Порядок обчислення середньої заробітної плати змінено
1 вересня Кабмін вніс зміни до Порядку № 100 з обчислення середньої заробітної плати. Про це повідомив Тарас Мельничук у своєму телеграм-каналі.
Зокрема, в повідомленні зазначено, що змінами передбачено наступне:
-
обчислення середньої зарплати для надання матеріальної (грошової) допомоги проводиться з урахуванням виплат за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю надання матеріальної (грошової) допомоги;
-
обчислення середньої зарплати для виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться з урахуванням виплат за робочий рік, у якому виникло право на таку відпустку.
Також внесено зміни до Порядку надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань у частині можливості надання матеріальної допомоги у розмірі не більше середньомісячної зарплати (замість слів «середньомісячної заробітної плати»).
Наразі текст відповідної постанови відсутній. Маємо надію, що разом з текстом змін до Порядку № 100 Мінекономіки готує роз’яснення щодо обчислення середньої зарплати за новими правилами.
А щоб питань з приводу нововведень до Порядку № 100 стало менше, плануємо 12 вересня провести безкоштовний майстер-клас «Щорічні відпустки та відпустки без збереження зарплати: оформлення, зміни в розрахунку середньої та вплив на виплати компенсації за невикористані відпустки», який проведуть Тетяна Гуль і Яна Ярошенко. На майстер-класі ви дізнаєтеся про умови надання й оплати щорічних відпусток і відпусток без збереження зарплати, про алгоритм планування та виконання графіку відпусток, відпускний стаж та оформлення у воєнний період, а також про зміни в обчисленні компенсації за невикористані дні відпустки. Безкоштовна реєстрація – за посиланням.
Нові форми об’єднаної звітності вже в е-кабінеті платника податків
За оновленою формою податкового розрахунку звітувати ми будемо за III квартал 2023 року, але станом на 31 серпня податківці вже оновили Реєстри електронних документів на сайті ДПС, в яких також з'явилися електронні формати для єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ:
- J0500106 з додатками J0510109, J0510209, J0510309, J0510409, J0510509, J0510609 (для юросіб);
- F0500109 з додатками F0510109, F0510409, F0510509, F0510609 (для ФОПів).
Нагадаю, що наказом Мінфіну від 02.03.2023 № 113 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4», який набрав чинності з 05.05.2023, внесені зміни до форми податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та Порядку його заповнення та подання, зокрема:
-
у додатку 1 з’явився новий рядок 26, і в ньому (як зазначено у примітках) є позначка, чи працює працівник за нефіксованим робочим часом;
-
у додатку 4ДФ тепер не треба буде відображати нараховані та виплачені доходи фізособам – продавцям сільськогосподарської продукції в окремому розділі, але це означає, що такі доходи тепер треба буде показувати персоніфіковано;
-
оновлено довідник ознак доходів фізичних осіб.
Держбюджет-2024: у Мінфіні обговорили основні показники
1 вересня відбулась онлайн-зустріч зі всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування та департаментами фінансів облдержадміністрацій і Київської міської ради щодо обговорення основних показників держбюджету-2024.
На зустрічі посадовці повідомили, що під час прогнозування бюджету планували такі розміри показників соціальних стандартів.
Прогнозний розмір МЗП:
- з 1 січня 2024 року – 7100 гривень;
- з 1 липня 2024 року – 8000 гривень.
Прогнозний посадовий оклад працівника І тарифного розряду ЄТС:
- з 1 січня 2024 року у розмірі 3195 гривень.
Крім того, планується, що з 1 січня 2024 року оплата праці держслужбовців буде здійснюватися на основі класифікації посад державної служби та системи грейдів.
Прем'єр-міністр повідомив, що до 15 вересня уряд ухвалить проєкт державного бюджету на 2024 рік.
До того ж пріоритетом № 1 залишиться сектор безпеки й оборони – техніка, зброя, дрони, ракети, снаряди. Другий акцент бюджету – зарплати лікарів, вчителів та соціальні виплати. Третій пріоритет – відновлення, адже важливо продовжити та завершити проєкти відбудови, які вже стартували, а також започаткувати нові.
ДПС оновила план-графік перевірок платників податків і готується до скасування перевірочного мораторію
6 вересня 2023 року у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 10016 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок».
