Знову покращення: щомісячний звіт з ЄСВ і щоквартальний звіт з ПДФО та ВЗ
Бухгалтери вже давно скаржаться на складність заповнення Об'єднаного звіту через велику кількість додатків та чекають на впровадження щомісячної звітності з ЄСВ, ПДФО та військового збору.
І от 1 червня на сайті ПФУ оприлюднено Проєкт закону, яким пропонується розв'язувати зазначені проблеми, що виникли з введенням Об’єднаного звіту з ПДФО, ЄСВ та військового збору. Якщо Верховна Рада підтримає ці зміни, то нові правила запрацюють з 2024 року. Отже, пропонується визначити, що адміністрування єдиного внеску, а також функції контролю за його сплатою, стягнення недоїмки, штрафів та нарахованої пені буде здійснювати Пенсійний фонд України.
Також, Законопроєктом пропонується передбачити, що сплату ЄСВ страхувальник буде здійснювати на рахунки територіальних органів ПФУ, а подання щомісячної звітності про нарахування ЄСВ – через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній, а страхувальники, у яких кількість застрахованих осіб не перевищує п’ять осіб, – за їх вибором в паперовій формі.
Таким чином, замість квартального об'єднаного звіту бухгалтери будуть подавати щомісячну звітність з ЄСВ до ПФУ та щоквартальну звітність з ПДФО та ВЗ до ДПС. Так само і ФОПи будуть подавати до ПФУ окремий звіт про нарахований "за себе" ЄСВ, а не у складі майнової декларації або декларації єдиноподатника.
У пояснювальній записці до законопроєкту зазначається, що таке розділення звітності призведе до збільшення витрат часу платників на складання звітності.
Крім розділення звітності, новим законопроєктом пропонується зобов'язати ФОПів сплачувати ЄСВ "за себе" щомісяця. Тож слідкуємо за змінами й готуємось до складання нових звітів.
Щоб виправити всі помилки й завжди бути готовими до перевірок контролюючих органів запрошую вас зареєструватися за посиланням на безкоштовний майстер-клас «Як проходити перевірки без порушень: з нарахування і сплати ПДФО, ЄСВ та ВЗ & Перевірки військового обліку», який проведе 6 червня Тимур Алієв.
Про перенесення строків скасування податкових пільг, повернення перевірок і штрафів
29 травня у першому читанні парламент нарешті підтримав зміни до ПКУ та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану. Запропоновані зміни спрямовані на відновлення довоєнного стану системи оподаткування, і раніше ми вже розповідали про них не один раз.
Позитивом є те, що перехідна норма зі спрощеної системи оподаткування 2 % на загальну зі сплатою податку на прибуток врегулює питання оподаткування податком на прибуток підприємств «перехідних» операцій з відвантаження товарів (надання робіт, послуг), які було розпочато в період сплати єдиного податку та завершено в період сплати податку на прибуток підприємств, та усуне проблему подвійного оподаткування таких операцій цими податками. Так, згідно з законопроєктом, фінансовий результат збільшується на суму отриманої оплати та зменшується на собівартість відвантажених товарів.
Послабленням також є можливість уникнення сплати штрафів та пені взагалі при добровільному погашенні протягом 30 днів донарахованої внаслідок перевірки недоїмки. Ця норма наразі діє лише на воєнний час.
Водночас Асоціація платників податків наголошує на обов’язковому доопрацюванні законопроєкту № 8401 до другого читання, зокрема норм, які безпосередньо не вплинуть на обсяги надходжень до бюджету. Їх бажано впроваджувати тільки після скасування воєнного стану або протягом 30 днів з дня припинення чи скасування його.
Також формулювання поняття «безпечний доступ і допуск» під час проведення документальних та фактичних перевірок потребує визначення чітких критеріїв безпеки або небезпеки.
Крім того, АППУ вважає за доцільне залишити мораторій на перевірки та штрафи для підприємств, що здійснюють свою діяльність на територіях, наближених до бойових дій.
Також є підозра, що за відсутності переліку конкретних підстав для призначення перевірчих заходів, з 1 липня податківці матимуть можливість перевіряти бізнес не тільки в якомусь конкретному випадку, а за будь-якої підстави. Було б доцільно розробити критерії ризиковості, за якими система буде здійснювати відбір платників податків до перевірок, який буде виключно ризикоорієнтований, спрямований на упередження можливості втрати бюджетних надходжень.
