Ви дізнаєтесь:
- Про дії платників ЄП 2% після його відміни.
- Про облік ПДВ та податку на прибуток щодо перехідних операцій.
- Про ЄСВ-правила та РРО-відповідальність.
Законопроєкт №8401 прийнято у другому читанні
Нарешті дочекалися, законопроєкт №8401 прийнятий у другому читанні й коли він стане законом більшість його норм запрацює вже з 1 серпня 2023 року. Отже, ми маємо з вами невеличкий період для того, щоб опанувати всі новації, а їх, повірте, дуже-дуже багато, тому що порівняно із редакцією законопроєкт, який виносився на перше читання, цей законопроєкт значно зріст. Отже, зупинимось на головних новаціях.
Єдиний податок 2%. Дива не сталося і з 1 серпня 2023 року він припиняє своє існування. Але є позитивний момент – законодавець врегулював особливості переходу з єдиного податку 2% на інші системи оподаткування або рух в межах єдиного податку, звичайного, в тому числі для новостворених суб'єктів. Отже, маємо зазначений алгоритм. По-перше, ми можемо з вами подати заяву для того, щоб обрати бажану систему, ставку, групу. Стосовно цієї заяви у нас є можливість повторно повернутися на єдиний податок, якщо ми раптом відмовилися від єдиного податку 2% і перейшли на загальну систему, і якщо наша заява була подана до 1 вересня 2023 року, статус платника єдиного податку почне працювати саме із 1 серпня. Ну а якщо ми не бажаємо подавати заяву, а бажаємо просто сидіти й чекати, тобто чекаємо автоматичного переходу, тут є варіантів два. Якщо ми з вами мали якусь систему оподаткування, тобто не є новоствореним суб'єктом, після автоматичного переходу з 1 серпня ми з вами повертаємось на свою систему оподаткування, ставку, групу. А якщо ж ми є новоствореним суб'єктом, попри побоювання, що нас будуть скидати загальну систему, бачимо, що на рівні законодавства в нас закріплено, що новостворені суб'єкти повертаються на єдиний податок звичайний і обирають третю групу, стають платниками третьої групи зі ставкою 5%. Для цього не треба подавати жодних заяв.
Окрім цього законодавець дуже ретельно врегулював перехідні операції щодо трьох головних податкових особливостей: ПДВ, податок на прибуток і повернення на звичайний єдиний податок. Отже, пройдімось по головним новаціям.
Перехідні операції щодо ПДВ
Щодо ПДВ. Донарахування компенсуючих зобов’язань не скасували, але трошечки видозмінили. Перше, що привертати до себе увагу – донараховувати їх доведеться до 31 жовтня 2023 року, а не протягом місяця, як було в первісній редакції. Донараховувати стосовно товарів та необоротних активів, роботи й послуги тут не враховані. Ну і звісно донарахування доведеться робити по тім товарам і необоротним активам, з якими ми з вами прийшли в єдиний податок 2% і використали їх в період перебування у такому статусі. Не сталося дива стосовно податкового кредиту, але трошечки послаблення є і до 31 жовтня 2023 року ми зможемо з вами скористатися податковим кредитом щодо імпортних товарів і необоротних активів. Ці сплачені суми будуть враховані й в податковий кредит, і в нашу ПДВ формулу.