Ним пропонується внести зміни до Податкового кодексу та ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», якими передбачити, що з 1 жовтня 2023 року відновлюється проведення документальних (планових і позапланових) перевірок, проведення яких було заборонено до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України. Перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться за наявності безпечних умов для їх проведення.
Ми обіцяємо ретельно спостерігати, чи встигнуть урядовці прийняти цей законопроєкт до визначеної дати, і обов’язково вам про це повідомимо.
Зі свого боку податківці вкотре оновили план-графік перевірок платників податків на 2023 р.
Оновлення торкнулося лише розділів I та II плану-графіка, які стосуються перевірок юридичних осіб, фінансових установ, постійних представництв і представництв нерезидентів. Відповідно до внесених змін, у 2023 році планують провести 1 080 перевірок таких платників.
Наразі у бухгалтерів є час підготуватися до податкових перевірок. А також є можливість вирішити безліч питань з оподаткування, обліку або звітності, адже кожен з нас має сумніви або потребує поради від кваліфікованих спеціалістів. З такими запитаннями ви завжди можете звернутися до експертів сервісу «Особистий консультант» на Бухгалтерській Відеоплатформі №1. На всі свої запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти цілодобово приймають запитання та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Доступ до унікального сервісу «Особистий консультант» надається передплатникам.
Е-декларування повертається
5 вересня ВРУ прийняла в цілому проєкт закону від 26.07.2023 № 9534, метою якого є відновлення подання е-декларацій та проведення їх перевірок.
Законопроєкт пропонує наступне:
-
Особи, які у 2022-2023 роках не подали антикорупційну е-декларацію, мають подати такі декларації не пізніше 90 календарних днів.
-
Суб'єкти декларування, які виконують завдання в інтересах нацбезпеки й оборони, беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій та отримують додаткову винагороду, призначену для військовослужбовців та поліцейських на період дії воєнного стану, або перебувають на тимчасово окупованих територіях, подають відповідну декларацію у наступні строки:
-
упродовж 90 днів з дня визначення дати завершення бойових дій або дня визначення дати завершення тимчасової окупації на територіях, на яких особа перебуває;
-
упродовж 90 днів з дня повернення до пункту постійної дислокації або місця постійної роботи;
-
упродовж 90 днів з дня припинення повноважень або переведення особи на посади, які не передбачають безпосередньої участі в бойових діях, виконанні бойових завдань, посиленні охорони державного кордону, проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій або оперативно-розшукової діяльності;
-
упродовж 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану.
-
-
Також з метою спрощення подання декларацій, зокрема, планується надати суб'єктам декларування доступу до відомостей про них та членів їх сімей з інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних.
І все наче добре, але 6 вересня з'явилася петиція до президента з проханням накласти вето на законопроєкт № 9534 та повернути його до парламенту з вимогою відкрити реєстр майнових декларацій чиновників.
Все тому, що найголовнішу вимогу суспільства – відкрити дані про «воєнні» статки чиновників – законопроєкт № 9534 не виконав, лишивши інформацію про статки можновладців закритою ще на рік.
Увага! Менше ніж за добу петиція набрала понад 62 000 підписів, і її підписання не припиняється. Отже, президент має врахувати думку спільноти.
Мінфін змінив Порядок обліку платників податків
До Порядку обліку платників податків і зборів № 1588 внесено зміни наказом Мінфіну від 17.07.2023 № 396. Зміни стосуються, зокрема:
-
визначення особливостей обліку для платників податків, податковою адресою яких є тимчасово окуповані території;
-
Порядку, в частині, що стосуються відкриття рахунків, яку доповнено нормою щодо відкриття рахунків у небанківських надавачів платіжних послуг або електронних гаманців у емітентів електронних грошей;
-
питання щодо присвоєння облікового номера контролюючими органами у разі взяття на облік, а саме:
-
компаніям, організаціям, утвореним відповідно до законодавства інших держав;
-
іноземним дипломатичним представництвам та консульським установам, представництвам міжнародних організацій в Україні;
-
уповноваженим особам за договорами про спільну діяльність, управителям майна за договорами управління майном, інвесторам (операторам) за угодами про розподіл продукції;
-
виконавцям проєктів (програм) міжнародної технічної допомоги та представництвам донорських установ в Україні;
-
іншим платникам (у разі додаткового взяття їх на облік).
