Ви дізнаєтесь:
- Коли застосовувати РРО, якщо продаж здійснюється через Нову пошту та Укрпошту.
- Як оподатковується готівка, отримана ФОПом через Nova Pay.
- Про зобов'язання ведення товарного обліку та спрощені реквізити чеку.
22 серпня, долею обставин, мені довелося взяти участь у зустрічі із Данилом Гетманцевим на тему: «Обов'язкове застосування РРО, якщо кошти отримуються від Nova Pay». Зустріч в Zoom відбулася у такий спосіб, що по один бік податківці й Гетманцев, по інший бік податкові консультанти. Питань було значно більше ніж це одне і я зараз розповім по пунктах, що вдалось з'ясувати по кожному з цих питань. Але загалом піднімалися теми щодо: Nova Pay, чи потрібна фіскалізація; якщо наложках (тобто готівковий переказ); якою має бути дата чека, якщо ми маємо на перед сформувати цей чек; і що робити якщо за товаром покупець не прийшов; чи потрібен фіскальний чек, якщо через «Укрпошту» кошти перераховуються; і якщо не поєднаний платіжний термінал із касовим апаратом, чи потрібно заповнювати поля з 11 по 18; як має називатися спрощена назва товару з 1 серпня для того, щоб це було достатнім для податківців; і товарний облік, чи потрібно застосовувати його, якщо ФОП торгує технічно складними побутовими товарами, але не здійснює розрахункові операції. Отже, про все по черзі.
Продаж товарів на умовах післяплати з відправкою через Нову пошту
Перше, це щодо Nova Pay. Отже, продаж товарів на умовах післяплати із відправкою через «Нову Пошту» на думку податківців вимагає застосування РРО. На їхню думку, це не є зміною їхньої позиції й вони вважають, що раніше, коли подавалися запити на отримання ІПК, платники податків не надавали повних обставин ситуацій і лише тепер податковій вдалося з'ясувати, що «Нова Пошта» є кур'єром у стосунках із платником податків, а не перевізником. Якби «Нова Пошта» передавала покупцю товар, а також приймала від нього кошти, тоді б чеку не потрібно було б формувати. А оскільки «Нова Пошта» товар передає, а Nova Pay, інша стороння організація, кошти приймає, то чек в такому разі передає покупцю про переказ, немає чека про те, що саме такий товар виданий покупцю. При цьому податкова кожного разу посилалася на Цивільний кодекс. Думка моя з цього приводу: я не поділяю цієї позиції, оскільки вважаю, що згідно з чинного Закону №265 (Закону про РРО) чек слід формувати на розрахункову операцію. За визначенням цього ж Закону, розрахункова операція, це та, яка передбачає приймання готівки або карти за місцем здійснення реалізації. Ні одного, ні другого не відбувається, коли ми товар передаємо на «Нову Пошту». Якщо це післяплата, то фактично нас змушують формувати фіскальний чек на операцію, яка ще не відбулась, на майбутню розрахункову операцію. Але потрібно бути готовим саме до фіскальної позиції з цього приводу і чітко нагадує податкова про дату 1 жовтня 2023, після якої саме такий буде підхід до всіх операцій із Nova Pay.
Далі. Що стосується коли вибивати чек, якщо все-таки через «Нову Пошту» ми відправляємо товар на умовах післяплати. У випадку продажу товарів через Інтернет чек має бути виданий не пізніше ніж у момент отримання товару. Ну тобто, якщо чек ви формуєте паперовий, бо у вас РРО, то не пізніше дати відправки й вкладаєте цей чек у саму посилку. Якщо у вас ПРРО – тоді не пізніше дати отримання покупцем цього товару на пошті. Тобто це може бути не день відправки на пошту, а той день, коли покупець отримує товар.
Ситуація: покупець не забрав товар
На рахунок стурбованності бізнесу: а якщо покупець не забере товар? Податківці роз'яснюють так: ну якщо покупець не забрав товар і посилка повернулась, то у випадку якщо передоплата за товар не вносилась (а вона не вносилась), то і повернення коштів не відбувається. А це означає, що й акт про повернення не потрібно складати, а отже не потрібно шукати паспортних даних покупця, щоб сформувати цей акт. Достатньо документу із поштової/кур'єрської служби, щоб пробити це повернення по РРО/ПРРО.