Перехідні операції щодо податку на прибуток
Щодо податку на прибуток. Окрім іншого врегулювали ті питання, які взагалі не були розкриті у Податковому кодексі. Перше, це стосується балансової вартості основних засобів та нематеріальних активів, з якою ми з вами маємо продовжувати своє життя після скасування єдиного податку 2%. Як ми бачимо, на рівні законодавства, ця балансова вартість буде рахуватися з мінусом амортизації, яка нараховувалася в період перебування на єдиному податку 2%. Звісно подіти цю амортизацію не буде можливості нікуди її включили, адже фінансовий результат для формування другого рядочка декларації з податку на прибуток буде формуватися без періоду перебування на єдиному податку 2%. Також законодавець прописав особливості врахування певних податкових різниць, зокрема щодо придбання і реалізації товарів, робіт, послуг у низько податкових нерезидентів, зазначається, що такі коригування у річній декларації будуть зроблені тільки тоді, якщо вони не будуть здійснені у період перебування на єдиному податку 2%. Крім цього остаточно врегульовані перехідні операції щодо товарів, робіт, послуг, коли відвантаження й оплата відбувалися між різними системами. Тобто перша подія на спрощеній системі, друга подія на загальній. Нагадаю, що перша редакція ПКУ або та редакція, яка діяла, вона встановлювала ну майже «драконівські» методи щодо врегулювання таких операцій. А зараз маємо більш-менш економічно виважені правила. Зокрема якщо оплата буде на загальній системі після відвантаження на спрощеній, ми будемо включати в дохід, через податкові різниці, отриману оплату і будемо зменшувати об'єкт оподаткування також на собівартість. І зрозуміло, під оподаткування в такому випадку підпаде лише під 18% фінансовий результат, тобто прибуток від такої операції, а не все надходження у вигляді отриманої оплати.
Перехідні операції при поверненні на «звичайний» ЄП
Врегулювали операції, які стосуються повернення на єдиний податок. І тут привертає увагу до себе той факт, що вже на законодавчому рівні закріпили, що дохід у період перебування на єдиному податку 2% не буде враховуватися для розрахунку лімітів доходів для відповідних груп єдиного податку. Ну а те, що стосується ліміту, який ми будемо використовувати після 1 серпня 2023 року, тут також не сталося дива і нам законодавець прописав розраховувати цей ліміт пропорційно до кількості календарних місяців, протягом якого платник не використовував єдиний податок 2%. Отже, фактично, ми з вами зможемо скористатися 5/12 від нашого річного ліміту.
Особливості для ФОПів 1 та 2 групи щодо сплати ЄП
А що ж із ФОПами 1 та 2 групи? Скажете ви. Невже їм все ж таки не дозволили не сплачувати єдиний податок? На жаль це є так. З 1 серпня 2023 року відновлюється необхідність сплачувати авансові внески для ФОПів на єдиному податку 1 та 2 групи. Але залишається можливість їх не сплачувати для тих ФОПів, які мають податкову адресу за Переліком №309. Причому, звертаю увагу, що на відміну від інших податкових пільг, в контексті єдиного податку законодавець залучив розділ І Переліку щодо активних і можливих бойових дій, а також розділ ІІ Переліку щодо тимчасової окупації. Не сплачувати податок можна з першого числа місяця по перше число місяця, коли територія перебувала у відповідній частині Переліку і власне ФОП мав податкову реєстрацію саме на цій території. Ну а те, що стосується зайвих нарахувань через електронний кабінет для ФОПів, які користувалися цією пільгою починаючи із 1 квітня 2022 року, тобто не сплачували авансові внески з податку, з єдиного податку, чітко законодавець прописав, що до 1 серпня 2023 року ці нарахування будуть абсолютно всі зайві скасовані. Тобто нам знову ж таки не потрібно буде з'ясовувати ці питання із податковою окремо і це має відбуватися в автоматичному режимі.
РРО-відповідальність у воєнний час
Дуже цікавий розділ вийшов у оновленому №8401 законопроєкт, стосовно РРО відповідальності. По-перше, звертаю увагу, що зараз вся РРО відповідальність у воєнний час поділена на дві великі частини. Початок бере навіть не з дати початку воєнного стану, а саме з 1 січня 2022 року і буде тривати цей період до 1 жовтня. Звертаю увагу, що саме в цей період суб'єкти господарювання геть повністю звільняються від відповідальності за порушення вимог повністю Закону про РРО. Ну єдине хто буде відповідати, це зокрема продавці підакцизних товарів. А вже з 1 жовтня 2023 року до дати завершення певної події, яка передбачена Переліком №309, ті суб'єкти господарювання, які мають реєстрацію на території, яка входить за Переліком №309 у розділ І чи розділ ІІ (нагадаю: можливі бойові дії, активні бойові дії чи тимчасова окупація), вони залишать для себе пільги з 1 жовтня до моменту, поки ця територія буде перебувати у відповідному Переліку. Наголошую, що ця відповідальність і ці особливості стосуються абсолютно всіх, а не виключно ФОПів.
