МЗП у 2024 році – пропозиції органів влади
За пропозиціями Мінфіну, відображеними у листі від 07.08.2023 № 04110-08-2/21527, прогнозний розмір МЗП:
- з 1 січня 2024 року має становити 7100 грн, з 1 липня 2024 року – 8000 грн.
А прогнозний посадовий оклад працівника І тарифного розряду ЄТС:
- з 1 січня 2024 року – 3195 грн, з 1 липня 2024 року – 3600 грн.
Зі свого боку Мінекономіки пропонує встановити розмір МЗП (середньозважений) у 2024 році у розмірі 7554 грн, а посадовий оклад працівника І-го тарифного розряду ЄТС (середньозважений) у розмірі 3399 грн, що становитиме 45 % від МЗП (лист Мінекономіки від 18.08.2023 №4707-05/43356-07).
НБУ ж прогнозує, що МЗП (у середньому за рік) становитиме 7665 грн у 2024 році та 8200 грн – у 2025 році.
Так само й об'єднання профспілок наполягає на встановленні МЗП на 2024 рік не нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін на 2023 рік (за попередніми розрахунками – 9435 грн).
Крім того, профспілки пропонують у проєкті Держбюджету на 2024 рік забезпечити, зокрема:
-
розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб для розрахунку розмірів посадових окладів за всіма тарифними розрядами ЄТС з відповідним зростанням фонду оплати праці;
-
фінансування у повному обсязі видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери з метою реалізації прав та гарантій на оплату праці, передбачених законодавством;
-
проведення індексації грошових доходів населення у повному обсязі, дію якого на 2023 рік призупинено;
-
впровадження нових умов оплати праці на основі класифікації посад державних службовців та встановлення найнижчого розміру посадового окладу у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, у розмірі не нижче ніж дві МЗП або не менше ніж чотири розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом.
Остаточний розмір ми дізнаємося лише після затвердження Держбюджету на 2024 рік.
Наразі 5 вересня запрошую усіх охочих зареєструватися на двогодинний майстер-клас «Зарплатно-кадрові пастки для ФОПів: за що штрафують при перевірці & Скасування Класифікатора професій: реалії і перспективи для кадровика», який проведе Галина Казначей. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Роботодавці мають право отримати компенсацію за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю
Відповідно до прийнятого 22 серпня 2023 року рішення уряду (постанова КМУ від 22.08.2023 № 893), роботодавцям компенсуватимуть витрати на облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю І та II груп в розмірі до 100,5 тис. грн.
Отже, роботодавці мають право з 29 серпня на отримання компенсації за облаштування робочих місць:
- для осіб з інвалідністю І групи – до 100,5 тис. грн (15 МЗП);
- для осіб з інвалідністю II групи – до 67 тис. грн (10 МЗП).
Компенсуватися мають витрати на придбання роботодавцем допоміжних засобів для облаштування робочого місця для особи з інвалідністю, зокрема:
-
меблів (крісел з регульованими або фіксованими сидіннями, поручнів та брусів, розсувних дверей, засобів для їх відчинення/зачинення, протиковзних та тактильних матеріалів для підлог і сходів);
-
транспортерів для підіймання сходами з електроприводом;
-
допоміжних засобів для позиціювання курсора та тактильних комп’ютерних дисплеїв;
-
брайлівських клавіатур та портативних пристроїв;
-
підйомних платформ для робочих місць;
-
допоміжних засобів для відтворення звуку та для забезпечення здатності чути й бачити.
Щоб отримати компенсацію, роботодавцю необхідно подати до регіонального центру зайнятості в паперовій або електронній формі.
Зверніть увагу, що роботодавець подає заяву в паперовій або електронній формі протягом 90 календарних днів з дня працевлаштування особи з інвалідністю.
До заяви роботодавець має додати:
-
засвідчену ним копію наказу (розпорядження) про прийняття на роботу або примірник трудового договору, а за їхньої відсутності ― відомості про трудову діяльність з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
-
засвідчену ним копію документа, що підтверджує придбання допоміжного засобу (допоміжних засобів) для облаштування робочого місця особи з інвалідністю (договір, рахунок-фактура, рахунок, квитанція, накладна тощо);
-
відомості про господарську діяльність, а також про всю незначну державну допомогу, отриману роботодавцем протягом останніх трьох років, її форму та мету.
Але є випадки, коли компенсація не виплачується, зокрема, якщо роботодавець має податковий борг, борг з ЄСВ або виплати заробітної плати, якщо подав неправдиві відомості, перебуває в процесі ліквідації або банкрутства, а також перебуває під санкціями або співпрацює з росією/білоруссю.