Те що ми називаємо «наложка» або готівковий переказ. Податківці заявили, що приватні підприємці не мають права працювати із Nova Pay у формі готівкового переказу. У зв'язку з цим вони 22 червня 2023 року звернулись до НБУ за роз'ясненнями й отримали його 07.07.2023, де НБУ підтвердив, що з суб'єктами господарювання Nova Pay може працювати виключно по перерахунку. А отже звідси висновок такий: якщо підприємець отримує на Nova Pay готівку, яку заплатили покупці, приймала Nova Pay і передає власне продавцю цього товару, то в такому випадку ФОП виступає як громадянин, а отже є ризик донарахування ПДФО 18% та 1,5% військового збору, адже в такому випадку це не підприємець, а фізична особа, яка отримує громадянський дохід. Ось така позиція.
Продаж товарів на умовах післяплати з відправкою через Укрпошту
Як бути якщо продаж товарів на умовах після плати й з відправкою через «Укрпошта» і отримання післяплати від «Укрпошти» на рахунок ФОП, що тоді? Ну на сьогодні податківці кажуть: фіскальний чек не потрібен. Чому? Тому що «Укрпошта», на відміну від «Нової Пошти», виступає особою, яка передає товар і приймає кошти, і це все робить від власного імені. Відповідно в такому разі не потрібен фіскальний чек. У мене є величезне застереження з приводу цієї позиції. Чому? З огляду на те чому змінилася думка про «Нову Пошту», я думаю, що і тут зміниться думка податкової з часом. Поясню. Коли «Укрпошта» приймає кошти від покупців, вона видає чек, який свідчить про отримання коштів, і натомість не видає чеку, у якому зазначений товар, який проданий ФОПом. А отже та сама аргументація з часом спливе, що «Укрпошта» виявляється не видає той чек, який на думку податківців підтверджує перехід права власності, а отже у нашого покупця немає того документа, у якому зазначений товар. А накладна, звичайна, на відвантаження чи товарний чек, як виявляється, з 1 січня 2022 не є тим документом, який підтверджує перехід права власності. При цьому я не знаю і не розумію, на яку норму посилаються податківці саме у таких висновках. Але до цього треба бути готовим.
Товарний облік і документи, що свідчать про походження товару
Щодо товарного обліку. Дивіться, позиція податківців така: якщо приватний підприємець продає технічно складні побутові товари по безготівці й кошти йому надходять на IBAN із рахунку IBAN покупця, це значення немає. Оскільки такий факт торгує технічно складними побутовими товарами, то на нього поширюються вимоги щодо ведення товарного обліку. Він має мати документи, які свідчать про походження товару, а також вести необхідні реєстри, ті, що передбачені товарним обліком. Моя позиція: я категорично проти саме таких висновків і скажу, що вони не випливають із норм Закону. Поясню й аргументую. Закон №265 (Закон про РРО) має преамбулу, тобто сфера застосування цього закону. І в преамбулі сказано, що дія цього Закону поширюється на суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Тобто саме тому, що на суб'єктів господарювання лише поширюється, то саме тому цей Закон не застосовують нотаріуси, адвокати, арбітражні керуючі приватні виконавці, фізичні особи теж не видадуть фіскальний чек, тому що в преамбулі сказано: на суб'єктів господарювання. Друге, в преамбулі сказано, що «якщо здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі», а розрахункові операції, нагадаю, згідно зі ст. 3 це є отримання коштів або платіжних карт за місцем здійснення реалізації. І тому якщо підприємець не здійснює розрахункові операції, на нього цей Закон не поширюється. А отже не може поширюватися вимога п. 12 ст. 3 Закону про РРО, адже саме в цьому пункті є вимога вести товарний облік і стосується вона виключення для кого, хто має застосовувати товарний облік? Ті ФОПи, які торгують технічно складними побутовими товарами, лікарськими засобами, виробами медичного призначення і ювеліркою, але лише в разі здійснення розрахункових операцій. І тому на моє глибоке переконання, це є незаконна вимога. Я наводжу вам аргументи, кажу позицію податкової, а далі ми маємо разом з тим щось робити.
