи, витрати, залишки, виправлення помилок за попередні періоди», який 11 жовтня проведуть Вікторія Величко та Ірина Губіна. Розберемося з питаннями відображення доходів і витрат, перехідними операціями після скасування ЄП 2 %, перевіркою залишків на кінець кварталу, а також правилами виправлення помилок без штрафів. Реєстрація – за посиланням.
Мораторій на перевірки з ЄСВ діє не для всіх платників податків
З 1 серпня 2023 року набрав чинності Закон від 30.06.2023 № 3219-ІХ, яким внесено зміни до Закону від 08.07.2010 № 2464-VI.
Так, відповідно до нової редакції п. 9-23 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, визначено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, встановлюється мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення і сплати ЄСВ, крім перевірок:
1) пов’язаних із припиненням юридичної особи або підприємницької діяльності ФОПів;
2) що проводяться на звернення платника ЄСВ;
3) документальних планових перевірок платників податків (пп. 1–3 пп. 69.35 п. 69 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ), які:
- здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- надають фінансові, платіжні послуги.
Водночас документальні перевірки правильності нарахування, обчислення і сплати ЄСВ, що були розпочаті та не були завершені до 24 лютого 2022 року, крім перевірок, для яких встановлено мораторій абзацом першим цього пункту, поновлюються на невикористаний строк.
До 18 жовтня всі юрособи мають зареєструватися в Електронному суді
На вимогу Закону від 29.06.2023 № 3200-IX, до 18 жовтня 2023 року включно адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі).
Зареєструватися необхідно для участі у господарському процесі (йдеться про судові спори з контрагентами, які виникають при здійсненні господарської діяльності). Щодо спорів з контролюючими органами та оскарження їхніх рішень в адмінсудах, то цей строк для юросіб приватної форми власності трохи довший, до 20 лютого 2024 року включно. Те саме стосується і цивільного процесу. Контролюючим органам для участі в адміністративному процесі треба буде мати свої електронні кабінети до 18 жовтня 2023 року. Тож у разі, якщо платник податків подає позов до суду, він може зареєструватися в ЄСІТС і переконатися у реєстрації контролюючого органу. Це дає можливість користуватися функціями ЄСІТС та обмінюватися документами з адміністративним судом і контролюючими органами.
А от ФОПи та фізособи реєструються в ЄСІТС добровільно, але у позовній заяві обов’язково мають вказувати про наявність або відсутність електронного кабінету в ЄСІТС.
Зверніть увагу, що реєстрація в ЄСІТС не позбавляє права на подання до суду паперових документів. У разі реєстрації в ЄСІТС документи будуть надсилатися вам в електронний кабінет.
До речі, зараз активно обговорюється законопроєкт № 10087-1, яким пропонується скасувати обов’язкову реєстрацію в Електронному суді для Кабміну та інших органів державної влади, які не зареєстровані як юридичні особи.
Можливо цей законопроєкт і не буде прийнято, тому що ДСА розробила механізм, за яким вже зареєстровано електронні кабінети деяким територіальним органам держвлади без ідентифікаційного коду. Згодом за таким механізмом свій електронний кабінет матиме і Кабмін.
Хоча саме відсутність ідентифікаційного коду ставала на заваді самостійної реєстрації в Електронному суді органам держвлади, які не мають статусу юрособи.
Рекомендації щодо з’єднання/поєднання РРО з банківським платіжним терміналом
Закон прямо не встановлює обов’язку бізнесу з’єднувати/поєднувати РРО з платіжним терміналом, обмежень використання такого РРО, а також окремої відповідальності за їхнє нез’єднання/непоєднання.
Але наразі Рада бізнес-омбудсмена почала фіксувати скарги від бізнесу щодо застосування штрафів згідно з п. 1 ст. 17 Закону про РРО. А саме за те, що під час безготівкових розрахунків у фіскальних чеках не було зазначено всіх обов’язкових реквізитів (рядки 11-18), що є наслідком нез’єднання/непоєднання РРО з банківським платіжним терміналом.
Все це через вимогу приведення форми й змісту фіскальних чеків у відповідність до вимог Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, що затверджене наказом Мінфіну № 13 від 21.01.2016, згідно з яким за відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, такий документ не приймається як розрахунковий.
Завдяки цьому на практиці у податківців є певні аргументи розглядати видавання фіскального чека, в якому не вказані всі обов’язкові реквізити, як невидавання його взагалі, і за результатами перевірки виписувати штраф у розмірі 100 % і 150 % від вартості проданих з порушенням товарів, без обмеження періоду протягом якого тривало порушення.