РРО-відповідальність для ФОП
Ну а щодо ФОПів? Спитаєте ви. Так, для ФОПів є особливі норми й правила. Це, по-перше, знижена відповідальність, а по-друге, спрощене розрахунковий документ. Ну щодо спрощеного розрахункового документа – варто дочекатися, які зміни внесе Мінфін до Положення №13. Ну а щодо відповідальності – вже маємо певні образи, тому що відповідні зміни внесені саме в Закон про РРО. Отже, кого будуть стосуватися зміни й ця знижена відповідальність? Буде стосуватися ФОПів – платників єдиного податку, які не є платниками ПДВ. Крім тих ФОПів – платників єдиного податку, які здійснюють продаж товарів, надають послуги, ну із ризикованого переліку, так званого. Тобто ті, хто і ведуть також товарний облік. Тобто не зможуть скористатися такою новою нормою щодо зниженої відповідальності ФОПи на загальній системі, платники єдиного податку, платники ПДВ і ті ФОПи – платники єдиного податку, які реалізують технічно складні побутові товари, лікарські засоби, вироби медичного призначення і реалізують ювелірку. Ну як розуміємо, тут немає нічого нового. Період застосування знижених норм почнеться з 1 серпня і триватиме до 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж дата припинення або скасування воєнного стану. Стосуватися він буде окремої низки порушень, зокрема: проведення розрахункових операцій, не проведення на повну суму, не видачу розрахункового документа. І встановлюватися в доволі лояльних розмірах. Як ми бачимо, 25% вартості проданих із порушенням товарів – за перше порушення або 50% вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне порушення. Отже, обіцянки виконані щодо РРО.
Законопроєкт №8401 та ЄСВ-правила
Ну й остання зміна, яку я хочу прокоментувати зараз, це питання, яке стосується ЄСВ. По-перше, звертаю увагу, що можливість не сплачувати ЄСВ до кінця воєнного стану для ФОПів і самозайнятих осіб наразі залишається. Законодавець відкоригував інші пункти, скоротивши певні послаблення, які були встановлені для ЄСВ на початок воєнного стану, а саме: не застосування штрафних санкцій, не нарахування пені й списання пені нарахованої, а також мораторій на документальні перевірки. Це все буде діяти до 1 серпня 2023 року. Крім цього, окремою нормою дається змога не сплачувати штрафні санкції по ЄСВ, якщо після 1 серпня була проведена перевірка і протягом 30 календарних днів була сплачена недоїмка по ЄСВ. А окрім новацій по ЄСВ ми з вами також отримали дуже детальні норми щодо повернення документальних перевірок у Податковому кодексі. Але це питання вже тема наступного ролика. Підсумки. Законопроєкт №8401 прийнятий у другому читанні й більшість норм його запрацює вже з 1 серпня 2023 року. Отже, з 1 серпня очікуємо скасування єдиного податку 2%. Для цього законодавець детально врегулював перехідні операції щодо ПДВ, податку на прибуток і звичайного єдиного податку, залишивши можливість повернутися на спрощену систему. Крім цього врегулювали питання відповідальності щодо РРО, повернення перевірок і можливості працювати й сплачувати ЄСВ для самозайнятих осіб, а також питання відповідальності щодо сплати ЄСВ. Отже, ми з вами розглянули головні новації щодо нашого законопроєкт №8401.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.