Отримання передплати через платіжні системи
Щодо платіжних терміналів. Можу підтвердити, що це питання не піднімалося, а отже позиція залишилась незмінна. Якщо використовуються платіжні сервіси (типу LiqPay, WayForPay, Фонді тощо), це трактується податківцями як приймання платіжної карти, а отже розрахункова операція, а отже якщо у такий спосіб Інтернет-магазин продає товари – РРО обов'язкове. Тут у мене згода є, оскільки розрахунковою операцією є приймання готівки чи платіжної карти. Якщо підприємець укладає договір з банком про приймання платежів через платіжну систему, то він причетний до отримання карти, тому ось тут згода є. Нічого про це не можу сказати.
Щодо реквізитів чека. Якщо платіжний термінал не поєднаний із РРО, то обов'язкові реквізити, а саме поле 11-18, можуть не заповнюватись. Саме таку обіцянку дав Данило Олександрович, що видадуть роз'яснення і саме таким буде роз'яснення. Чому? Тому що, я сподіваюсь, змогла донести думку, що фіскалізація і момент фіскалізації він відбувся, і не можна застосовувати до підприємця штрафну санкцію так ніби чек він не видав, в той час, коли чек видав, фіскалізація відбулась, а незаповнені окремі поля. На що це впливає? Взагалі ні на що і тут не може бути така штрафна санкція так ніби чек взагалі невиданий. Тому в цьому плані буде спрощення. Принаймні так пообіцяли, час покаже. Щодо спрощеної форми чека, а саме назви товару: як, у який спосіб присвоювати можна назву товару, щоб цього було достатньо? Мова йде про спрощення з 1 серпня 2023, згідно з законом №3219. З цього приводу я вже бачила, вийшло роз'яснення після цієї зустрічі, і нам роз'яснили куди саме дивитися, для того, щоб спростити назву товару і наведено приклади як це зробити. На сайті податкової ви можете побачити таке роз'яснення, воно вийшло 24 серпня. І головна ідея і думка – це фіскалізація. Як альтернатива фіскалізації може бути відмова від банківської таємниці та надання податковій доступу до рахунків платників у банках. Але оскільки суспільство не готове до скасування банківської таємниці, то єдиний варіант, це максимальне застосування РРО/ПРРО при розрахунках. І особисто я не маю нічого проти. Інше питання, щоб ці вимоги випливали із Закону, а не з роз'яснень податкової. Ще й таких роз'яснень, які час від часу змінюється. І запевняю вас, що не питання податківців порахувати який розмір доходу і чи не перевищує цей дохід дозволений дохід для ФОПа спрощеної системи. Мова не про те, мова йде про те, що коли ми пробиваємо чек, в цей момент, в ту хвилину, до податкової поступають дані, що продано «шкарпетка синього кольору чоловіча розмір такий-то», і це означає, що фіксується та ідентифікується кожна позиція товару, яка продається. А це означає, що можуть поставити питання: а звідки цей товар прийшов, а де документи на це? Рано чи пізно, незалежно від того поширюється товарний облік чи ні, такі запитання запитають.
Підсумки
Друзі, таким чином ми з вами розібрали ось такий момент, це: Nova Pay – фіскальний чек потрібен; Nova Pay, якщо це готівка, – так не можна, інакше загрожує ПДФО 18% і 1,5% військовий збір; дата чека має бути не пізніше дати отримання покупцем товару; якщо товар покупець не забере, не проблема, проводимо як повернення, якщо ми провели форму оплати як кредит, то ми робимо повернення. Далі. Якщо це «Укрпошта», на сьогодні позиція податківців: фіскальний чек не потрібен. Але з огляду на всю передісторію Nova Pay, я прогнозую, що позиція з «Укрпоштою» буде змінена, тому що «Укрпошта» теж видає покупцю чек, у якому не зазначено і не ідентифіковано товар, який передано. Щодо реквізитів чека, обіцяли роз'яснити, що не заповнення реквізитів 11-18 у чеку не може бути трактовано як операція, на яку чек не видано. І товарний облік, на думку податківців, мають вести усі, навіть ті, хто не здійснюють розрахункові операції, достатньою умовою є те, що підприємець торгує товарами із ризикової групи, тобто технічно складні побутові товари, медичні вироби, лікарські засоби чи ювелірка.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.