Також потребує врегулювання механізм переходу платника ЄП за ставкою 2 % з 1 липня на іншу ставку податку спрощеної системи оподаткування, в разі якщо такий платник перебував на загальній системі оподаткування до вибору ставки 2 %.
Отже, АППУ закликає народних депутатів врахувати зауваження і пропозиції та внести відповідні зміни до законопроєкту за № 8401 до другого читання.
Зі свого боку Федерація роботодавців України просить відтермінувати скасування спрощеної системи оподаткування за ставкою 2 % до кінця бюджетного року.
Адже Кабмін залишив поза увагою той факт, що платники податків, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування, сплачують ПДВ при ввезенні товарів на митну територію України без права віднесення податку до складу податкового кредиту. Таким чином, у разі постачання товарів після скасування єдиного податку за ставкою 2 % у платників виникнуть податкові зобов’язання з ПДВ, які не можна буде зменшити на суму податку, сплаченого при ввезенні товарів на митну територію України, що несе проблеми для підприємств з тривалим виробничим циклом.
Крім того, велика кількість виробничих підприємств, які є платниками єдиного податку із застосуванням ставки у розмірі 2 %, є постачальниками товарів, робіт, послуг, що закуповуються коштом державного бюджету. Повернення обов’язку нарахування ПДВ змусить вносити зміни в укладені договори в частині збільшення вартості договору, що, відповідно, збільшить платежі з бюджету на 20 %.
Чи візьмуть посадовці до уваги всі ці пропозиції та зауваження, побачимо згодом. Наразі законотворці наголошують, що законопроєкт не передбачає підвищення податків та не вводить нові ставки податків, а отже не несе значного негативного впливу на бізнес.
А ми продовжуємо пояснювати всі складнощі та готуємо бухгалтерів до чергових податкових змін. Запрошуємо зареєструватися за посиланням на Велику податкову конференцію «Прощання з податковими пільгами, повернення штрафів з (П)РРО з 1 липня: ризики для ФОПа та ЮО», яку 7 червня проведуть Ірина Губіна та Тимур Алієв.
Довідник УКТ ЗЕД оновлено
28 травня набрали чинності зміни внесені Законом від 02.05.2023 № 3069 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо приведення кодів Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) у відповідність із Законом України "Про Митний тариф України" до Митного тарифу».
Отже, до Митного кодексу внесено перелік кодів з УКТ ЗЕД, які звільняються від оподаткування митом: наукові прилади, обладнання, запасні частини й витратні матеріали до них, реактиви, зразки, наукова література, що ввозяться в Україну державними науковими установами й державними закладами вищої освіти для забезпечення власної освітньої, наукової та науково-технічної діяльності, а також нове устаткування та комплектувальні вироби до нього, що ввозяться учасниками індустріальних парків, включених до Реєстру індустріальних парків, та складові, а саме матеріали, вузли, агрегати, устаткування та комплектувальні вироби, що ввозяться на митну територію України в митному режимі імпорту для використання у виробництві товарів оборонного призначення тощо.
Покроковий алгоритм отримання ІПК від ДПС в електронній формі
Для формування та надсилання звернення на отримання ІПК в електронній формі платник податків може скористатися меню «Індивідуальні податкові консультації» приватної частини е-кабінету.
При формуванні ІПК:
- виберіть контролюючий орган;
- заповніть адресу для листування, контактний телефон, електронну адресу;
- зазначте необхідність отримання податкової консультації;
- збережіть, підпишіть та надішліть сформоване звернення.
Інформація щодо отримання і реєстрації звернення в податкову та надіслана в е-кабінет ІПК міститься в режимі «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи».
Податкова на своєму сайті розмістила покроковий алгоритм щодо подання звернення на отримання ІПК в е-кабінеті, який можна переглянути за посиланням.