Перелік предметів, вартість яких може бути компенсована, а також зразок заяви наведені в додатках до постанови.
Якщо ви хочете, щоб під рукою завжди були необхідні в роботі бухгалтера зразки форм та документів, користуйтеся сервісом «Документи» на Бухгалтерській Відеоплатформі №1. Тут можна завантажити бланки та зразки документів, а також приклади їх заповнення, які потрібні в роботі. Всі вони перевірені юристами, економістами та представниками податкової служби. Бібліотека постійно доповнюється і наразі налічує вже більше ніж 3 500 документів. Ми постійно опрацьовуємо запити та робимо все можливе, щоб розширювати цей розділ.
Президент підписав закони, що вносять зміни до Митного кодексу та інших законів
30 серпня президент підписав закони, які вносять зміни до Митного кодексу та інших законів, зокрема:
-
Закон від 10.08.2023 № 3326, яким пропонується заборонити на час воєнного стану розміщення і продаж у магазинах безмитної торгівлі (дьюті-фрі) вироблених в Україні тютюнових виробів;
-
Закон від 09.08.2023 № 3303-ІХ щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції;
-
Закон від 10.08.2023 № 3317 щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). Зокрема, законом передбачено, що дія санкційних обмежень не заважатиме сплачувати податки, збори, ЄСВ та податковий борг;
-
Закон від 14.07.2023 №3254-ІХ про кредитні спілки, яким пропонується розширити перелік послуг, які кредитні спілки зможуть надавати своїм членам.
Тепер чекаємо на офіційне опублікування, адже тільки після цього підписані президентом закони набувають чинності. А ми будемо і надалі продовжувати знайомити вас зі змінами, що відбуваються у законодавстві.
Бізнес просить увідповіднити Закон про РРО до реалій сьогодення
15 серпня 2023 року на сайті президента було зареєстровано петицію № 22/202308-еп «Ініціювати зміну Закону про РРО, який би чітко та однозначно відображав реалії сучасного бізнесу».
Мета цієї петиції у жодному разі не у скасуванні обов'язкового РРО для бізнесу, а у внесенні змін у Закон № 265/95-ВР від 06.07.1995 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», щоб він відповідав сучасним реаліям бізнесу.
Зокрема, пропонується чіткий поділ операцій, які б були так само чітко і прозоро вказані у новому Законі про РРО:
-
розрахункова операція – це приймання продавцем від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо при наявності фізичного контакту продавця та покупця у місці реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), у разі повернення коштів на платіжну картку покупця, продавець має передати відповідне розпорядження банку для здійснення такого повернення;
-
як наслідок з п. 1: приймання коштів продавцем через посередників у вигляді клієнт-банків, платіжних сервісів, фінансових установ та за відсутності фізичного контакту продавця і покупця у місці реалізації товарів (послуг) – такі операції не вважаються розрахунковими та не потребують застосування РРО. Оскільки документи про оплату надають покупцю безпосередньо банк, платіжний сервіс, фінансова установа, продавцю достатньо надати покупцю видаткову накладну або товарний чек із зазначенням своїх реквізитів у паперовій та/чи електронній формі.
Такий поділ значно полегшить роботу бізнесу та надасть чіткості в трактуванні закону про РРО, оскільки немає сенсу фіскалізувати кошти, які приходять на банківські рахунки підприємців. На першу ж вимогу Державної податкової служби підприємець може надати банківську виписку щодо усіх своїх надходжень, підтверджену банком, що здійснює свою діяльність відповідно до ліцензії НБУ. Тож ймовірність якогось виправлення у банківській виписці або заниження доходу зі сторони підприємця неможливі.
Довідники податкових пільг оновлено станом на 31 серпня
30 серпня 2023 року на вебпорталі ДПСУ опубліковано нові (станом на 31.08.2023) довідники податкових пільг № 119/1 та № 119/2, в яких надано перелік пільг із податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухоме майно, місцевих податків та зборів, а також початок та кінець дії пільг.
У НБУ назвали «стелю» за курсом долара для обмінників та банків
Нова Стратегія розвитку фінансового сектору України передбачає, що курс долара на готівковому ринку не має відхилятися від офіційного більше ніж на 5 %.
Валютний ринок усе ще потребує втручання, оскільки він не в змозі збалансувати себе, та є високий попит на іноземну валюту з боку підприємств і домашніх господарств. У зв’язку з цим НБУ продовжує компенсувати дефіцит іноземної валюти на ринку та проводити політику фіксованого курсу.
Але, тільки-но дозволить ситуація, НБУ має намір поступово перейти до більш гнучкого валютного курсу, пом’якшити валютний контроль та повернутися до режиму інфляційного таргетування.