-
Крім того, передбачена можливість подання заяви за формою № 8-ОПП особисто платником податків або представником, уповноваженою на це особою, поштою або в електронній формі та спрощена форма заяви про взяття на облік нерезидента або його відокремленого підрозділу (форма № 1-ОПН).
Також внесено зміни до п'яти форм додатків до Порядку обліку:
-
додаток 2 «Довідка про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру»;
-
додаток 5 «Заява для юридичних осіб та відокремлених підрозділів» (форма № 1-ОПП);
-
додаток 6 «Заява нерезидента (для іноземної юридичної компанії, організації або її відокремленого підрозділу) (форма № 1-ОПН);
-
додаток 12 «Повідомлення про взяття на облік / зняття з обліку платника податків» (форма № 11-ОПП);
-
додаток 14 «Заява про ліквідацію або реорганізацію платника податків» (форма № 8-ОПП).
Наказ № 396 набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ФОПи активно готуються до 1 жовтня
За повідомленням пана Гетманцева, станом на 31 серпня 2023 року 304,4 тис. ФОПів встановили 402,4 тис. РРО та ПРРО. І хоча обов’язок використання РРО/ПРРО діє з 1 січня 2022 року, така активність пов’язана з поверненням штрафних санкцій за невикористання РРО/ПРРО для окремих категорій ФОПів. Штрафи почнуть діяти з 1 жовтня 2023 року.
Отже, нові реєстратори, які є обов’язковими ще з 1 січня 2022 року, попри війну, встановлювались і у 2022-му, і у 2023-му. Однак з 1 серпня 2023 року, безперечно, темпи встановлення зросли.
Таким чином, на сьогодні РРО встановила переважна більшість ФОПів сфери торгівлі, для яких їхнє використання є обов’язковим (крім першої групи, що працюють на офіційних ринках, та ФОПів у селах).
Нагадаю, що штрафні санкції за невикористання РРО/ПРРО для окремих категорій ФОПів починають діяти з 1 жовтня 2023 року відповідно до Закону від 30.06.2023 № 3219-IX.
Щоб бухгалтерам розібратися в питаннях та помилках, які можуть бути допущені при застосуванні РРО/ПРРО, а також розглянути варіанти заповнення нових форм авансових звітів та оподаткування підзвітних сум у випадках, коли це стає необхідним, радимо зареєструватися і 13 вересня завітати на онлайн-конференцію «Авансовий звіт-2023: різні варіанти заповнення та оподаткування підзвітних сум & Робота з РРО/ПРРО і каса: ТОП-10 помилок та способи їх виправлення», яку проведуть Галина Казначей та Ірина Губіна. Реєструйтеся безкоштовно за посиланням.
З 6 вересня в Україні почне працювати Портал викривачів корупції
З 6 вересня в Україні починає працювати «Єдиний портал викривачів корупції» (whistleblowers.nazk.gov.ua) – канал для анонімних повідомлень про факти корупції.
Про це в ході пресконференції заявив керівник Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Олександр Новіков.
За його словами, Портал – це спеціальний ресурс, який забезпечить анонімне надсилання повідомлень працівниками організацій про корупцію в їхніх організаціях. Ці повідомлення будуть потрапляти керівникам організацій або уповноваженим із запобігання корупції, а також спеціальним суб’єктам – НАБУ, ДБР, Національному агентству, Національній поліції.
На сьогодні десять органів державної влади вже підключені до Порталу. Поступово буде накопичуватися число державних органів, які будуть мати доступ до цього ресурсу.
Глава НАЗК також нагадав: якщо завдяки повідомленню викривача корупції суд визнає когось винним і винесе рішення про стягнення корупційних коштів, то викривач може отримати 10 % від цієї суми (але не більше ніж 14 млн грн).
Посилання на Портал викривачів можна легко знайти у верхньому меню сайту НАЗК, а також на офіційних вебресурсах тих організацій і установ, які будуть підключені до Порталу. На Порталі є покрокова інструкція як подати повідомлення.
Звернутися на Портал може будь-яка особа – громадянин України, іноземець, особа без громадянства, якій стала відома інформація про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, і вона вирішила повідомити про це на Порталі. Ця особа може вважатися викривачем або заявником.