Такі аргументи податківців підкріплені Верховним Судом у постанові від 02.02.2023 у справі № 500/6845/21, де суд розмежував поняття «недоліки реквізитів» та «відсутність реквізитів», вказавши, що в останньому випадку може застосовуватись санкція за п. 1 ст. 17 Закону.
Тож Рада бізнес-омбудсмена звертає увагу на те, що за наявності відповідних підстав РРО необхідно з’єднати/поєднати з банківським платіжним терміналом, щоб забезпечити відображення у фіскальних чеках реквізити рядків 11-18 під час здійснення безготівкових розрахунків.
Нагадаємо, що у законодавстві передбачені винятки, а саме внесені до Положення № 13 наказом Мінфіну від 18.06.2020 № 306 зміни щодо необов’язковості вказання нових реквізитів у випадках:
- якщо версії внутрішнього програмного забезпечення РРО включені до Держреєстру та РРО перебував на обліку в податковій до дня набрання чинності цим наказом;
- якщо відсутня технічна можливість доопрацювання РРО їх виробниками (постачальниками) з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми й змісту розрахункових документів.
Але з досвіду адміністративного оскарження такої категорії скарг Рада, на жаль, поки не бачить готовності податківців враховувати такі винятки під час перевірок бізнесу, навіть коли такі випадки фактично доведені.
Отже, Рада бізнес-омбудсмена нагадує про важливість дотримання принципу правової визначеності, згідно з яким кожній особі необхідно мати можливість скористатися наданими їй правами.
Впровадження штрафів за неправдиву інформацію відтермінували
З 1 жовтня мала б запрацювати процедура повідомлення Мін’юсту про виявлення розбіжностей у відомостях про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ) та застосовуватися штрафи за недостовірні дані про КБВ. Але в останній момент Мін’юст власними наказами відтермінував набуття чинності відповідних Порядків – вони почнуть діяти з 1 грудня.
Отже, Мінʼюст наказом від 27.09.2023 № 3445/5 вніс зміни до наказу від 12.07.2023 № 2542/5 щодо Порядку повідомлення Мін'юсту про виявлення розбіжностей в ЄДР про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ), який мав би набути чинності 1 жовтня. Але відповідно до внесених змін, цей Порядок набере чинності з 1 грудня.
Аналогічні зміни були внесені наказом від 28.09.2023 № 3463/5/523 до наказу 10.07.2023 № 2513/5/378. Тобто, з 1 жовтня відсутній обов’язок суб’єктів первинного фінмоніторингу повідомляти держреєстраторів про недостовірність інформації про КБВ або структуру власності юрособи та підтвердити зазначені відомості, а отже і процедура запровадження штрафів за недостовірні дані почне діяти з 1 грудня 2023 року.
Держстат вже повідомив, коли та за якими формами будемо звітувати у 2024 році
З проєктом календаря подання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності на 2024 рік можна ознайомитися на сайті Держстату в розділі «Для респондентів».
Також у цьому розділі розміщено:
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання статистичних звітів найближчими днями, а їх у зв’язку із закінченням кварталу дуже багато.
9 жовтня – останній день подання:
- звітів про обсяги виробництва та реалізації спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів за вересень;
- звіту по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування та звіту про ціни на ринку житла за III квартал.
10 жовтня – останній день подання:
- звітів про обсяг оптового товарообороту, виробництво промислової продукції за видами і обстеження ділової активності промислового підприємства за вересень;
- форм з обстеження ділової активності сільськогосподарського підприємства, будівельного підприємства, оптової та роздрібної торгівлі, сфери послуг, а також звітів про експорт-імпорт послуг, про підприємства з іноземними інвестиціями та про інвестиції за кордон за III квартал.
12 жовтня – останній день подання:
- звіту про економічні показники короткотермінової статистики промисловості за вересень 2022 року;
- звіту про транспортування вантажів магістральними трубопроводами за вересень 2023 року.
13 жовтня – останній день подання:
- звітів про виконання будівельних робіт та про використання КОРО (розрахункових книжок), а також довідки про використані розрахункові книжки й звіту про поставку (закупівлю) продукції (товарів, послуг) за державним оборонним замовленням за вересень;
- звіту про придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів і членів екіпажу, звіту про ціни виробників послуг та звіту про виконання державного оборонного замовлення на НДДКР та роботи за іншими напрямами за III квартал.