НБУ пом'якшує валютні обмеження в частині продажу безготівкової валюти громадянам
Національний банк пом'якшує валютні обмеження в частині продажу безготівкової іноземної валюти громадянам. Так, з 29 серпня 2023 року Національний банк:
-
вперше з початку повномасштабної війни дасть змогу банкам продавати безготівкову іноземну валюту населенню без підтвердження підстав чи зобов’язань для проведення такої операції. Відповідні операції здійснюватимуться за курсом, установленим банком, у межах щомісячного ліміту в розмірі 50 тис. грн в еквіваленті в одному банку;
-
збільшить зі 100 тис. грн до 200 тис. грн в еквіваленті щомісячний ліміт на купівлю населенням безготівкової іноземної валюти з подальшим розміщенням на депозит від трьох місяців.
Нагадаємо, що такий інструмент доступний громадянам з 21 липня 2022 року.
Зазначені зміни сприятимуть переорієнтації частини попиту населення з готівкової іноземної валюти на безготівкову, адже операції з продажу безготівкової валюти банками є зручнішими та безпечнішими. Це дасть змогу зменшити різницю між готівковим та офіційним курсом.
За необхідності Національний банк готовий застосувати додаткові заходи для мінімізації множинності обмінних курсів.
Наведені зміни внесені постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2023 року № 104 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18», що набирає чинності з 29 серпня 2023 року.
Ведення документів в електронному вигляді не врятує вас від надання їхніх копій перевіряльникам
Чи має платник податків (крім великих) надати посадовим особам контролюючого органу при проведенні перевірки копії первинних документів, якщо їх ведення здійснюється в електронній формі?
Відповідь: так, має, навіть якщо їх ведення здійснюється в електронній формі. Це передбачено нормами ПКУ.
Отже, платники податків, які здійснюють ведення документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів у електронному вигляді, зобов’язані при проведенні перевірок надати посадовим особам контролюючого органу копії документів, що належать до предмета перевірки (п. 85.4 ПКУ).
Зверніть увагу, що паперові копії електронних документів мають бути засвідчені відміткою:
- «Згідно з оригіналом» (без лапок);
- найменування посади;
- особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її власного імені та прізвища;
- дати засвідчення копії.
Запрошуємо зареєструватися на майстер-клас «Капітальний та поточний ремонт ОЗ & Помилки в собівартості товарів, робіт та послуг за які штрафує ДПС», який 6 вересня проведуть Ірина Губіна та Ірина Літвінчук. На майстер-класі ви дізнаєтеся, які первинні документи потрібно оформити для проведення капітального або поточного ремонту, з’ясуєте особливості обліку і віднесення витрат на різні види ремонту, а також розберетеся з підготовкою до перевірок собівартості товарів, робіт і послуг, і помилками, за які штрафує ДПС. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Держстат відновив можливості приймання електронної статзвітності
В офіційному повідомленні, яке розміщено на вебсайті, Держстат вказав про відновлення роботи приймального шлюзу системи електронної звітності органів державної статистики.
Отже, наразі подання/приймання електронної звітності відбувається у штатному режимі.
Проблеми з прийманням статзвітності в електронному вигляді виникли ще 5 липня. Тепер Держстат просить подати звіти в повному обсязі відповідно до календаря подання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності на 2023 рік в електронній формі, які не було змоги подати під час проведення технічних робіт у системі електронної звітності органів державної статистики, починаючи з 5 липня поточного року.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про останні дні, в які необхідно сплатити податки та подати звіти до органів статистики та податкових органів.
4 вересня
Останній день подання в органи статистики:
- звіту про ціни виробників промислової продукції за серпень;
- звіту про виробництво продукції військового призначення та подвійного використання за серпень;
- звіту про товарооборот торгової мережі за серпень.
6 вересня
Останній день подання:
- звіту про використання та запаси палива за серпень.
7 вересня
Останній день подання:
- звіту з праці за серпень та звіту про заборгованість з оплати праці за серпень;
- звіту про реалізацію продукції сільського господарства за липень.
8 вересня
Останній день подання:
- звіту про надходження культур зернових і зернобобових та олійних на перероблення та зберігання за серпень;
- звіту про роботу міського електротранспорту водного транспорту за серпень;
- звіту про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом за серпень;
- звіту про основні показники роботи авіаційного підприємства за серпень;
- звіту про виробництво промислової продукції за видами за серпень;
- звіту про обсяг оптового товарообороту, а також обстеження ділової активності промислового підприємства за вересень.
Останній день сплати:
- податку на прибуток підприємств виробниками сільськогосподарської продукції за період з 01.07.2022 по 30.06.2023.