З 7 вересня діють додаткові вимоги щодо здійснення банками фінансового моніторингу
З 7 вересня діють додаткові вимоги щодо здійснення банками фінансового моніторингу, які сприятимуть підвищенню результативності заходів з фінмоніторингу та створенню умов для зниження ризиків відмивання коштів та фінансування тероризму й іншої незаконної діяльності.
Новими вимогами, зокрема:
-
Встановлено обов'язок для банків щодо реагування на випадки перевищення максимальної суми фінансових операцій, яка заявлена клієнтом. Така вимога не поширюється на клієнтів – фізичних осіб, які здійснюють звичайні фінансові операції на суми та в обсязі, що мають раціональне обґрунтування.
-
Доповнено перелік індикаторів підозрілості, що стосуються фінансових операцій клієнта, а саме перевищення більше ніж у два рази на місяць максимальної суми фінансових операцій, заявленої клієнтом до встановлення ділових відносин/оновленої під час його обслуговування, та нетипова активність за рахунками клієнта.
Крім того, внесено уточнення до процедури здійснення банками належної перевірки клієнтів, які є електронними резидентами (е-резидентами), в частині ідентифікації та верифікації. Також врегульовуються процедури віддаленого встановлення ділових відносин е-резидентами.
Перевірте розмінну монету та обміняйте старі зразки, які вилучаються з обігу
До 30 вересня 2023 року можна здійснити обмін розмінних монет номіналами 1, 2, 5 та 25 копійок та банкноти номіналами 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100 та 200 грн, які з 1 жовтня 2023 року вилучаються з обігу.
Перелік та адреси банків, в яких можна здійснити обмін:
- у Києві: Контрактова пл., 2А;
- у Дніпрі: вул. Воскресенська, 13;
- у Львові: вул. Коперника, 4;
- в Одесі: вул. Рішельєвська, 8;
- у Харкові: Театральна пл., 1;
- у Хмельницькому: вул. Володимирська, 91.
Також можна звернутися до уповноважених банків: АТ «Ощадбанк», АТ КБ «ПриватБанк», АТ «Райффайзен Банк», АТ «ПУМБ». Актуальну інформацію щодо відділень і філій, в яких можна здійснити обмін, треба дізнаватися на офіційних сайтах цих банків.
Обмін здійснюється безкоштовно.
Після 30 вересня старі монети та банкноти вже не обмінюватимуться.
З 1 грудня зміняться правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги
5 вересня Кабмін прийняв постанову «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану». Відповідно до постанови, змінюються правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги, а інформація про неї буде оцифрована в автоматизованій системі.
Серед основних змін є те, що за допомогою вебплатформи «Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги», організації, які збираються ввезти гуманітарну допомогу, зможуть зареєструватись, авторизуватися на сайті, сформувати та подати декларацію, яку отримає митниця і пропустить вантаж після її опрацювання. Організації, які ввозять гуманітарну допомогу, подаватимуть публічні звіти після її розподілу. Перед роздаванням потрібно буде зробити її опис в системі. Потім внести інформацію: коли й де (без зазначення персональних даних осіб) роздано вантаж, чи є залишки і які.
Такий механізм покаже шлях гуманітарної допомоги від донора через отримувача до набувачів та гарантуватиме прозорість процесу. До того ж постанова скасовує гарантійні листи. Гуманітарна допомога для військових ввозитиметься без додаткового бюрократичного навантаження. Інформація про такі вантажі буде закрита для загального доступу з міркувань безпеки.
Термін запуску системи – 1 грудня 2023 року.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання статистичних звітів та податкових декларацій.
11 вересня – останній день подання за серпень:
- звіту про обсяги виробництва та реалізації спирту за серпень;
- звіту про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв;
- звіту про обсяги виробництва та реалізації тютюнових виробів.
12 вересня – останній день подання за серпень:
- звіту про економічні показники короткотермінової статистики промисловості
- звіту про транспортування вантажів магістральними трубопроводами
15 вересня – останній день подання за серпень:
- звіту про виконання будівельних робіт,
- звіту про поставку (закупівлю) продукції (товарів, послуг) за державним оборонним замовленням,
- звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок)
- довідки про використані розрахункові книжки.
Також для платників, які хочуть перейти на спрощену систему оподаткування, 15 вересня буде останнім днем подання:
- заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування з IV кварталу 2023 року;
- розрахунку доходу за попередній календарний рік.