Щодня у кожного бухгалтера виникає безліч питань щодо складання декларацій і звітів або ведення бухобліку та оподаткування. Наш унікальний сервіс «Особистий консультант» допоможе усім передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1. На всі запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти з податкового і бухгалтерського обліку приймають запитання цілодобово та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Колізія щодо оплати лікарняних сумісникам нарешті буде виправлена
З 1 січня 2023 року допомогу по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах призначають та надають передусім за основним місцем роботи. Якщо за основним місцем роботи право на таку допомогу не було реалізовано, то її можуть надати за сумісництвом. На сайті ПФУ оприлюднено проєкт закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування».
Проєктом закону пропонується внесення точкових змін до багатьох нормативних актів, але однією з важливих змін є врегулювання питання оплати непрацездатності працівників, що працюють за сумісництвом, зокрема внесення змін у ст. 22 Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV, а саме в абзаці другому ч. 1 слово «або» замінити словом «та».
Отже, право застрахованих осіб на отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах як за основним місцем роботи, так і за місцем роботи за сумісництвом, буде законодавчо врегульовано.
Крім того, змінами пропонується передбачити, що застрахованим особам, яким страхувальник не нарахував та не здійснив страхових виплат за страховими випадками, у зв’язку з відсутністю можливості встановлення місцезнаходження цього страхувальника або внаслідок дії обставин непереборної сили у період воєнного стану, страхові виплати призначаються за заявою застрахованої особи, поданої до уповноваженого органу управління в паперовій або електронній формі, та здійснюються за місцем проживання / перебування застрахованої особи.
Також визначається, що соціальні послуги, зокрема і на необхідний догляд, а також медичні послуги потерпілому надаються і розраховуються відповідно до оцінки потреб потерпілого, а особливості організації надання та/або компенсації вартості соціальних та медичних послуг потерпілим визначаються Кабінетом Міністрів України.
Цей закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Тож із нетерпінням чекаємо на його прийняття.
А ознайомитися з усіма змінами щодо розрахунку середньої зарплати для визначення лікарняних, відпускних, відрядження, компенсації за невикористану відпустку та іншого можна на Великому зарплатному вебінарі «Все про розрахунок середньої з/п: страховий стаж, види нарахувань та виправлення помилок», який 9 червня проведуть найкращі експерти з розрахунку середньої заробітної плати Тетяна Гуль і Тимур Алієв. Реєстрація на цей вебінар – за посиланням.
З 1 липня 2023 року декларація з податку на прибуток підприємств подається за оновленою формою
31 березня 2023 року набрав чинності наказ Мінфіну від 20.02.2023 № 101, яким затверджено зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897.
Декларація за оновленою формою подається, починаючи зі звітного періоду – півріччя 2023 року.
Водночас платники податку, які застосовують особливості оподаткування діяльності з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі, матимуть змогу подати декларацію за оновленою формою, починаючи зі звітного (податкового) періоду – півріччя 2023 року із відображенням сплачених протягом такого звітного (податкового) періоду сум авансових внесків із пунктів обміну іноземних валют у додатку ОВ до декларації, та врахувати відповідні суми у зменшення податкових зобов’язань із податку на прибуток підприємств у додатку ЗП до декларації відповідно до положень п. 141.13 ПКУ (лист ДПС від 04.05.2023 № 9846/7/99-00-21-02-01-07).
На вебпорталі ДПС у рубриці «Електронна звітність» розміщені електронні форми декларацій з додатками, які приймаються з 1 липня 2023 року за ідентифікаторами форм:
- J0100124 – для юридичних осіб;
- F0100724 – для фізичних осіб;
- J0100924 – для інститутів спільного інвестування;
- J0100524 – для виробників сільськогосподарської продукції за рік (річний податковий (звітний) період починається з 1 липня минулого звітного року і закінчується 30 червня поточного звітного року).
До речі, 5 червня Ірина Губіна проведе безкоштовний майстер-клас «Основні засоби замортизовані/знищені: як правильно вести облік, ремонт, списання». Будь ласка, реєструйтеся за посиланням.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок ознайомлю зі звітами в органи статистики, які необхідно подати найближчими днями.
-
6 червня – останній строк подання звіту про товарооборот за травень.
-
7 червня – останній строк подання звіту з праці (ф. №1-ПВ) та звіту про заборгованість з оплати праці ф. №3-борг за травень.
-
8 червня – останній строк подання звіту про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом за травень.